خانه / مناسبت ها / چهارشنبه سوری / چهارشنبه سوری در سیصد سال پیش در غیر از چهارشنبه آخر سال
کلثوم ننه ـ آقا جمال خوانساری

چهارشنبه سوری در سیصد سال پیش در غیر از چهارشنبه آخر سال

به قلم مدیر سایت
عالم برجسته آقاجمال خوانساری (درگذشت: ۱۱۲۵ق) کتابی به نام «کلثوم ننه» یا «عقائدالنساء» دارد که با قلم طنز به بیان خرافه های زنان پرداخته. کلثوم ننه یکی از پنج زنی است که زنان خرافه ها را بر طبق دستور اینان عمل می کردند. احتمالا این اسامی خیالی باشند اما آنچه به عنوان خرافه های آن دوران بیان کرده، واقعی است.

آقاجمال در صفحه ۴۲ چنین می نویسد:
«بدان که سیزدهم صفر، و چهارشنبه آخر صفر که در اصطلاح چهارشنبه سوری گویند، واجب است زدن سازها، چون این دو روز بلای بسیار از آسمان نازل می شود؛ به سبب زدن سازها، رفع بلا می شود.»
عبارت بالا نشان می دهد که در سیصد سال پیش جشن چهارشنبه سوری در ماه صفر ـ دومین ماه قمری ـ برگزار می شده است. بنابراین گاهی با تابستان و گاهی با زمستان و گاه با فصل های دیگر مصادف می شده است.
از بخشی از آداب چهارشنبه سوری که در صفحه ۶۶ آمده، معلوم می شود که مراد همین چهارشنبه سوری ای است که در این زمان برگزار می شود.کلثوم ننه ـ آقا جمال خوانساریکلثوم ننه ـ آقا جمال خوانساریکلثوم ننه ـ آقا جمال خوانساری
قبر آقاجمال خوانساری در جوار پدرش آقاحسین خوانساری در تخت فولاد اصفهان

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ایمقام معظم رهبری در مورد کتاب کلثوم ننه چنین می گوید:
«مرحوم آقا جمال خوانساری، عالم معروف، مُحشیّ شرح لمعه – که حاشیه های او را در حواشی شرح لمعه های قدیم دیده اید. نمی دانم حالا هم چاپ می شود یا نه. پسر مرحوم آقا حسین خوانساری (که پدر و پسر از علما و برجستگان تاریخ روحانیت شیعه اند) – سیصد سال پیش برای اینکه خرافات را برملا کند، کتابی به نام «کلثوم ننه» را نوشت، که الان هست. بنده چاپ های قدیمش را داشتم و اخیرا هم دیدم مجددا چاپ شده است، که چاپ جدیدش را هم برای من آوردند.
ایشان با زبان طنز، معروف ترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و می گوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یکی اش، کلثوم ننه است! یکی، دده بزم آراست! یکی، بی بی شاه زینب است! یکی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل می کند.
یعنی عالم دینی به این چیزها می پردازد. ما خیال می کنیم اگر با یک مطلبی که مورد عقیده  مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل کرده ایم؛ نه، شأن روحانی این است.»

 

همچنین ببینید

چهارشنبه سوری

چهارشنبه در ایران باستان

یک دلیل اینکه جشن چهارشنبه سوری در ایران باستان مرسوم نبوده، این است که قبل …

یک نظر

  1. مطلب جالبی بود
    آیا در کتابهای دیگر هم هست که چهارشنبه سوری طبق سال قمری بوده و در نتیجه در فصلهای مختلف درگردش بوده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code