خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / احکامی شگفت از صد در بندهش

احکامی شگفت از صد در بندهش

سوژه از: احمدیان
در درِ (بابِ، قسمتِ) سی و چهارم از کتاب زرتشتی صد در بندهش چند حکم شگفت آمده است:

یک) وجوب ازدواج دختر تا دوازده سالگی،
دو) اعدام زنی که چهار بار به شوهرش بگوید: «تو را نمی خواهم و زن تو نباشم» و تا یک شبانه روز بر این حرف خود باشد،
سه) حق خرجی نداشتن زنی که از شوهرش فرمانبری نکند،
چهار) در حد فرزندی رسیدن زن نزد شوهر اگر پوشیده، کم سخن و فرزند پسر بیشتر بزاید،
پنج) اعدام پسری که سه بار در برابر پدر، جواب دهد و از او فرمان نبرد.

در صد در بندهش آمده است:
«و اندر دین پیداست که دختر تا نه ساله نشود بشوهر نباید دادن و نامزد کسی نباید کردن و تا دوازده سال شود پس بشوهر باید دادن چه گناه باشد.
و هر زنی که چهار بار گوید بشوهر خویش من ترا نخواهم و زن تو نباشم یک شبانروز هم برین سخن باشد مرگرزان دوزخی باشد.
هر زنی که فرمان شوهر نبرد آنچه شوهر فرماید نکند او را بدان شوهر هیچ حقی و بهره نرسد که خواهد اگر نان و نفقه ندهد گناهش نباشد.
و چون زن مستور و کم سخن باشد فرزند نرینه بیشتر زاید باید که شوهر او را ماننده فرزند دارد و هیچ فرقی نباشد.
و چون پسر سه بار جواب پدر باز دهد و فرمان پدر نبرد مرگرزان باشد کشتن واجب بود بدین».

منبع: صد در بندهش، ص ۱۰۱ ـ ۱۰۲، درِ ۳۴.

دیدگاه اسلام در مورد احکام فوق
یک) ازدواج بر هیچ پسر و دختری در هیچ سن و سالی واجب نیست مگر بخاطر مجرد ماندن به گناه بیفتد.
دو) اینکه زن به شوهرش بگوید: «تو را نمی خواهم و زن تو نباشم» اگر ناحق باشد و قصد او نهی از منکر نباشد، کاری ناشایست کرده اما بهیچ وجه حکم اعدام ندارد.
سه) زن موظف نیست از هرجهت تحت فرمان شوهر باشد.
چهار) زنی که پسر بیشتری زاییده بهتر از زنی نیست که دختر زاییده.
پنج) کسی که با نافرمانی از پدر سبب آزار پدر می شود، گناه کرده اما منجر به اعدام پسر نمی شود.

صد در بندهش ص 101

صد در بندهش ص ۱۰۱ ـ در ۳۴

صد در بندهش ص 102صد در بندهش ص ۱۰۲ ـ ادامه در ۳۴

شناسنامه صد در بندهششناسنامه صد در نثر و صد در بندهش

شهریور ۱۳۹۶

همچنین ببینید

گناه

مقایسه ی کفاره ی گناهان در اسلام و زرتشتی

به قلم مدیر سایت در کتاب های دو دین اسلام و زرتشتی برای بعضی گناهان، …

۹ نظر

  1. دیدگاه اسلام را تصحیح کنید :
    نص صریح قرآن سوره نسا آیه ۳۴
    و زنانى را که از نافرمانى آنان بیم دارید پندشان دهید و در خوابگاه ‏ها از ایشان دورى کنید و یا آنان رابزنید ………

    اى کسانى که ایمان آورده‏ اید اگر پدرانتان و برادرانتان کفر را بر ایمان ترجیح دهند آنان را به دوستى مگیرید و هر کس از میان شما آنان را به دوستى گیرد آنان همان ستمکارانند . سوره توبه ۲۳…

    • مدیر سایت

      در هر کامنت یک مطلب را نقل کنید تا بشه در موردش صحبت کرد لذا ادامه نوشته ی شما حذف شد

      مراد از نافرمانی زن (ناشزه بودن زن) در آیه اول این نیست که زن از همه نظر باید تحت فرمان مرد باشه. زن حتی می تونه در خانه آشپزی نکنه و حتی می تونه برای شیر دادن فرزند خودش از شوهر پول بگیره . آنچه سبب نشوز زن میشه اینه که زن بدون عذر در آمیزش متعارف فرمانبری نکنه یا اینکه بدون اجازه زن از خانه بیرون بره (مگر در مواردی خاص که مورد اختلاف علماست).

      ایراد آیه ی دوم را بگید

  2. آیه دوم سرتاسر ایراد هست : فرض کنید اگر این آیه جزء گاتها بود ،
    آنوقت بقول خودتان گوش فلک را کر میکردید که دین زرتشت
    کسانی را که پدر و مادرشان را بدوستی بگیرند که علاقه ایی به دین زرتشت ندارند
    را ستمکار میداند در صورتیکه عشق و دلبستگی به والدین فراتر از یک دوستی معمولیست
    که بشود از پدر و مادری بدلیل اختلاف عقیده دل کند.

    اشکال آنجاست که شما بشدت سیاه و سفید فکر میکنید ،
    در تمام سایتتان و کتابتان حتی یک مورد مثبت هم در آیین زرتشتی پیدا نمیشود
    ودر مقابل یک مورد منفی هم در اسلام نمیتوان یافت…

    • مدیر سایت

      کاش متن عربی آیه ی دوم را ذکر می کردید. «ولی» در این آیه به معنای دوستی و محبت معمولی نیست زیرا در سوره لقمان آیه ۱۵ تاکید می کند که در زندگی دنیایی با پدر و مادر مشرک به نیکی رفتار کنید اما در شرک از آنها پیروی نکنید.

      تفسیر نمونه ج ۷ ص ۳۳۴ در مورد آیه مورد نظر می نویسد:

      آنچه در آیات فوق مىخوانیم مفهومش بریدن پیوندهاى دوستى و محبت با خویشاوندان و نادیده گرفتن سرمایه‌هاى اقتصادى و سوق دادن به ترک عواطف انسانى نیست ، بلکه منظور این است که بر سر دوراهیها نباید عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حکم خدا و گرایش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد .
      لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعایت هر دو بر او لازم است .
      در آیه ۱۵ سوره لقمان در باره پدران و مادران بتپرست مىخوانیم : « وَإِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِه عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَصاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً » : « اگر آنها به تو اصرار دارند که چیزى را که شریک خدا نمىدانى براى او شریک قرار دهى هرگز از آنها اطاعت مکن ولى در زندگى دنیا با آنها به نیکى رفتار کن » .

      بعید می دونم کتاب راه راستی را خوانده باشید و الا چنین نمی نوشتید. در آنجا گفته ام که دین زرتشتی از ادیان الهی است، باید به اعتقادات آنها احترام گذاشت و…

      آیه سوم را در کامنت جدا بنویسید

  3. میشه لطفأ نظراتم را سانسور نکنید و قضاوت را به عهده خوانندگان بسپارید
    چگونه هست که خودتان در بعضی از پُستهایتان قطاروار از اوستا و وندیداد نوشته اید
    ولی نقد ۳ تا آیه و دو تا حدیث باید یک به یک زیر نظر شما تفسیر و کارشناسی شوند ؟؟

    مطالب سایت عریض و طویلتان بهدف سیاه نمایی زرتشتیان آنقدر ارزش حقیقی و تاریخی ندارند
    که کتابتان ارزش وقت گذاشتن داشته باشد .
    کتابهایی ارزش خواندن دارند که بیطرفانه فاقد از هر گونه تعصب تدوین شده باشند .
    کتاب شما ویا کتابهای دکتر شریعتی و یا پرویز رجبی در باب مقایسه ایران قبل و بعد از اسلام
    تحت تأثیر تعصبات شخصی و عقیدتی هستند و بدور از واقعیت .

  4. میشه بفرمایید مثلا ایراد بند چهارم اینکه زن را مانند فرزند و در حد اون گرامی بدارند چیست ؟ خوبه مثل اسلام یک ششم فرزند بهش ارث بدن ؟ جل الخالق . اما نکته اصلی کتاب فارسی سد در نثر … کتابی متاخر است و عقاید بخشی از زردشتیان سده ها پس از استیلای اسلام است لاجرم هم از بعض قوانین مسلمین تاثیر گرفته و هیچگونه مستند و ارتباط با متن اوستا و عقاید زردشت ندارد . اینگونه استنادات شما مانند آن است که کسی عقاید و خزعبلات شیخیه و بابیه را دلیل هجمه به اعتقاد شما قرار دهد یا مثلا عقاید وهابیت را .

    • با سلام؛ و اما بعد:

      اولا بهتر است نشان بدهید در زمان سد در نثر عقاید مفاوتی وجود داشته میان زرتشتیان در این زمنیه، وجود داشته؟ خیر پس بیهوده سخن نگویید.

      ثانیا میخواهید از زرتشتیان زمان ساسانی سخن بگوییم؟ آنهم قبل از ظهور اسلام؟ بفرمایید در این متن از اوستا هم بهره برده شده است:

      https://www.adyannet.com/fa/news/37117

  5. بزرگوار جناب مدیو ماه اون بندی که خوبه در دوره اسلامی برای قبله و بندهای نامناسب در دوره اسلامی نوشته شده ؟ مدرک شما چیست ؟ بند ۴ کتاب میگه اگر زن فرمان نبرد نفقه و خرجی ندارد و بند ۵ و ۶ میگه اگر دیده نشه و کم حرف باشه و پسر زا باشه تازه رفتار شوهر در زمان حیاتش با او باید مثل فرزندش باشه حالا بعد از مرگ شوهر چه رفتاری بایستی بشه معلوم نیست و این ربطی به ارث یک ششم و غیره نداره (اصلا زن زرتشتی بعد مرگ شوهر ارثی میبرده ؟)بند ۳ هم که مشخصه و یکتاست نمونه ای منحصر به فرد هست این هم درست نیست که هرجا مطلب نامناسبی باشه بگیم تحت تاثیر جو اسلامیه و اگه خوب باشه تعالیم زرتشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code