خانه / احکام / احکام زرتشتی / کفاره در دین زرتشتی

کفاره در دین زرتشتی

به قلم مدیر سایت
موبد رستم شهزادی ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ می نویسد:
«در دین اشو زرتشت سخنی از کفاره (تاوان گناهان) و شفاعت (میانجی شدن) در میان نیست.» (جهان بینی زرتشتی، رستم شهزادی، تهران، انتشارات فروهر، چاپ دوم، ۱۳۸۸، ص ۱۰۸)
سؤال از موبد شهزادی:
دین زرتشت را از کجا به دست آوردید که ادعا می کنید در آن کفاره ی گناهان نیست؟
اگر بگویید: از گاتها گرفتیم، باید گفت که: بیش از نیمی از این کتاب چهل، پنجاه صفحه ای نامفهوم است و بسیاری از مطالبی که شما به عنوان جهان بینی زرتشتی در کتاب «جهان بینی زرتشتی» آوردید، برگرفته از کتاب های دیگر زرتشتیان از جمله وندیداد (بخشی از اوستا) است.
اگر بگویید: دین زرتشت را از مجموع کتاب های کهن زرتشتیان گرفتید، باید گفت که در این کتاب ها انواع کفاره ها برای گناهان ذکر شده است.
موبد رستم شهزادی در جای جای همین کتابش به وندیداد استناد می کند و حتی گاه تلاش می کند برخی احکام شگفت آن (مانند توجه به سگ) را توجیه کند.

کفاره ی گناهان در وندیداد
به تعدادی از کفاره گناهان از فرگرد چهاردهم وندیداد بسنده می کنم:
یک) به ازدواج در آوردن دختر یا خواهر خود برای روحانی زرتشتی. البته خواهر یا دختر باید باکره باشد و سن او باید از پانزده سال گذشته باشد و همراه با جهیزیه باشد (وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۳۳، ف ۱۴، ش ۱۵)
دو) اهدای چهارده چارپا به روحانیان زرتشتی و پرورش چهارده توله سگ و ساخت چهارده پل. (همان، ص ۱۴۳۴، ش ۱۶)
سه) تمیز و آماده کردن هیجده چراگاه برای پرورش چارچایان مذکور در شماره قبل و تمیز کردن هیجده سگ از کنه و کثیفی و سیر کردن نه موبد زرتشتی. (همان، ش ۱۷)
چهار) اهدای یک خانه ی بزرگ به موبدان. این خانه باید با محل نگهداری گاو و تخت و فرش باشد. (همان، ص ۱۴۳۳، ش ۱۴)
پنج) اهدای لوازم جنگ به موبدان؛ از قبیل نیزه، شمشیر، گرز، کمان، فلاخن، زره، سپر، کلاه خود، سی تیر و… (همان، ص ۱۴۳۱، ش ۹)
شش) اهدای لوازم کشاورزی به روحانیان زرتشتی؛ شامل خیش، شلاق برای راندن گاو، دو هاون سنگی، یک آسیاب برای آرد کردن غله. (همان، ص ۱۴۳۲، ش ۱۰)
هفت) دادن موارد زیر به موبدان:
یک بیل، پرداخت نقره به ارزش یک اسب نر و پرداخت طلا به ارزش یک شتر نر. (همان، ص ۱۴۳۲، ش ۱۱)
هشت) اهدای یک زمین کشاورزی به روحانیون زرتشتی که وسعت آن به اندازه ای باشد که آب دو جوی برای آن کفایت کند و آب به دورترین نقاط زمین زمین شخم زده برسد. . (همان، ص ۱۴۳۳ ، ش ۱۳)

تیر ۱۳۹۲

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۴ نظر

  1. ایا مکاشفاتی که موبدی درگذشته انجام داده راست است یا دروغ که درکتابی گردآورده وفرق این مکاشفه وهمین طور مکاشفات فرق دیگر با مکاشفات مسلمین در چیست؟

    • مدیر سایت

      به راحتی روی مکاشفاتی که صورت می گیرد ـ چه برای مسلمانان باشد و چه غیرمسلمانان ـ نمی توان حساب کرد چون گاهی آمیخته با خیالات و گاهی شیاطین دخالت می کنند. مخصوصا اگر مکاشفاتی صورت گیرد که امور خرافی و غیرمعقول را تایید می کنند

  2. سایت شما کاملا تند بی ملاحظه و مشخص است که مدیر سایت کاملا تعصبی میباشد . من نه مسلمان هستم نه زرتشتی اما هیچ دینی افراط د تفریط رو توصیه نکرده . بهتره انسان باشید

    • بسم الله الرحمن الرحیم
      آقای ابراهیم بهتر هست بدانید جناب استاد فاطمی
      مدیر سایت یک پژوهشگر هستند و در همه مطالبشان
      به مدارک و اسناد رجوع کرده اند و الفاظی که در
      مورد ایشان بکار بردید بسیار اشتباه است
      ایشان با نشر نظرات مختلف خوانندگان سایت چه موافق و چه مخالف
      بارها نشان داده اند که به عقاید مختلف احترام میگذارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code