+
خانه / احکام / احکام اسلامی / زن مسلمان / محلل مانع طلاق بیجا و فرصتی برای زن
محلل مانع طلاق بیجا و فرصتی برای زن

محلل مانع طلاق بیجا و فرصتی برای زن

سیمین:
یه سوال که ذهن هرکسی رو به خودش مشغول می کنه قضیه ی محلله. محلّل یه قانون چندش آور توی اسلامه. خودتون اینو خوب می دونین. انسان عاقل چطور میتونه این حکم رو قبول کنه؟!!!!

فاطمی:
محلل در اسلام: هرگاه مردی دو بار همسرش را طلاق داد و سپس به او باز گردد، پس از سومین طلاق به شرطی می تواند دوباره او را به همسری برگزیند که آن زن با مرد دیگر ازواج کرده سپس از او جدا شود. به مرد دوم «محلل» می گویند.
دو شرط در ازدواج با مرد دوم باید لحاظ شود. این ادواج دائم باشد نه صیغه و نیز آمیزش صورت گیرد.
فلسفه ی این حکم این است که اسلام از عاطفه و غیرت مردان استفاده کرده تا آنها با مختصر بهانه، زن خود را طلاق ندهند و طلاق، زن و زندگی بازیچه ی مردها نشود. دائمی بودن این ازدواج، چنین نگرانی را برای مرد اول به وجود می آورد که نکند محلل، همسرش را طلاق ندهد. این کار چون چندش آور و ناراحت کننده است مجازات به حساب می آید و الا… .
امام رضا(ع) در مورد فلسفه ی این حکم فرمود: خداوند این مجازات را برای این قرار داده تا مردم طلاق را سبک نشمارند و به زنان آزار نرسانند. (عیون أخبار الرِّضا: ج ۲ ص۸۵ ح ۲۷)
قضیه ی محلل بسیار تأثیرگذار بوده و این تهدید سبب شده مردانی که حتی یک درصد احتمال دهند که بخواهند دوباره سراغ زن خود بروند، از اقدام به طلاق سوم خودداری می کنند. لذا در عمل، نیاز به محلل بسیار کم اتفاق می افتد.
اگر از محلل به درستی استفاده شود و ما مشکل فرهنگی را بتوانیم حل کنیم، این قضیه یک فرصت برای زن به وجود می آورد تا شاید همسری بهتر از همسر اولش بیابد. می دانیم رضایت زن در عقد شرط است و او می تواند به ازدواج با هر محللی تن ندهد.
متأسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی در جامعه ی ما، از این فرصت به درستی استفاده نمی شود و در بسیاری مواقع برای اینکه چشم محلل به دنبال زن نباشد، محلل را از میان مردان کور انتخاب می کنند.

آبان ۱۳۹۲

۱۳ نظر

  1. قال رسول الله: «ألا أخبرکم بالتیس المستعار؟ قالوا بلی یا رسول الله، قال هو المحلل، لعن الله المحلِل والمحلَل له»

    پیامبر خدا گفت: «می‌خواهید از بز نر عاریتی بیآگاهانمتان؟ گفتند بله یا رسول‌الله، گفت او محلل است، خداوند محلل و محلَل را لعنت کرد.

  2. سلام.
    فرهنگ عزاداری در ایران باستان: سوگ سیاوش در بخارا:
    https://www.adyannet.com/fa/news/24449

  3. با مسلمان شدن ایرانیها و بعدا گسترش مذهب شیعه در ایران، ایرانیهای شیعه ،عزاداری برای امام حسین را جایگزین عزاداری و سوگ سیاوش کردند.

  4. مغلطه میفرمایید جناب مدیر .
    محلل هم یکی دیگر از قوانین ضد زن و غیرانسانی در اسلام هست
    که در هیچ دین و آیین و فرهنگی پذیرفته نیست.
    چرا زن باید از حساب کرامات خودش، تاوان اشتباهات و خودخواهیهای مرد را بدهد ؟
    چرا این خفت و خواری مجازاتی برای زنان هست و نه مردان ؟
    اینجا زنی که مثل یک توپ فوتبال سه بار طلاق داده میشود و برای عقد چهارم با شوهرش ،
    باید به عقد مرد دیگری حتی بمدت یکساعت درآید و در این مدت باید آمیزش جنسی
    صورت گیرد تا شوهر سابقش بتواند زن سه طلاقه اش را صاحب شود .
    حتی در بسیاری از موارد خود روحانیون و طلبه ها یا خادمان مساجد که این عقدها را
    جاری میکنند ، دامادهای یک شبه میشوند تا زن سه طلاقه بتواند شرعأ به
    زمین شوهر سابقش پاس داده شود .

    • اگر این قانون بعکس بود یعنی مرد میبایست با زنی همبستر بشه، آیا برای مرد، خفت و خواری بحساب می آمد یا خوشبحالش هم میشد؟ ما مشکل فرهنگی داریم با این قضیه و الا خوشبحال زن هم باید باشه

      بعضی مسابقات در خارج از کشور هست که دو تا مرد با هم مسابقه ای می دهند شبیه کشتی. هرکدام که برنده شد با زن آن کسی که باخته در همان میدان مبارزه آمیزش میکنه. مردی که باخته خیلی ناراحت میشه اما زنش خیلی هم احساس خوشحالی داره

      اینکه میگید روحانیون و خادمان مساجد محلل میشن، ربطی به اسلام نداره. 

  5. اینبار سفسطه فرمودید .
    چه لزومی دارد که بعد از سه طلاق ، زن یا شوهر با فرد دیگری همبستر شوند
    تا بتوانند برای بار چهارم در زیر یک سقف بروند ؟
    چرا اسلام بجای رفع معقول اختلافات زناشویی، راه حلها را فقط در پایین تنه
    زن و شوهر میبیند ؟
    عقل حکم میکند که زنان هم همانند مردان دارای حق و حقوق مساوی باشند
    و اگر بعد از طلاق اول میخواهند باز با هم زندگی کنند ، مشکلاتی را که سبب
    جداییشان شده را حل و فصل کنند .
    این مشکلات میتوانند عاطفی ، روحی روانی ، کمبودهای شخصیتی ، اخلاقی و رفتاری
    و یا جسمی و جنسی و غیره باشد.
    ضمنأ در مسابقاتِ در خارج از کشور کسی حکم الهی و شرعی صادر نمیکند که بتوان آنرا
    با اسلام مقایسه کرد . دقیقا مثل زمانی که انتقاد میکنیم ؛
    چرا برده داری قبل از اسلام به همان قوت خود در بعد از اسلام هم ادامه پیدا کرده و به زندگی
    پیمبر و امامان هم راه باز کرده اند ؟
    پاسخ میدهید که مگه برده داری در اروپا و آمریکا نبوده !

    • وقتی که پذیرفتیم اسلام دینی الهیه به دستوراتش تن می دیم خواه فلسفه ی آنها را بدونیم و خواه ندونیم مثل عمل ما به دستورات پزشک ماهر

      آنچه به ذهن ما میرسه اینه که یک فلسفه ی این کار می تونه فرصت برای زن باشه که با شخص دلخواهش ازدواج کنه و می تونه تنبیهی برای مرد باشه و ممکنه فلسفه های دیگر هم داشته باشه که ما نمی دونیم مثلا میتونه این باشه که چنین زندگی ای که چندبار درش طلاق صورت گرفته، این کار مهم، تا حدی مانع بازگشت زن به زندگی قبل میشه و این شرط سبب میشه که اگر انگیزه ی خیلی مهمی برای بازگشت باشه، صورت بگیره
      همیشه راه حلها در اسلام فقط از طریق پایین تنه نیست. مگر در قرآن ندیدید که میگه در صورت اختلاف شدید میان زن و مرد، یک نفر از طایفه ی زن و یکی هم از طایفه ی مرد حکم شوند و به حل اختلاف بپردازند؟
      کجا گفتم که چون برده داری در امریکا و اروپا بوده، پس در اسلام هم خوبه؟!

  6. “اگر از محلل به درستی استفاده شود و ما مشکل فرهنگی را بتوانیم حل کنیم، این قضیه یک فرصت برای زن به وجود می آورد تا شاید همسری بهتر از همسر اولش بیابد”
    شما حتی شرایط چنین زنانی را برای لحظه ای درک نمی کنید .زنانی که چنان در بند سنن خرافی و مذهبی و عشیره ای عقب مانده اسیر هستند که مجبورند پس از سه بار تحقیر و رد شدن توسط یک مرد باز هم برای بازگشت به او همچون فاحشه ای به بستر مرد دیگری بروند . در کجای این روایت نفرت انگیز و مشمئز کننده فرصت دیدید ؟ نمی دانید زنی که در چنین محیط خفقان باری اسیر است اساسا اراده ای ندارد که تصمیم بگیرد با محلل ازدواج کند یا نکند یا با او بماند یا نماند .
    واقعا فکر کردید این زن اگر توان فرار از این اجبارها را داشت برای ازدواج با مرد دیگری نیاز به محلل داشت ؟ با مرد دلخواهش ازدواج می کرد و میرفت و پشت سرش را هم نگاه نمی کرد .
    اگر روایت سنیان در سه طلاقه یک مجلس را می پذرفتید می شد گفت این حکم برای تنبیه و جلوگیری از سه طلاقه بود . آن هم اگر عقلشان می رسید حکم بهتری داشت و بهتر بود اصلا مثل شیعه سه طلاقه در یک مجلس را ممنوع می کردند .جناب مدیر می دانید اصلا دلیل طلاق های سه گانه زنان چیست . مردانی که به ۴ زن رضایت نمی دادند و با طلاق چندباره زنان خود جا برای عقد زن های بیشتر باز می کردند . این زنهای مطلقه چون مادر فرزند ایشان بودند هرگز زندگی مستقلی نداشتند و سرنوشتشان نمی توانست با مرد دیگری نوشته شود .
    فرموده اید : “اگر این قانون بعکس بود یعنی مرد میبایست با زنی همبستر بشه، آیا برای مرد، خفت و خواری بحساب می آمد یا خوشبحالش هم میشد؟ ما مشکل فرهنگی داریم با این قضیه و الا خوشبحال زن هم باید باشه ”
    واقعا نمی دانم چه بگویم با این جوابی که دادید !!! مطمئن هستم زنان ایرانی عفیفه ای در خانواده خود دارید . واقعا وقتی این پاسخ را می دادید لحظه ای در مقابل زنان عفیف نزدیک به خود شرمگین نشدید ؟!!!
    در کجای تحلیل قوانین زن ستیزی که شما از انها حمایت می کنید می شود جای مرد و زن را عوض کرد ؟ !! شما از کی به تساوی حقوق زن و مرد معتقد شدید که در دیگر نظراتتان به قدر ذره ای هم نمود ندارد ؟!!
    اشتباه می فرمایید . زن و مرد در خلقت و روحیات بسیار متفاوت هستند . مردان شهوت ران و تنوع طلب هستند . اما زنان فطرتا مهر طلب هستند . مردها در رابطه با هر زنی می توانند روح و جسم و شهوت خود سیراب کنند . کدام روانشناسی این اطلاعات غلط را به شما داده که زنان می توانند با هر که از راه رسید رابطه جنسی داشته و از این رابطه لذت هم ببرند ؟!!
    واقعا تاسف بار است . یکبار با یک قانون تحقیر آمیز ، یکبار با دفاعتان و باز هم با پاسخ در کامنت به زنان توهین می کنید به جای انکه بپذیرید این قوانین متحجرانه و زن ستیزانه را با انسانیت و وجدان بشری هیچ کاری نیست .
    همه این نوع عقاید و پاسخ های شما برای این است که می خواهید مسجد را از مناره اش بسازید . یعنی اول فکر می کنید هر چه در شرع و احکام شما امده لاجرم خواست و حکم خود خداست پس لابد هم خوب است و هم منفعت دارد و اگر امروز اینقدر زشت و مشمئز کننده است لابد عیب از ما مردمان است که بلد نیستیم از چنین احکام زشت و سیاهی با هزار ترفند توجیه و دلیل بیابیم .
    در این دایره بسته چنان اسیر هستید که نمی توانید این همه راه حل اخلاقی و انسانی مبتنی بر روانشناسی و حقوق انسانی که تمدن و تفکر بشر ارایه داده را ببینید و می اندیشید که حکما باید از همین راه احکام شرعی ۱۰۰۰ سال پیش مردم را خوش بحالشان کنید !!!!
    جناب مدیر نمی دانم این قوانین از کجای شرع پیامبری در آمده که قرنها از مردمان دورانش پیشتر بوده و مهربان تر بوده و انسان تر بوده . پیامبری که به جای انکه از او بپذیرید که گفته است لعن الله المحلِل والمحلَل له دنبال دفتر و دستک شیادان دین فروشی افتاده اید که از این رفتاری که صراحتا لعن شده برای منافع دنیوی اشان حکم شرعی ساخته اند .

    • اگر محلل واقعا در این زمان مشکل ساز باشه ، ولی فقیه می تونه جلو آن را بگیره و زنها بدون محلل سراغ شوهر اولشون برن (زیر نظر دادگاه خانواده) چنانکه در زمان امام خمینی مشابهش را داشتیم و ایشون حکم داد

      معنای لعن الله المحلل و المحلل له معلوم نیست اونی باشه که شما تصور می کنید

      • این حدیث از طرق مختلف تخریج شده و حدیث صحیحی است . اما در مورد معنایش انتخاب با شماست که در مقابل مخالفان اسلام که قوانین شریعت نبوی را متحجرانه معرفی می کنند کدام دیدگاه را ترویج دهید و عملا برای تبلیغات بر علیه دین خوراک تهیه کنید یا اینکه دیدگاههای مترقی دین نبوی را نمایش دهید . و این که این رفتار چه نسبتی با بصیرت شما دارد . آیا ترویج این دیدگاه که محلل مورد تایید پیامبر بوده بیشتر به اسلام کمک می کند یا اینکه بگویید پیامبر با تمثیل دو طرف به رفتار حیوانی قطعا با این حکم مخالفت کرده اند ؟
        قضاوت را به عهده مخاطب شما می گذارم .

    • « پس از سه بار تحقیر و رد شدن توسط یک مرد باز هم برای بازگشت به او همچون فاحشه ای به بستر مرد دیگری بروند . »
      نمیدانم این فرد در کدام دنیا زندگی میکند .
      ۱: زن سه بار طلاق گرفته است ، سه بار مهریه اش را گرفته ، سه بارهم به مرد جواب مثبت داده است ، آیا بیماری خاصی برای اینکار داشته است ؟ .
      ۲ : محلل لعنت شده است و اگر زن و مرد به این نیت که زن به شوهر سابقش برگردد ازدواج کند این ازدواج محل اشکال است ، دقت بیشتر را از شما انتظار ندارم اما این انتظار طبیعی است که در این مسائل سخنی نگویید محترم تر می مانید. اصل این ازدواج سوم برای این است که ازدواج بچه بازی نیست ، امری مقدس است ، سه بار طلاق گرفته اند ، بنابراین این کار را گذاشته اند تا :
      الف : در طلاق سوم خود تا آنجا که میتوانند دقت و مراعات کنند .
      ب : زن شوهر دیگری اختیار کند و اگر با او نساخت و به طلاق منجر شد این یعنی این زن نتوانسته با مرد دیگری زندگی کند و دوباره به شوهر خود رجوع میکند . ممکن است خیری نیز پیش بیاید و با آن مرد زندگی خوبی را ادامه دهد . اختلاف بیهوده بوجود نمی آید اختلاف ریشه داری بوده است که باعث سه بار طلاق شده است و اگر اختلاف هم نبوده و مشکل از مرد بوده است ، حداقل برای بار سوم زن میتوانسته مهریه سنگینی را قرار بدهد ، اگرهم برای بچه هایش بوده است که اولاً حضانت بچه تا هفت سالگی بر عهده زن و سپس بر عهده مرد است تا سن معینی که بعد بچه خود تصمیم می گیرد تحت سرپرستی چکسی باشد [ اگر هر دو توانایی داشته باشند ، نمونه ای را از نزدیک شاهد بودم ، بچه چه تا هفت سالگی و چه بعد از آن ، از نظر رابطه با پدر و مادر طلاق گرفته اش طوری بود که تقریبا هرهفته میتوانست هر دو را ببیند مگر اینکه مسافرت برود ] اگرهم زن، یک زن بی سرپناه و … باشد که نتواند سرپرستی بچه را بر عهده بگیرد که بازهم هرهفته میتواند او را ببیند ، و البته این ربطی به این ندارد که سه بار طلاق بگیرد و بازهم برای بار چهارم بخواهد ازدواج کند ، این یعنی بار چهارم هم هیچ بعید نیست طلاق بگیرند ، برای همین باید با فرد دیگری ازدواج کند تا شاید با او توانست زندگی کند .
      http://shobheha.blogfa.com/post/33
      http://shobheha.blogfa.com/post/36
      « اما زنان فطرتا مهر طلب هستند . مردها در رابطه با هر زنی می توانند روح و جسم و شهوت خود سیراب کنند . »
      کدام روانشناسی این اطلاعات غلط را به شما داده که مردها در رابطه با هر زنی می توانند روح و جسم و شهوت خود سیراب کنند ؟.
      « واقعا تاسف بار است . یکبار با یک قانون تحقیر آمیز ، یکبار با دفاعتان و باز هم با پاسخ در کامنت به زنان توهین می کنید »
      ببینیم چکسانی به زنان توهین میکنند :
      ۱ : کسانی که میگویند همینطور الی الابد طلاق بگیرند و ازدواج کنند . گویا زن بازیچه دست مردان شده و مدام وی را طلاق بدهد و دوباره ازدواج کنند و یا اگرهم طلاق با رضایت زن بوده ، ازدواج بچه بازی شده تا مدام طلاق گرفته شود و دوباره ازدواج شود !!!! .
      ۲ : https://www.adyannet.com/fa/news/10892
      « یعنی اول فکر می کنید هر چه در شرع و احکام شما امده لاجرم خواست و حکم خود خداست »
      خوب شد آقای فاطمی مثال دکتر را گفتند ، هرچه که ثقلین گفته است عین حقیقت و خواست خود خداست ، جدای از این ، شما میروید دکتر ، به شما میگوید باید روزی دو بار تترا سایکلین بخورید ، حال با منطق شما باید گفت :
      آقای دکتر اولا شما دکترید و من نیستم ؟ خیر ، قابل قبول نیست ، شماهم یک کسی هستید عین من .
      دوما ، چرا آموکسی کلاو نخورم ؟ من میخواهم آنرا بخورم .
      سوماً چرا دوبار در روز ؟ من میخواهم سه بار بخورم .
      چهارماً چرا دو بسته نوشتید ؟ من میخواهم در بازه زمانی طولانی تری مصرف کنم .
      بنابراین آقای دکتر اینکار های شما توهین است :
      ۱ : توهین به من چون میگویید چه بخورم و چه مدت بخورم ، شما چکاره من هستید ؟ .
      ۲ : توهین به عقل من ، گویا خودم عقلم نمیرسد چقدر و کی بخورم ، بدن خودم است .
      ۳ : توهین به حریم شخصی من ، به شما چه که من چه و چطور بخورم ؟ .

      آقای دکتر هم خواهند گفت :
      عزیزم ، پاشو برو بیرون هرکاری میخواهی بکن ، اگر مردی هم به من ربطی ندارد . برای چه اینجا آمدی ؟ .
      باستان ستا ، برای چه درباره اسلام آنهم نسنجیده سخن میگویی ؟ پاشو برو و پیرو همان زرتشتیان و … شو ، در آن دنیا هم گفتند این ثقلین بود ، بگو من خودم اصل عقلم و عقل من ملاک است نه حرف خدا و جانشینانش .

  7. سلام
    بنده کاری با محلل و احکام اسلامی ندارم ، قبلا هم از شما پرسیدم و سوال را به دلایلی تایید نکردید .
    پرسش من در مورد تصاویری که برای مطالب انتخاب میکنید است ، مثلا همین تصویر مربوط به یک فیلم مبتذل و هتاک به احکام اسلامی است که پیش از انقلاب ساخته شده .
    در مواردی از گذاشتن تصاویر دختران با موهای برهنه و کم حجاب هم خودداری نمیکنید که از یک شخص متدین و مذهبی بعید است ، اگر ادعای روشنفکری و تحول داشتید هم تعجبی نداشت ولی … ممکنه توضیح بدید ?

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی