خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / زرینکوب / زن در اسلام از نگاه زرینکوب

زن در اسلام از نگاه زرینکوب

به قلم دکتر عبدالحسین زرین کوب
«… زن، بر خلاف مشهور، در قلمرو اسلامی وضعش اسارت آمیز به نظر نمی آمد. در بین زنان مسلمان کسانی بودند که در امور اجتماعی و حتی کارهای راجع به حکومت نیز از خود لیاقت نشان دادند، بعضی از آنها ملکه یا نایب السلطنه بودند. نام امثال ترکان خاتون، آبش خاتون، شجره الدرّ و امثال آن ها در تواریخ محلی مسلمین هست.
بعضی از زنان در امور اجتماعی نیز قابلیت و لیاقت نشان می دادند. سکینه دختر حسین بن علی(ع) مجالس ادبی و سیاسی داشت و اشعار گویندگان مختلف را می شنید و نقد می کرد. نفیسه دختر زید بن الحسن (ع) بر ولید بن عبدالملک اموی خروج (قیام) کرد و در مصر درگذشت. با این همه، علاقه به خانواده و امر تربیت، زن را پایبند خانه می داشت. اما این پایبندی اسارت و حقارت نبود.
در حقیقت، زن مسلمان از جهت امنیت ـ امنیت اقتصادی ـ مخصوصاً از زنان بسیاری از نواحی اروپا وضع بهتری داشت، زیرا می توانست در مال خود تصرف و دخالت کند و شوهر یا طلبکارانش حق نداشتند در دارایی او مداخله کنند.
به علاوه، تسهیلاتی که اسلام در امر ازدواج مقرر می داشت، زن را، هم از ورطه ی فحشاء دور نگه می داشت، هم از بی عفتی هایی که لازمه ی محدودیت های غیر طبیعی بود. بدین گونه، چند همسری (Polygamy) مسلمین، تا حدی یک مبارزه ی ضد فحشاء بود، و زن مسلمان نیز ـ مادام که از شوهر عدالت می دید ـ آن را به هیچ وجه یک نوع ظلم و خفت در حق خویش تلقی نمی کرد.
جامعه ای چنین که در آن نه زن مورد تعدی بود نه برده، و حتی اقلیت های دینی و مذهبی نیز از آسایش برخوردار بودند، برای نظم و عدالت خویش می بایست از یک قانون عالی بهره مند باشد، چنان که بود. این قانون عبارت بود از شریعت، و در اسلام نیز ـ مثل آیین موسی ـ دین و قانون یک چیز بود.»

منبع:
کارنامه اسلام، عبدالحسین زرینکوب، تهران، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۹۱، ص۱۳۷ – ۱۳۸
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

زرینکوب ـ کارنامه اسلام ص 137

کارنامه اسلام، ص ۱۳۷

زرینکوب ـ کارنامه اسلام ص 138

کارنامه اسلام، ص ۱۳۸

درج: فروردین ۱۳۹۴

همچنین ببینید

گناه

کفاره ی آمیزش با زن حائض در نظر اسلام و زرتشتیان

به قلم مدیر سایت در اسلام و زرتشتی (طبق وندیداد) آمیزش با زن در عادت …

۳ نظر

  1. چرا زن نمیتواند قاری قرآن و یا پیشنماز شود و باید پشت سر مردان در نماز بایستد ؟
    چرا باید زن فرمانبردار شوهرش باشد و از مشورت در زندگی مشترک در اداره خانه و فرزندان در قرآن خبری نیست ؟
    سوره نساء ۳۴
    چیزی که سبب محرم شدن یک زن و مرد میشود علاقه و عشق واقعی و رضایت طرفین بدون دخالت و تحمیل اطرافیان هست و نه یک جمله خط عربی که مدت و مبلغ را تعیین میکند
    که این علاقه و عشق در زندگی چند همسری و چند کنیزی مطلقا نمیتواند وجود داشته باشد و سبب شِکوه و شکایت زنان میشود و هدف فقط دفع غریزه جنسی میشود که حتی این شکایتها در مورد خود پیمبر اسلام هم اتفاق داد که پاسخ زنانش را در سوره احزاب ۵۱ داد ….
    لطفا جوابم را با احادیث ندهید که البته احادیث در تحقیر زنان هم بسیار هست که البته از نظر من هیچکدام اعتباری ندارند چونکه قرنها بعد از صدر اسلام بدست انسان نگارش شده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code