خانه / احکام / احکام اسلامی / اعدام و کشتن، خوب یا بد؟

اعدام و کشتن، خوب یا بد؟

به قلم مدیر سایت
برخی به طور کلی با اعدام ها مخالفت می کنند و به عنوان انتقاد، عکس های اعدامی ها را در سایت ها می گذارند بدون توجه به علت اعدام. یکی از اعدامی ها که عکسش را در سایت های معترض می بینیم، بیش از بیست کودک و نوجوان را کشته است!
به نظر من نباید کلا حکم کشتن را بد دانست. بعضی کشتن ها و اعدام ها بجاست؛ زیرا:
یک) کسی که دیگری را عمدا کشته، چرا خودش کشته نشود؟ مگر جان قاتل از مقتول، مهم تر است؟
دو) مجازات قاتل باید درس عبرت باشد برای دیگران. اگر قاتل را حبس ابد کنیم، آنگونه که باید، از قتل های عمد جلوگیری نمی شود. در این زمان که در ایران، قاتل را اعدام می کنند، هنوز عده ای دست بردار نیستند و اگر اعدام صورت نگیرد، چه خواهد شد؟ به یقین حبس ابد بازدارنده تر از اعدام نیست.
سه) قتل در نظر قاتل ـ مخصوصا اگر بیش از یک نفر را کشته باشد ـ عادی و گاه شیرین می شود. چه تضمینی است که این شخص در زندان نیز دست به قتل نزند؟ وقتی که بالاتر از حبس ابد نباشد و او بناست تا ابد در زندان بماند، چرا دوباره در زندان دست به قتل نزند؟
چهار) وقتی که عراقی ها یا هر کشور دیگر برای اشغال ایران، با انواع سلاح های سنگین به ما هجوم آوردند و مردم ما را کشتند، در برابر آنها چه کنیم؟ از چه راهی آنها را باز داریم؟ اگر همیشه کشتن بد است، اینجا را هم شامل می شود. اگر قانون کشتن نداشته باشیم، یک روز ایران، به عنوان یک کشور روی زمین مطرح نخواهد بود.
پنج) آن عده از ایران پرست ها و باستان پرست ها که اعدام را بد می دانند و آرزوی بازگشت دوران داریوش و کورش را در سر می پرورانند، آیا این دو پادشاه مهم ایران، کشتن و اعدام نداشتند؟

نتیجه:
پس باید علت هر اعدام و کشتن را بررسی کرد و نمی توانیم از دم همه ی اعدام ها را محکوم کنیم. به صرف اینکه شنیدیم: حکم اعدام کسی صادر شده، نباید فوری زبان به اعتراض بگشاییم. وقتی که می شنویم، امام علی(ع) چندین نفر را کشت، بدون بررسی علت کشتن، نباید آن امام را خطاکار بپنداریم. اگر پذیرفتیم کشتن برخی مجرمان مجاز است، تعداد اعدام شدگان، دلیل بر نابجا بودن نیست. شاید به تعداد اعدام شدگان، مقتولان هم زیاد بوده اند و نیز تعداد جرم هایی که آنها مرتکب شده اند بسیار زیاد بوده است.

یادآوری:
الف) ریشه ی بعضی اعتراض ها به اعدام، سیاسی است و برای زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی است نه دلسوزی برای معدومان.
ب) درست است که اعدام و دیدن صحنه های آن دلخراش است، اما این دلیل نمی شود که اعدامی صورت نگیرد. مگر وقتی قاتل مقتول را کشت، صحنه ی دلخراشی پدید نیامد؟
ج) برخی به عنوان جواب، پیام نگذارند که چرا باید برای فلان جرم مجازات اعدام تعیین شود. بحث ما در اینجا اصل اعدام است که آیا کشتن قانونی، باشد یا نباشد؟ مطرح کردن برخی جرم ها که به اعدام می انجامد به معنای منحرف کردن بحث است.

همچنین ببینید

فتوایی قابل توجه در مورد غیرمسلمانان

به قلم مدیر سایت مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۱ در بیت آیت الله یوسف صانعی بودم که سخن از …

۴ نظر

  1. درود  در این مورد که اعدام چیز بدی است حرفی نیست ولی اینکه این مجازات به طور کل برداشته شود اون هم خوب نیست این حرفی که میزنم کلی هستش و کاری که کشور و یا قوم و یا دین خاصی ندارم در کل میگوییم .در زمانهای قدیم چون زندان و امکان نگهداری و ندامتگاهی وجود نداشت هر کس جرمی مرتکب میشد نقدا باهاش حساب میکردن اگر دزدی در حد کم بود انگشتش را قطع میکردن اکر زیادتر بود مچ دست و یا …و یا اگر کسی بدهکار بود و نمیتوانست بدهی خود را بدهد قانون حکم به بردگی او به میزان بدهی و دین او میداد  .و هر کس مرتکب قتل میشد و یا مرتد بود و یا جرم سنگین دیگری مرتکب میشد حتما حکمش اعدام بود ولی این موارد برای زمانی بود که امکان تنبیه و یا نگهداری از زندانیان وجود نداشت در دوران ما به نظر من اعدام باید در جرایم بسیار خاص صورت بگیرد اون هم تحت شرایط خاص .مثلا اشخاصی که قاتل زنجیره ای هستن و چندین نفر را کشته اند وبه انها تجاوز کرده اند این را شاید بشود توجیه کرد ولی در موارد دیگر مثل دزدی و موارد دیگر …نه .شمافرض بگیرید شخص واقعا بیگناهی را پاپوش براش درست کردن و یا دستگاه پلیس دچار اشتباه شده و یا ۱۰۰۰ احتمال و شاید و اما و اگر دیگر که موجب حکم اعدام واسه یک بیگناه میشه و بعد از اون میفهمن که بیگناه بوده ایا این کار و اشتباه قابل جبرانه ؟

    • مدیر سایت

      بخشی از نوشته ی شما قابل قبوله. برخی مجازاتها با توجه به شرایط زمانی و مکانی خاص بوده. در این زمینه اسلام ولایت فقیه را پیش بینی کرده و هرگاه فقیه حاکم احساس کرد که اجرای مجازاتی به صلاح نیست، از اجرای آن جلوگیری می کند.

      اگر کسی یک نفر را کشته چرا اعدام نشه؟ مگر جان با جان فرق داره؟ الان که قاتل را اعدام می کنند، این همه قتل عمد صورت میگیره حال اگر اعدام نباشه چی میشه؟

      اینکه گفتید: ممکنه کسی بی گناه اعدام بشه، بحث دیگریه و دستگاه قضایی باید احتیاطهای لازم را انجام بده. اگر با این توجیه حکم اعدام برداشته بشه دیگر احکام جزایی نیز باید برداشته بشه چون احتمال تهمت هست

  2. با درود من گفتم همون اول بحث من کلی هستش کاری به دین و کشور و قوم و…ندارم که شما میفرمایید ولی فقیه .ولی فقیه در مذهب شیغه این کار را میتواند انجام دهد ولی در کشور های غیر مسلمان چی ؟.من در کل عرض کردم در همه کشور ها این مورد صادقه و در برخی کشورها ممکنه فساد در دستگاه قضایی راه را برای اعدام بی گناهان هموار کنه ولی اگر قانون اعدام در موارد خیلی خاص انجام بشه راه بر اینگونه موارد سوءاستفاده از اعدام بسته میشه در اروپا قانون اعدام لغو شده میتونید امار جنایت قبل از اون و بعد از اونو ببینید حتی کمتر هم شده
     

  3. من یک پرسش دارم: چقدر اعدام در بازدارندگی تأثیر داشته؟؟؟؟؟؟ چه اشکالی داره که به جای اعدام کسی چندین سال یا حتی تا ابد برای دولت در اردوگاه های کاراجباری کار کند؟؟؟؟ هم سود رسانی به مملکت میکند هم مجرم تنبیه میشود هم بی‌فایده مجرم در زندان مفتخوری نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code