خانه / شخصیت ها / پیامبر اسلام(ص) / نقد فرهنگ ایرانی: رفتار با داماد و دختر خویش / اکنون که عصر تمدن است هنوز کسی مانند پیامبر(ص) رفتار نمی کند

نقد فرهنگ ایرانی: رفتار با داماد و دختر خویش / اکنون که عصر تمدن است هنوز کسی مانند پیامبر(ص) رفتار نمی کند

به قلم مدیر سایت

فرهنگ ایرانی:
بسیاری از پدر زن های ایرانی، پس از ازدواج دخترشان، هنوز غیرت افراطی نشان می دهند. خیلی از ما برای همبستری حلال نیز نوعی زشتی تصور می کنیم چون زنا، کاری بد است! چنین افراط هایی، گاه سبب سردمزاجی بانوان می شود و بعد از ازدواج نیز آمیزش را کاری زشت تلقی می کنند.
خوشبختانه آن رفتارهای افراطی و بیجا کم شده اما هنوز در برخی مناطق شاهدیم.

فرهنگ ایرانی:
در اینجا رفتار رسول خدا(ص) با دختر و داماد خویش را می آوریم. خلاصه ی چند حدیث:

سخن گفتن پیامبر(ص) با دخترش در مورد خواستگاران
هنوز کم نیستند مردانی که برای رعایت حیا، با دختر خود در مورد خواستگاران سخن نمی گویند و اینگونه به دخترشان القا می کنند که شوهر کردن نوعی کم حیایی است و الا دلیل نداشت که پدر مستقیم با دخترش سخن نگوید.
اما پیامبر اکرم مستقیم با دخترش در مورد خواستگاران سخن می گفت و جالب آنکه وقتی امام علی(ع) به خواستگاری آمد، با او در مورد خواستگاران دیگر حضرت زهرا صحبت کرد. (الأمالی للطوسی: ص ۳۹ ح ۴۴، بشاره المصطفى: ص ۲۶۱)

قبل زفاف علی(ع) و فاطمه(ع)
الف)
پیش از زفاف، پیامبر اکرم(ص) آداب حجله را به داماد خود امام علی یاد داد و سپس در مورد مسائل آمیزشی مفصل با آن حضرت سخن گفت. جالب آنکه پیامبر به او نمی گوید: هرکه بخواهد با همسرش همبستر شود چنین و چنان کند بلکه می گوید: یا علی هرگاه خواستی با زنت آمیزش کنی …
پیامبر این جمله را بارها تکرار می کند. (کتاب من لا یحضره الفقیه: ج ۳ ص ۵۵۱ ح ۴۸۹۹، علل الشرائع: ص ۵۱۴ ح ۵، الأمالی للصدوق: ص ۶۶۳ ح ۸۹۶)
اکنون که عصر تمدن و پیشرفت است، کدام پدرزن حاضر می شود مسائل آمیزشی را یاد دامادش بدهد؟

ب) پیامبر(ص) در شب زفاف نزد عروس و داماد رفت و زیرانداز و روانداز را در برابر دیدگانشان و به دست خود برای آنها پهن کرد و از آنها خواست تا بر آن بخوابند. سپس برای هردو دعا کرد. (المناقب للکوفی: ج ۱ ص ۲۱۷ ح ۱۳۶ و ج ۲ ص ۲۰۳ ح ۶۷۵)

بعد از عروسی
الف) امام علی(ع) می فرماید: صبح روز چهارم بعد از عروسی من و حضرت فاطمه(ع) زیر عبایی خوابیده بودیم. وقتی که صدای پیامبر(ص) را شنیدیم، بلند شدیم که نزد او برویم (از اینجا معلوم می شود که با لباس بودند) اما رسول خدا فرمود: قسم به حقی که بر شما دارم برگردید تا به شما ملحق شوم.
برگشتیم و زیر عبا خوابیدیم. حضرت محمد(ص) نزدمان آمد. وسط ما میان سرهای ما نشست و پاهایش را زیر عبا وارد کرد. یک پای او را من گرفتم و به سینه چسباندم و پای دیگر را فاطمه گرفت و به سینه چسباند…. (المناقب للخوارزمی: ص ۳۵۲ ح ۳۶۴، کشف الغمه: ج ۱ ص ۳۶۲، بحار الأنوار: ج ۴۳ ص ۱۳۳ ح ۳۲)

ب) در روایت دیگر است که پیامبر در صبح عروسی وقتی پایش را زیر روانداز عروس و داماد برد به امام علی(ع) فرمود: همسرت را چگونه یافتی؟ جواب داد: کمک کار خوبی در راه اطاعت خداست. سپس همان سوال را از فاطمه(س) پرسید. جواب داد: بهترین شوهر است.
سپس پیامبر از خدا خواست که محبت را میان آن دو برقرار سازد و نسلی نیکو به آنها بدهد. (المناقب لابن شهر آشوب: ج ۳ ص ۳۵۶، بحارالأنوار: ج ۴۳ ص ۱۱۷)

غیرت در حلال نیست
طبق فرموده امام صادق(ع)
پس از آنکه پیامبر در شب عروسی دخترش پاهایش را در رختخواب عروس و داماد میان آن دو وارد کرد، در حلال غیرت نیست. (کافی: ج ۵ ص ۵۳۸)

یادآوری:
ظاهرا یک هدف پیامبر اکرم(ص) از رفتارهایی که در بالا ذکر کردیم، مبارزه با فرهنگ عرب جاهلی نسبت به دخترانشان بود. همان هایی که ـ به قول قرآن مجید ـ وقتی خبر می شدند همسرشان دختر بدنیا آورده، از شدت خشم صورتشان سیاه می شد.
البته این به معنای این نیست که در برابر داماد امور دیگر رعایت نشود. داماد هنگام همنشینی با خواهرزن و مادر زن و دیگر بستگان همسرش حریمها را باید کاملا رعایت کند.

فروردین ۱۳۹۴

همچنین ببینید

دختر

آرایش دختران

به قلم مدیر سایت فرهنگ ایرانی طبق فرهنگ ایرانی دختران تا پیش از ازدواج نباید …

۲ نظر

  1. از آقایی که پدرزن بود شنیدم: من با دامادم قبل از عقد شرط کردم که در دوران عقد حق ندارد با دخترم همبستر شود و اصلا اجازه این کارو ندادم چون وقتی دامادم با دخترم همبستر بشه حس میکنم بامن همبستر شده!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code