خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / رفتار پیامبر(ص) و امام علی(ع) با اهل کتاب

رفتار پیامبر(ص) و امام علی(ع) با اهل کتاب

به قلم مدیر سایت
کم نیستند مسلمانانی که توهین به اهل کتاب را روا می دانند بلکه حتی پایمال کردن حقوق آنها را جایز می شمارند اما روش پیامبر(ص) و اهل بیت چنین نبود. ناگفته نماند طبیعی است که در جنگ و با خیانتکاران اهل کتاب با قاطعیت رفتار شده چنانکه با مسلمان خیانتکار نیز با قاطعیت رفتار می کردند.
خلاصه ی چند روایت:

پیامبر(ص) و طلبکار یهودی
یک یهودى از رسول‏ خدا(ص) چند دینار طلب داشت و آنها را مطالبه کرد. حضرت فرمود: اى مرد یهودى! فعلًا چیزى ندارم که بدهم. او گفت: اى محمّد! رهایت نمى‏کنم تا طلبم را بپردازى. رسول خدا فرمود: پس، من هم با تو مى‏نشینم. حضرت در کنار او آن قدر نشست که در همان جا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را خواند.
اصحاب رسول خدا(ص) آن مرد را تهدید مى‏کردند. پیامبر به آنان فرمود: با او چه مى‏کنید؟! عرض کردند: اى رسول خدا! یک یهودى شما را نگه دارد؟! فرمود: پروردگارم مرا مبعوث نکرده تا به ذمی و غیر ذمی ستم کنم.
چون روز شد مرد یهودى اسلام آورد و دانست نشانه هایی که از او در تورات آمده درست است. (بحار الأنوار: ۱۶/ ۲۱۶/ ۵)

دعا برای آمرزش منافقان
منافقان کسانی بودند که در ظاهر مسلمان شده بودند اما در واقع چنین نبود. اینان ضربه های سختی به اسلام می زدند. از روایتی استفاده می شود که تا پیش از نزول آیه ی قرآن در مورد نهی پیامبر(ص) از نماز بر جنازه آنها، آن حضرت بر بدن آنان نیز نماز میت می خواند.
خداوند در سوره توبه آیه هشتاد به پیامبر فرمود: اگر هفتاد مرتبه برای منافقان استغفار کنی هرگز خداوند گناهان آنها را نمی بخشد.
رسول خدا(ص) فرمود: اگر می دانستم با بیش از هفتاد مرتبه استغفار برای منافقان، گناهشان بخشیده می شود، این کار را می کردم. (صحیح البخاری – البخاری – ج ۵ – ص ۲۰۶)
وقتی که رسول خدا(ص) خواهان دعا برای منافقان بود، به طریق اولی دعاگوی اهل کتاب بوده است.

احترام به کافر اهل کتاب
روزى امیر مؤمنان با مردى ذمّى، [به طور اتفاقى و ناشناس‏] همراه بود. آن مرد پرسید: اى بنده خدا! کجا می روی؟
امام(ع) فرمود: مقصد من، کوفه است.
هنگامى که [به دو راهى رسیدند و] مرد راهش را کج کرد، امیر مؤمنان نیز با او راهش را کج کرد. مرد گفت: مگر نگفتی به‏کوفه مى‏روى؟
امیر مؤمنان به او فرمود: این، از کمالِ همراهى است که شخص به هنگام جدا شدن از همراه خود، چند قدمى او را بدرقه کند. پیامبر ما به ما چنین دستورى داده است.
کافر ذمی گفت: لابد هر کس از ایشان تبعیت کرده، به خاطر همین اعمال بزرگوارانه‏اش بوده است. پس من تو را گواه مى‏گیرم که بر دین تو هستم.
آن مرد با امیر مؤمنان بازگشت و هنگامى که امام را شناخت، اسلام آورد. (الکافی: ۲/ ۶۷۰/ ۵، قرب الإسناد: ۱۰/ ۳۳، بحار الأنوار: ۷۴/ ۱۵۷/ ۴)

تحمل توهین یهودی
امام علی(ع) هنگام سخنرانی از حاضران خواست تا از هرچه می خواهند بپرسند و ادعا کرد که جواب هرپرسشی که پایین تر از عرش باشد، می داند.
در این هنگام، مردى که کتابى بر گردن داشت و ظاهرا یهودی بود، با صداى بلند گفت: اى آن که ادّعاى چیزى دارد که نمى‏داند، و چیزى را که نمى‏فهمد به گردن مى‏گیرد! به سؤالهایم جواب بده.
یاران امام از هر طرف به او یورش بردند و قصد جانش را کردند اما حضرت آنان را از این کار باز داشت و فرمود: او را واگذارید و درباره‏اش شتاب مکنید. با سَبُک‏سرى، حجّت‏هاى خداوند، برپا نمى‏شود و برهان‏هاى خداوند، آشکار نمى‏گردد.
آن‏گاه به آن مرد فرمود: هر گونه مى‏خواهى و آنچه در دل دارى بپرس.
آن شخص سوالهایش را پرسید و حضرت به یک یک آنها جواب داد و پس از آن، مسلمان شد. (المحتضر: ۸۸، إرشاد القلوب: ۳۷۷، بحار الأنوار: ۵۷/ ۲۳۱/ ۱۸۳)

تدوین: خرداد ۱۳۹۰

همچنین ببینید

فردوسی

فردوسی دشمن امام علی(ع) را حرامزاده می داند

اگر چشم دارى بدیگر سراى بنزد نبى و على گیر جاى گرت زین بد آید …

۳۸ نظر

  1. سلام تا اونجا که من میدونم قران از بحار الانوار معتبر تره.چرا همچین چیزایی تو قران اومده؟

    ای کسانی که ایمان آورده‌اید، محققا بدانید که مشرکان نجس و پلیدند و بعد از این سال (که عهدشان به پایان می‌رسد) نباید قدم به مسجد الحرام گذارند و اگر (در اثر دور شدن تجارت و ثروت آنها از شما) از فقر می‌ترسید خدا اگر بخواهد شما را به فضل خود (از خلق و از مشرکان) بی‌نیاز خواهد کرد، که خدا دانا و در کمال عنایت و حکمت است.

    ۲۸

    (ای اهل ایمان) با هر که از اهل کتاب (یهود و نصاری) که ایمان به خدا و روز قیامت نیاورده و آنچه را خدا و رسولش حرام کرده حرام نمی‌دانند و به دین حق (و آیین اسلام) نمی‌گروند قتال و کارزار کنید تا آن‌گاه که با دست خود با ذلت و تواضع جزیه دهند.

    ۲۹

    ایه ۲۸ و ۲۹ سوره توبه

    وقتی سر اهل کتاب یا مشرکین همچین بلایی بیاد بنظرتون با کافرا چیکار میکنن؟

    • مدیر سایت

      پس چرا اهل کتاب آزادانه در زمان پیامبر در مدینه زندگی می کردند؟

      • توی مدینه که هیچ کدوم از قوم های یهودی راضی نبودن از حضور پیامبر و یارانش در مدینه و یکیشم بنی قریظه هست.این که اعتقاد داشته باشیم بقیه نجس هستن و باید بهمون جزیه بدن و ما بهترینیم ازادنس به نظرت؟بعد از اونم که پیامبر مکه رو گرفت بت ها رو شکست و این توهین کردن به مقدسات دیگران نیست؟بعدشم که جزیه میگرفت از اهل کتاب.
        ابن عباس می‏گوید: پیامبر اسلام دستور داد از زرتشتیان مقیم یمن جزیه بگیرند. زرتشتیان جزیه دادند و بر آیین خود باقی ماندند
        ۳. مروج الذهب، ج ۱، ص ۲۲۵.
        تا آن‌گاه که با دست خود با ذلت و تواضع جزیه دهند
        ایه ۲۹ سوره توبه.
        کسی که ذلیل و نجس محسوب بشه توی یه جامعه یعنی ازاده اره؟

        • دوست عزیز شما تصور کن الآن یک پیامبر از طرف خدا به رسالت مبعوث بشه و با داعشی ها که اهل کتاب هستند به مبارزه بپردازه، هرچه میگوید این کارها را نکنید، خدا و رسولش اعمال شما رو قبول ندارند، شما گمراهید، قبول نمیکنند، به قتل و کشتار و اعمال بی رحمانشون ادامه میدن و قساوت و سنگدلی بیشتری از خودشون نشون میدن و فقط خود را حق میدانند. بعد این پیامبر بگوید ای کسانی که به من ایمان آوردید، این گروه از اهل کتاب (داعشی ها) نجس و پلیدند، با آنها مبارزه کنید و آنها را بکشید. اونوقت شما بهش ایراد میگیری؟

          • سلام سعید داعشی ها که بعید میدونم دین داشته باشن.
            توی ایه ۲۹ سوره توبه گفته نشده که اهل کتاب بی رحم هستن یا چه کار بدی انجام دادن فقط گفته چون به خدا و پیامبر ایمان نمی اورند و مسلمان نمیشن باید باهاشون بجنگید تا جزیه بدن.

          • سلام ساسان، خدا خالق و حاکم دنیاست و قانون دنیا اینجوریه که باید شخصی از طرف خدا روی کل دنیا حکومت الهی برپا کنه، که چه بخواهیم چه نخواهیم این اتفاق می افتد و کسانی که بخواهند در برابر این امر مخالفت کنند و بجنگند، چه بخواهیم و چه نخواهیم با آنها جنگ صورت میگیرد، حال فرق نمیکنه طرف یهودی باشه یا مسیحی یا مسلمان یا بی دین.

          • ضمنا نباید گزینشی با آیات برخورد کرد، درسته که در این آیه نگفته که آنها بی رحم هستند ولی در خیلی از آیات دیگه اومده که آنها فاسق تجاوزگر مجرم تبهکار و … هستند، کمااینکه در بعضی از آیات از بعضی از اهل کتاب به نیکی یاد کرده.

          • سلام درسته ایاتی از قران که خوبی اهل کتاب رو میگه رو دیدم و فهمیدم قران همش بدی اهل کتاب رو نمیگه.اینم چند تاش:
            [ولى همه آنان] یکسان نیستند از میان اهل کتاب گروهى درستکردارند که آیات الهى را در دل شب مى‏ خوانند و سر به سجده مى ‏نهند ۱۱۳
            به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان مى‏ دهند و از کار ناپسند باز مى دارند و در کارهاى نیک شتاب مى کنند و آنان از شایستگانند ۱۱۴
            و هر کار نیکى انجام دهند هرگز در باره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به [حال] تقواپیشگان داناست ۱۱۵
            ایات ۱۱۳ تا ۱۱۵ سوره آل عمران
            تقریبا قانع شدم در این زمینه.ممنون

          • خواهش میکنم، منم از شما ممنونم.

  2. درباره اینم جواب میخوام:
    سنن ابوداوود/کتاب ۳۸ حدیث۴۳۴۹
    حضرت علی بن ابی طالب روایت می کند:یهودیی به پیامبر دشنام داد.مردی بااوگلاویز شد تا اورا کشت .محمد(ص) اعلام کرد که او خون بها ندارد.

    • مدیر سایت

      از نظر فقهی سزای کسی که به پیامبر ص دشنام بده مرگ است

      • پس وقتی میگیم پیامبر رحمت العالمین هست یعنی چی؟یعنی فقط پیامبر نماز میخونه و روزه میگیره؟مگه پیامبر نباید معلم دیگران باشه.چطور یکیو در حضور پیامبر زدن کشتن و ساکت مونده اصلا با عقلم جور در نمیاد.

        • مدیر سایت

          وقتی گفته میشه پیامبر ص رحمت عالم است به این معنا نیست که هرکه جرم آزاد باشه و مجرم مجازات نشه. بلکه مجازات مجرم عین رحمت برای جامعه است

      • اقای مدیر گفتی: از نظر فقهی سزای کسی که به پیامبر ص دشنام بده مرگ است
        خوب حالا از نظر عقلی چی؟جواب فحش رو باید با فحش بدی نه با جنگ.یعنی عقل رو باید بزاریم کنار؟پیامبر به دیگران فحش بده و بگه نجس عیبی نداره بقیه عیب دارن؟

        • مدیر سایت

          فحش به پیامبر با فحش به یک انسان عادی یکی نیست. آثار منفی فحش به پیامبر خیلی بیشتره. در تمام دنیا تعرض به رئیس جمهور، جرمش خیلی سنگین تر از تعرض به یک انسان عادیه و مجازاتش سنگین تره

        • اما واقعه دیگری میگه که وقتی به سر پیامبر پهن و سنگ می ریختند و فحش میدادن پیامبر چیزی نمی گفتن
          این وقایع با هم در تضاد نیستن?
          بنظرم پیامبر بزرگتر از ان بوده که بخاطر فحش ادمی نادان خواستار قتل او باشه راستش با عقل جور درنمیاد

          • مدیر سایت

            من هم قضیه ای را که ایشون از پیامبر ص نقل کرده ندیدم و باید منبعش را بررسی کرد

          • جناب پگی در مورد اینی که گفتی من یه همچین سوالی قبلا از جایی پرسیدم …به این صورت پرسیدم:چرا مشرکا به پیامبر فحش میدادن و پیامبر کاریشون نداشت ولی در حال حاضر حکم این کار اعدامه؟ و خلاصه جواب اونم این بود: پیامبر اولش کاریشون نداشته ولی بعدا که قدرت گرفت دیگه نمیزاشت کسی اینکارو بکنه.
            در کل اونی که تو(پگی) میگی اول رسالت پیامبر بوده تا جایی که من میدونم.

  3. قربون پیام اورم بشم که برای گسترش ایینش خودش نگذاشت خون از دماغ کسی بیاد بیرون

    • دوست عزیز، اینکه خدا پیامبرشو رحمت للعالمین معرفی میکنه و از طرف دیگه میبینیم که در دوران رسالت با مخالفنانش جنگ های زیادی انجام داده، باید به این نتیجه رسید که دشمنان پیامبر چه انسانهای قسی القلب و سنگدل و کثیفی بودند که با چنین پیامبری میجنگیدند.

      • سلام سعید گفتی: دوست عزیز، اینکه خدا پیامبرشو رحمت للعالمین معرفی میکنه و از طرف دیگه میبینیم که در دوران رسالت…..
        ادامه حرفت ربطی به اول حرفت نداشت و نگفتی رمت العالمین یعنی چی.بعدشم وقتی همه رو نجس بدونی معلومه که جنگ میشه.

    • جناب UNKNOWN منظورت کدوم پیامبره که نزاشته خون از بینی کسی بیاد؟

  4. آن حضرت چنان کار می‌کرد که بر دستان مبارکش پینه می‌بست.

    حتی حضرت برای یهودی‌ها نیز کار می‌کرد تا با اجرت آن بتواند هم به خانواده خود و هم به فقرا و مستمندان چیزی ببخشد.

    هزار و یک داستان از زندگانی امیرالمونین علیه السلام

  5. در قران بنده با ایه ای روبرو شده ام که بسیار عجیب وجالب بود و مطمئنم خیلیاز ما تحمل عمل به ان را نداریم و مثل بسیاری احکام دیگر با تفسیر به رای مسلمانان بی نتیجه میماند. قران میفرماید با اهل کتاب مجادله نکنید مگر با شیوه احسن _ الا بالتی هی احسن_ وعد شیوه جدل احسن را خودش بیان میکن که ان تکیه بر مشترکات اعتقادی دو طرفست. یعنی اینکه خدای ما یکیست و ……
    حالا خدا وکیلی چند نفر ما حاضریم به این حکم عمل کنیم. دوستان اگاه به علوم اسلامی میدانند که این حکم کاملا واضح و بدون استثناست زیرا نهی اول ایه و استثنای بعد ان بیانگر حصر است یعنی حق نداریم جز به این روش با اهل کتاب برخورد کنیم. اگر همین یک ایه را عمل میکردیم نه تنهااز این همه بحثهای پر از توهین و دلخوری خبری نبود بلکه وقتی اهل کتاب با مشترکات دینی با ما اشنا میشدند قطعا جذب اسلام میشدند و با احترام متقابل خیلی مشکلات حل میشد

  6. متاسفانه هر جا بین ما و معتقدان ادیان دیگر گفتگویی سر میگیرد با موضعگیری قصدمان صرفا کوبیدن عقیده طرفمان است و چون هرکسی نسبت به عقیده اش تعصب دارد انها نیز جواب تخریب را با تخریب میذهند و نتیجه میشود همین که در مطالب و نظرات این وب سایت میبینید.
    کاش اقای فاطمی که از متدنین هستند به این ایه شریفه بیشتر توجه میکردند و دقت میکردند که طرح مواضع حساسیت بر انگیز جز فاصله افتادن بین عقاید و افراد نتیجه‌ای ندارد.
    بنده با بحث علمی مخالف نیستم ولی عقاید افراد را نمیتوان صرفا با نگاه علمی قضاوت کرد چون هر قدر هم با احتیاط طرح شوند باز هم حساسیت ایجاد میکند.
    خود ما مسلمانان ایا واقعا تحمل به اصطلاح نقد و بررسی علمی دینمان را داریم؟ قطعا تا حدی میتوانیم تحمل کنیم و بمحض اینکه احساس کنیم دارد به ساحت اعتقادات ما خدشه وارد میشود موضع میگیریم و تحمل نمیکنیم که به اسم بحث علمی هر مطلبی بیان شود.
    بخشی ازین قضیه بخاطر ماهیت اعتقادات دینیست زیرا با دیدگاه دزونی ما سرشته شده و پذیرش ان از طریق عقلی وعلمی بلکه با احساس درونی ما بوده و چندان قابل نقد وبررسی نیست.
    مسلما هر دینداری معتقدست دینش کاملترین است و از ادیان دیگر برتر است و این اعتقاد درونیست و اکتسابی نیست.
    قران هم با در نظر گرفتن همین ویژگی ما را از جدل بی فایدهبا سایر ادیان بازداشته و ببرعکس دستور میدهد که با طرح مشترکات دینی بجای ایجاد موضع مخالف در دیگران انها را جذب اسلام کنیم تا اگر مسلمان نمیشوند دید مخالفی هم به اسلام نداشته باشند و تا حد امکان پذیرای نکات مشترک باشند…..
    ببخشید طولانی شد…

  7. به حق چیزای ندیده و نشنیده توی این کامنت های بعضیای اظهار مسلمونی کردن که با بقیه حرفاشون در تناقض هس وقتی به چیزی وانمود کنی تا دیگران باور کنن حرفاتو یعنی در نهایت خونسردی داری به شعور ما توهین میکنی مسلمون اسلام ستیز!!!!!؟؟؟؟ در ضمن آقای ساسان شما مقدار قابل توجهی ترجمه بعضی آیات رو تغییر دادی این کار درسته؟؟؟؟؟؟ آیات مربوط به جهاد میگه آغازگر هیچ جنگی نباشید میگه ناسزا گویی نکنید حتی به قاتل عزیزانتون جزیه خیلی بد بوده؟؟؟؟؟؟؟ هندی ها زمان پیامبر گفتن از ما هم جزیه قبول کن و از ماهم به عنوان قلمرو اسلامی محافظت کن پیامبر گفتن از بت پرست و مشرک جزیه حرامه گفتن پس چرا از مجوسیان ایران جزیه میپذیری درحالی که اونا پیامبری داشتن از نسل خودشون که روی پوست چن هزار گاو کتابشو نوشته بود اما…

    • سلام متاسفانه اقای مدیر نظر اخرمو که باید به دید همگان میزاشت رو سانسور کرده و شما متوجه اخر کار نشدید.این نظر اخر منه که گفتم قانع شدم.
      سلام درسته ایاتی از قران که خوبی اهل کتاب رو میگه رو دیدم و فهمیدم قران همش بدی اهل کتاب رو نمیگه.اینم چند تاش:
      [ولى همه آنان] یکسان نیستند از میان اهل کتاب گروهى درستکردارند که آیات الهى را در دل شب مى‏ خوانند و سر به سجده مى ‏نهند ۱۱۳
      به خدا و روز قیامت ایمان دارند و به کار پسندیده فرمان مى‏ دهند و از کار ناپسند باز مى دارند و در کارهاى نیک شتاب مى کنند و آنان از شایستگانند ۱۱۴و هر کار نیکى انجام دهند هرگز در باره آن ناسپاسى نبینند و خداوند به [حال] تقواپیشگان داناست ۱۱۵
      ایات ۱۱۳ تا ۱۱۵ سوره آل عمران
      تقریبا قانع شدم در این زمینه.ممنون

      بعدش من کجا معنی چیزیو تغییر دادم؟اگه منظورت ایه ۲۸ سوره توبس که میگه مشرکان نجس و پلیدند از اینجا معنیشو اوردم.
      http://rahekhodavand.persianblog.ir/post/67/
      و از اینجا
      http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87/%D9%85%D8%AA%D9%86_%D9%88_%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87
      این ایاتی هم که گفتی قران گفته اغازگر هیچ جنگی نباشید و ناسزا گویی نکنید و… رو هم نیاز دارم ببینم.ادرس میخوام.

      • مدیر سایت

        کسانی که مقررات سایت را رعایت نکنن، پیامشون حذف میشه

      • آیه ۱۳ توبه
        أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّکَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
        ﭼﺮﺍ ﻭ ﺑﺮﺍی ﭼﻪ ﻧﻤﻰ ﺟﻨﮕﻴﺪ؟ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﮔﺮﻭهی ﻛﻪ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﻜﺴﺘﻨﺪ ، ﻭ ﻋﺰﻣﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺯ ﻭﻃﻨﺶ ﺟﺰم ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺟﻨﮕﻴﺪﻧﺪ، ﺁﻳﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﻴﺪ ؟ ! ﺩﺭ ﺻورتی ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻴﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ.
        به جمله (و هُم بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ) دقت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code