+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / اموات زرتشتی / دفن مرده بهتر است یا دخمه گذاری؟ / آلودگی هوا بدتر از آلودگی زمین + عکس و فیلم
دفن مرده بهتر است یا دخمه گذاری؟ / آلودگی هوا بدتر از آلودگی زمین + عکس و فیلم

دفن مرده بهتر است یا دخمه گذاری؟ / آلودگی هوا بدتر از آلودگی زمین + عکس و فیلم

به قلم مدیر سایت
از نظر زرتشتی ها چهار عنصر مهم طبیعت (چهار آخشیج) را نباید آلوده ساخت: آب، خاک، آتش و هوا.
آنان معتقدند که دفن مرده سبب آلودگی خاک می شود و لذا آن را بر فراز کوه می گذارند؛ حتی اگر پرنده و درنده ای برای خوردن آن نباشد.
اگر مرده دفن شود، خاک به سرعت بدن را تجزیه می کند و آلودگی خاک، موقت است و به انسان های زنده سرایت نمی کند و خود جنازه نیز تبدیل به خاک می شود.
اما همانگونه که در تصویر زیر می بینیم، انسان بر فراز کوه، می گندد و باد، هوای آلوده را به موجودات زنده ی دیگر از جمله انسان سرایت می دهد. گویا به آلودگی هوا اهمیت نمی دهند!

نتیجه:
زرتشتیان ـ که به آلودگی هوا اهمیت می دهند ـ بدانند که به فرض، دفن بد باشد، دخمه گذاری بدتر است. برای همین است که رژیم سابق، از گذاشتن اموات در دخمه، جلوگیری کرد.
گذشته از آنکه عاطفه ی انسانی اقتضا دارد که جسد را بر فراز کوه نگذارند. احساسات بازماندگان از هجوم درندگان به عزیزشان، جریحه دار می شود و… اکنون (اسفند ۱۳۹۳) حدود شش ماه است که از درگذشت نوه های دوست گرامی حجت الاسلام صادق حائری جم می گذرد. هنوز هر روز پدر و مادر بچه ها بر سر مزار فرزندانشان می روند و با حضور در آنجا تسکین می یابند. اما اگر جنازه نابود شود، چنین ابزار تسکین را نخواهند داشت.

دخمه

اجساد زرتشتی در دخمه که هوا را به شدت آلوده می کنند.

فیلمی از دخمه

۲۹ نظر

  1. اقای فاطمی با نظرات شما مخالفم بشدت!چرا؟۱_دخمه ها از محل اجتماع و زندگی مردم بسیار دور بودند و خطر الودگی هوا و عوامل بیماری زا اصولا وجود نداشته برای انسانها۲_اثر تخریبی دفن مردگان در خاک تا مدتهای زیادی بر خاک به جای میماند و تا الودگیهای جسم انسان توسط «باکتریها و کرمها»خورده شوند زمان نسبتا طولانی را طلب میکند.همین برهه زمانی کافیست تا جنازه اثر «سوء و تخریبی» خود را نه تنها بر خاک و چه بسا بر «سفرهای زیرزمینی» که همان «منابع آب»باشد را تمام و کمال بگذارد.۳_پیرامون «عواطف انسانی» باید بگوییم که ایا بهتر نیست اینگونه عواطف برای انسانهای زنده وحاضر بکار گرفته شود؟به نظر من«کسی که از دنیا رفته دیگر احتیاجی به عواطف انسانی ندارد»!مگر کسی را که زیر خروارها خاک دفن میکنید عواطف انسانی بخرج دادید؟!!!انجا هم که کرم و باکتری جنازه را نابود میکند پس چه تفاوتیست بین فرضا لاشخور و باکتری و کرم؟!پس چه عاطفه ای؟!خواهشا عواطف و محبت انسانی را برای زندگان بخرج دهید که زنده هستند واحتیاج به ان دارند،نه برای کسی که دیگر مرده است!!!«خود خداوند بهترین محبت کننده است نیازی به عاطفه من و شما نیست!»

    • ۱. ما از دوری بسیار زیاد همه ی دخمه ها از انسان ها بی خبریم و همینقدر می دانیم که دوری آنها جزء احکامشان نیست. برای حیوانات دیگر آلودگی ندارند؟ آیا حیوانات، برخی بیماریها را به انسان منتقل نمی کنند؟

      ۲. این سخن شما به صرف حدس است و اگر آنچه می گویید صحت داشت، حاکمان همانگونه که جلو دخمه گذاری را گرفتند، ترتیبی اتخاذ می کردند تا چنین مشکلی پیش نیاید مثلا دستور می دادند که مثلا در کف قبرها چیزی پهن کنند تا آلودگی به سفره های زیرزمینی نرسد.

      ۳. منظورم عواطف انسانی نسبت به مرده نیست بلکه نسبت به بازماندگان است. آیا هیچ مادری می تواند تحمل کند که بر جنازه ی فرزندش مثلا شلاق زده شود؟ تکه تکه شود؟ با دفن مرده، بازماندگان چون آن چیزها را نمی بینند و یا جنازه های مشابه را نمی بینند و یا پرندگان را در حال رفت و آمد برای خوردن جنازه نمی بینند، خیلی آن حس بد را ندارند

  2. ۱_اقای فاطمی.چرا از دوری محل دخمه ها از محل اجتماع بیخبریم؟!مگر دخمه های واقع در شهرهای یزد و کرمان موجود نیستند؟البته خودم به این شهرها نرفتم و مشاهده نکردم ولی شنیده هایم حاکی از این است که دخمه ها را معمولا در جاهای پرت و دور میساختند«مردمانی که در عین خردمندی در فکر الوده نساختن خاک است پس قاعدتا به فکر اجتماع و سلامت زیستن جامعه خود خواهند بود»اینکه میگید: حیوانات بیماریهای را به انسان منتقل میکنند،پرندگان گوشتخوار مانند «لاشخور» معمولا با اجساد سرکار دارند نه با موجودات زنده.حیوانات دیگری گوشتخوار مانند سگ و گربه که گاها با انسان در تماسند پر و بال ندارند تا خود را به برج دخمه برساند.پس بحث انتقال بیماری پیرامون حیوانات نمیتواند عقلانی باشد۲_شاید این گفته من کمی بر اساس حدس و گمان باشد ولی در یکی از سایتهای زیست محیطی امده که اگر تدفین اصولی صورت نگیرد میتواند باعث اثراث مخرب زیست محیطی برای سفرهای زیرزمینی بشود،اگر خواستید میتوانم لینک سایت رو ارائه بدم.البته ناگفته نماند درحال حاضر به لحاظ اینکه قبور را با موادی چون سیمان زیر سازی میکند این اثرات مخرب کمتر است ولی خب در قدیم که اینگونه زیر سازیها نبوده.۳_در نوشتار شما اینگونه اسنباط میشود که عواطف انسانی باید برای مردگان مورد لحاظ قرار گیرند و این بسیار «غیر منطقی و عقلانی»به نظر میرسد!و نباید فراموش شود که این صرفا استدلال شخصی شماست،هر دین و ایینی قوانین خود را داراست در ان زمان انگونه رسم بوده و الان اینگونه.مادر به ان حد از ادراک باید رسیده باشد که فرزندش دیگر زنده نیست.بازماندگان هم باید عقلانی عمل کنند.«عواطف انسانی باید برای زندگان مصرف شود نه برای جنازه ی بی جان»!!!!

    • ۱. گفتم : از همه ی دخمه ها بی خبریم. با خبر از دو سه دخمه نمی توان در مورد همه اینگونه تصور کرد. گفتم که چنین حکمی در قوانین زرتشتی نیست که حتما دخمه باید دور باشه. در عکس می بینیم که لاشخوری در کار نیست و بعضی اجساد متلاشی شده اند. آلودگی مخصوص حیوانی نیست که با جسد تماس داره. هوا آلودگی را نشر میده. مثل اینکه شما پزشک هستیدا!

      ۲. پس راه حل برای آلوده نشدن سفره های زیرزمینی وجود داره و اگر مردم رعایت نمی کنند چیز دیگریه . در قدیم که جمعیت کم بود مشکلی ایجاد نمی کرد.

      ۳. اینکه عواطف انسان با مشاهده ی تکه پاره شدن عزیزش جریحه دار میشه جزء فطرت انسانه . هر مادری اینطوره. پس باید از آن خودداری کرد

  3. با درود،  به اندیشه ی من سوزانده شدن بهتر از دفن ویا دخمه هستش..بخاطر اینکه سوسکها به بدنمون نمی چسبن ویا خاک رو سرمون نمیریزن .. سوزاندن پیکر ها پس از مردن بهترین  روش رفتار با مردگان هست…
     

    • بحث بر سر اعتقادات زرتشتی و مسلمانان است. سوزاندن مردگان همان مشکل عاطفی را برای بازماندگان دارد. البته ما مسلمانان وقتی حقانیت اسلام را پذیرفتیم ، خیلی با فلسفه ی آن کاری نداریم

  4. به هر روی با همه این تفاسیر،تدفین به نظر من عمل«بیهوده و نسنجیده» است.جدا از مسائل و مصائب «زیست محیطی»که برای جوامع حاصل میشود،اگر فرضا به بهشت زهرا تهران سری بزنید میبیند که محیط قبرستان انقدر وسیع شده است که دیگر تبدیل به شهر بزرگ شده و الان شهرداری تهران کاسه چه کنم،چه کنم! دردست گرفته که با این جمعیت اجساد چه کند!!!فکر کنم «مسئولین خدمتگذار»!!!از این پس مجبور شوند که به روشهای دیگری مانند دخمه گذاری و غیره…متوسل بشوند که کار عاقلانه هم هست.دخمه گذاری اگر «اصولی و بهداشتی» انجام بشود که به عقیده من در ادوار تاریخ همیشه اینگونه بوده،یکی از بهترین روشها برای از بین بردن اجساد و مردگان میتواند باشد.عواطف انسانی هم دیگر جایگاهی نخواهد داشت پیرامون این قضیه!خب اقای فاطمی یک پرسش؟!چگونه حقانیت اسلام را پذیرفتید؟!مگر صرفا دین اسلام حقانیت دارد؟!حقانیتش!کجایش بوده که بنده ان را هیچ وقت درک نکردم زمانی نزدیک به سی سال؟!ته مانده اش هم که هی از بین میرود دیگر!!!حقانیتش کجاست؟!!!!!

    • اینکه بهشت زهرا از نظر گنجایش، با مشکل مواجه شده بخاطر بی تدبیری ماست. وقتی مرده ای را در جایی دفن کردند، به این معنا نیست که تا قیامت کسی حق ندارد در آنجا مرده دفن کنه. پس از گذشت چند سال که مرده تقریبا از بین رفت، می توان در همانجا جنازه ی جدید دفن کرد.

      در مورد حقانیت اسلام هم در جای خود اثبات شده از جمله با اعجاز قرآن که در بخش مربوط می تونید مراجعه کنید و الان حال بحث در این مورد ندارم

    • حالب اینجاست که روی قبر های بهشت زهرا نرخ های نجومی هم گذاشتند ، متری پنج میلیون بگیر تا بیست سی میلیون … همه اینها نشون میده این روش غلط است ! تازه شانس اوردیم چین و هند هنوز به ادیان ابراهیمی تشرف پیدا نکردند وگرنه تا در خونه ی من و شما قبرستان میساختند و همه دنیا قبرستان میشد .

      • در عوض خیلی قبرستان ها در جاهای دیگر رایگانه. بد عمل کردن ما سبب مشکلاتی شده و الا قضیه واضحه. اولا قبر را می توان چند طبقه ساخت. ثانیا مگر می توان زمین قبرستان های وقفی را خرید و فروش کرد؟! http://www.isna.ir/fa/news/93102714463 پس می توان با بازماندگان اموات شرط کرد که پس از گذشت مثلا ده سال در همان قبر مرده ی دیگر خاک شود و کسی حق اعتراض نداشته باشه

         

        • اقای فاطمی

          هرچی شما بگی این خانم اناهیدمخالفه! اگر بگید ماست سفیده میگه از کجا معلوم؟ شاید خیالاتی شده باشیم!

          اگر این خانم منصف بود بین این همه مطلبی که نوشتید یک مورد نشده که بگه چه حرف خوبی زدید! یعنی همه ی حرفای این سایت نادرسته؟!

        • دفن مردگان یک سنت اسلامی یا یهودی نیست که من با ان مخالفت کنم این سنت از زمان های بسیار دور رایج بوده حتی پیش از عیسی و موسی … زمانی که یهودیتی در کار نبود ایرانیان اجساد خود را تدفین میکردند بنا به گفته ویلی دورانت در کتاب مشرق زمین علت تدفین ترس از مرده بوده چون میترسیدند مرده از جای خود بلند بشه و به دیگران حمله کنه (ص ۵۰)،به هر حال انسانهای ان دوران خرافی بودند ما هم خیلی خرافی هستیم البته از نگاه ایندگان …
          بنیانگذاران ادیان ابراهیمی هم از همین رسم خرافی تقلید کرده اند و هیچ فلسفه ای در کار نیست .
          دیگر اینکه شخص زرتشت و کورش هخامنشی هم تدفین شده اند و اصولا تا زمان ساسانی و روی کار امدن مغان و تعالیم مادی ایرانیان از دخمه گذاری بی اطلاع بوده اند اما علت اینکه بنده از دخمه گذاری حمایت میکنم طبیعی بودن ان و وابستگی ان به چرخه طبیعت و همچنین کم هزینه بودن است . اگر به جای این همه قبرستان دانشگاه میساختید …

          • یعنی اینقدر زمین کم داریم که بجای زمین قبرستان، دانشگاه بسازیم؟ و اگر منظورتان ساختمان قبرستانهاست که باید بگم ساخت بقعه برای اموات معمولی، اسلامی نیست بلکه مردم سر خود این کارها را می کنند و ربطی به دین نداره

          • اکنون (اسفند ۱۳۹۳) حدود شش ماه است که از درگذشت نوه های دوست گرامی حجت الاسلام صادق حائری جم می گذرد. هنوز هر روز پدر و مادر بچه ها بر سر مزار فرزندانشان می روند و با حضور در آنجا تسکین می یابند. اما اگر جنازه نابود شود، چنین ابزار تسکین را نخواهند داشت.

  5. بارها و بارها واگذاری اجساد در دخمه های ایرانیان باستان برای سیاه نمایی اقلیت کوچک زرتشتی دراین سایت تیتراژ شده. آنچه بدیهی است ایرانیان بهدین برخلاف مسلمین به نیکی و سودرسانی درحق زندگان بیشترفعال بودند تا مرده ستایی مسلمین. بد نیست کمی هم درسایتتان از۱۲۰۰ سال کشتار فجیع زرتشتیان '' که همان اجداد نیک سرشت و خداپرست ما بودند '' توسط اعراب و کنیز گرفتن زنان و حتی کودکان و ظلم و ستمی که در زمان صفویه به بعد بر آنها رفت تا باجگیری مسلمانان از زرتشتیان تا قاجاریه و……….. سخنی به میان میاوردید. هر چند وقتی تقویمان از تاریخمان خالیست دیگر انتظاری از شما نمیرود.

  6. اگر حرف فرشاد و اناهید درست بود که دفن مرده باعث میشه آب سفره های زیرزمینی آلوده بشه اروپاییها که اینقدر جونشونو دوست دارن و به دلیل فراوانی آب، سطح آب زیرزمین بالاست، مردگانشونو دفن نمی کردند و حکومتاشون نمی ذاشتند این کار بشه

    • محمود جان حرفاشونو جدی نگیر ، اگر الآن بگی ماست سفیده ، اینا میگن نه ، ماست سیاهه! فرشاد که باید حرف بزنه، نزنه که نمیشه ، ولی آناهید بعضی وقتا حرفای قشنگی میزنه ، فقظ یه کمی لجبازه ، البته فقط یه کمی لجبازه ها !

      ببخشید آقای مدیر نظرتون درباره ی دکتر سید جلال الدین کزازی چیه ؟ شخصیتشون برا من جالبه ، خوبه از ایشون هم مطلب بذارید.

    • در پاسخ به اقای محمود عزیز عرض کنم که در اروپا اجساد را با تابوت تدفین میکنند و مثل شما ها ان را «کفن پیچ» نمیکند!که در سر متراژ و جنس و تکه اش هم با هم اختلاف دارید!!!در قبرستون شما هم قبر قاعدتا با سیمان زیر سازی میشود،تازه با همه این تدابیر معلوم نیست و مطمئن نیستیم که میت! «اثر سوء» خود را بر محیط زیست نگذارد.اخه مسئله صرفا سفره های زیر زمینی نیستش که!!!اینکه میگید اروپاییان جونشونو دوست دارند!مگر شماها دوست ندارید؟!!این قضیه رو که در «مواقع بحرانی»!!!ثابت کردید که جون را بیشتر از هر چیزی مهم دیگری دوست دارید….در پاسخ اقای نیما عرض کنم که من جداً به لحاظ شخصیتی اصولا ادم «کم حرفی»هستم و تا لازم نباشه ویا مجبور نباشم صحبتی نمیکنم.ولی نمیدونم چرا سایت پرمحتوای!!!!!!اقای فاطمی گرامی بنده رو کمی حاضر جوابو و تخس جلوه میده البته فقط یه کمی تخس هاااااااا!!!!!…عزیز جان

  7. کسی تا به حال با رفتن سر قبر تسکین پیدا نکرده ، قبر حتی بیشتر موجب ناراحتی و دلهره میشود ، خودتون هم میگید شش ماهه هر روز سر قبر ان دو کودک میرن در حالی که مدت عزاداری بر اساس سنت پیامبر هم فقط سه روز است .
    سعدی شیرازی هم که میفرماید :
    ز هجران طفلی که در خاک رفت
    چه نالی که پاک امد و پاک رفت
    این پدر و مادر مذکور احتمالا به خدا و روز معاد اعتقاد ندارند ، گمان میکنند فرزندانشان برای همیشه نابود شدن وگرنه وقتی که مسلمانی و میدانی حال فرزندت خوبه و در جایی بهتر از تو زندگی میکنه پس این همه غم و غصه و هر روز سر قبر رفتن و مرده پرستی برای چیه ؟
    بگذار ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻧﯿﺴﺖ
    ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺞ ﺭﻭﺯﻩ ﻋﻤﺮ ﮐﻪ ﻣﺮﮒ ﺍﺯ ﻗﻔﺎﯼ ﺍﻭﺳﺖ
    ﻫﺮ ﺁﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﮐﺸﺘﻪٔ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﻋﺸﻖ ﺷﺪ
    ﮔﻮ ﻏﻢ ﻣﺨﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﺍﺑﺪ ﺧﻮﻧﺒﻬﺎﯼ ﺍﻭﺳﺖ .
    تسکین درد این پدر و مادر ابتدا ایمان به خدا و معاد است که ظاهرا ندارند ، دوم فراموشی و دوری از ان قبر …

    • اگر بازماندگان میت، با رفتن بر سر قبر، تسکین نمی یابند، چرا می روند؟ چرا والدینی که می دانند فرزندشان سالها پیش شهید شده، منتظر جنازه فرزندشان هستند؟

      گفتم بر سر قبر می روند نگفتم عزاداری می کنند.

      غم والدین برای کودکشان، برای این نیست که خیال می کنند که فرزندشان جای بدی رفته یا اعتقادشان به قیامت کمه بلکه این ناراحتی برای جدایی است. اگر شما فرزند مادری را از او بگیری و به جای بهتر ببری اما نگذاری مادرش او را ببینه باز هم مادر میخواهد کنار فرزندش باشه به عبارت دیگر ناراحتی برای جدایی است

      • من چه میدونم برای چی میرن ، حتما بیکارن وگرنه تا من دیدم مردم فقط در مراسمات رسمی سر قبر میرن که اونها هم نمیتونن نرن، دیگه واسه چی باید برن پای تکه سنگی که زیرش جسدیه که کرم از چش و چالش بیرون زده ؟
        شنیدن خبر مرگ عزیزان چهار مرحله است :
        انکار – خشم – دلهره و ناراحتی – پذیرفتن
        ان خانواده شهدا مانند کسانی که بیمار مرگ مغزی دارند در مرحله انکارند ، همین که بپذیرند فرزندشان مرده ارام میگیرند ، اگر جنازه ارزش داشت که توی قبر نمینداختن که کرم از چشماش بزنه بیرون .
        به خاطر غم دوری کسی هر روز سر قبر نمیره ،چه جسد زیر خاک کرم بخوره و چه لاشخور ها بخورنش غم دوری حل نمیشه ، این فراق موقته و مادر اگر ایمان داشته باشه نگرانی نداره اما چون ایمان در ادیان به خاطر غیر علمی بودنش خیلی سطحیه در مواقع خشم و ناراحتی فراموش میشه !

  8. بله اقای فاطمی.هیچ کس نمیتونه منکر عشق بیکران مادر و پدر به فرزندش باشه ابدا!کمی یادم میاد و شنیده ام که زمانی که مادر بزرگ مرحوم بنده متوجه شد که پدرم مفقودالاثر شدند، عموهایم هر چقدر تلاش کردند که ایشون راتوجیه و مجاب کنند که فرزندت قطعا شهید شده و احتمال زنده بودنش صفر است ولی نپذیرفت! باز هم ایشان هفت سال،دقیقه به دقیقه و ساعت به ساعت این هفت سال را به یاد پدرم گذراند و زندگی کرد در اخر هم با گفتن جمله «ایرج ام نیامد؟؟؟»از دنیا رفت.ولی ایا اگر ایشان زنده بودند و با استخوانهای پدرم مواجه میشدند ایا تسکین خاطر پیدا میکردند؟!قاعدتا خیر ،اوضاع روحی و روانی ایشان بهتر که نمیشد که هیچ مصیبت ما افزون تر هم میشد! مادربزرگم علاقه ویژه ای به پدرم نسبت به سایر فرزندانش داشت.بگذریم…
    «هیچ پدر و مادری با رفتن بر سر مزار فرزندش ارامش و تسکین درونی نمیابد!اساسا این اینگونه تسکینها کاذب به لحاظ روحی و روانی است،صرفا درد را بیشتر میکند بهترین و تنها ترین راه علاوه بر ایمان داشتن به خداوند «فراموشیست»و درک واقعی مسئله…گرچه میدانم سخت و دشوار است.»

  9. اونهایی که می گن دفن مرده ها باعث آلودگی سفره های زیرزمینی میشه پاسخ دهند:

    میدانیم که ادرار به دلیل مایع بودن، خیلی سریع در زمین نفوذ می کنه. اگر عمر متوسط انسان پنجاه سال باشه و روزی فقط نیم لیتر ادرار کنه، هر انسان بیش از نه هزار لیتر ادرار می کنه اما همین انسان فقط یکبار می میره و دفن میشه

    چه شد که نه هزار لیتر ادرار هرانسان باعث آلودگی سفره های زیرزمینی نمی شه اما جنازه ای که به این آسانی در زمین نفوذ نمی کنه سبب آلودگی میشه؟!

  10. مهدی جان اگر اینگونه است که شما میفرمایید فاضلابها را بر چه اساسی ساخته اند پس؟!مگر من و شما بروی زمین خدا ادرار مینماییم؟!بله بعضاً پیش امده که سیستم فاضلابی یک کشور حتی اروپایی نشت پیدا کرده و موجب الودگیهای زیست محیطی شده است.اصولاً مایعات خیلی سریع بر زیر زمین نفوذ دارند اگر میت! و اجساد حیوانات اصولی تدفین نشود اگر باران ببارد حتماً اثر سوء و همچنین الودگیها خود را خواهند گذاشت بر «محیط زیست».البته چیزهای دیگری هم باعث الودگیهای سفرهای زیر زمینی میشودها مانند «زباله ها»از این پس با مطالعه بیشتری کامنت بگذارید لطفاً!!

  11. شما بزرگواران دیگه واقعا عجیب هستین یا یکی از عزیزانتون تابحال فوت نکرده یا نمیدونم از احساسات چیزی میدونین ؟؟؟ اولین نفراتی هستید که می بینم انقدررر نسبت به انسان ها بی رحم هستید. اگر اشتباه نکم بعد از بیست سی سال جنازه جدید دفن می کنن در قبرستان های قدیمی … درضمن الان که ظرفیت دانشگاهامون از دانشجوهامون بیشتره و التماس میکنن که بدون کنکور بیاین بشینین سرکلاس بعد بجای قبرستون بازم دانشگاه درست کنن؟؟؟این دیگه خیلی خنده داره..
    همونطور که دوستمون هم گفت اگرررر دخمه گذاری بهتر از دفن بود اول اروپایی ها این کارو میکردن … نکته قابل توجه اینه که اون زمان علم هنوز اونقدر پیشرفت نکرده بود که بگن دخمه گذاری آلودگیش بیشتره یا دفن؟حالا اونی که به محیط کمتر اسیب میزنه رو انتخاب کنیم تنها و تنها به دلیل اینکه آتش و خاک را مقدس می دونستن جنازه رو نمی سوزوندن یا دفن نمیگردن … این چیزایی که شما میگین جسارتا مغلطه و توجیهی برای کار اشتباه آن زمان بوده

  12. بهترین راه به نظرم همان سوزاندن اجساد است. چون کل فرایند سوزاندن اجساد حداکثر نیم ساعت طول می کشد و آلودگی آن در برابر مدت زمانی که خاک درگیر یک جسد می شود بسیار کمتر است.
    امروز نیز در غرب کوره های مخصوص سوزاندن اجساد وجود دارد و استفاده از آن رو به گسترش است.
    آلبرت اینشتین فیزیکدان بزرگ آلمانی نیز با سفارش ویژه خود پس از مرگ سوزاینده شد.

    • از نظر اسلام، جنازه ی انسان نیز حرمت دارد و تا آنجا که مقدوره نباید مورد اهانت قرار بگیره مثلا اگر غسال عیبی مخفی در بدن مرده دید، حق نداره به دیگران بگه.

      به فرض که سوزاندن، بهترین راه از نظر ما باشه، وقتی ثابت شد اسلام دینی الهیه باید به دستورهای آن نیز گوش داد. چه بسا در زمان های آینده معلوم شد که همین سوزاندن بدن، آثار بد در هوا بگذاره چنانکه خیلیییی از نظریات پیشینیان، اکنون تغییر یافته و به نادرستی آنها پی برده شده

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>