خانه / احکام / احکام اسلامی / زن مسلمان / اِضرِبوهن؛ زنان را بزنید
زن

اِضرِبوهن؛ زنان را بزنید

به قلم مدیر سایت
سوره نساء، آیه ی ۳۴ به مردان چنین گفته است: زنان را بزنید.
فراوان به رخ ما می کشند که قرآن به مردان نه تنها اجازه بلکه دستور داده تا همسران خود را کتک بزنند.

توضیح: پس از صدور حکم اعدام قاتل از سوی دادگاه، کسی که مأمور اجرای حکم می شود، نه دیه ای بر اوست و نه قصاص می شود. چرا؟ چون قرآن گفته که قاتل کشته شود. کسی که حکم شلاق را بر مجرم جاری می کند نه دیه دارد نه قصاص می شود؛ چون اسلام دستور شلاق را داده. اما اگر مردی همسرش را کتک زد به گونه ای که بدن او زخمی شد یا شکست و حتی اگر رنگ بدنش تغییر کرد، باید مرد قصاص شود یا به زن دیه بدهد. اگر اسلام و قرآن چنین اجازه یا دستوری داده، چرا باید مرد دیه بدهد؟
پس معلوم می شود آنگونه نیست که ما از ظاهر آیه می فهمیم.
مشهور علما می گویند که اگر زن خطایی مهم کرد (نه اینکه مثلا غذا نپخت؛ چون وظیفه ی او نیست) باید ابتدا او را نصیحت کرد و بعد با او قهر کرد اگر نتیجه نداد نوبت به زدن می رسد اما این زدن به قدری باید آهسته باشد که حتی سبب تغییر رنگ بدن او نشود. به قول امام باقر(ع) با چوب مسواک زده شود. (جوامع الجوامع، ج ۱، ص ۲۵۴)
در واقع چنین کتک زدنی به معنای نوعی بی محبتی است.
آیت الله محمدهادی معرفت بر این باور است از آنجا که اسلام با برخی رسوم جاهلی گام به گام مبارزه کرده، کتک به زن نیز یکی از این موارد است. اسلام در ابتدا زدن را تجویز کرد اما پس از مدتی ظاهر آیه با سفارش های پیامبر(ص) و امامان(ع) نسخ شد. مانند اینکه با چوب مسواک زده شود و سفارش هایی به حفظ کرامت زن. (فصلنامه پژوهش های قرآنی، ش ۲۵ و ۲۶، ص ۴۵)

در کتاب نواندیشی دینی و مسئله زن، مهدی مهریزی، قم، صحیفه خرد، چاپ دوم، ۱۳۸۹ش، ص ۲۱۱ ـ ۲۵۱ به تفصیل در این مورد سخن گفته شده است.

همچنین ببینید

عایشه

عایشه هنگام ازدواج نه ساله نبود (متن کامل)

به قلم سلمان حدادی خلاصه مقاله: اینجا اهل سنت اصرار دارند که ثابت کنند عائشه در …

۴ نظر

  1. سلام..اضربوهن همیشه به معنای زدن (جسمی نیست) همانگونه که در فارسی همیشه زدن به معنای کتک کاری نیست..بیا بریم شام بزنیم..مخشو زد .. موبایل طرف رو زدن .. در این سه جمله کلمه زدن استفاده شده ولی به معنای کتک کاری نیست همانگونه که کلمه اضرب همیشه به معنای زدن نیست.. مثلا در ایه وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاهِ که اینجا از کلمه ضرب استفاده شده ولی اینجا ضرب به معنای سفر و مسافرت است که در خصوص نمازه شکسته است (ایه ۱۰۱ سوره نساء) و یا «اَفَنَضْرِبُ عَنکُمْ»: آیا از شما باز داریم(ایه ۵ سوره زخرف) در این ایه هم از ضرب استفاده شده ولی به معنای باز داشتن یا دریغ کردن و گرفتن چیزی از کسی یا کسانی است….وقتی که در ایه ۳۴ سوره نساء میفرمائید وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ … اضربوهن بلافاصله و با حرف (و) عطف به اهجروهن(قهر در رخت خواب) امده است و به نظر میرسد اضربوهن در این ایه همانند افنضرب در ایه ۵ سوره زخرف به معنای دریغ کردن خود از همسر است و نه به معنای کتک زدن نمیباشد اضربوهن در ایه ۳۴ سوره نساء به معنای دریغ کردن و راندن انها از خود است .. کلمه ضرب زمانی به معنای کتک زدن میباشد که وسیله و مکان کتک زدن مشخص شود همانند ایه ۴۴ سوره ص زمانی که حضرت ایوب(ع) قسم میخورد که همسرش را کتک بزند برای اینکه قسم ایشان شکسته نشود و یا ترک اولی نکند خداوند به ایشان میفرماید همسرت را با مقداری علف بزن (که دردی هم نداشته باشد)
    وَخُذْ بِیَدِکَ ضِغْثًا فَاضْرِبْ بِهِ (و به او گفتیم:) بسته‌ای از ساقه‌های گندم (یا مانند آن) را برگیر و با آن (همسرت را) بزن و سوگند خود را مشکن) کتک زدن همسر در اسلام مورد پذیرش نیست خصوصا در مورد یک اختلاف کوچک و بی ارزش

  2. نکته جالب و دقیقی بود.

  3. سلام اقای فاطمی میشه لینک مطلب جریمه کسی که به جشن های زرتشتی در باستان نرود رو واسم بذارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code