خانه / ایران / ایران باستان / ایرانیان قبل از آریایی ها / ایرانیان پیش از آریایی ها متمدن بودند اما تنها به آریایی ها چسبیده ایم!
جام زرین مارلیک

ایرانیان قبل از آریایی ها / ایرانیان پیش از آریایی ها متمدن بودند اما تنها به آریایی ها چسبیده ایم!

به قلم رضا اشکوری
آنقدر آریایی آریایی کردیم که ایرانیان اصیل تر را به فراموشی سپردیم. چرا باید از میان این همه اقوام ایرانی، عده ای فقط به آریایی ها چسبیده اند؟! جناب آقای رضا اشکوری در سایت شمالیها به معرفی ایرانیان قبل از آریاییها پرداخته است. خلاصه ی آن:

داستان آریایی بودنمان اوج بی مهری ما نسبت به اجدادمان را نشان می دهد. اقوام آریایی که اقوامی کوچ نشین بوده و بیشتر از طریق دامداری و شبانی امرار معاش می کردند، حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح به سوی سرزمین مان سرازیر شدند.
اطلاعات رسیده حکایت از تمدن ایرانیان قبل از آریاییها دارد:

ـ آثار مسی و مفرغی. آثار مسى و مفرغى از جمله تبر، چکش، کلنگ یک سر، کلنگ دو سر، تیغ خنجر، سوزن، سنجاق، اسکنه و قلم کشف شده در تپه های سیلک کاشان حکایت گر وجود تمدنی است که قدمت آن به هفت هزار سال می رسد و یکی از نخستین تمدن ها محسوب می گردد.

ـ شهرنشینی و داشتن خطی قدیمی تر از خط میخی. در یکی از بزرگ ترین کشفیات باستان شناسی جهان در حفاری های حوزه رود هلیل رود در جیرفت در سال ۱۳۸۱ خورشیدی صحبت از تمدنی می شود که در حدود ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ سال پیش (به عبارتی قبل از تمدن سومر در میان رودان) زندگی شهری داشته و صاحب خطی بودند که قدمتش چندین قرن از خط میخی بیشتر است.
خانم هالی پیتمن از دانشگاه پنسیلوانیا می گوید:
مُهرهای تجاری یافت شده با نقوش مختلف در منطقه جیرفت نشان می دهند از نقاط دیگر برای خرید کالا به “جیرفت” می آمدند و از این مُهر ها برای مُهر و موم کالاها استفاده می کردند. تعداد زیاد مهرها و تنوع طرحها نشان می دهد که خریداران زیادی از نقاط مختلف خارج از منطقه به این شهر می آمده اند.

ـ کشف فلز و ذوب آن. یکی از با اهمیت ترین کشف های انسان که به تحول آتی جوامع بشری و پایه ریزی تمدن های بزرگ کمک کرد یعنی کشف فلز و ذوب آن در نیمه اول هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح (یعنی بیش از ۶۵۰۰ سال پیش) حدود ۳۰۰۰ تا سه هزار وپانصد سال قبل از کوچ اقوام آریایی به ایران بطور همزمان در آناتولی و تپه قبرستان قزوین و حدود سه قرن بعد در کرمان صورت گرفت. در حفاری های انجام شده تپه “قبرستان” در هشت کیلومترى شمال روستاى سگزآباد در دشت قزوین کارگاه های ذوب مس با دو کوره ذوب، چند کارگاه سفالگرى و فلزکارى، و ساختمان بزرگی با ۹ اتاق و… نشان از وجود تمدنی بزرگ و شهرنشین در ۶۵۰۰ سال پیش را می دهد.

ـ ابزار تهیه ی آبجو. در حفاری های انجام شده در غرب ایران ابزار و آلات تهیه آبجو که عمرشان به شش هزار سال می رسد کشف شده و به عقیده کار شناسان مردمان بومی آن خطه اولین قومی بودند که با طرز ساختن آبجو آشنایی داشتند.

ـ زندگی غیر شبانی. همچنین می توان از تمدن ایلام در غرب و جنوب ایران در ۳۵۰۰ سال پیش و آثار بدست آمده در تپه حصار دامغان، چشمه على در شهر رى ، مرتضى گرد در جاده رى به عباس آباد در ۹ کیلومترى تهران، قره تپه در شهریار که همگی نشانه هایی از زندگی غیرشبانی دارند نام برد.

ـ آثار فرهنگی و جام زرین. آثار فرهنگی فراوانی از شمال ایران بدست آمده که حکایت از وجود شهرنشینی و تمدن در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در منطقه را دارند. از جمله می توان از آثار بدست آمده در ” شاه تپه ” ” تورنگ تپه ” ” یاریم تپه ” ” دره گز” در منطقه گرگان و جام سیمین، مربوط به هزاره‌ی دوم پیش از میلاد در کلاردشت نام برد.

ـ گردنبند زرین. در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در کاوشهای رودبار گیلان گردنبند زرینی یافته شده که مربوط به هفت هزار سال پیش (حدود چهار هزار سال قبل از کوچ اقوام آریایی به ایران) است. در این گردنبند سه نقش برجسته گردونه خورشید از طلا با فاصله منظم و دقیق که در آن بکار رفته است.

ـ کشف اشیاء گرانبها در گیلان. در سال های ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ در حفاری های انجام شده توسط دانشگاه تهران و اداره باستان شناسی در تپه مارلیک نزدیک رودبار در گیلان آثار گرانبهایی به دست آمد که نشانگر پیشرفت آماردها (ساکنان بومی گیلان و مازندران) در رشته های گوناگون صنعتی و برخورداری از جامعه شهر نشین در هزاره ی دوم پیش از میلاد مسیح می باشد. در معابد کشف شده در مارلیک اشیایی مانند ظروف نقره ای با لوله بلند طلا و نقش های افسانه ای، یک تبر مفرغی دوسر و انبوهی سرپیکان مفرغی پیدا شد. پارچه های به دست آمده از تپه مارلیک، نشانه ظهور و پیشرفت صنعت بافندگی در هزاران سال پیش در ایران و به ویژه در گیلان هستند. در آرامگاه های تپه مارلیک اشیایی مانند ظروف مفرغی ظرف های سفالین، دکمه های تزئینی ، انواع سرگرز، پیکان، شمشیر، خنجر، مجسمه های برنزی و سفالی، کلاه خود، سرنیزه، مچ بند و اسباب و افزاری دیگر پیدا شد.
همچنین در میان این آثار انبوهی گوش پاک کن طلا و برنز، ناخن پاک کن طلا و مفرغ، سوزن های طلا و مفرغ، دوک پشم ریسی و وسایلی از این گونه به دست آمد که معرف فرهنگ و طرز زندگی آماردها هستند. از دیگر آثار یافته شده می توان از دو مجسمه کوچک گاو مفرغی، دو مهر استوانه ای، چهارده دکمه طلا و تعداد زیادی جام می توان نام برد. در میان جام هایی که در این کاوش ها به دست آمد؛ نمونه های بی مانندی وجود دارد از جمله جام مارلیک که در هیچ یک از کاوش های علمی جهان مانند آن‌ها پیدا نشده است. مارلیک به نظر بسیاری خلاصه شده مارد لیک یعنی سرزمین ماردها (آماردها) می باشد.

تاریخ تدوین: اردیبهشت ۱۳۸۹

همچنین ببینید

امام علی(ع)

امام علی(ع) و فرق نگذاشتن میان عرب و ایرانی

به قلم مدیر سایت یک) روزی عده ای از موالی (ایرانیان) نزد امام علی(ع) از عربها شکایت …

۱۲ نظر

  1. پروفسور شاپور رواسانی . نژادی به نام اریا وجود ندارد

     

    http://www.asriran.com/fa/news/208807

    • مگر هر چه یک نفر برای جنجال آفرینی بگوید درست است؟حالا پروفسور یا هر کی؟این گفته در پیتی این آقا مگر آی اس آی شده؟مزخرف گویی راحت ترین کارها واسه بی هنران است.اگر آریایی وجود ندارد این هندی ها و راجپوت تباران و کرد ها و بختیاری ها و اکثریت ایرانی ها و آزری ها وو… کی اند؟یعنی شما یا این پروفسور نا مشهور رگ مادری ایرانی هم ندارید؟زهی روی سنگ

    • جانب پروفسور رواسانی با سوارنیمه خود در مورد گذشته پر افنخارر ایران قلم فرسایی میکنی چه پیش از کوچ نژاد اریایی وچه بعداز کوچ به هر حال یه زمانی تاریخ واقعی بدور از تمام غرض ورزیهای کاملا برای هر ایرانی عیان میشه

  2. سلام. خوب. مردم ایران در دوران پیش از آریایی ها را با سند معتبر نه از داخل دل نوشته های خودتان در سایت به همراه سه شاهد عادل به ما معرفی کنید تا ما هم به آن غیر آریایی ها افتخار کنیم ؟

    • مدیر سایت

      مشهور بین محققان اینه که آریایی ها سه چهار هزار سال پیش وارد ایران شدند در حالی که پیش از آنها افراد دیگری در ایران زندگی می کردند. عتیقه های بدست آمده نشان از این داره که حتی نه هزار سال پیش نیز انسانهایی در ایران زندگی می کردند

    • مثلا تمدن جیرفت تمدن شهر سوخته استاد!

  3. شاپور رواسانی از سال ۱۹۷۴ تا سال ۱۹۹۸ با سمت استاد کرسی اقتصاد اجتماعی کشورهای در حال رشد در دانشگاه الدنبورگ آلمان به تحقیق و تدریس اشتغال داشت؛
    جناب پروفسور رواسانی که فارغ التحصیله اقتصاده . ایشون کمترین سوادی در زمینه نژاد شناسی و … نداره. مثل این می مونه که من در زمینه دین اظهار نظر کنم. خنده دار نیست.

  4. بسیاری از تمدن های پیش از دوران آریایی ها مثل دولت عیلام و تمدن جیرفت پیش از ورود آریایی ها فروپاشیدن و از بین رفتن به همین دلیل آریایی ها بدون هیچ زد و خوردی وارد و جایگزین آنها شدند ، پس آریایی ها جای کسی رو نگرفتن اما پس از اسلام گروه هایی وارد ایران شدند که تازه یک چیزی هم طلب کارند !!!

  5. دوست گرامی شما وقتی میگویید ایران یعنی سرزمین آریاییان از نظر واژه.آریان=ایران=ایرنه ویچه.مللی که پیش از آریایی ها در این محدوده جغرافی بودند باز هم شبه آریایی بودند و شوربختانه برخی مانند ایلامی و انزانی و تپوری اصل نژاد زبان شان معلوم نیست.به هر روی با هم مخلوط شدند.و چرخه قالب آریایی بوده البته فرهنگ ها از هم تاثیر میپذیرند

  6. سلام.
    امروز حدیثی از امام صادق علیه السلام برایتان می گذارم باشد که بیشتر فکر کنیم :
    اما صادق نیز درباره حضرت سلیمان فرموده است: او هر زبانی را می دانست و با زبان پرنده و چرنده و درنده سخن می گفت. وقتی به جنگ می رفت فارسی سخن می گفت، وقتی برای شنیدن عرض حال اهل ممکلتش و رسیدگی به کارهای آنها می نشست به زبان رومی سخن می گفت وقتی با زنانش بود سریانی و نبطی سخن می گفت وقتی به مناجات پروردگار می رفت عربی سخن می گفت، وقتی برای دیدار و و به حضور طلبیدن دشمنان و گروه های مختلف که به خدمتش می آمدند می نشست عبری سخن می گفت.

    قَالَ الصَّادِقُ ع أُعْطِیَ سُلَیْمَانُ بْنُ دَاوُدَ ع مَعَ عِلْمِهِ مَعْرِفَهَ الْمَنْطِقِ بِکُلِّ لِسَانٍ وَ مَعْرِفَهَ اللُّغَاتِ وَ مَنْطِقِ الطَّیْرِ وَ الْبَهَائِمِ وَ السِّبَاعِ فَکَانَ إِذَا شَاهَدَ الْحُرُوبَ تَکَلَّمَ بِالْفَارِسِیَّهِ وَ إِذَا قَعَدَ لِعُمَّالِهِ وَ جُنُودِهِ وَ أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ تَکَلَّمَ بِالرُّومِیَّهِ فَإِذَا خَلَا مَعَ نِسَائِهِ تَکَلَّمَ بِالسُّرْیَانِیَّهِ وَ النَّبَطِیَّهِ وَ إِذَا قَامَ فِی مِحْرَابِهِ لِمُنَاجَاهِ رَبِّهِ تَکَلَّمَ بِالْعَرَبِیَّهِ وَ إِذَا جَلَسَ لِلْوُفُودِ وَ الْخُصَمَاءِ تَکَلَّمَ بِالْعِبْرَانِیَّهِ قَوْلُهُ لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذاباً شَدِیداً یَقُولُ لَأَنْتِفَنَّ رِیشَهُ قَوْلُهُ أَلَّا تَعْلُوا عَلَیَّ یَقُولُ لَا تَعْظُمُوا عَلَیَّ قَوْلُهُ لا قِبَلَ لَهُمْ بِها یَقُولُ لَا طَاقَهَ لَهُمْ بِهَا وَ قَوْلُ سُلَیْمَانَ لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْکُرُ الَّذِی آتَانِی مِنَ الْمُلْکِ أَمْ أَکْفُرُ إِذَا رَأَیْتُ مَنْ هُوَ دُونِی أَفْضَلَ مِنِّی عِلْماً فَعَزَمَ اللَّهُ لَهُ عَلَى الشُّکْرِ

    علی ابن ابراهیم قمی،تفسیر القمی ،ج‏۲،ص:۱۲۹

  7. چنانچه این حدیث امام صادق رو به عنوان یک سند مورد توجه قرار دهیم اگر سلیمان علیه السلام به فارسی هم سخن می گفته پس فرضیه مهاجرت آریایی ها به فلات ایران و وجود اقوام غیر آریایی پیش از ورود آنها به کلی زیر سئوال می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code