+
خانه / احکام / احکام اسلامی / تبعیض / آزاداندیشی زرتشتیان! / پوزش از هموطنان زرتشتی!
آزاداندیشی زرتشتیان! / پوزش از هموطنان زرتشتی!

آزاداندیشی زرتشتیان! / پوزش از هموطنان زرتشتی!

به قلم مدیر سایت
زرتشتی ها مسلمان ها را زیر سؤال می برند که چرا به مخالفانشان اجازه ی انتقاد به اعتقادات اسلامی نمی دهند؟ چرا با کتب ضاله مبارزه می کنند؟
آنان با این سخنان، ژست آزاداندیشی به خود می گیرند. اما حقیقت، خلاف آن است و تا آنجا که قدرت داشته باشند، از نشر سخنان منتقدان دین زرتشتی جلوگیری پرویز رجبیمی کنند. وقتی که دکتر پرویز رجبی (درگذشت: ۱۳۹۰) در سال ۱۳۸۸ در مصاحبه ای باورهای زرتشتیان را زیر سؤال برد، با اقدامات زرتشتی ها، هر سایتی که آن مصاحبه در آن درج بود، فیلتر شد!
خبرگزاری فارس در سال ۱۳۹۱ مصاحبه ای با اینجانب انجام داد و انتقاداتی به دین زرتشتی مطرح کردم. خبرگزاری پس از چند روز نه تنها مصاحبه را از سایت برداشت بلکه از زرتشتی ها معذرت خواهی هم کرد!
قضیه را دنبال کردم. معلوم شد نماینده ی زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی (آقای اسفندیار اختیاری) از آن خبرگزاری شکایت کرده و شرط پس گرفتن شکایت را برداشتن مصاحبه از سایت مطرح کرده است.
آنان به همین مقدار بسنده نکردند و در سایت هایشان شروع کردند به بدوبیراه گفتن!
اینان به قدری متعصبند که بنده اگر مقاله ای حتی به نفع زرتشتی ها بنویسم، حاضر نیستند منتشر کنند. چند ماه پیش در مقاله ای نشان دادم زمانی در قم بیش از چهل آتشکده وجود داشته و هنوز بقایای بعضی از آنها موجود است. برای مجله فروهر و نشریه ی زرتشتی دیگر فرستادم اما آنها نه تنها چاپ نکردند بلکه هیچ جوابی ندادند که آیا چاپ می کنند یا نه.
این رفتارها چگونه با ادعای آزاداندیشی زرتشتی ها هماهنگ است؟! با این وضعیت چگونه است که آنها از قانون ممنوعیت نوشته های مخالف اسلام، انتقاد می کنند؟! هرچند بنده شخصا معتقدم در این زمان با توجه به فراهم شدن امکانات پاسخگویی به شبهات، لزومی ندارد از نشر نوشته هایی که ـ بدون توهین ـ باورهای اسلامی را زیر سؤال می برند، جلوگیری به عمل آید. انتقاد مایه ی رشد است.

حذف مصاحبه از خبرگزاری فارسی

عذرخواهی خبرگزاری فارس بخاطر نشر مصاحبه ی انتقادی اینجانب پس از شکایت نماینده ی زرتشتیان
تدوین: تیر ۱۳۹۶
۸۴۰

۴۲ نظر

  1. اگر انتشارات فروهر قبول کرد کتاب راه راستی شما را از طریق سایتشان و کتابفروشی بفروشه و در مجله فروهر معرفی کنه، معلوم میشه که واقعا آزاداندیشند و الا هیچ اعتراضی از سوی آنها که چرا نمی توانند به هرفعالیتی دست بزنند، پذیرفته نیست
    آقای فاطمی
    ایا شما برای فروش کتابتان به انتشارات فروهر سفارش دادید؟

    • از یکی از دوستان زرتشتی که قبلا با موسسه فروهر همکاری داشت در این مورد پرسیدم، گفت: گمان نکنم کتابت را بفروشند

      • چرا شما از یک طرف انتظار دارید در حد فرشتگان و انبیا رفتار کند و در طرف دیگر هرچه خواستید بکنید؟
        چرا از تضییع حق نماینده زرتشتیان در شورای شهر یزد دفاع نکردید ؟
        یا مگر امکان دارد که مثلا کتابهای دکتر جعفری توسط موسسه ای که شما به آن وابسته هستید چاپ شود ؟ حتی چاپ انتقادی ؟ اگر امادگی چاپ کتابهای مخالف دیدگاه خود را دارید رسما اعلام فرمایید .

        • در مورد قضیه ی نماینده زرتشتی ها در شورای شهر، من از بعد فقهی صاحب نظر نیستم تا بتونم در این مورد نظر بدم اما از نظر شخص من اگر بعنوان نماینده باقی میماند خوب بود اما بهرحال باید دید نظر اسلام چیه چون نظام این کشور اسلامیه و باید نظر فقهای شورای نگهبان رعایت بشه

          ما ادعا نداریم آزاداندیشی ما در سطح زرتشتیان امروزی است.

          • تجربه شخصی من اما نشانگر ازاد اندیشی ایشان بود خاصه انتشارات فروهر مثلا کتاب وندیداد چهار جلدی هاشم رضی را برای من تهیه کردند در حالیکه این کتاب چندان موافق زرتشتیان نیست .
            مطمئن هستم اگر کتاب شما نیز بر اساس اصول نقد منصفانه و علمی نگاشته شده بود قطعا استقبال می کردند شما حتی دیدگاه فقه اسلامی نسبت به دین زرتشتی را قبول ندارید و کتاب شما نیز بیشتر انعکاس دهنده دیدگاه شخصی دلخواه شما نسبت به موضوعات است تا نقدی مستدل بر اساس منابع .
            کتابهای منتشره فروهر در موارد بسیاری منتقد موبدان ساسانی ، زروان گری و بخش هایی از وندیداد هستند . یکی از این نمونه ها کتاب چند سخن نوشته دکتر مزداپور است .یا به عنوان نمونه بخشی از کتاب زن و واژه نوشته دکتر زرشناس منتشر شده توسط فروهر را می اورم :
            “می دانیم در کتاب اوستا نوعی ثنویت به این شکل مطرح است که …. ” زن و واژه چاپ اول صفحه ۲۲۰

          • حیر ، وندیداد را نمیتوانستند که ارائه نکنند . آنچنان که بعد از اولین ترجمه های اوستا فهمیدند که دیگر هیچ کاری نمیتوانند بکنند إلا اینکه خود ترجمه را ارائه دهند چرا که زرتشت طبیعت پرست و … معرفی شده بود . وندیداد هم مشابه این بود دست اینان نبود ، چه منتشر میکردند و چه نمیکردند ترجمه وندیداد به دست همه میرسید .
            این هم که گفته است در اوستا ثنویت به این شکل مطرح است نمیتوانسته که نگوید ، ثنویت در اوستا و کتب پهلوی فریاد میزند ، اینها آزاد اندیشی است ؟ اینها بیان قسمتی از حقایق است [ چرا که وقتی میگویند گاتها تنها از زرتشت است برای چه به ثنویت در بقیه قسمتهای اوستا اقرار نکنند ؟ ضرری برایشان ندارد ] ، وقتی برخی شان وندیداد را هم خرافه نمیدانند آنوقت چه دلیلی دارد که آنرا منتشر نکنند ؟ وقتی برخی دیگرهم وندیداد را اصلا قبول ندارند باز چه دلیلی دارد که منتشر نکنند ؟ اینها اگر راست میگفتند تحریفات خود در ترچمه گاتها را رها میکرده و روی به توجیهاتی بی اساس درباره روان گاو و … نمی آوردند . همچنین است ثنویت در گاتها . آزاد اندیشی یعنی پخش شدن مصاحبه های دکتر رجبی و آقای فاطمی و سپس مقاله ای مستند در نقد آن مصاحبه ها و بعد هم حاضر شدن به مناظره ، این یعنی آزاد اندیشی .
            شما اگر راست میگویید حرفهای خود درباره کتاب آقای فاطمی را با دلیل بیان کرده و مقاله ای در نقد آن بنویسید. نمیدانم از نظر ایشان گویی منبع یعنی زرتشت زنده شده و سخن بگوید وگرنه حرف هیچ کس را جز خودشان و شخص زرتشت [ که هیچ چیزی از خود بجا نگذاشت ] قبول ندارند . دریغ از یک مقاله کوتاه در نقد کتاب راه راستی … .

  2. چرا باید انتشارات فروهر کتابهایی را که مسلمانان بر علیه آیین ایرانیان تحریف کرده اند منتشر کند ؟
    مگر مسلمانان کتابهای تاریخی آنان و مسیحیان را منتشر میکنند ؟
    هر آیینی باید اصلاح و آزاد اندیشی را از خود شروع کند بعد به انتقاد از دیگر ادیان بپردازد.
    در زمانی که هنوز هرگونه نقد و انتقاد از اسلام و قرآن و پیمبر مجازات دارد و روزنامه نگاران بسیاری بدلایل گوناگون در حبس بسر میبرند و از بهاییان هرگونه حق و حقوق شهروندی را سلب کرده اید ، احتیاط اقلیتها در بحث دینی با مسلمینی که بر مسند قدرت هستند شرط اول هست .
    در ضمن پاسخ دکتر رجبی هم داده شده بود : http://www.berasad.com/fa/content/view/3088

  3. بنام و مزدااهورا ….شیدان شید نور همه نورها
    یسن تیرگان رو برهمه ایرانیان چه بهدینان چه مسلمانان خجسته باد و شادباش میگم …مزدیسنو اهمی مزدیسنو زرتوشتریش ….استویه هومتم منو استویه هوختم وچو استویه هورشتم شیاتنم….میستایم دین زراتشتی را که اورده زرتشتی است…میستام اندیشه نیک اندیشیده شده را میستایم گفتارنیک گقته شده را میستایم کردار نیک کرده شده را

    • اتفاقا دین ما هم کردارو پندارو گفتار نیک رو می ستاید عزیزم……
      یه جوری سوپرمن شدی وخودتو به در ودیوار کوبیدی که انگار جناب زرتشت چقدر حرف ناب واسه گفتن داشت!!!!!!!
      به هر طرف سرتو میچرخونی فقط همین یه جمله رو از زرتشتیان عزیز میبینی حتما میخواین بگین نظم دنیا تنها به رعایت همین ۳ مورد بستگی داره ؟ ببخشید واقعا در مواجهه با همه چیز و همه کس ؟

      • قبل از اسلام دین زرتشت اومده عزیزم پس این جمله در ان زمان بزرگترین حرف ناب بوده !!!!!
        نظم دنیا پیچیده تر و بزرگتر از اونه که بشری چون شما و من بفهمیم ولی پیام الهی زرتشت که خلاصه شدش در همین گفتار و کردار و پندار نیک هست زیربنای موفقیت ، شادی ، اسایش و تعالی انسان هست در این جهان مادی
        قبل از اسلام , ایرانیان پیامبر یکتاپرست داشتن و یکتاپرست بودن و متمدن.

      • مگه زرتشتیان عزیز کشورمون اجازه تبلیغ دین خودشون رو دارن که شما بتونید جملات الهی بیشتری از این دین یاد بگیرید?
        نه
        پس نمیتونید عمیقا درموردش نظر بدید چون اطلاعاتتون یا ناقصه یا کلا ندارید

  4. برای چندمین بار از شما درخواست می‌کنم شما اعتقاد به آزادی نقد دارید. درباره‌ی قانون ۸۸۱ مکرر مطلبی در سایتتون کار کنید. این قانون درباره‌ی اقلیت‌های دینی در ایران است. اگر پاسخگو نباشید شما هم آزادی نقد را قبول ندارید.

    • بحث های فقهی و حقوقی دشواره و از عهده ی من خارج. این قوانین معمولا طبق فتوای امام خمینی است که ده ها سال پیش صادر شده اما امروزه با توجه به بیشتر شدن امکانات پژوهش چه بسا بتوان نظریاتی دیگر ارائه کرد چنانکه آیت الله صانعی چنین قانونی را قبول ندارد و در تمام احکام فرقی میان مسلمان و غیرمسلمان نمی گذارد چون ایشان قائله که آن احکام مخصوص، ویژه ی کفاری است که از روی عناد کفر می ورزند یعنی با اینکه حقانیت اسلام برایشان ثابت شده اسلام را نمی پذیرند در حالی که نوعا در مورد غیرمسلمانان چنین چیزی نیست.
      با این توضیح امید است که دیگر تکرار نفرمایید

  5. به نام و یاری مزدااهورا شیدان شید نور همه نورها
    درود بر فروهر پاک فیلسوف و اموزگار راستین یا به گفته نیچه ابرخردگرا زرتشت مهرسپیتمان
    کسی که حدود ۴۰۰۰ سال پیش حرف هایی رو زد که تا الان که ۴ هزاره ازش میگذره هنوز هم که هنوزه سرمشق بسیاری از بزرگان جهان فلسفه بوده((مراجعه کنید به کتاب تاثیر فرهنگ و جهان بینی ایرانی بر افلاطون اثر استفان پانوسی یا به گفته لورانس میلس که در مقایسه بین زرتشت و هراکلیت میگوید:عقل هراکلیت در حکم نیرویی که خود به جنبش در می آید همان است که در اوستا « اشا »، « وهومنه » و « روان » نام دارد .و…)).طرز حرف زدنتون رو در خور پاسخ دادن نمیبینم…من نه خودمو به در و دیوار کوبیدم نه سوپرمن شدم من فقط گفته های سپندینه ای از کتاب دینی اوستای مقدس رو گفتم…درود خدا بر تمامی پیام اوران پس از اشوزرتشت که امدند و این سه کلمه رو باز کردند هومت هوخت هورشت…اشوزرتشت کسی بود که هیچگاه نگفت دین زرتشتی رو گسترش دهیدتا با کشتن بقیه پیام های خودش را بر بقیه غالب کند…چقدر زیبا در هات ۳۰ گفته اند:ای مردان و زنان بهترین گفته هارا به گوش هوش بشنوید و با اندیشه ای روشن و ژرف انهارا بررسی کنید.سپس هر مرد و زن ازادانه راه خود را برگزیند و پیش از فرا رسیدن روز واپسین همگی به پا خیزید ودر گسترش ایین راستی بکوشید…میستایم دین مزدیسنی را که کنارنهنده افزار جنگیست و مبشر از خودگذشتگی و راستی است…ایدون باد ایدون ترج باداقای فاطمی خواهشا پیام رو ثبت کنید

  6. برادر من آخه با انصاف شما به عقاید این اقلیت که وارثان حقیقی ایران پشت در پشت اند داری علنا هر چی دلت خواست میگویی.نکند انتظار داری برایت طاق نصرت ببندند.حتی از دیدگاه اسلامی نیز سوای اخلاقیش شما در روز واپسین و قیامت باید پاسخگو باشی.

    • وارثان حقیقی ایران پشت در پشت!!
      اگر به دلیل زرتشتی بودن وارثان حقیقی ایرانند، پس باید بگم چون اشو زرتشت در افغانستان ظهور کرده اند، زرتشتیان وارث حقیقی کشور افغانستان هستند! پس لطفی کنند بروند به کشور حقیقی خود!!

      • اولا مکان تولد زرتشت قطعا مشخص نیست اما قطعا در حوزه تمدنی ایران بوده که در هر حال کشور ایران در گذشته بوده
        بعضیعا ایشون رو متعلق به خراسان بعضیها ری بعضیها هم متعلق به اذربایجان میدانند
        ثالثا اصلا بر فرض که ایشون در افغانستان امروزی یا ایران دیروز بدنیا اومده چون الان افغانستان از مرزهای ایران دیروز جدا شده پس ایشون ایرانی نبوده? جوک میگید
        با وجود امثال مثل شما هست که خیلی از کشورهای همسایه حق بخودشون میدن مشاهیر ما ایرانیان رو بدزدن
        مولوی بزرگترین فیلسوف و اندیشمندی که دنیا تا اکنون بخود دیده هم متولد بلخ افغانستان هست که در ان زمان کشور ایران بوده و خیلیهای دیگه!!!!
        هیچ ملتی رو جز ملت ایران اینقدر بی معرفت و بی هویت و بیگانه پرست تا حالا ندیدم
        همینه که همه رو ما سوارن

      • علیمحمد طاهری بروجنی

        با شما ها و همانندان شما بحث کردن بیهوده است; همه مشتی خشک مغز هستید و نه بیش.نه اطلاعی از تاریخ دارید و نه اندیشه روشنی دارید و نه داور خوبی هستید.بیکار هم هستید و شب تا صبح بیهودی مینویسید و یاوه سرایی میکنید.شما مسلمین عزیز بهتر است به جنایات داعش و آدمکشی های سردران عرب و مسلمان در قرون اسلامی افتخار کنید.الان هم زورتان نمیرسد ورنه همه غیر مسلمین را گردن میزدید و ریپ میکردید و جزیه میستاندید. دو بیور بارننگتان باد

      • پگی خانم و جناب UNKNOWN شما حالتون خوبه!! من این کامنتو برای حرف مسخره و بی منطق فرهاد گفتم. آیا یک مسیحی یا یک مسلمون یا هرکی دیگه که جد اندر جد تو این آب و خاک بوده و جدش خیلی قبل تر از جد یک زرتشتی در ایران ساکن شده وارث این آب و خاک نیست! مگه اونا ایرانی نبودن! از کجا معلومه جد یک زرتشتی از جد یک مسلمون قدمت بیشتری در ایران داشته باشه! جوک من دارم میگم یا شما!!
        دو، مگه نمیگید کشورهای همسایه ی ما جزو حوزه ی تمدنی ایران بودند، پس چرا شما زرتشتیا نمیرید با داعش و القایده و … بجنگید؟ چرا نمیرید کمک مردم حوزه تمدنی ایران کنید؟ اصلا چرا نمیرید ایزدی های عراق رو از چنگ داعش نجات بدید؟ ایزدی ها که خیلی به شما نزدیکند. چرا مسلمونا یا شیعه ها دارند این کارو میکنند؟ چرا سادات گرانقدر از افغانستان می آیند با داعش میجنگند و شهید میشوند برای خدا و انسانیت، ولی یک زرتشتی نمیرود با داعش بجنگد؟! مگه عراق و سوریه حوزه ی تمدنی ایران نیست؟!
        نزنید این حرفارو، دین ندارید لااقل آزاده باشید. امان از بی معرفتی …

        • جناب مدیر ای کاش این لینک رو نمیذاشتید! طرف صحبت من هموطنان شریف زرتشتیم نیستند، من با نوزرتشتی ها و زرتشتی زده ها و زرتشتی های بی دین کافر مشکل دارم.

        • ۱. قبل از مسیحیت و اسلامی که شما میگی مردم این سرزمین زرتشتی بودن پس حق اب و گل داشتن ادیان در ایران مسلما با زرتشتیان هست و این هم دلیل نمیشه که هر کی در ایران بدنیا اومده یا پدرو مادر ایرانی داره ایرانی نباشه
          چه ربطی داره ?
          وارثان ایران ایرانیان عاشق کشورشون هستن نه ایرانی زادگان بیگانه پرست
          مسلما جد یک زرتشتی قدمت بیشتری داره در این اب وخاک چون مسلمانان ایران از ۱۴۰۰ سال پیش مسلمان شدن ولی قبلش جدواباد زرتشتی داشتن نه مسلمان!!!!
          پس قدمت زرتشتیهایی که الان دارن در ایران زندگی میکنن با احتساب جدواباد مسلمانانیکه که قبل از ۱۴۰۰ سال جد زرتشتی داشتن بیشتره.
          خیلی ببخشید حوزه تمدنی با مداخله نظامی و سرباز فرستادن در کشورهایی که الان ایران محسوب نمیشن متفاوته
          اگه اینطوریه که چرا کسی از مسلمانان ایران نمیره مسلمانان روهینگا رو از دست دولتشون نجات بده? اونها هم مسلمونن دیگه!!!
          حوزه تمدنی یعنی کشورهایی که قبلا جز ایران بودن و با ایران مشترکات فرهنگی فراوان دارن
          زرتشتیان ایران سالهاست که برای دفاع از ایران خون دادن هم در جنگ تحمیلی هم در مبارزه با اعراب متجاوز
          اواره شدن رو هم تجربه کردن
          بهتره یکم نگاه به خودمون بندازیم!!!!

          اتفاقا باید این حرفها رو زد

  7. بنام و یاری مزدااهورا شیدان شید نورهمه نورها
    اقای بهنام بخدا کمی مطالعه بیشتر ضرر و گزنده به شما نمیرسونه… زرتشت پور پورشسب پور پیترسب پور هیچدسب اسپنتمان طبق نوشته های پهلوی در شهر رگه زاده شد که در کتپ ساسانی این مکان در نزدیکی دریاچه چیچست یا ارومیه امروزی است که البته به عقیده پژوهشگران امروزی زرتشت برای خراسان بزرگ بوده است…چه بسا افغان ها مردمانی بسیار شریف تر از تازیان بودند و هستند

  8. در صفحه ۶۶۵ ایران در زمان ساسانیان چه قدر زیبا نگاشته شده:دولت ساسانی با وجود معایب و نواقصی که داشت بنایی عظیم کاخی باشکوه بود.نویسندگان عرب دولت ساساین را که سرمشق سیاست دولت مشرقی بوده با تمجید و تحسین میستایند و ملت ایران را ببزرگی نام میبرند.ابوالفدا گوید:همه اقوام متفقند که پادشاهان ایران بزرگ ترین سلاطین جهان بودند .عقل و فکر و تدبیری بکمال داشتند و از حیث جهانداری هیچ یک از شاهان جهان را با انان برابر نتوان کرد.در خلاصه العجایب این عبارت ستایش امیز مندرج است:((همه اقوام جهان برتری ایران را اذعان داشتند خاصه در کمال دولت و تدابیر عالیه جنگی و هنررنگ امیزی و تهیه طعام و ترکیب دوا و طرز پوشیدن جامه و تاسیسات ایالات و مراقبت در نهادن هرچیز در مکان خود و کمال و پاکیزگی و درستکاری و ستایشی که از پادشاهان خود میکردند.در همه این موارد برتری ایرانیان بر اقوام جهان مسلم بود.تاریخ این قوم سرمشق کسانی است که پس از انان بنظم ممالک میپردازند…جاوید باد ایران باستان که مایه افتخار ایرانیان هست و خواهد بود…اقای فاطمی خواهشا ثبت کنید

  9. ازادگی وقتی معنا پیدا میکنه که انصاف و عدالت و صداقت در نگاه باشه . وقتی غرض از صحبت رسیدن به مثلا پاسخ کوبنده به یک اقلیت باشه قطعا این اسمش دیگه صحبت کردن نیست جنگیدنه و قطعا هم نتیجه واقعی نداره!!!!
    حرف جناب فرهاد مسخره نبود ، طنز شما هم خنده دار نبود

  10. مشکلی که جناب فاطمی و بسیاری از زرتشتی پژوهان دارند این است قدرت تشخیص زرتشتیان اصیل و نوکیشان زرتشتی ندارن . در حالی که اگر کمی تحقیق کنند متوجه میشوند که حملاتی که به اسلام میشود از طرف نوکیشان است و نه زرتشتی زاده‌ها.
    مشکل دیگر این سایت هم نبود اطلاعات به روز از جامعه‌ی حال حاضر زرتشتی آیت. بیشتر اطلاعات فقط در حد کتاب‌های دوره ساسانی و شنیده‌هاست. کمی درباره زرتشتیان امروز تحقیق کنید

    • متوجه نشدم این تذکر شما چه ربطی به این پست داره! آیا نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نوزرتشتیه؟! 
      از این گذشته وقتی یک نفر از دین زرتشتی دفاع می کنه و جواب میدم، مهم نیست که او زرتشتیه یا نوزرتشتیه یا مسلمان. اینجا جای آن سخن امیرالمومنینه که فرمود: انظر ما قال و لا من قال

      • ارتباطی با این پست نداشت. منظور من این بود که شما اطلاعاتی از زرتشتیان امروز ندارید. قدرت تشخیص زرتشتیان و نوکیشان رو هم ندارید. شما باید مشخص کنید اتهاماتی که زده میشه از طرف چه کسی هستش بعد بیاید به اون طرف حمله کنید. مثل این هستش که بهایی‌ها بیان به نام مسلمان از اسلام دفاع کنن بعد گروه دیگر به مسلمان‌ها حمله کنند. شما باید بین زرتشتیان و نوکیشان تفاوت قائل شوید البته می‌دانم توانایی تشخیص زرتشتی و نوکیش را ندارید برای همین همه را به یک چشم میبینید.

        • چرا حرفی را که قبلا جواب دادم تکرار میکنی؟!
          حرف خودم را می زنم مخاطب هرکه باشه
          مثلا کسی که میاد از قرآن ایراد میگیره کاری نداره که طرفش بهائیه یا نو مسلمانه یا…

  11. آقای فاطمی چرا عصبانی میشی، من میگم اگر کس دیگری میاد عقاید شما رو زیر سوال میبره چرا به یه گروه دیگه حمله میکنی؟ من از شما میخوام بین گروهی که زرتشتی اصیل هستن و گروهی که نوکیش هستن تفاوت قائل بشی. الان با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که گروهی به هر دلیلی به اسلام حمله میکنن و عقاید زرتشتیان و ایرانیان باستان رو هم برای این‌کار مورد استفاده قرار دادن. حرف من اینه که حساب این آدم‌ها رو از زرتشتیان جدا کن. یک پست بذار و بگو طرف صحبت من با افراطی‌ها است و نه زرتشتیان اصیل ایران. مگر اینکه قصد دیگری داشته باشی…

  12. با سلام ؛ در کامنت های سایت زرتشتی که آقای فاطمی را یاوه گو معرفی کرده بود ، یک کامنت بود که آدم را سخت ناراحت میکرد (کامنت مال سال ۲۰۱۵ است ) :

    نمیدانم چرا کسانی که شاید بتوانند جلوی این انسان نماها را بگیرند سکوت کرده اند مدته پیش کتابی که از طرف حوزه علمیه قم راجع به دین زرتشتی چاپ و منتشر شده بود و در واقع ناراستیهایی را به دروغ بر این دبن اهورایی نسبت داده بود خدمت آقای موبد نیک نام و بسیاری دیگر معرفی کردم که حتی پاسخ من راهم ندادند چه رسد به پاسخی دندان شکن به این بیخردان. اگر اینها هر روز پرروتر و بر تعدادشان افزوده میشود گناه خود ماست.

    بنده خدایی که این کامنت را گذاشته بوده دنبال حقیقت بود اما : ( … خدمت آقای موبد نیک نام و بسیاری دیگر معرفی کردم که حتی پاسخ من راهم ندادند … ) نمیدانم الآن در چه وضعیتی است اما حتی یک پاسخ ساده که این فاطمی و … نمی فهمند هم باید میدانند این موبدان . زرتشتیان کتابی نوشتند در رد شبهاتی که به آنان وارد است اما میدانید … مطالب کتاب هیچ شبهه ای که در کتاب راه راستی ویا حتی خدمات متقابل اسلام و ایران است و یا حتی ایران در زمان ساسانیان را پاسخ نمیدهد .
    طی عملیاتی زرتشت را بنیان گذار موسیقی مذهبی نیز دانستند ، البته از آنجایی که ولادتش معلوم نیست میتوان گفت که شاید قبل از حضرت آدم (ع) بوده است بنابراین هرکار خوبی که الآن هست را او برای اولین بار انجام داده است (ناگفته نماند فرقه ای از زرتشتیان هندوستان ، ولادت زرتشت را ۲۰ هزار سال قبل از میلاد میدانند ):
    http://www.hamazoor.com/persian/index.php?option=com_content&task=view&id=1043&Itemid=853

  13. اینکه نخستین بنیان گذار بوده ….. باید مستند تر و دلایل ادعاشون رو ارایه می کردن
    ولی بسیاری از سنن موسیقی توسط ایرانیان پایه گذاری شده و ساز تنبور که یک ساز موسیقی آیینی و مذهبی است مربوط به زرتشتیان بوده . موسیقی دارای هجا و هارمونی هم نخستین بار توسط ایرانیان ابداع شده . همه اینها سند و گواه و شاهد دارند از حفریات باستان شناسی گرفته تا کتب پهلوی و کتب عربی و پارسی کهن
    لفظ گاه در موسیقی هم که حتی توسط رودکی به کار رفته مربوط به گاهان و گاتها می باشد . لفظ مانثره یعنی سرود آهنگین مذهبی هم دال بر همین معنی است .

    • با سلام :
      ۱ : سند معتبری دال بر اینکه تنبور اختراع زرتشتیان بوده نیست ، بنابراین این حرف باطل است چون بحث سر بنیان گذاردن موسیقی توسط زرتشت است نه اینکه چه چیزی میانشان بوده و … .
      ۲ : موسیقی دارای هچا و … بر فرض هم که اگر توسط ایرانیان ابداع شده چه ربطی به زرتشت داشت ؟ .
      ۳ : اولا که گاتها سروده یک نفر نیست [ دکتر گیگر - دکتر ژان کلنز و آنتوان میه صراحتا انتساب گاتها به یک نفر را رد میکنند ، کسانی هم که گاتها را منتسب به یک نفر میدانند دلایل دکتر گیگر و دکتر ژان کلنز را ندیدم که هیچ کدام رد کنند ] .
      ۴ : دوماً ریگ ودا هم قدمتش برابر با گاتهاست و نظم هم است بنابراین بازهم در اینجا سرایندگان گاتها ابداع کننده چیزی نبوده اند .
      ۵ : اینکه لفظ گاه در اشعار رودکی به گاتها ربط دارد سند ؟ پس لابد کلمه اوستا هم [ اوستای مکانیکی و بنایی و ... ] به اوستای زرتشتیان ربط دارد و ایضا برای لغات دیگر .
      ۶ : درباره مانثره :
      ریگ ودا هم سروده هایی است مذهبی با قدمتی معادل و شاید بیشتر از گاتها ، بنابراین بازهم سرایندگان گاتها بنیان گذار هیچ چیزی نبوده اند .

  14. موبد کیقباد سیستانی

    مرا به قعر جهنم ببر خدای عرب
    بشرط آنکه نیاید در آن صدای عرب
    مرا بهشت چه حاجت که زاده عشقم
    بهشت حوری و غلمان بود سزای عرب
    هزار ننگ ترا باد گر نمی فهمی
    بجز کلام پر از قهر و انحنای عرب
    خدای من همه عشق است بی نیاز کلام
    نه آن خدا که همی سر دهد صلای عرب
    خدای عشق و محبت که خانه اش دل ماست
    نه مبتلای الفبا و مبتلای عرب
    فساد موبد و ساسانیان به باد انداخت
    وگرنه فر اهورا کجا ولای عرب
    بر آستانه زرتشت می نهم سر جان
    نه آن بهشت که باشد به زیر پای عرب
    بهشت من سخن پرتوان فردوسی است
    که نیست در سخنش رنگ اعتنای عرب
    به بوستان و گلستان بهشت جاوید است
    بهشت رشد بشر نی شکم سرای عرب
    بهشت نقد جهان در رباعی خیام
    هزاربار به از باغ پرصفای عرب
    کلام گاندی و شعر هوگو شرف دارد
    بر آن سخن که برآید ز ادعای عرب
    مرا به خشم مبین ای خدای کوچک خام
    به جرم آنکه ندانسته ام بهای عرب
    اگر که رفته بود عرب از سرای پاک”امید”
    نمی سرود چنین شعر از جفای عرب

  15. از آزاد اندیشی شما همین بس که طی دو سه ماه اخیر از بیش از پنجاه کامنت بنده ، کمتر از ده درصد را منتشر کرده اید اما بگذریم …………
    به نظر شما مجلات وابسته به حوزه ، صدا و سیما حکومت اسلامی ، روزنامه های دولتی وابسته به نهادهای حکومتی حاضرند یک مقاله از دکتر سروش چاپ کنند ؟ حتی اگر این مقاله بر معیار و موازین و خط تبلیغاتی ایشان منطبق باشد ؟
    عجیب نیست که با داشتن همه موهبت ها و حمایت های حکومتی بازهم متوقع هستید که مقاله شما در فروهر و …. چاپ شود ؟!!!
    یعنی حتی فضای کوچک فروهر هم نباید از تاخت و تاز شما و دوستانتان در امان باشد .
    همین خبرگزاری فارس حتا کامنت های اصلاح طلبانه را هم منتشر نمی کند چه برسد به دیدگاههای دیگر .
    راستی چرا این آرزوهای آزاد اندیشی شما دایما متوجه مخالفانتان می شود نه هم فکرانتان ؟ بفرمایید یک نشریه وابسته به حوزه علمیه معرفی فرمایید که محل تضارب آرا و ارایه نظرات مخالفان دیدگاههای شیعه امامیه باشد .
    بفرمایید یک نشریه وابسته به حکومت معرفی فرمایید که محل گفتگوی و دیالوگ بین موافقان و مخالفان نظریه ولایت فقیه باشد .
    سوی دیگر نوشته شما ادعاهای ناراستی است که بیان می کنید . در کجا زردشتیان و نشریات ایشان از عدم انتشار مطالب بر علیه اسلام انتقاد کرده اند ؟ می شود یک نمونه ارایه فرمایید که در این نشریات یا در سخنرانی یا بیانیه و یا کتاب و یا سایتی رسمی و شناسنامه دار چنین ادعایی کرده باشند ؟ چرا بدون سند حرف می زنید ؟
    فکر نمی کنید در این میدان در سمتی ایستاده اید که حداقل در این موضوع یعنی آزاد اندیشی و تضارب آرا کارنامه که تدارد هیچ ابزارش ببند وبگیر و بزن و ….. بوده . گروهی که روزی کسروی را به جرم انتقاد از شیعه می کشند و روزی سروش را به جرم مخالفت با ولایت فقیه از دانشگاه و خانه و زندگی اش اواره می کنند .
    مدعی هستید که موافق تضارب آرا هستید ولی موافقت به ادعا نمی شود . شما در عمل همراه و هم پیمان همه این بگیر و ببندها هستید .

    • خیلی مواقع مقررا ت سایت را رعایت نمی کنید. قرار ما با شما و آفر این بود که پس از انتشار آخرین کامنت شما (چون زیاد کامنت میذارید) حداکثر پنج پیام بذارید اما اکنون می بینم که هشت تا گذاشته اید که ناچار به حذف سه کامنت آخر شما شدم بدون خواندن

      بحث بر سر این نیست که ما مسلمانها آزاداندیش هستیم یا نیستیم. بحث بر سر اینه که زرتشتی ها که در زمان حاضر ادعای آزاداندیشی دارند چرا به این شعار خود عمل نمی کنند؟!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی