خانه / اعتبار دین زرتشتی / نمادها و آیین ها / آتش / دکتر جعفری بیشتر می فهمید یا بچه ی پنج شش ساله؟!
دکتر علی اکبر جعفری

دکتر جعفری بیشتر می فهمید یا بچه ی پنج شش ساله؟!

به قلم مدیر سایت
دکتر علی اکبر جعفری (درگذشت: مهر ۱۳۹۹) ـ که خود را زرتشتی ده آتیشه می دانست ـ در کلیپی سخنی می گوید که مایه ی شگفتی است:
«من امروز از کوچولوهایی که اینجا بازی می کنند، پرسیدم: فرق ما و همه ی جاندارن چیست؟ یک کوچولویی که از همه کوچیک تر بود ـ فکر کنم پنج شش سال بیشتر نداشت ـ با اشاره به سرش گفت: ما این داریم (عقل).
ولی این نیست. تنها چیزی که ما داریم و هیچ جانداری نداره، آتشه و آتش ما را به جایی رسانده که این (عقل) خودش از آتشه، صدای من از آتشه. همه ی چیزهارو داده.»
چگونه همه چیز از آتش است؟ چگونه صدای ما از آتش است؟ مگر آتش خداست؟
اساسا مهم تر از آتش در این دنیا داریم. وجود آتش وابسته به اکسیژن است اما وجود اکسیژن وابسته به آتش نیست. اگر لحظه ای اکسیژن نباشد هیچ آتشی در جهان باقی نخواهد ماند و پس از مدت کوتاهی همه ی جانداران خواهند مرد اما اگر آتش نباشد اکسیژن از بین نخواهد رفت و…
تنها تفاوت انسان و دیگر جانداران ـ همانطور که بچه پنج شش ساله گفته ـ عقل است.
اینکه می گوید: «تنها چیزی که ما داریم و هیچ جانداری نداره، آتشه» یعنی چه؟ اگر منظور این است که تنها به دست انسان است که آتش برپا می شود، خیلی چیزهای دیگر هم هست که تنها انسانها می توانند بسازند؛ اتومبیل، هواپیما، ساختمان های غول پیکر و انواع دستگاه ها، نمونه هایی از آنها هستند.
خداوند عاقبت همه ی ما را ختم به خیر کند.

نگارش: خرداد ۱۳۹۳

همچنین ببینید

تفاوت کعبه و آتش / هدف هیچ مسلمانی در نماز تعظیم و تقدیس کعبه نیست

برگرفته از قلم شهید مطهری مقایسه ی تقدیس آتش با نماز به سمت کعبه، مقایسه …

۳۴ نظر

  1. سلام !
    ایشون کلاً قاطی کردن ! من در حال جمع آوری برخی از خیانتهای ایشان هستم !! در ترجمه گاتها تا توانستند دری وری و خزعبلات به اسم گاتها نوشتن ! که نه با حرفهای موبدان سنخیت داره و نه با ترجمه های علمی !!!!

  2. کی میخواهد اعتقادات زرتشتیان را به زیر سؤال ببرد ؟ مسلمانان ؟

    یک آخوند را به دنیا نشان دهید که تا به حال خزعبلات و دروغ تحویل مردم نداده باشد 

  3. مدیر سایت

    کاملا حق با داداش شعله ست << کی میخواهد اعتقادات زردتشتیان را به زیر سؤال ببرد ؟ مسلمانان ؟؟؟ >>

    بعدشم اینقد دروغ نگو(مطالب اشتباه) درمورده زردتشتیان 😐

     

     

     

     

    • طبق منطق شما پس مدیر سایت هم باید بگه
      خودت دروغ نگو من راس میگم
      بعد دوباره شما یه چیزی بگی اونم جواب بده الی آخر
      آخرشم هیچی
      اگر ایشان دروغ میگه باید شما دروغش رو با مستندات تاریخی
      جواب بدی نه از روی تعصب و بدون منبع

  4. واقعا با وجود تلاش بی وقفه  افراد ی مثل دکتر جعفری و استاد  امید دانا  و پروفسور سرین بدیعی  فوق تخصص همجنسبازی در تبلیغ دین بهی مسلمانان با همکاری یهودیان و مسیحیان و سیک ها و هندوها هم نمیتونن اعتقادات بهدینان رو زیر سوال ببرن !

    واقعا جای سواله که این جماعت چرا فکر میکنند تافته ی جدا بافته هستن ؟؟

  5. نفرین بر هرچه تازی و تازی پرست اینگونه نقد آخوند مآبانه و مغرضانه هرگز از ارزش استاد بزرگوار جعفری کم نخواهد کرد بلکه بیشتر وی را معرفی میکند و شما و اطرافیان و جیره خواران و کاسه لیسان … رسوا تر از پیش میکند جاوید باد نام و کار پرفسور جعفری بزرگ

  6. راستى را دوست دارم. از دروغگویان بیزارم. از این بزرگمرد سخنان نیکوىى که خود بوترین گواه راستى آنهاست شنیده ام.دشمنان راستى و نیکى در جهان کم نیستند. سخنان و نوشتارهاى او بهترین شناسندگان أویند به اندیشه، گفتار و کرداوی نیک روى آوریم و و از دروغ و لدى دورى جوییم.

  7. اهورامزدا ازعمرشما عقب مانده ها و دگمها کم کند وبه ارادتمندان ایران و فرهنگو ایین باستانیش بیفزاید کوچه بازاریش که شما بیسوادا بفهمید میشه دردوبلای دکترجعفری و همه بهدینا بخوره تو سرشما نادانهای ادمخور

  8. اقای مدیر سایت شما که هیچ مدرکی برا حرفات نداری همش میگی یادم نیست باید تو اینترنت باشه پس از روی چی این همه مزخرفات اوردی میگی اصلا سواد هم داری یا به خاطر ماهی چند صد میلیون حقوق اینها رو می دی برات می نویسن

    • جناب مدیر لطف کنید
      مستند این مطلب رو همچون
      بقیه ی مطالبتون که مستند هست
      بگذارید تا راه بر بهانه جویان بسته شود.
      جناب دقیق
      شما که مدیر را به دروغ گویی و بدون مدرک حرف زدن متهم مکنید
      مدرک حرفای خودتون کو!!!؟
      حقوق چند صد میلیونی , بی سوادی و….

  9. بسیار منطق ساده ای در کلام استاد نهفته است، تعجب می کنم چرا شما قادر به درک صحیح این مطلب نمی شوید. تمام کلام ایشون مربوط به تاثیر حضور آتش در زندگی بشره. وقتی بشر توانست آتش رو مهار کنه، زندگیش متحول شد و از حیوانات فاصله گرفت. وگر نه قبلش چه فرقی داشت با حیوانات؟ فکر می کنم احترام به آتش از احترام به یک تکه سنگ در کعبه منطقی تر باشه… شما اینجوری فکر نمی کنید؟

  10. سلام
    همه مهره داران تقریبا سیستم عصبی مشاهبهی دارند ، واقعیت اینه که حیوانات هم عقل و شعور دارند و میتوانند حواس خود را تجزیه و تحلیل کنند مثلا یک مرغ مینا در یک مستند دیدم که وقتی متوجه شد تعدادی کرم داخل یک لوله است که نوکش به ته ان نمیرسد با هوشمندی خاصی مقداری اب داخل لوله ریخت و کرم ها را بالا اورد ،این یعنی مرغ مینا بهتر از من و شما چگالی و بایونسی را اموخته است . یا مثلا درندگان مبتوانند از تاکتبک های تهاجمی جدید و خلاقانه استفاده کنند تا یکی ازین نقشه به نتیجه برسد .
    تفاوت انسان و حیوانات حقیقتا در اتش است ، اینکه ما اتش را دوست داشتیم اما تقریبا تمام حیوانات از اتش میترسیدند ، اتش باعث شد انسانها دور ان جمع شوند و طول روشنایی روزانه افزایش پیدا کند ، کانون خانواده و گردهمایی ها ی انسانی شکل گیرد ، حتی صحبت کردن ما هم ازین گردهمایی ها دور اتش شروع شد و اینکه میگوید صدای من از اتش است یعنی همین .
    ساخت ابزار و سلاح های ابتدایی توسط انسان هم به لطف اتش است که همین باعث رشد توانایی های مغز شد تا شکار ساده تر شود ، پخت غذا و هضم بهتر ان باعث کاهش زمان غذا خوردن و افزایش کالری غذا ها شد ، به علاوه زمان فراغت و ساخت ابزار هم بیشترمیشد
    بله اگر اجداد ما همانند گرگ ها و خرس ها از اتش میترسیدند الان من و شما همان انسان وحشی بودیم پس تفاوت ما و حیوانات در همین گرایش به اتش است .

  11. والا یک بچه پنج شش ساله هم میداند که هیچ کشوری بدون علم اقتصاد و مدیریت پیشرفت نمیکند
    ولی امام راحلتان فرمودند که اقتصاد مال خرست.
    حالا اقتصاد مهمترست یا خر برای یک کشور ۸۰ میلیونی ؟

    • «من میل دارم که همه باورشان آمده باشد که این نهضتی که از اول تا آخرش – قریب پانزده شانزده سال، طول کشید و زحمت‌ها کشیده شد، خون‌ها داده شد و جوان‌ها از دست رفت، خانه‌ها از دست رفت، خانمان‌ها خراب شد، و خصوصاً در این یکی دو سال آخر که همه شاهد بودید که چه شد، باورمان آمده باشد که این همه برای اسلام بود.

      هیچ من نمی‌توانم تصور کنم و هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که بگویند ما خون‌هایمان را دادیم که خربزه ارزان بشود! ما جوان‌هایمان را دادیم که خانه ارزان بشود. هیچ عاقلی جوانش را نمی‌دهد که خانه ارزان گیرش بیاید. مردم همه چیزشان را برای جوان‌هاشان می‌خواهند … .

      آدم، اقتصاد را برای خودش می‌خواهد؛ خودش را به کشتن بدهد که اقتصادش درست بشود؟! این معقول نیست. یا جوان‌هایشان را به کشتن بدهند که نان ارزان گیرش بیاید؟! این یک چیز معقولی نیست.

      …آنهایی که دم از اقتصاد می‌زنند و زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند از باب این که انسان را نمی‌دانند یعنی چه، خیال می‌کنند که انسان هم یک حیوانی است که همان خورد و خوراک است! منتها خورد و خوراک این حیوان با حیوانات دیگر یک فرقی دارد. این چلوکباب می‌خورد؛ او کاه می‌خورد؛ اما هر دو حیوانند.

      اینهایی که زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند اینها انسان را حیوان می‌دانند. حیوان هم همه چیزش فدای اقتصادش است. زیربنای همه چیزش [است‌] الاغ هم زیربنای همه چیزش اقتصادش است. اینها انسان را نشناختند اصلاً که چه هست.‌»

      متن کامل سخنان امام خمینی (ره) این بود . بند آخر را چند بار بخوانید تا بفهمید امام چه میگوید و چه بار فلسفی بزرگی دارد حرف امام خمینی (ره) .

      • سلام
        این بار فلسفی بزرگتون روی دوش همون خر نامبرده در بیانات امام خمینی بگذارید ببینید اگه حرکتش داد چرخ اقتصاد میچرخه یا نه ؟(مزاح بود)
        عزیز من این چه حرفایی شما میزنید ؟ اقتصاد که بار بردن و کاه خوردن نیست ، تولید داره ، توزیع و بسته بندی داره ، خدمات داره ، عرضه و تقاضا و رقابت داره ، شما در یک سخنرانی که در مورد اقتصاد هست از خر و کاه و دوتای و بار حرف میزنید ؟ اقتصاد خر ؟
        اینکه میفرمایند اقتصاد زیربنای همه چیز است درسته ، خب انسان هم یک گونه حیوان است در قدم اول نیاز به غذا و تامین نیاز های اولیه دارد ،اصلا انسان خوی حیوانی دارد و این اصلا بد نیست . با شکم گرسنه که نمیتوان نماز خواند ، شکم گرسنه خون به پا میکند . اگر واقعا عارف و زاهد و دانشمندی دو روز غذا نخور ببین چطور هزاران رخنه در دینت میفته .
        اون بابایی که بانک میزنه و چند نفر میکشه یا اونی که زورگیری میکنه و دزدی میکنه چرا توی المان و دانمارک و کویت کمند ولی توی ایران و افغانستان و عراق زیادن ؟ چون ما زیربنای همه چیزمون دینه ولی اونجا اقتصاد و مدیریت مالی حرف اول میزنه .
        بنده با متن کامل سخنرانی اشنا نیستم اما اگر این مشت نمونه خروار است که …

        • من میل دارم که همه باورشان آمده باشد که این نهضتی که از اول تا آخرش – قریب پانزده شانزده سال، طول کشید و زحمت‌ها کشیده شد، خون‌ها داده شد و جوان‌ها از دست رفت، خانه‌ها از دست رفت، خانمان‌ها خراب شد، و خصوصاً در این یکی دو سال آخر که همه شاهد بودید که چه شد، باورمان آمده باشد که این همه برای اسلام بود.

          هیچ من نمی‌توانم تصور کنم و هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که بگویند ما خون‌هایمان را دادیم که خربزه ارزان بشود! ما جوان‌هایمان را دادیم که خانه ارزان بشود. هیچ عاقلی جوانش را نمی‌دهد که خانه ارزان گیرش بیاید. مردم همه چیزشان را برای جوان‌هاشان می‌خواهند … .

          همین دو پاراگراف اول کافی بود تا هر عاقلی بفهمد سخن امام خمینی چه بود … فداکردن خون برای بیشتر پر شدن شکم ؟ این کار خر و گاو است نه انسان .
          امام خمینی (ره) دلیل اصلی انقلاب ما اسلام بود نه خربزه و خانه و … این حیوان است که برای رفاه بیشتر شکمش جانش را میدهد نه انسان.

          « خب انسان هم یک گونه حیوان است در قدم اول نیاز به غذا و تامین نیاز های اولیه دارد »
          مشکل شما چیست که نمیتوانید سخنان امام خمینی را بخوانید ؟ حرف امام خمینی رفاه بیشتر بود نه تأمین مایحتاج اولیه . خربزه ارزان شود وگرنه زمان شاه و بعد انقلاب که همیشه خربزه بود … امام گفتند ما برای ارزان شدن خربزه انقلاب نکردیم و … الخ .

          بحث کشورهای غربی بحث جدایی است و زیر پست مربوطه در سایت کامنت بگذارید .

      • به این میگن فلسفه بافی از مزخرفات

  12. انسان خلق شدی
    ولی انسان مردن کار هر کسی نیست
    آقای مدیر راحت باس

  13. اگر وجدان داشتید یه تسلیت میگفتید. دشمن شما نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code