خانه / سایر مطالب / کتاب راه راستی / معرفی کتاب راه راستی در سایت هرمزخبر / کتاب “راه راستی” پنجره ای به روی زرتشتی پژوهان

معرفی کتاب راه راستی در سایت هرمزخبر / کتاب “راه راستی” پنجره ای به روی زرتشتی پژوهان

با تشکر از سایت هرمزخبر که نوشته ی زیر را در سایت خود درج کرده است:
حجت الاسلام اسماعیل بذل کننده عربانی
دشمنان اسلام برای گرفتن این دین از مردم این مرز و بوم باید چیزی را به جای آن عرضه کنند. بزرگ و مهم جلوه دادن ایران باستان و ایران پرستی یکی از همین گزینه هاست.
وقتی که با دروغ بافی، ایران در قبل از اسلام را سراسر گل و بلبل نشان دادند، ناخواسته این ذهنیت پدید می آید که: چه دینی در آن زمان حاکم بوده که این همه عدل و داد، سرزمین پهناور ایران را فرا گرفته بوده؟ در پاسخ باز هم به دروغ، این ذهنیت را بوجود می آورند که دین فراگیر، زرتشتی بوده. در حالی که نه عدالتی بر جامعه حاکم بوده و نه همه ی ایرانیان زرتشتی بودند!
متأسفانه در حالی که صدها کتاب رنگارنگ در جامعه ی ما برای بزرگ نمایی ایران باستان و ترویج ایران پرستی و معرفی دین زرتشتی به چاپ رسیده و می رسد، اما کمتر کتابی را سراغ داریم که حقیقت ایران باستان را نشان دهد و دروغ ها را برملا سازد و نیز کاستی ها و نواقص دین زرتشتی را بنمایاند.
از میان نویسندگان این اندک کتاب ها، کسانی که تخصص لازم در معارف اسلامی داشته باشند بسیار نادرند و لذا کتاب هایی که با نگاه اسلامی به نقد باستان ستایی و زرتشتیگری بپردازند از تعداد انگشتان یک دست هم کمترند!
تا اینکه آقای سید حسن فاطمی موحد که خود از متخصصان مسائل اسلامی به شمار می رود و مقالات فراوان در عرصه ی معارف اسلامی از وی به چاپ رسیده، با راه اندازی سایت «گفت و گو با زرتشتیان» گامی مهم را در این عرصه برداشت.
او پس از هشت سال مناظره با زرتشتیان و باستانگراهای افراطی، اقدام به تدوین کتاب «راه راستی» نمود. با اینکه تنها چند ماه از نشر آن می گذرد، چاپ دوم آن در حال انجام است که حکایت از استقبال خوب از آن دارد.

ویژگی های کتاب
برای کتاب «راه راستی» ویژگی های فراوان می توان برشمرد؛ برخی از آنها عبارت است از:
ـ خوش خوان بودن و دوری نویسنده از به کار بردن الفاظ نامأنوس.
ـ در نظر گرفتن کسانی که آشنایی کمی با دین زرتشتی دارند و حتی کسانی که ناآشنا با این دین هستند.
ـ طرح مطالب به صوت سؤال و جواب. نزدیک به دویست پرسش مطرح و پاسخ داده شده است.
ـ مطرح کردن پرسش هایی که برای عموم سودمند است و خودداری از پرسش هایی که مورد توجه نیست.
ـ خلاصه نویسی و دوری از شرح و بسط های کم فایده.
ـ مستند بودن مطالب. منبع تک تک مطالب، در پاورقی آمده است.
ـ خودداری از توهین به کسانی که مورد انتقاد قرار گرفته اند.
ـ سفارش به رعایت حقوق زرتشتیان در جامعه و لزوم احترام به آنها و احترام به آدابشان.
ـ نقل عین عبارت کتاب های مهم و کهن و استفاده از گیومه برای نشان دادن نقل قول مستقیم.
ـ استفاده از آیات قرآن و احادیث فراوان.
ـ نقل عبارت عربی آیات و حدیث ها ـ با اعراب گذاری ـ در پاورقی و ترجمه ی آنها در متن کتاب.
ـ استحکام و اعتبار مطالب. نظر به اینکه مطالب این اثر پیش از چاپ در سایت قرار گرفته و بازدیدکنندگان می توانسته اند آنها را مورد نقد و ارزیابی قرار دهند، حک و اصلاحات لازم در آنها صورت گرفته است.
ـ دسته بندی کتاب در دوازده بخش با این عنوان ها: دین و دین‏داران، زرتشت، اوستا، نمادها و آیین ها، نژادپرستی، زن و ازدواج، ایران باستان، اسلام و ایران، برده و برده داری، حیوانات، مردگان، گوناگون.
ـ نگاه منصفانه ی نویسنده به دین زرتشتی و تاریخ ایران.
ـ درج دو فهرست اجمالی و تفصیلی. فهرست اجمالی در آغاز کتاب و فهرست تفصیلی در پایان.
ـ به کارگیری تایپ و صفحه آرایی وزین و حرفه ای.
در پایان قابل ذکر است با توجه به محتوای کتاب به نظر می رسد این اثر در موضوع خود بی نظیر است و تاکنون کتابی با این ویژگی ها در نقد دین زرتشتی و باستانگرایی افراطی به نگارش در نیامده است. لذا مطالعه ی آن را به همه ی کسانی که می خواهند با ایرادات دین زرتشتی و نیز ضعف ها در ایران باستان آشنا شوند، سفارش می کنیم.
برای خرید کتاب می توان به سایت گفت و گو با زرتشتیان مراجعه کرد. کتاب هم از طریق سایت قابل خریداریست و هم آدرس کتابفروشی های متعدد در شهرهایی که این اثر در آنها عرضه شده، درج شده است.

آذر ۱۳۹۶

۲۱۵۰

همچنین ببینید

گزارشی از کتاب راه راستی در سایت دفتر فرهنگ معلولین

در سایت دفتر فرهنگ معلولین، کتاب راه راستی اینگونه معرفی شده است: به قلم محمد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code