خانه / قرآن و حدیث / تحقیر اهل کتاب در قرآن

تحقیر اهل کتاب در قرآن

به قلم مدیر سایت
یکی از ایرادات به ما این است که در قرآن آمده: جزیه را با خفت و خواری از اهل کتاب بگیرید.سوره توبه، آیه ۲۹:
قاتِلُوا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَهَ عَنْ یَدٍ وَ هُمْ صاغِرُون
با آن عده از اهل کتاب که … آئین حق (اسلام) را نمى‏پذیرند، پیکار کنید، تا زمانى که جزیه را به دست خود با خضوع و تسلیم بپردازند.
آیه در مقام بیان این است که اگر اهل کتاب بخواهند در سرزمین اسلامی زندگی کنند باید یا اسلام را بپذیرند یا جزیه بدهند. اگر جزیه ندادند با آنها بجنگید. اهل کتاب باید به حکومت اسلامی جزیه بپردازند؛ زیرا حفظ جان و مال و ناموس آنها برای حکومت اسلامی هزینه دارد و نیز خمس و زکات و جهاد بر مسلمانها واجب است حال آنکه این امور بر آنان واجب نیست.
در مورد گرفتن جزیه با خفت و خواری که از “وهم صاغرون” استفاده شده، به ذکر عبارت تفسیر نمونه (ج۷، ص ۳۵۴) بسنده می کنم:

«”صاغر” از ماده “صغر” (بر وزن پسر) به معنى کسى است که به کوچکى راضى شود و منظور از آن در آیه فوق آن است که پرداختن جزیه باید به عنوان خضوع در برابر آئین اسلام و قرآن بوده باشد، و به تعبیر دیگر نشانه‏ اى براى همزیستى مسالمت ‏آمیز و قبول موقعیت یک اقلیت سالم و محترم در برابر اکثریت حاکم بوده باشد.
و اینکه بعضى از مفسران آن را به عنوان تحقیر و توهین و اهانت و سخریه اهل کتاب کرده ‏اند، نه از مفهوم لغوى کلمه استفاده مى ‏شود و نه با روح تعلیمات اسلام سازگار است و نه با سایر دستوراتى که در باره طرز 
رفتار با اقلیتهاى مذهبى به ما رسیده است تطبیق مى‏ کند.»

اضافه کنم که به نظر می رسد کلمه ی «صاغرون» می خواهد بفهماند آنان در حالی جزیه می پردازند و در کشور اسلامی زندگی می کنند که دستشان کوتاه است از اینکه بتوانند برای حکومت اسلامی ایجاد مزاحمت کنند یا قوانین اجتماعی اسلام،‌مانند حجاب، را نادیده بگیرند. روشن است که این قضیه اختصاص به حکومت اسلامی ندارد. هیچ حکومتی اجازه نمی دهد دیگران قوانین آن را نادیده بگیرند یا آن را تضعیف کنند.

۴ نظر

  1. قوانین اجتماعی اسلام شامل حجاب اجباری نیست ، حجاب در قران امده و مختص اسلام هم نیست اما اجبارش مقوله ای متفاوت هست که متاسفانه نمیدونم چرا بزرگان یا علمای دین اسلام در ایران خیلیهاشون درک نمی کنند . حجاب در قران توصیه هست ، بی حجابی نه حرام هست نه حد و تعزیراتی دارد
    بی حجابی شامل عریانی غربی نمیشود ، پوشیدگی ولی بی حجابی چون خیلی از ادمها وقتی بهشون میگم با حجاب اجباری مخالفم میگن ، آها این میخواد عریانی غربی داشته باشه
    یعنی حد وسط ندارن یا باید باحجاب باشی یا عریان بین این دو نمیشه بود! کشورهای مسلمان دیگه هم حجاب اختیاری دارن ، مگه مردهای اونها از مردانگی افتادن؟!

  2. اگر به مقالات مختلفی درباره حجاب نگاه کنید و به اوایل انقلاب هم نگاهی بیاندازید متوجه میشید که چطور میشه اگر حجاب واجب هست چرا تا چند سال بعد از انقلاب واجب شده ؟ چطور در تاریخ اسلام ما حجاب اجباری نداشتیم ؟ چطور در زمان پیامبر اسلام ما تنوع پوشش داشتیم ؟ چطور این زوایای زندگی و رفتار پیامبر پنهان میشه ؟

  3. با سلام.
    برخی اوقات سخنانی دیده میشود که در تعارض با نص صریح اسلام و البته تاریخ است و آدمی به این فکر می افتد که شاید گوینده خود به ۱۴۰۰ سال پیش سفر کرده است و به چشم دیده !!! :

    https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa459

    https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/12/12/1669954

  4. تغییر فرهنگ وگرویدن جوانان در چهار دهه اخیر به اسلام یا دوری آن ها از اسلام با عملکرد منفی مسئولین نشان می‌دهد مسئولین واسلام در عملکردشان موفق بوده اند یا خیر نشان می‌دهد در تشویق به ازدواج و فرزند آوری یا رعایت پوشش وحجاب موفق بوده ایم یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code