خانه / خداشناسی / خدا شناسی / آیا مراد اسلام از «الله» بت «الله» است؟

آیا مراد اسلام از «الله» بت «الله» است؟

به قلم مدیر سایت
برخی می گویند: «الله» نام بتی در جاهلیت بوده و پیامبر اسلام به دنبال این بوده که مردم فقط این بت را بپرستند نه بت های دیگر.

جواب:
اولا، برای ادعا باید دلیل آورد و الا از روی هوا خیلی حرف ها می توان زد.
ثانیا، فرض کنیم در تاریخ بتی به نام «الله» ثبت شده باشد. اما اسلام ویژگی هایی برای «الله» مورد نظرش می شمرد که قابل تطبیق با بت نیست. مثل:.
غیر قابل رؤیت (لن ترانی. اعراف، آیه ۱۴۳؛ لاتدرکه الابصار. انعام، آیه ۱۰۳)
قدرت بر سخن گفتن (کَلَّمَ اللَّهُ. بقره، آیه ۲۵۳)
همانند نداشتن (لیس کمثله شى‏ء. شورى، آیه ۱۱)

حضور در همه حا (اینما تولوا فثم وحه الله. بقره آیه ۱۱۵)
وجود او قبل از همه چیز (یا من هو قبل کل شیء. دعای جوشن کبیر، فراز ۱۷)
قدیم (دعای جوشن کبیر، فراز ۱)

همچنین ببینید

مهران غیبی

خدا نوری که می بینیم نیست

به قلم مدیر سایت دوست گرامی موبد مهران غیبی در پیامی ایرادی را مطرح کرد …

۴۵ نظر

  1. الله» در زمان پیش از اسلام بخوبی شناخته شده و «ورای خدای یهودیان و مسیحیان، و بعنوان یک خدای بدوی» مورد استفاده بودبه طوری که او یکی از خدایان مکه بود.به طور مثال، می‌توان به وجود «الله» در نام عبدالله بن عبدالمطلب (پدر محمد) اشاره کرد. در میان مسیحیان و یکتاپرستان این واژه برای اشاره به خدا به‌کار می‌رفت

    • حضرت محمد(ص)و اجدادشان پیرو دین حنیف حضرت ابراهیم
      و یکتا پرست بودند.
      و هرگز بت های مکه را پرستتش نمیکردند.
      بعید نیست کلمه ی الله در آن زمان به عنوان خداوند یکتا بوده اما همانطور که مدیر گفتند تمام اینها نیاز به دلیل نقلی و منبع دارد.ش
      و تازه تمام اینها به کنار اسللام تعریف خاص خودش را از کلمه الله دارد.
      مثل خانه کعبه که مشرکین آن را بت خانه میدانستند و اسلام خانه خدا.
      که البته خانه کعبه در اصل نیز خانه خدا و قبله گاه بوده

      • قصی جد پیامبر اسلام فرزندانی به نام عبدالعزی و عبدالدار داشته است . عزی نام بت معروفی در عرب است . یکی از اجداد پیامبر به نام عبد مناف بوده و مناف نیز بت دیگر قریش بوده . همچنین روایت صحیحی دال بر اینکه اجداد پیامبر همگی موحد بوده اند نداریم و خلفای دوگانه نیز اجداد خود و پیامبر را بت پرست می دانستند . دلیلی هم بر این موضوع نیست و لطمه ای هم بر وجه پیامبر نمی زند ولی قطعا قریش بت پرست بوده اند و کلید دار بت خانه عرب . این سخنان از روی تعصب است . اگر پیامبر و اجدادش موحد بودند پس پیامبر برای اوردن اسلام کار خاصی نکرده بود اما در قران می بی خوانیم که به صراحت دین پیامبر را مخالف دین اجداد قریش خوانده و نیز از اعتقاد او تعجب کرده اند .
        این مطلب را برای یکی از علما خواندم ایشان فرمودند که در قرآن امده است که ذریه ابراهیم حنیف هستند . پاسخ دادم ابوسفیان از ذریه ابراهیم نیست ؟ آیا او هم موحد بود ؟ مشخص است که این توجیهات با عقل انسان مطابقت ندارد .

        • البته کامنتهای مرا هم کامل نمیخوانی اما این سایت را مجبوری کامل بخوانی :

          http://www.ahlebayt.porsemani.ir/content/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%B5

          حرفهای وهابیان و مشرکینی چون ابن تیمیه را نشر نده . شیعه هستی یا نه ؟ تمام شیعیان بر این عقیده اند که تمام اجداد پیامبر پاک و موحد بوده اند .

          • سوال من این نبود که چرا پیامبر عیسوی و موسوی نبود ؟!!
            بفرمایید یک حنیف خداپرست چرا نام بتها را بر فرزندانش می گذارد ؟!!
            چرا پدرش نام بتها را بر او گذاشته ؟!!!
            اینکه می فرمایید شیعه فلان عقیده را دارد خیر عقیده باطل خود را به همه شیعه نچسبانید چرا که جماعت اصولی شیعه تا جای ممکن سعی در تخفیف جایگاه پیامبر و نشر خرافات جای پیام اصلی پیامبر نموده همانند مغان که پیام زرتشت را تحریف کردند .
            ضمنا چون شما خود را مرکز جهان هستی و عقاید خود را عین حق می دانید لابد بعد از این پیام بنده بعده از پهلوی پرست و زرتشتی و وهابی ملقب به صفت بهایی هم می شوم تا کلکسیون شما تکمیل شود .

            • سند برای بت الله ؟
              سند برای بت الله ؟
              باز هم میگویم سندی معتبر و تاریخی برای بت الله ؟
              در لینکی که گذاشتم اسنادی است از جمله قول خود پیامبر که اجدادش همگی موحد بودند … سند برای بت الله ؟

            • روایتتان ضعف سند دارد .
              اگر روایتی بگوید ماست سیاه است شما می پذیرید ؟ پاسخ سوال را با روایت ندهید . بگویید چگونه یک موحد نام عبدالعزی بر فرزند خود می گذارد و چگونه نام یک موحد عبد مناف است ؟!!!
              در کنار روایت شما روایت دیگری هم هست که در کتب اهل سنت آمده و پیامبر خود گفته که در زمان جاهلیت به بتها پیشکش می داده !!!
              هر دو روایت ضعیف هستند اما اگر مبنا روایت است چرا دومی را نپذیرید ؟
              اکثریت مسلمانان حتی قایل به موحد بودن پیامبر قبل از بعثت نیستند .
              مدارک بت الله در لینکی برای شما گذاشته شد در ان لینک تصویر نگاره ها و بت ها و محل کشف انها در عربستان آمده و نام فرد کشف کننده امده . در کامنت نمی شود عکس گذاشت به لینک مراجعه کنید .

            • مدیر سایت

              لطفا در روز بیش از چهار پنج کامنت نذارید

            • باز بیراهه زدی :

              ۱ : در اجداد پیامبر عبد العزی نداریم
              ۲ : مناف اسم بت نیست .
              منبع ؟ مناف اسم بت است ؟ مدرک ؟
              باز بی مطالعه کامنت گذاشتی ؟ .
              لینکی هم که دادی بی اعتبار و به جز یک مشت عکس چیز دیگری ندارد … کدام پژوهشگر معتبر این لینک را تأیید کرده است ؟ سری به کارگروه محتوای مجرمانه بزن و آنوقت می فهمی که این لینک را به خاطر توهین و یا نشر اکاذیب فیلتر کرده اند … چرا متوجه نیستی تو یک لینک میگذاری من ده ها لینک با عکس میتوانم بگذارم اما گفتم که لینک سند نیست . کتاب بی اعتبار سند نیست … از قول مورخی در حد و اندازه کریستین سن بگو انهم با منبعی موثق تا قبول کنم .

            • مدیر سایت

              پیامهای بالای پنج تا از شما حذف شد. پوزش

        • تحلیل شما کاملا عقلی وعلمی است ممنون

  2. شکی نیست که الله جاهلیت با الله اسلام هم در ذات و هم در معنی و صفات تفاوت داشته همانند اهورا مزدای زرتشت که با مزدای دیو پرستان همین تفاوت را داشته . نظر من این است که ادیان برای هدایت مردم از اسامی نزدیک به ذهن استفاده کرده اند تا از تقدس ایشان برای کمک به هدایت انسانها استفاده مفید شود .
    لذا نظر شما صحیح است ولی در جاهایی در قرآن ، الله به عنوان خداوند مورد قبول مشرکان نام برده شده همچنین در عهدنامه های صلح با مشرکان و نیز در عهدنامه ای که خود مشرکان بین خویش برای تحریم مسلمانان بستند و موریانه همه عهدنامه به غیر از نام الله را خورد . لذا شکی نیست که الله نامی جدید نبوده که اسلام معرفی کرده باشد .

  3. ۱ـ الله در پیش از اسلام خدای ماه پرستان بوده و معتقد بودند که الله یک خدای مذکر هست که خالق همه چیز هست :
    ال + اله خدای مذکر
    الهه خدای مؤنث
    چرا که اعراب پیش از اسلام هم تقویمشان بر اساس هلالهای ماه بوده
    و این در شعار الله اکبرهم مشخصه که در واقع بمعنای اینست که الله بزرگتر ست .
    بزرگتر از چی یا کی ؟ در واقع بزرگتر از بتهای دیگر .
    الله آفریننده کائنات با بتهای بزرگ سنگی دیگر مقایسه میشود و احتمالا در حجم و اندازه بزرگتر بوده .
    و همچنین نقش هلال ماه بر مناره های مساجد ، نقشی کلیدی در خدای ماه بودن الله دارد .

    حتی در آیات قرآن هم اعتقاد اعراب به الله بچشم میخورد :
    و اگر از مشرکان بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده و خورشید و ماه را رام کرده است‏
    حتما خواهند گفت الله پس چگونه بازگردانیده مى ‏شوند . سوره عنکبوت ۶۱
    و اگر از آنها بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را آفریده است مسلما خواهند گفت‏ الله
    بگو ستایش از آن الله ست ولى بیشترشان نمى‏ دانند . سوره لقمان ۲۵

  4. با سلام ؛ الله اعراب جاهلی همان الله اسلام است با این تفاوت که اعراب جاهلی او را فقط خالق میدانستند و ربّ بودن او را قبول نداشتند اما در اسلام یک خالق یک ربّ وجود دارد و آن الله است .
    اما ایرانیان باستان خالق بودم اهوره را هم قبول نداشتند . اهوراهایی که گاتها یکی را بین آنان بلند کرد و برتر شمرد .

  5. در خصوص ارتباط الله با خدای بابلی ، خدای ماه مستندات زبان شناسی
    ۱- در تورات بخشهایی از عهد قدیم که همزمان با دوره بابلی بوده است یهوه خدای یهودیان در مقابل الیوها خدای بابلیان قرار گرفته . تورات الیوها را خدای بابلیان دانسته
    ۲- ریشه کلمه الله در عربی ازال و اله گرفته شده در سامی که زبان مادر عربی است ایلاه معنی معبود می دهد و این معنا بدون تغییر به تمام زبانهای سامی راه یافته در عبری ایلاه و ایلوها در ارامی ایلاه و و در آشوری هم ایلاه لغات ثبت شده و همگی در یک معنا یعنی معبود مشترک هستند در بین النهرین همه خدایان یک نام خاص داشته اند و یک نام عام نام عام همه شان ایلاه بوده . در عربستان پس از اینکه خدای ماه بر تمام خدایان برتری یافت نام ایلاه برایش به کار گرفته شد ولی هم در قران و هم در اشعار جاهلی همان معنای عام معبود را هم نگاه داشت کما اینکه امروز هم اله و الهه همین معنا را می دهد
    ۳- در کنعان و در شمال عربستان دو بت یافته شد با علامت هلال بر سینه و شمایل انسانی و این تصاویر موجود است و محل یافت انها ( با توجه به اینکه خدای ماه در بین النهرین سین نامیده شد و در عربستان هرگز سین نامیده نشد ) برای دیدن تصاویر این بت ها مراجعه شود به http://www.bible.ca/islam/islam-photos-moon-worship-archealolgy.htm
    من تمام مطالب این صفحه و سایت را تایید نمی کنم ولی صرفا جهت مشاهده بت ها به این صفحه می توانید مراجعه کنید محل و نام و تاریخ کشف هر بت و نگاره در این صفحه امده

  6. ۱ : وقتی از سایتی میگذارید باید فیلتر نباشد ، دلیل فیلتر شدن این سایت توهین و یا نشر اکاذیب بوده است .
    ۲ : گفتم بحث را عوض نکن ، بتی به نام الله در اسناد تاریخی ؟ .
    ۳ : زبان سامی مادر زبان عربی ؟ منبع ؟ .
    ۴ : گفتم زبان عربی بلد نیستی . ال تعریف + اله : این را هر کسی که با عربی آشنا باشد تأیید می کند . اما این که ریشه اله در کجاست … دو قول است که این جا مجال گفتنش نیست اما ایلاه و … را از خودت در نیاور ، به چه استنادی اله را به ایلاه ربط میدهی ؟ اله را به هر خدایی میتوان گفت اما وقتی ال تعریف می آید … ( ال تعریف اله مشخص را از همه جدا می کند اگر عربی بلد بودی) اله در زبان فارسی خدا معنا شده است . عربی بلد نیستی کامت نگذار ، راحت تری .
    ۵ : بازهم میگویم علامت هلال مربوط به ایرانیان باستان بوده است … بتی به نام الله ؟ سندت کجاست ؟.

  7. الله اعراب جاهلی همان الله بعد از اسلام نیست و این حرف بسیار مضحک است چون تمامی تلاش پیامبر اسلام برای شناساندن یک خدا وخالق را به اعراب زیر سوال میبرد و چرایی آمدن اسلام به عربستان زیر سوال بزرگی خواهد رفت ،
    بت الله در دوره جاهلیت عربستان تعابیر مختلفی داشت از جمله بت دارای فرزندان ، خدای ماه ، خدای زیارتگاهان و …
    جاهلان عرب خالق مکه و کعبه و نگاهبان ان را خدای هبل میدانستند. در منبع و کتاب زیر بوضوح عنوان میکنه که ( در زمان محمد امین اما زمانی که هنوز پیامبر نشده بود )خدای ماه که همون الله بود جایگزین به خدای کعبه شد هر چند در موقعیتهای پایینتر زیر بتهای مختلف قبیله ای و سه الهه قدرتمند قرار دارد: .
    Now there dwelt in Mecca a god called Allah. He was the provider, the most powerful of all the local deities, the one to whom every Meccan turned in time of need. But, for all his power, Allah was a remote god. At the time of Muhammad, however, he was on the ascendancy. He had replaced the moon god as lord of the Kaaba although still relegated to an inferior position below various tribal idols and three powerful goddesses: al-Manat, goddess of fate, al-Lat, mother of the gods, and al-Uzza, the planet Venus. (Islam and the Arabs, Rom Landau, 1958 p 11-21)

    • ۱ : برای خدای ماه هیچ منبعی نیست که نشان دهد که اعراب جاهلی خدای ماهشان الله بوده است . اصلا در میان ۳۶۰ بت هم بت ایزد ماه یا همچینی چیزی نبود … تمدن اعراب جاهلی (تأکید میکنم اعراب منطقه حجاز) این چنین چیزهایی که شما یا مدیوماه گفتید نبوده است شاید در تمدن اعراب مناطق دیگر ، که انهم من ندیدم در زمان پیامبر این چنین چیزی بوده باشد .
      اما مثلا ما خورشید پرست و ماه پرست و … داشتیم که حضرت ابراهیم (ع) با آنان برخورد داشته است .
      ۲ : خانم پگی خواهشا روی این دو لغت که بارها گفتم دقت کنید تا بدانید که چرا اعراب جاهلی مشرک بودند :

      ربّ بودن – خالق بودن .

      اعراب جاهلی خدایشان همان الله بود و گواهش سوره عنکبوت در قرآن ، اما او را به عنوان ربّ قبول نداشتند ؛ درباره واژه ربّ من نمیتوانم این جا بحث کنم چون حداقل ۵ کامنت ۱۰ خطی میخواهد .

  8. مثال از کتابی دیگر که میگوید :
    Prior to the rise of Islam, these three goddesses were associated with Allah as his daughters and all were worshiped at Mecca and other places in the vicinity. (The Archeology Of World Religions, Jack Finegan, 1952, p482-485, 492)
    یا در این کتاب که ( طریقه تبدیل الله خدای ماه به الله دیگر )
    The god Il or Ilah was originally a phase of the Moon God, but early in Arabian history the name became a general term for god, and it was this name that the Hebrews used prominently in their personal names, such as Emanuel, Israel, etc., rather than the Bapal of the northern semites proper, which was the Sun. Similarly, under Mohammed’s tutelage, the relatively anonymous Ilah became Al-Ilah, The God, or Allâh, the Supreme Being. (Southern Arabia, Carleton S. Coon, Washington, D.C. Smithsonian, 1944, p.399)
    چطور منبع وجود ندارد ؟ منابع زیاد هست اگر بگردید
    واصولا این تز با زحمت پیامبر اسلام برای زدودن خدایان بسیاری که در غالب بت در عربستان ان زمان تجلی پیدا کرده بود جور درنمی اید ، چون اسلامی مفهومی جدید از خدا برای آنها اورد‌که اگر وجود داشت ، اعراب چه خدای جدیدی را از طریق پیامبر اسلام شناختند ؟ اسلام چه آورد ؟

    • من منبعی که بتوان به آن استناد کرد را دیدم نه خبری از ایزد ماه است و نه الله ربطی به ایزد ماه دارد … در ضمن کتاب قبلی را که اعتبارش کلا زیر سؤال بود و برای حرفهایش منبع نداده بود … در این کتابها هم بگردید خواهید دید هیچ منبعی مثل سنگ نبشته و یا اشعار اعراب جاهلی و … ندارند . من بیهوده حرف نمیزنم اثری از ایزد ماه بین اعراب منطقه حجاز نبوده است … نویسنده کتاب قبلی که گذاشتید حتی در اعتقاد به خداهم مشکل داشت … درباره کتابها من هم کتابی که سند ندارد مثل پندار خدای ریچارد داوکینز میتوانم بیاورم … بیشتر دقت کنید .
      بحث را از حالت علمی بودن خارج نکنید .

  9. کارن آمسترانگ نویسنده و مورخ انگلیسی با اینکه کتابهایی در تمجید اسلام و پیامبر اسلام نوشته ست
    ولی در یکی از کتابهای خود بنام « تاریخ کوتاهی از اسلام » در باره الله چنین میگوید :

    الله نام یکی از بت های پیش از اسلام کعبه به همراه ۳۶۰ بت دیگر بود
    که احتمالا هر کدام نماد یک روز از سال بودند
    بعضی از این بتها اهمیت ویژه ای داشتند که تاریخ نگاران به شرح آنها پرداختند .

    هبل: سالار (سرور) خدای خدایگان،
    لات: الهه ماه…

    • ۱ : صفحه کتاب .
      ۲ : لاندو هم در کتابش شبیه این حرف را زده بود اما هیچ منبعی برای آن ذکر نکرده بود ؛ منبع خانم کارن آمسترانگ ؟ .
      ۳ : اگر فکر میکنید کتاب به تنهایی حجت است … پندار خدا اثر ریچارد داوکینز نیز حجت است .
      چرا شما هر چیزی را که با عقایدتان جور در بیاید فوراً قبول میکنید ؟ .
      ۳۶۰ بت را که همه میدانند … :
      ۱ : ایزد ماه بین اعراب حجاز بوده ؟ … اگر بوده بت داشته است ؟
      ۲ : ایزد ماه الله بوده ؟
      ۳ : اصلا بتی به نام الله بوده است ؟
      پاسخ همه منفی است و هیچ مدرکی نیست که خلاف این را اثبات کند .
      خوانندگان با دقت بیشتری به تاریخ نگاه کنید .

      • بازم برا خودتون میبرید و میدوزید و حکم صادر میکنید و نظرات مخالف میشود منفی
        و نظرات خودتان مثبت ؟
        اصلأ این کتاب ۲۷۰ صفحه ایی خانم آمسترانگ را نخوانده اید که بتوانید در باره اش نظری بدید ؟
        این مطلب در سایتهای اسلامی هم هست :
        http://pasokhgoo.ir/node/68069
        دوما، ۲ سوم از کامنت بالایی من سانسور و توسط مدیر ناقص درج شده و خواننده نمیتواند
        از آن چیزی بفهمد مگر تمام آن درج شود یا کلا حذف شود ….

        فکر کنم قرآن را هم نخوانده اید اگر خوانده بودید از روی هوا نمیگفتی اصلا بتی به نام الله بوده ؟

        بنات الله که به بتهای لات و منات و عُزی معروف بودند، دختران کدام الله بوده اند ؟
        آیات سوره نجم که در کامنت قبلی سانسور شده ، دلیلی بر این مدعاست .

        در سوره عنکبوت ۶۳ ـ ۶۱ و لقمان ۲۵
        هم دلیلی بر اعتقاد اعراب جاهلی به الله بوده که در کامنت بالایی درج شده اند.

        و همچنین عبدالله پدر حضرت محمد بنده کدام الله بوده ؟
        هیچ عقلی نمی پذیرد که تمام این الله های پیش از اسلام الله غیبی بوده اند
        مگر به تلاش و تحریف مورخان اسلامی که هیچ اثری از آن بجا نماند.
        چرا که تمامی خدایان قبایل اعراب جاهلی بتهایی قابل دید و لمس بودند

        چرا بتی بنام سنگ سیاه یا همان حجرالسواد باقی ماند و پیمبر اسلام آنرا سنگی بهشتی نامید
        و بنابر روایات آنرا بوسید ؟
        میخواهید بدانید چه مطالبی منفی ست ؟ پاسخهای شما و تمام معجزه تراشیهای این سایت
        چون متاسفانه خودم زمانی همینها را یاد دیگران میدادم ………

        • با سلام ؛ شبیه این حرف شما را آقای مدیوماه زده بود که او هم با استناد به لینکی از همین سایت و آیات قرآن گفته بود و من جواب او را دادم [آنهم با استناد به همان لینک و همان آیات قرآن] ؛ بعد هم بحث به ایزد ماه و … کشیده شد. پس بیهوده کامنتهایی که دیگران گذاشتند را دوباره نشر ندهید .
          الله : آیات سوره عنکبوت را با دقت بخوانید – اعراب جاهلی خالقشان الله بود اما او را به عنوان ربّ قبول نداشتند … آیات قرآن را کامل بخوانید .
          لینکی که گذاشتید را خط به خط بخوانید ، در همان لینک :
          بیشتر مطالب این پرسش در پرسش پیشین آمده و نیازی به تکرار نیست. [منظورشان درباره بت الله و عبدالله است]. اما منظورشان از پاسخ قبلی همان لینکی است که آقای مدیوماه گذاشته بودند . در ان لینک صراحتا گفتند که سندی دال بر وجود بتی به نام الله نیست . بیشتر دقت کنید .
          تاریخ : مورخان مشهور وقتی کتاب مینویسند و حرفی میزنند منبعشان را یا اشاره به کتابی دیگر یا سنگ نبشته یا کتیبه یا کتابی تاریخی و این چنین چیزها میکنند ، حال ، منبع خانم آمسترانگ ؟ .
          این که شما زمانی [ ولو هرچیزی به هرکسی ] یاد میدادید جای تأسف است چرا که شما بدون منبع و به راحتی قول این و آن را باور میکنید .
          بحث را هم منحرف نکنید . بحث درباره بت الله است ؛ بعد از این بحث اگر خواستید بحث دیگری را مطرح کنید .
          تاریخ را درست قبول کنید درست … در ضمن به ایمیل من ده ها صفحه میتوانید بفرستید اگر در این جا نمیشود :
          smn.automobile@gmail.com

      • جناب offer خدا به شما صبر جمیل بده!

  10. می بینم که ۱۵ سطر از پاسخ من سانسور شده ،
    لا اقل تمام آنرا سانسور میکردید که خواننده آنرا نصفه و نیمه کاره تلقی نکند .
    ظاهرأ در این سایت فقط باید مطالبی را عنوان یا نقل قول کرد که رنگ و بوی زرتشتی ستیزی بدهد…….

  11. سلام میخاید یکم ریشه ای تر فکر کنید ؟ به نظر من قبل از اعراب جاهلیت مردم انجا خدا پرست بودند دلیلش هم ساخت خانه کعبه بدست خلیل الله است و بعد از ان زمان اعراب مثل قوم موسی منحرف شدند و شروع به ساختن بتها کردند و در خانه الله قرار دادند ممکنه بتی هم ساخته باشند که اسمش الله بوده باشه ولی از انحراف و مشرک شدنشون بوده با تشکر

    • با سلام ؛ آقای روح الله :
      هیچ نشانه ای ، تأکید میکنم هیچ نشانه ای دال بر وجود داشتن بت الله نیست در هیچ کتیبه ای ، و … [صد بار این حرف را تکرار کردم ] چرا برخی نمیخواهند حقیقت را ببینند ؟ بتی به نام الله وجود ندارد . حتی بتی مربوط به ایزد ماه هم در میان اعراب جاهلی وجود ندارد .
      متأسفانه این روش بحث که با این که میدانیم طرف مقابل مهملات میگوید بگوییم خب باشد و از راه دیگری او را مغلوب کنیم به نظر من راه کاملا اشتباهی است [ با این که بسیاری از مبلغین شیعه و در بسیاری از بحث ها از این راه استفاده می کنند ] یک حرف یا غلط است یا درست … نباید عقب بکشیم و بگوییم که خب الله اسلام که الله اعراب جاهلی نبود و … این روش درست نیست . حقیقت باید معلوم شود .

      • تعصب آقای offer مثل تکه سیمانی میماند که هیچ آبی در آن نفوذ نمیکند
        اتفاقا یکی دیگر از دلایل محکمی که وجود الله سنگی قبل از اسلام را بغیر از
        بنات الله از خود گفته های قرآنی و عبدالله پدر محمد و آیات سوره عنکبوت و لقمان تایید میکند ،
        خود کعبه خانه الله هست .
        اگر یک الله غیبی بعد از اسلام شناخته شده ، چه لزومی داشت بسوی اتاقکی که سالیان سال محل و خانه صدها بت بوده به نماز ایستاد و عبادت کرد و همان مراسم طواف و زیارت کعبه اعراب جاهلی قبل از اسلام را بعد از اسلام هم انجام داد ؟؟
        آنهم کعبه ایی که بدست بشر ساخته شده ؟
        میخواهم باز دلایل دیگری بیاورم و از ساختگی بودن داستان حضرت ابراهیم در بنای کعبه بنویسم
        ولی باز شاید به بهانه طولانی بودن سانسور شود ….

  12. مستندات بسیار وجود دارد که عرب جاهلی الله را خالق و مقدر همه چیز می دانسته است :
    قصیده ای جاهلی است از قیس بن الخطیم از یثرب . این قصیده خود به وضوح عقیده عرب جاهلی در مورد الله را نشان می دهد :
    یحبُّ المرءُ أن یلقى مناهُ
    وبأبى الله إلاَّ ما یشاء
    شخص می خواهد که عاقبت خود را ببیند و الله ممانعت می کند جز از آنچه که خود می خواهد
    یا شعر جاهلی دیگر از عنتره ابن شداد
    ‫لا أبعدَ الله عن عینی غطارفه ً إنْساً إذَا نَزَلُوا جِنَّا إذَا رَکِبُوا
    خداوند غطارفه (نوعی مسکوک در عهد جاهلی ) را از چشمم دور نکند چه انسان نازل شود چه جن راکب شود
    که معنای مشخص آن : دعا می کند خداوند در هر شرایطی مال و دارایی را از او دور نکند
    از شعر قیس ابن الخطیم : جزاهمُ اللهُ عنّا أینما ذکروا
    لدى المَکارِمِ إذْ عُدَّتْ بها النِّعَمُ
    تاللهِ نکفرهمْ ما أورقتْ عضه ٌ
    در اینجا هم از خدا جزا می خواهد برای گروهی و هم به نام الله سوگند می خورد
    و شعری دیگر که الله را می ستاید از قیس ابن الخطیم
    الحَمْدُ للَّهِ البَنِیّه ِ إذْ
    أمستْ دحیٌّ قدْ أثخنتْ غلبا
    اینها همه شواهدی روشن است بر این که الله عرب جاهلی و الله اسلام از قضا در صفاتی که دوستان به عنوان رب ذکر کرده اند یکی بوده اند . اسلام نخست بتهایی که شریک الله بودند را نفی کرده است . نیز الله را از زادن و زاییده شدن بری اعلام نموده و صورت انسانی الله نزد عرب جاهلی را نفی کرده .

  13. نکته اینجاست که این آقای offer در پذیرش امری ثابت شده هم سماجت میکند
    با وجود آنکه در آیات قرآن :
    سوره زمر آیه ٣٨
    سوره لقمان آیات ٢۵ و ۳۲
    سوره زخرف آیه ٩
    سوره عنکبوت آیات ۶١ و ۶۳
    سوره نجم آیات ۱۹ تا ۲۱
    سوره فاطر آیه ۴٢ :
    آنان (مشرکین) با سوگندهاى سخت‏ خود به الله سوگند یاد کردند که اگر هشداردهنده‏ اى براى آنان بیاید قطعا از هر یک از امتها ره‏یافته‏ تر شوند ولى چون هشداردهنده‏ اى براى ایشان آمد جز بر نفرتشان نیفزود.

    هم اشاره به مشرکین مکه میکند که الله را بعنوان خالق آسمانها و زمین میشناخته اند
    و حتی به او سوگند هم میخوردند باز هم لجوجانه میگوید که اللهی قبل از اسلام وجود نداشته
    دیگر وجود الله در قصیده ها و شعرای اعراب جاهلی که جای خود دارند .
    هم الله و هم ربّ در اشعار شعرای اعراب جاهلی مثل امروالقیس و عنتره بن شداد العبسی موج میزنند ……

    • با سلام ؛ …………… ؟ این حرف را که اولین بار من گفتم ؟ چرا حرف مرا به خودم بر میگردانید ؟ :

      کامنت من در تاریخ : بهمن ۲۶, ۱۳۹۶ در ۱۰:۵۶ ق.ظ :

      با سلام ؛ الله اعراب جاهلی همان الله اسلام است با این تفاوت که اعراب جاهلی او را فقط خالق میدانستند و ربّ بودن او را قبول نداشتند اما در اسلام یک خالق یک ربّ وجود دارد و آن الله است …

      آقای جواد ، وقتی به یکباره وارد بحثی میشوید ابتدا بروید و کامنت های قبلی را خوانده و سپس اظهار نظر کنید .
      اگر میخواهید کامنتهای مرا کامل نخوانید بگویید تا دیگر با شما بحث نکنم .

      • اینجا فیسبوک نیست که کسی با کسی بحث کند ، همه نظرشان را میگویند .
        من هم گفته بودم که هم الله و هم ربّ العالمین در اشعار شعرای اعراب جاهلی موج میزنند

        شعر أمیه بن أبى الصلت: (دیوان شعراء النصرانیه ج۱ ص ۲۲۶) :

        إِلَهُ العالَمینَ وَکُلِّ أَرضٍ وَرَبُّ الراسِیاتِ مِنَ الجِبالِ
        بَناها وَاِبتَنی سَبعاً شِداداً بَلا عَمَدٍ یُرَینَ وَلا رِجالِ

        وَسَوَّها وَزَیَّنَها بِنورٍ مِنَ الشَمسِ المُضیئَهِ وَالهِلالِ
        وَمِن شُهُبٍ تَلألأُ فی دُجاها مَرامیها أَشَدُّ مِنَ النِصالِ
        وَشَقَّ الأَرضَ فَاِنبَجَسَت عیوناً وَأَنهاراً مِنَ العَذبِ الزُلالِ

        این تصور شما در ربّ نبودن الله در نزد اعراب پیشینه از کجا آمده که مدام تکرار مغلطه میکنید ؟

        آیا مزیت اسلام بر بت پرستان همین بوده که الله را ربّ العالمین معرفی کرده ؟
        لابد حالا الله را بعنوان قاسم الجبارین و ربّ الشهداوالصدقین نمیشناخته اند ؟

        • لا إله إلا الله : هیچ إله ( معبود و رب ) جز الله نیست . این شعار اصلی اسلام برای مقابله با اعراب جاهلی بود .
          آقای جواد چرا بدون مطالعه حرفهای مهمل میزنید ؟ شعار اصلی اسلام هم بلد نیستید ؟ شعری که خانم پگی در کتابشان گذاشتند را بخوانید ، صراحتا بت ها را تا به مقام اله میرساندند .
          درباره کلمه ربّ هم باز لینکی که خانم پگی از حوزه نت گذاشتند بخوانید تا رب را فهمیده و سپس اشعار را بخوانید تا بفهمید بتی چون هبل به معنای کلمه ربّ بوده است ولی الله ربّ نبود و تنها خالق بود .
          کلمه ای درباره الله در شعر وجود ندارد . اله را به هر معبود و ربی میگویند . بیشتر عربی بخوانید .

  14. عجب منطق غیر مهملی دارند ایشان !!!! چون هبل را رب خوانده اند پس الله رب نبوده در نظرشان .
    دهها سند از شعر و نثر جاهلی در رد این ادعا آمده . جالب است که هیچ کس هم تا حالا چنین ادعایی نکرده یعنی شما در یک تفسیر یا کتاب از علمای شیعه نمی بینید که بگویند الله در جاهلیت رب نبود و بعدش رب شد . خوب بیت الله الحرام و رب البیت و همین شعر که مستقیمین الله را رب می خواند را نبینیم تا ایشان راضی شوند !!!!
    دین محمد رفع شرک بود و نفی سایر معبودان عرب . در هیچ جای اسلام در هیچ حدیث و خبری نیامده که مشرکان الله را رب نمی دانستند و اسلام الله را به مقام ربوبیت رساند !!!! اسلام با الهه بودن بت ها مخالفت کرد و الله را بر فراز عقاید مشرکان قرار داد .

    • با منبع حرف بزن ؛ چرا کسانی چون تو منبعی برای گفته های خود ندارند ؟ با منبع حرف بزن و قبل از آن لینکی را که خانم پگی درباره واژه رب گذاشتند بخوان . زین پس بی منبع حرف زدی جواب نخواهی گرفت .
      لا إله إلا الله : هیچ معبودی جز الله نیست … هبل – لات – عزی – مناف – منات و … همگی معبودان اعراب جاهلی بودند .
      منطق مهمل = کسانی که بی منبع حرف میزنند .

  15. مسیحیان عرب قبل از اسلام نام الله را برای خدای یکتا برگزیده بودند . کتیبه ام جمال در جنوب سوریه در کلیسای ام جمال نشانگر درخواست بخشایش یک مسیحی است از الله . تاریخ کتیبه بر اساس آزمون اشعه ایکس حدود یکصد سال قبل از اسلام است :
    E. Littmann, Die vorislamisch-arabische Insclrift aus Umm ig-Cimdl, in Z.SC!II. Bd·۷, ۱۹۲۹, PP.197 ff
    .- R.C.E.A. I, pp. 4 f. – This inscription has been mentioned by Hawary in J.R.A.S. 1930, p. 333.
    JRAS معتبرترین مجله مطالعات زبان شناسی شرق است .
    برای ترجمه نگاه کنید به Littman:1949,I , و برای آخرین بررسی زبانی این کتیبه نگاه کنید به Bellami:1988 372:377

    کتیبه دیگر دو زبانه یونانی – عربی مربوط به مسیحیان کتیبه زبد در جنوب حلب سوریه به تاریخ ۵۲۱ حدود ۵۰ سال قبل از تولد پیامبر اسلام
    ترجمه : به کمک الله سرجیو پسر عبدمناف و توبی پسر عمروالغیث و …..
    مراجع :
    [۱] M. A. Kugener, “Nouvelle Note Sur L’Inscription Trilingue De Zébed”, Rivista Degli Studi Orientali, 1907, pp. 577-586. Pl. I facing p. 586.

    [۲] A. Grohmann, Arabische Paläographie II: Das Schriftwesen. Die Lapidarschrift, 1971, Österreichische Akademie der Wissenschaften Philosophisch – Historische Klasse: Denkschriften 94/2. Hermann Böhlaus Nachf.: Wein, p. 14 and p. 16.

    [۳] B. Gruendler, The Development Of The Arabic Scripts: From The Nabatean Era To The First Islamic Century According To The Dated Texts, 1993, Harvard Semitic Series No. 43, Scholars Press: Atlanta (GA), pp. 13-14.

    دوستان اگر زحمت خواندن مراجع را به خودشون بدهند ارتباط زبانی عربی و سامی و ارامی و سیر تحول خط عربی از آرامی به کوفی را هم خواهند دید .

    کتیبه دیگر : Dūmat Al-Jandal Inscription: A Pre-Islamic Nabateo-Arabic Inscription From 548-549 CE
    http://www.islamic-awareness.org/History/Islam/Inscriptions/dumah1.html

    • این بحث درباره بت الله بوده است نه چیز دیگری .
      اما حال که از شما این چنین کامنت های بی ربط بر میآید …

      زبانهای پیوندی اینهاست :
      الف – زبانهای سامی مانند عبری و عربی و آرامی که بعد سریانی نامیده شد ، و در عهد قدیم زبانهای فنیقی و بابلی و آشوری و زبان مردم قرطاجنه که شعبه بوده اند از فنیقیان و زبان حمیری .
      سبک شناسی ؛ محمد تقی بهار ؛ جلد یک ؛ صفحه ۲ .
      من فقط گفتم زبان سامی مادر زبان عربی ؛ منبع ؟ و حافل خودم دارم جواب خودم را میدهم و کماکان بی مطالعگی مدیوماه آشکارتر میشود .
      کتاب فوق را باید مدیوماه میخواند و از آن میگذاشت و نه من ؛ ظاهرا مدیوماه حتی در مطالعات زبان شناسی هم بسیار عقب است .

  16. offer به همه خوانندگان

    حال می بینیم که مدیوماه برای چه این کامنت ار گذاشت :

    در کامنت بی مطالعه و بی منبعی که در این تاریخ مدیوماه گذاشت : بهمن ۲۷, ۱۳۹۶ در ۱:۲۹ ق.ظ ؛ متأسفانه بازهم ره افسانه را مثل مسئله اجداد پیامبر طی کرده بود :
    ۱ : ایلاه را اگر معادل اله قرار دهیم بازهم هیچ ربطی به الله ندارد :
    اللّه: گفتهاند، اصل اللّه- إله است همزهاش حذف شده، و (الف- لازم) بر سر آن در آمده و مخصوص باریتعالی است:
    مخصوص بودن واژه (اللّه) به باریتعالی، این آیه است که میفرماید:
    (آیه ۶۵ سوره مریم) یعنی آیا نامی برای او میدانی که با آن نام، نامیده شده باشد.
    اله- نامی است که برای هر معبودی و ذاتی قرار داده اند و همینطور خورشید را نیز آلهه نامیده اند، زیرا خورشید را نیز معبود خویش گرفته بودند و- أله فلان یا له- یعنی عبادت و پرستش کرد و گفتهاند- تألّه- بهمین دلیل در باره پرستش معبود است….

  17. offer به همه خوانندگان

    حال این حرف که اله مربوط به الله است فقط یکی از قول هایی است که درباره واژه الله است و اگر صحیح هم باشد بازهم بر اثر قولی دیگر واژه الله بر اثر کثرت استعمال عرب [ چه قبل و چه بعد از اسلام ] برای خالق خودشان ، پس الله اسم علم محسوب شده و بازهم ربطی به اله ندارد .
    حال بر فرض هم که اسم علم نباشد و از ال تعریف و اله تشکیل شده باشد :
    ۱ : در کتاب الأصنام در بخش تکلمه از بتی به نام ایلاه حرف زده است که در کامنت مربوطه گذاشتم پس بازهم بت ایلاه ربطی به الله ندارد چون اصلا الله نیست و ایلاه است . و منظور از ایلاه قطعا همان بت ایلاه است .
    ۲ : اگر من معبوی به نام مورچه داشته باشم میتوانم به او بگویم اله ؛ چون به هر معبودی اله میگویند . اما تا وقتی خود کلمه الله بر بتی نباشد به هیچ عنوان این بت ربطی به الله ندارد .
    ۳ : تحریف تاریخ توسط مورخ مشهور ، دکتر مدیوماه :
    در میان اعراب جاهلی حجاز ، نه بتی درباره ایزد ماه بوده است و نه اصلا ایزد ماه داشته اند . با کدام منبع و سند حرف میزنی ؟ هزاران بار گفتم باید دید فلان سایت چه منبعی برای گفته ی خود ذکر میکند . اگر عکس نیز گذاشته است در کدام موزه آن بت است ؟ در کدام سایت دانشگاه و یا پژوهشکده ای و یا همایش مورخانی گفته های سایت بیان شده است ؟ زین پس منبع بگذارید … منبع .

  18. در حقیقت زرتشتیان به خداوند اعتقاد ندارند گرچه ندانند یا اینکه موبدانشان از مردمشان بپوشانند
    زیرا خداوند که به رهنمود رسول الله و اهل البیتش بر اساس قرآن و براهین عقلی شناختیم؛ محدود نیست، مادی و محسوس نیست و رویت نمیشود؛ شکل و صورتی ندارد؛ واجب الوجود است یعنی ذاتیست که عین وُجوب هست و نمیشود که نباشد؛ اجزاء ندارد و بدون ترکیب است؛ هیچ چیزی برابر و شبیه او نیست،
    و غیر از او هر چیزی حادث(نوپدید)و محدود و مخلوقِ نیازمند اوست؛ و خداوند زنده بخود پاینده و بینیاز و بینهایت دانا و تواناست و متفاوت است از آنچه خلق کرده و خواهد کرد…
    ولی اهورا مزدا دارای شکل و صورت و حد و اندازه تعریف شده و رقیبی دارد به اسم اهرمن که اگر باورکنندگانش یاری اش نکنند از او شکست میخورد و دارای زن و بچه است و همجنس آفریدگان خودش است؛ این اهورامزدای آنها خداوند حقیقی نیست

  19. مشرکین خداوند را با نام الله قبول داشتند ولی متاسفانه او را دارای همسر فرزندان می پنداشتند و برای او شریکانی قائل بودند که اسلام این مطلب را رد نمود. اساسا مشرک یعنی کسی که چیزی را با خدا شریک قرار دهد. پس یعنی مشرکین خدا را قبول داشتند ولی برای او شریک قائل بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code