خانه / سایر مطالب / دین / آیا آسان تر بودن، ملاک برتری دین است؟!
ادیان

آیا آسان تر بودن، ملاک برتری دین است؟!

به قلم مدیر سایت
گاهی زرتشتیها آسان تر بودن احکامشان نسبت به اسلام را مطرح می کنند و چه بسا برخی، این را نشانه ی برتری این دین بدانند. (منظور دینی است که امروزه به عنوان دین زرتشتی می شناسیم.)
پیش از توضیح، یک پرسش را مطرح می کنم:
اگر بیمار شویم، از میان دو پزشک زیر، کدام را ترجیح می دهیم؟

الف) پزشکی که بسیار آسان می گیرد و دستور العمل هایی خاص نمی دهد.

ب) پزشکی که دستورهای متعدد می دهد و سفارش به خوردن خوراکیهای فراوان و پرهیز از چیزهای زیاد می کند.
به نظر من آسان گرفتن یا سختگیری یک پزشک، ملاک برتری نیست بلکه معیار، تخصص است. هر پزشکی که تخصص بیشتر دارد به او مراجعه می کنیم خواه دستورهای آسان بدهد و خواه دشوار.
برای ترجیح یک دین بر دینی دیگر، بهترین راه، تشخیص اعتبار یک دین است. باید ببینیم کدام دین معتبرتر است. کدام دین تحریف کمتری در آن صورت گرفته. اگر متوجه شدیم یک دین، زمان آن سپری شده، نشانه ی بی اعتباری آن است و در این صورت هردستوری بدهد ـ چه آسان و چه سخت ـ معتبر نخواهد بود.
فرض کنیم به روانشناس نیاز پیدا کردیم و به دو روانشناس دست یافتیم که هردو متخصص هستند اما یکی از آنها بیست تذکر به ما می دهد و دیگری دو تذکر یا بدون هیچ سفارشی می گوید: تو آزادی هرچه خودت تشخیص دادی انجام بده.
انصافا کدام را ترجیح می دهیم؟ آیا آن را که راهنماییهای بیشتر دارد، ترجیح نخواهیم داد؟ اگر بنا بود، طبق تشخیص خودمان عمل کنیم، چه نیازی به مراجعه به روانشناس بود؟
در مورد دین هم فرض می کنیم اسلام و زرتشتی هردو برحق هستند. عقل اقتضا می کند ببینیم کدامشان بیشتر راهنمایی می کند و دنباله رو آن باشیم.

تدوین: آبان ۱۳۸۹

همچنین ببینید

ادیان

«دین آبا و اجدادی» ملاک اعتبار دین؟!

به قلم مدیر سایت یکی از ابزارهای تبلیغی زرتشتیان پیروی از آبا و اجداد است …

۲ نظر

  1. سلام. وقت بخیر. ببخشید من دارم رمانی در مورد حجاب در ایران باستان مینویسم. سوالاتی از جنابعالی داشتم. ممنون میشم از طریق ایمیل برایم پیام بگذارید.

    nasibee@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code