+
خانه / حیوانات / تفاوت کشتار حیوانات در اسلام و زرتشتی / کشتار حیوانات در عید قربان
تفاوت کشتار حیوانات در اسلام و زرتشتی / کشتار حیوانات در عید قربان

تفاوت کشتار حیوانات در اسلام و زرتشتی / کشتار حیوانات در عید قربان

به قلم مدیر سایت
وقتی می گوییم: در کتاب های کهن زرتشتی به کشتار بسیاری از حیوانات سفارش شده و کشتن آنها کفاره ی گناهان به شمار آمده، در مقابل، به ما هم ایراد می گیرند: در دین شما هم قربانی حیواناتی مثل گوسفند و گاو و شتر است که برای کشتن آنها، ثواب فراوان قائل هستید.
پاسخ:
مسلمانان حیواناتی مثل گوسفند را قربانی می کنند که یک هدف از پرورش آنها، استفاده از گوشتشان است و اگر به عنوان آیینی دینی قربانی نشوند، باز هم کشته خواهند شد. به عبارت دیگر حیوانی کشته می شود که به دست انسان ها پرورش می یابند و از بین بردن نسل آنها مطرح نیست و گوشتشان دور ریخته نمی شود و معمولا گوشت آن را میان فقیران تقسیم می کنند که کاری پسندیده است.
اما زرتشتی ها، حیوانات را قتل عام کرده و به دنبال از بین بردن نسل درندگان و حشرات و گزندگان و… بودند.

لینک های مرتبط:
 نابود کردن حیوانات در دین زرتشتی
تفاوت برخورد اسلام و زرتشتی با حیوانات

۱۰ نظر

  1. چرا تو ایران شهرداریها به جای حمایت از حیوانات هنوز دارن سگها و گربه هارو میکشن و تو محرم کبوترها رو زنده زنده میسوزونید ؟ نکنه اینا هم کار زرتشتیاست ؟
     www.tabnak.ir/fa/news/209185

    http://youtu.be/BfV5AcJxDaU

    • شهرداری سگ و گربه های ولگرد را که برای سلامتی مضرند می کشه نه حیواناتی که در بیابانها هستند و کاری به انسانها ندارند

      سوزاندن کبوتر در محرم را از شما میشنویم و مسلما دروغه در فیلم چیزی معلوم نیست. سوزاندن همه ی حیوانات حرامه و اگر چنین کنند خطاکارند

  2. میشه بفرمایید کدوم حیوان، حشره، درنده، گزنده و … به دست زرتشتیان منقرض شده؟

    شما دارید اسلام کنونی رو با زرتشت ۱۴۰۰ سال پیش مقایسه می کنید؟ چرا متوجه نیستید، وندیداد یک کتاب مختص به زمان خود بوده!

    یعنی در حال حاضر مسلمانان حشره، سگ، گربه و… نمی کشند؟

    میدونید تابستان سال قبل ملخ ها و جیر جیرک ها در خوزستان به خونه ها و مغازه ها هجوم اوردند و تعداد بی شماری ملخ و جیر جیرک نابود شد؟

    در هر حال شما میخواهید بگید کشتن صدها هزار گوسفند و دفن کردن و اسراف ده ها تن گوشت کار پسندیده ایه؟ و کشتن حشرات موذی در ۱۴۰۰ سال پیش اصلا درست نبوده!!!! :|

    • عمر دین زرتشتی کوتاه شد و اگر تا امروز ادامه داشت و با امکانات موجود، بسیاری از جانوران بدست زرتشتیها منقرض می شدند

      شما که از زرتشتی در حال حاضر دفاع می کنی باید احکامش دائمی باشه پس قبول دارید که این دین برای برهه ای خاص بوده؟

      مسلمانان حیواناتی را می کشند که برای زندگی انسانها مضر باشند و اگر غیر از این کنند، خطاکارند و ربطی به اسلام نداره

      اگر مسلمانان اسراف کنند ربطی به اسلام نداره . می دونید که گوشت قربانی های حج را برای کشورهای فقیر ارسال میکنند

      • اونوقت میشه بفرمایید اگر مثلا مگس ها یا گرگ ها … منقرض میشدند چه اتفاق هولناکی می افتاد ؟
        هیج ، هیچ اتفاقی نمی افتاد ، طبیعت میلیون ها سال است که به بکش بکش و بخور و بخور و انقراض نسل های بی شمار عادت کرده است …
        انچه ما را از کشتن باز میدارد انقراض نسل نیست بلکه ترحم و انسانیت و جلوگیری از ترویج خشونت است ، همان زرتشتی ها در ان زمان گیاهخوار بودند ، برید گاتاها رو بخونید ، زرتشت گیاهخوار بود .

  3. به نام خدا
    نمیدانم که چرا نوشته هایم را نشر ندادید من دوباره مینویسم اگر ایرادی دارد بگویید تا تکرار نشود.

    استرابو (استرابون)در رسالهٔ جغرافیا، کتاب پانزدهم، کردهٔ سوم، بند سیزدهم، در مورد آیین و مراسمی ایرانی که برگزاری آن را در کاپادوکیه خود به چشم دیده‌است به شرح زیر بیان می‌کند.
    رسمهای پارسیان و مادها و بسیاری از مردمان بهم همانند است که دربارهٔ آنها مطالب گوناگونی نوشته‌اند لیکن من در این میان آنچه مهم می‌نماید بازگو خواهم کرد. پارسیان پیکره‌ها و آدریان برنمی‌افرازند بلکه آیین‌های قربانی را در جایگاهی بلند بجای می‌آورند و آسمان را زئوس می‌پندارند.

    آنان همچنین خورشید را که مهر ش می‌نامند و ماه را و آفرودیت را و آتش و زمین را و بادها و آب را نیز بزرگ می‌دارند. آنان پس از خواندن نیایش‌های اهدایی در حالیکه قربانی را به تاج گل‌ها آراسته‌اند آیین یزشن را در جای پاکیزه برگزار می‌کنند.

    مغ که سرپرستی آیین را به عهده دارد قربانی را پاره پاره می‌کند شرکت کنندگان هر یک بهرهٔ خود را گرفته، مراسم را ترک می‌کنند و هیچ بخشی به ایزدان تخصیص داده نمی‌شود. آنان بر آنند که خدا تنها به روان قربانی نیاز دارد با وجود این بنا به گفتهٔ برخی‌ها گاه بخش کوچکی از اندرونهٔ قربانی را بر آتش می‌نهند.

    ایرانیان میان آب و آتش از لحاظ رسم‌های قربانی فرقی قایلند. در مورد آتش کنده‌های هیزم بی خار بر آتش می‌نهند و از بالا چربی بدان می‌ریزند و آنگاه در حین پاشیدن روغن آنرا از پایین می‌افروزند و هرگز بر آتش نمی‌دمند بلکه با بادبزن آنرا باد می‌زنند و کسانی را که آتش را خاموش کرده‌اند و یا آنرا با لاشهٔ مرده یا چیزهای ناپاک آلوده‌اند می‌کشند. اما در مورد آب زمانیکه ایرانیان به دریاچه یا رود یا چشمه‌ای رسند گودال‌های بزرگ کنده قربانی را در کنار آن می‌کشند و سخت پروای آن دارند که هرگز خون به آب نیامی‌زد چون این کار سبب آلودگی آب خواهد بود.

    در کاپادوکیه، سرزمینی که طایفهٔ مغان که آنها را آذر موبدان می‌خوانند و نیز معابد ایزدان ایرانی بیشمار است حیوان قربانی را سر نمی‌برند بلکه آنرا با ضربهٔ کنده درختی که به دستهٔ هاون مانند است، بی جان می‌کنند.
    پارسها مردگان خود را پس از آنکه با موم پوشاندند به خاک می‌سپارند اما مغان مردگان را به خاک نمی‌سپارند بلکه آنها را در جایی می‌نهند که مرغان بدرند.

    بخش عمدهٔ مطالب بالا با اندکی کم‌وکاست با نوشته‌های مؤرخین پیشین بویژه هرودوت هم آهنگی دارد.
    {دین ایرانی، ص ۴۳ تا ص ۴۵}

    .بنونیست، امیل. دین ایرانی بر پایهٔ متن‌های مهم یونانی. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۴
    .نوشتاری از دکتر عزیزالله بیات در وب‌گاه فر ایران

    • استرابو(که استرابون نیز نوشته می‌شود) از تاریخ‌نگاران و جغرافی‌دانان یونانی بود که کتاب جغرافیای وی تنها اثر باقی‌مانده در زمان فرمانروایی آگوستوس (۲۷ قبل از میلاد – ۱۴ پس از میلاد) می‌باشد که به تمام اقوام و کشورهای شناخته شده توسط یونانیان و رومیان در آن هنگام پرداخته‌است.

    • اینجا جای کپی پیست نوشته های سایتها نیست

      • مدیر سایت شما یک سوزن به خودت بزن یه جوالدوز به مردم

        نکند نوشته ها و مخصوصا تصاویر سایت شما را خودتان تهیه کرده اید
        این گفته شما جزو شرایط سایت نبود
        چه ایرادی دارد اگر من نوشته ای را کپی پیست کنم ثانیا این کامنت من گفته های شما را تایید میکند
        و من این ها را از سایت ویکی پدیا کپی کردم مگر بحث علمی نمیخواهید بفرمااااا

        شما حتی یک« احسنت» مرا نیز نشر ندادید

        الحق ولانصاف که ناجوانمرد ترین نا جوانمردانید.

        اگر مزاحم بحث علمیتان هستم خوب دیگر به این سایت نمی آیم.؟؟؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرس