+
خانه / اعتبار دین زرتشتی / اوستا / گات ها / گاتها کتابی نامعتبر
گاتها کتابی نامعتبر

گاتها کتابی نامعتبر

به قلم مدیر سایت
بی اعتباری گاتها به قدری روشن است که چند سال پیش، به محض کمی آشنایی‌ام با مشخصات آن، به بی اعتباری این کتاب ـ از جهت انتساب به زرتشت ـ پی بردم و پس از آن دیدم برخی صاحب نظران همین را می گویند. تعجب می کنم از کسانی که سالها با گاثاها آشنایی دارند اما هنوز این کتاب را برای زرتشت می پندارند!

چند نکته: یک) مهم ترین دلیل برای نشان دادن اینکه گاتها برای زرتشت است، کهن بودن متن آن است. اما مگر در زمانهای گذشته، تنها زرتشت دانشمند بوده؟ مگر تنها او می توانسته حرف خوب بزند؟ مگر پیامبران دیگر نبودند؟

دو) زبان شناسها عبارات گاتها را برای سه چهار هزار سال پیش تخمین می زنند در حالی که معلوم نیست زرتشت در چه هزاره ای می زیسته. عصر او را از سه هزار تا ده هزار سال پیش و حتی بیشتر گفته اند. چگونه می توان کتابی را به چنین شخصی نسبت داد؟

سه) می پرسیم: به چه دلیل زرتشت سه چهار هزار سال پیش بوده؟ می گویند: چون متن گاتها به این زمان می خورد. می پرسیم: به چه دلیل گاتها برای زرتشت است؟ می گویند: چون زرتشت برای سه چهار هزار سال پیش است!

چهار) نمی دانیم کهن ترین نسخه ی موجود از این کتاب در چه سالی نوشته شده. ادعا شده که ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش نوشته شده است که اگر این تاریخ درست باشد (که درست نیست) باز هم تکلیف نقل در حدود دو هزار سال تا زمان زرتشت نامعلوم است. توضیح در اینجا.

پنج) امیدوارم کسی نگوید: تو ثابت کن که گاتها برای زرتشت نیست. اگر اینطور بخواهیم سخن بگوییم، می توان خیلی حرفها و قصه ها را به زرتشت نسبت داد و وقتی قبول نکردند، بگوییم: تو ثابت کن که برای زرتشت نیست. اینطور حرف زدن علمی نیست.

تدوین: فروردین ۱۳۹۰

۱۵ نظر

  1. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    آقای فاطمی این نوشتار چه اندازه همانند کتاب «آیات شیطانی» نوشته «سلمان رشدی» است.

    خداوکیلی این روش درسته؟

    شما که ادعای حق و عدالت را دارید فرا روز رستاخیز از شما خواهند پذیرفت؟
     

  2. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    اگر به راستی در پی حق هستید، خب گاتها هست. ده ها و صدها ترجمه از آن در دست است.

    می نشینیم و یک به یک بندهای گاتها را بررسی میکنیم. هرکدام ایراد داشت آن را بگویید. اگر هم در پایان کم کسری داشت و یا نقصی داشت بفرمایید تا بررسی کنیم.

    شرطش داشتن اندیشه روشن، عدالت و حق است. وگرنه به روش این نوشتار بخواهید پیش روید خورشید هم گرم و روشن نیست.

  3. سوال از موبد غیبی

    با سلام موبد مهران غیبی گرانقدر از حضور شما در این سایت سپاسگزارم لطفا سوالات زیر را بزرگواری نموده وپاسخ بدهید :

    سوال اول : آیا شخص شما (یعنی جناب آقای موبد مهران غیبی)  در مراسم جشن مهرگان شرکت میکنید؟

    سوال دوم : آیا به نظر شخصی شما (یعنی جناب آقای موبد مهران غیبی ) شرکت در جشن مهرگان خلاف گاتهای حضرت زرتشت نیست؟

    سوال سوم : به باور برخی افراد جشن مهرگان جشن تولد فرشته مهر بوده که فرشته مهر حافظ عهد وپیمان هست نظر شما در این باب چیست؟

    سوال چهارم : اگر جشن مهرگان جشن تولد فرشته مهر بوده که فرشته مهر حافظ عهد وپیمان هست برخی در عالم اسلامی برگزاری این مراسم را شرک میدانند چون شما هم گفتید به ایاک نعبد وایاک نستعین پایبند هستید برخی میگویند جشن مهرگان برای حاجت خواهی از فرشته مهر بوده واگر هم برای حاجت خواهی از فرشته مهر نباشد یک نوع مراسم عبادی برای فرشته مهر هست در صورتی که عبادت باید فقط مخصوص خدا باشد  نظر شما درباره سخنان این افراد چیست؟

    سوال پنجم : شما قبلا گفته اید که در گاتها به وجود فرشته ودیو ویا جن اشاره ای نشده است وعبارتی در گاتها هم با صراحت وجود جن ویا فرشته ویا دیو را رد نکرده است ویک زرتشتی که فقط گاتها را به عنوان کتاب آسمانی قبول دارد براساس گاتها باید بگوید که گاتها در این باره نظری ندارد پس من نه وجود این موجودات را تائید میکنم ونه تکذیب میکنم 

    آیا هنوز برسر این نظر خود هستید؟

    سوال ششم : به نظر شما وقتی جشن مهرگان به صراحت در گاتها نیامده میشود نتیجه گیری کرد که جشن مهرگان یک جشن دینی که فقط اختصاص به زرتشتیان داشته باشد نیست؟

     

     

     

     

    با سلام جناب موبد مهران غیبی بزرگوار لطفا هر ۶سوال را پاسخ بدهید

  4. موبدیار مهران غیبی

    درود

    یکم- زاد روز مهر جشن مهرگان نیست. جشن یلدا است.

    دوم- به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست مال سعدی نیست. مال گاتها و مال ماست که او به شعر گفته است. همانگونه که در فقه اسلامی اگر منشا همه چیز خدا دانسته شود، ستودن یک چیز دیگر شرک نیست و ستودن آفریننده آن یعنی خداست. از این روی اگر در جشن مهرگان با این باور که خداوند مهر؛ دوستی؛ روشنی؛ عشق را آفریده نه تنها بد نیست بلکه بسیار هم نیک است.

    سوم- جشن به معنای ستایش و نیایش است. در جشن که شاید بتوان آن را «نماز جماعت» هم نامید خداوند را ستوده و از او برای آفرینش موضوع جشن سپاسگزاری میکنیم. و به مردم هشدار میدهیم که راه درست زندگی کردن چیست. اینک هر کس برداشت خودش را دارد وووو دیگر خودش میداند.

    چهارم- جشن آیین سپاسگزاری از خداوند است که برای خشنودی او برگزار میشود. از سوی دیگر در باور ما خداوند به چند چیز از مردم خشنود میشود. دین داری نیک؛ داد و دهش؛ شادی؛ سیری و سیرابی….

    از این روی در جشن نخست با خواندن نیایش دین داری نشان داده میشود. با دادن هدیه از سوی میزبان به مهمان و از مهمان به میزبان داد و دهش نشان داده میشود. با خوردن و آشامیدن و شادی کردن هم سیری و سیرابی و شادی نشان داده میشود. در جشن بر این باوریم که تلاش ما برای خشنود کردن خداوند به زندگی و کار ما برکت داده و روان ما را در آخرت به آمرزش نزدیک میسازد.

     

    در پاسخ به پرسش چهارم شما باز هم تاکید میکنم که در باور مهرپرستان شادی چنین یا چنان بوده است. این درست. ولی نکته این است که آیا ما زرتشتیان مهر را با دیدگاه مهرپرستان نگاه میکنیم و یا با دیدگاه زرتشتی که مهر را جلوه ای از بینهایت جلوه های خداوند میداند. در فقه اسلامی هم اسما الله از الله جدا نیستند.

    پرسش شما در این زمینه بدان میماند که من بگویم لاه از بتهای جاهلی بود که اسلام آن را خدا کرد و الله شد ووو از این روی الله همان بت جاهلی است. یا اینکه در قرآن میفرماید « فتبارک الله احسن الخالقین».  اگر من هم با روش استدلالی شما بخواهم پیش بروم باید بگویم که شما مسلمانان به گونه ای شرک باور دارید. چون به چند خالق (خالقین) باور دارید که الله نیکوترین (احسن) است. ببینید باید در گفتگو نیز عدالت و حق را رعایت کرد. رعایت نکنید در دادگاه داوری خداوند بایستی پاسخگوی حق الناس در باره من یکی باشید.

    در باره پرسش پنجم شما باید بگویم که روش آموزشی، استدلالی و بیانی گاتها به گونه ای است که جایی برای باور به چنین موجوداتی که فرمودید نمیگذارد. البته باید سخن شما را بپذیرم که چون به صراحت رد یا تایید نکرده من تنها و تنها میتوانم بگویم که نمیدانم. جز این هم نبوده و نیست.  ناگفته نماند که باور به جن و پری و ….. همواره در اندیشه ایرانی بوده و هست. در دوران ساسانی هم که این باور به اوج خود رسید.  گوشه ای از این باورها هنوز به شکل سفره بی بی سه شنبه، سفره دختر شاه پریان هنوز بجا مانده است.

    راستی یادتان باشد که باور به سقاخانه، چاه و چشمه آب دار …. ادامه پرستش آناهیتا است .

    جشن هایی چون نوروز، مهرگان، یلدا، تیرگان، سده، و بسیاری از آنها همگی ایرانی هستند و هیچ ربطی به دین زرتشتی ندارند. تنها نکته اش اینست که ایرانیان زرتشتی با باورهای خودشان این جشن ها را برگزار میکنند.

     

  5. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی من هنوز چشم به راهم که شما بجای تکرار تهمتهای بدون سند، خود گاتها را بررسی کنید و از آن انتقاد نمایید یا نقص هایش را بگویید. هنوز چشم به راهم که در اینکار «دادگری و راستی» (عدالت و حق) را رعایت نمایید.
     

    • اگر صرفا به محتوای گاتها کار دارید، چرا این کتاب را بعنوان کتاب آسمانی پذیرفتید؟ این همه کتابهای خوب وجود داره چرا دنبال آنها نیستید؟!

  6. سوال از موبد مهران غیبی

    با سلام موبد مهران غیبی عزیز برخی از نوزرتشتیان میگویند که گاتها کلام خدا نیست وگاتها وحی نیست بلکه حضرت زرتشت با استفاده از عقل خود قوانینی را که اهورا مزدا در عالم بنا نهاده است کشف کرد میدانم شما میفرمایید نوزرتشتیان به شما ربطی ندارند من هم مدعی نیستم ربط دارند ومیدانم این حرف را قبول ندارید ولی لطفا از گاتها دلیل بر وحی بودن گاتها بیاورید وحرف این دسته از نوزرتشتیان را رد بفرمایید 

     

  7. جشن تیرگان خجسته باد

  8. حتما قران عربی یذره فارسی شو بخو ن بین چیه

  9. یکی از مغالطات رایج ، آن است که از طرف مقابل دعاوی مطرح نمایید و خود به جای طرف مقابل نشسته و ادعا کرده و پاسخ دهید .
    اما استدلال به کهنگی برای انتساب گاتها به زردشت خلاف واقع است ، مهم ترین کنکاش و اختلاف ارای دانشمندان در خصوص زرتشت اثبات یا عدم اثبات تاریخی بودن شخصیت وی است یعنی اینکه اصلا زرتشت وجود خارجی داشته یا نه ، اکثر ایران شناسان از قضا با استناد به زبان گاتها و ارجاعات متنی واقعی خصوصا نام واقعی مکانها و اقوامی مانند فریانه توره که وجود این اقوام در گاتها ذکر شده و شواهد زبان شناسی و باستان شناسی وجود این اقوام را ثابت نموده ، شخصیت حقیقی زرتشت را ثابت نموده اند در حقیقت گاتها نه فقط اثری متعلق به زردشت که مهمترین سند اثبات وجود زرتشت است و این واقعیت را با منحرف کردن ذهن خواننده با عدم قطعیت در زمان زیستن زرتشت نمی توانید منکر شوید .
    از زاویه تفکر دینی جناب فاطمی هم اگر عدم قطعیت موجب رد انتساب کتاب اسمانی به او یا حقیقت وجودی او گردد بی تردید شواهد زیستن پیامبرانی مانند آدم و نوح و ابراهیم و اسماعیل و موسی بسیار ضعیف تر از زرتشت هستند چرا که از زرتشت و گاتها حداقل یک سند زبانی کهن که به دلیل کهنگی و وابستگی به آثار ودایی و پارسی باستان باقیمانده در هند و ایران مشخصا شواهد بسیار قوی بر تاریخی و حقیقی بودن این دوره و این زبان وجود دارد ، باقیمانده ولی مشخص نیست که ابراهیم و نوح در کجا و چه زمانی زیسته اند و چه شواهد باستانی بر صحت تاریخی بودن زمان و مکان و زبان ایشان موجود است ؟ اگر سند شما قرآن است که برای غیر باورمندان به قرآن داستان پیامبران در قرآن به غیر از عیسی ع و محمد ص و برخی پیامبران بنی اسراییل ، عمدتا بازگویی و بازنویسی اساطیر یهودی در مورد ایشان است و هیچگونه گواهی زبان شناختی و باستان شناسی موید وجود ایشان به رغم دو دهه صرف هزینه توسط محافل علمی اسراییلی به دست تیامده و به استناد قصه های کتاب ها یهودیان نمی توان مدعی حقایقی شد .

    • وقتی که ثابت کردیم قرآن کتاب آسمانیه و پیامبر ص و اهل بیت او برحق هستند و خطا در علمشان نیست، هرآنچه از طریق آنها به ما برسه در مورد پیامبران پیشین، قابل قبول خواهد بود و اینکه دیگران نمی پذیرند برای ما اهمیت نداره

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی