در بسیاری از منابع کهن، از جمله منابع رومی، یونانی، سریانی، چینی، اسلامی و حتی منابع زرتشتی به خویدوده یا ازدواج با خویشان درجه یک اشاره شده است اما آنچه موجب شگفتی بسیار شد نوشتاری از موبد کورش نیکنام بود که برای فرار از پاسخگویی و تطهیر چهره موبدان کهن، مسلمانان را متهم به سندسازی و دخل و تصرف در کتب زرتشتیان کردند. به باور او:
«دشمنان فرهنگ ایران پس از غلبه بر این کشور و برای نابودی ارزشهای نیک گذشتگان در ایران بر آن شدند تا در بخشهایی از نوشتههای آن زمان با فشار و تهدید از موبدان و کسانی که توانایی خواندن و نوشتن داشتند با فشار و تهدید آنان را وادار کنند تا برخی آدابورسوم پنداری را به دین زرتشت نسبت دهند تا بدینوسیله کسی به آیین خرافی نیاکان خود بازگشتی نداشته باشد. یکی از آنها برگردان و برداشت نادرستی از واژه خوات ودتام در نوشتههای پهلوی است که پیش از آن اینهمه در زندگی زرتشتیان اهمیت و کاربرد نداشته و به یکباره پس از حمله اعراب در ایران از جایگاهی مقدس برخوردار شده و ازدواج با محارم نامیده شده است» (نیکنام، کورش، ۱۳۹۴، خُواَاِت وَدَتام اوستایی، ازدواج با محارم نیست، ص ۱۲؛ نیکنام، کورش، ۱۳۹۹، زرتشت و مزدیسنان، ص ۲۶۶-۲۶۷.).
کتاب پیش رو در پاسخ به این اتهام بیاساس موبد نیکنام باتکیهبر منابع زرتشتی، نخست به دنبال اثبات وجود این رسم در میان زرتشتیان پیشین و سپس پاسخی جامع به دفاعیات انجامگرفته تاکنون است.
کتاب در هشت فصل تقدیم خواننده شده است:
فصل نخست در شش گفتار تنظیم شده است: پیشینه پژوهش، منابع، کلیاتی درباره دین و آیین زرتشتی، جایگاه زن در آیین زردشتی، ازدواج و در پایان گفتاری درباره خویدوده که در آن به مفهومشناسی، زادگاه و چرایی پیدایش این رسم میپردازد.
در فصل دوم روایات مربوط به ازدواج با نزدیکان در شش دسته طبقهبندی شده و در زیر هر دسته روایات چندی ذکر شده است.
در فصل سوم به چرایی ازدواج با محارم از دید موبدان کهن پرداخته شده و در دو فصل بعدی، مواردی ازاینگونه ازدواجها در متون حماسی و موارد معین تاریخی یاد شده است.
در فصل ششم بهنقد و بررسی مهمترین دفاعیات انجامگرفته تا کنون پرداخته شده و فصل هفتم مجموعهای است از یادداشتهای بیش از هشتاد تن از پژوهشگران ایرانی که بهگونهای این مسئله را پذیرفتهاند.
فصل پایانی نیز دربردارنده دو پیوست از جناب شهبازی و دو پیوست از نگارنده است.
اردیبهشت ۱۴۰۱
خوویده به چه معناست
ازدواج خویشاوندی یا همان ازدواج با محارم
مسلمانان در تاریخ و کتب کدام دین و آیین دخل و تصرف و سندسازی نکردند و نمیکنند که فقط با زرتشتیان بوده باشد ؟
مسلمانان، بهاییان را هم بدروغ متهم به ازدواج به محارم میکنند و حالا ملّایی بنام غلامرضا نوادری که آسمان ریسمان بافیهای زیادی در باب ذول القرنین تخیلی قرآن نوشته، تلاش میکند از کوه مسلمانان کاه و از کاه زرتشتیان کوه بسازد.
تمام سایت را با دروغ ازدواج به محارم ایرانیان باستان پر کرده اید که مثلا اذهان عموم را از قوانین زن ستیزی قرآنی در باب تجاوز جنسی به کنیزان و کنیزکها و زنان اسیر شوهردار که در میان امامان شیعه هم رواج داشته و به پیامبر اسلام هم در آیات سوره نساء و احزاب سفارش شده، منحرف کنید ؟
مسلمانان حتی برای همدیگر یعنی فرقه های دیگر اسلام هم سندسازی میکنند و همدیگر را متهم به کفر و انحراف میکنند، علتش هم آنست که دینشان ناقص و تکرار مکررات افسانه های ادیان پیش از خود و بعبارتی اصلا دین نیست و مملو از بی اخلاقی و خشونت و خرافات رایج مردم آنزمان مثل مناسک حج بوده که همگی در یک کتاب جمع آوری شده و به الله نسبت داده شده که این الله قبل از اسلام هم وجود داشته و در همان کعبه میزیسته ! !
http://www.raherasti.ir/category/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c/%d8%b2%d9%86-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c/%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c%d8%a7%d9%86/%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b1%d9%85/
خوب اگر مسلمانان در کتب دیگر ادیان دخل و تصرف و سندسازی کردند یعنی همه کتابهای آنان تحریف شده است؟؟؟؟!!!!
یه چیزی بگو که پیروان دیگر ادیان هم قبول کنند. شما چرا برای اثبات حرف خودت کتب دیگر ادیان رو محکوم به تحریف میکنید.
سلام و ادب
چند نکته:
۱. برای نقد یک اثر مکتوب ابتدا باید همه آن کتاب توسط نقد کننده مطالعه شود زیرا بدون مطالعه و به صرف دیدن عنوان کتاب نقد کردن درست نخواهد بود. البته پس از مطالعه همه کتاب اگر نقدی به نویسنده محترم (استاد نوادری) داشته باشید ایشان حتما نکات مستن شما را قبول خواهند کرد.
۲. مطلب بعدی جسارت جنابعالی به قرآ« کریم را نقطه ضعف شما می دانم. قرآن کریم سالهاست که همگان را به تحدی (آوردن کتابی مثل قرآن) دعوت کرده است و این یعنی مبارز طلبیذن همیشگی و هر زمانی کسی بتواند چنین متن بدون منسجم و بدون اشکالی بنویسد همه عقلا از وی می پذیرند که البته تاکنون هیچ کسی نتوانسته است به این مبارز طلبی قرآن پاسخ دهد.
اگر شما منتقد عزیز را پیدا کنم آنقدر به شما محبت می کنم تا خودت لذت دوستی با یک مسلمان عاشق رسول الله محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله و سلم را لمس کنی.
دریغ از یه جو انصاف.
استاد علیرضا شاپور شهبازی میگوید اینکه میگویند اینها اتهام است و دروغ است و از سر دشمنی است و … جز سرافکندگی برای ما چیزی نداشته است.