خانه / تغییر اندیشه / چگونه می توان زرتشتی شد؟!

چگونه می توان زرتشتی شد؟!

به قلم مدیر سایت
مسلمانی که به دین زرتشتی تمایل پیدا کرده یقینا یا با دین زرتشتی به درستی آشنا نیست یا با اسلام یا با هیچکدام. امکان ندارد کسی با هردو دین آشنایی لازم داشته باشد ولی زرتشتی را بر اسلام ترجیح دهد.
پیشنهاد ما به چنین شخصی این است که در درجه ی اول با اسلام به درستی آشنا شود.
طبیعی است که آشنایی با همه ی جوانب اسلام آسان نیست. اگر نمی خواهد یا نمی تواند با اسلام آشنا شود، به هر میزان که با دین زرتشتی آشنا شد، آن را با اسلام مقایسه کند. کنار گذاشتن اسلام و پیوستن به زرتشتی به معنای برتر دانستن زرتشتی است. در این مسیر پرسش هایی برای او پیش می آید که لازم است با متخصصان در میان گذارد.
پیامبر این دین چه دارد که پیامبر اسلام ندارد؟ اصلا ما چیزی از زرتشت می دانیم تا بخواهیم با پیامبر اسلام مقایسه کنیم؟ پیامبر دین زرتشتی از همه نظر در ابهام است. معلوم نیست در چه سال و چه قرن و حتی در چه هزاره ای می زیسته. هیچ سخن و رفتاری را با اطمینان خاطر نمی توانیم به او نسبت دهیم.
اما امور اصلی در مورد حضرت محمد(ص) که دارای اهمیت است، امروزه در اختیار ما است.
این مسلمان، پس از آشنایی با کتاب آسمانی زرتشتیان، آن را با کتاب آسمانی اسلام مقایسه کند. از کتاب آسمانی زرتشتی، اکنون ۲۳ صفحه باقی مانده 
(گات ها) و همین مقدار قابل اثبات نیست که واقعا بخشی از اوستا باشد و حتی معنای آن به درستی معلوم نیست.
وقتی کسی به دینی رو می آورد، باید با اعتقادات آن دین آشنا شود. ما چه راهی داریم که به باورهای دین زرتشتی دست پیدا کنیم تا به آن معتقد شویم؟ البته منظور آن اعتقاداتی است که زرتشت آورده نه آنچه موبدان می گویند. آنچه موبدان از خود بگویند یا از افرادی مثل خودشان نقل کنند، به درد نمی خورد مگر نشان دهند زرتشت گفته که اظهار نظر موبدان مورد تایید اوست.
اما اعتقادات اسلامی از طریق قرآن و روایات قابل دست یافتن است.
فرض کنیم شخص به اعتقاداتی که زرتشت آورده دست یافت. پس از آن نوبت به عمل به احکام شرعی می رسد. چگونه باید به احکام این دین دست یابد؟ گات ها شامل احکام شرعی نیست. وندیداد هم قابل عمل کردن نیست و خود زرتشتیان قبول دارند که تحریف شده است. به قول پژوهشگر زرتشتی دکتر کتایون مزداپور: فقه زرتشتی ربطی به زرتشت ندارد.
پس ما راهی برای دستیابی به احکام شرعی که زرتشت آورده نداریم. اگر بگوییم: طبق عقل خودمان به امور اعتقادی و احکام پایبند می شویم، در این صورت باید گفت: چرا زرتشتی شویم؟
اما در اسلام انبوهی از آیات و احادیث داریم که بیانگر احکام شرعی هستند.
اگر موارد فوق، به درستی مورد توجه قرار گیرد، دیگر نوبت به این سؤال نمی رسد که: چگونه میتوانیم زرتشتی شویم؟
لینک مرتبط:
هیچستان

اسفند ۱۳۹۱

همچنین ببینید

حجاب زن

بانویی که از زرتشتی به اسلام گروید

خانم ندا بهرامی ۲۸ سال سن دارد و دانشجوی ترم آخر زبان انگلیسی واحد ۳۲ …

۱,۲۰۶ نظر

  1. سلام عزیز، حقیر خودم رو همواره دانش آموز میبینم و قصد به رخ کشیدن سواد رو تو کشوری که تو هر فروشگاهی یکبار صدا کنی دکتر چند نفر برمیگردن رو
    نداشته و ندارم .چون زیره به کرمون بردنه.فقط یاداوری کردم که برای تحقیق در مورد اسلام باید شخص اینقدر اهمیت بده که یکبارم شده به کارشناسای خبره مراجعه کنه. چون اکثر کساییکه از اسلام زده میشن دچار بد فهمی از اسلام میشن یا اشتباهات افرادو معیار قرار میدن.اما از اینکه حضرتعالی هم مجبور شدید از آیات زیبای قرآن جهت احتجاج با حقیر استفاده کنید واقعا لذت بردم. ممنونم عزیز.

    • سلام
      مسئله بدفهمی قسمتی از قضیه است مهمترین از ان :
      ۱. کج فهمی بعضی افراد خبره است از قران
      مثلا توصیه با اجبار یا حرام با ….
      ۲. سلیقه شخصی و متفاوت افراد جامعه
      ۳. مسئله شان نزول ایات مطابق با زمان
      ۴. عمل نکردن به بعضی ایات و برعکس عمل کردن به بعضی ایات بخصوص درمورد زنان
      من مجبور نشدم به استفاده از ایات قران چنانکه از وحی در همه ادیان هم استفاده میکنم

  2. اما این که فرمودید انسانها با هر دینو آیینی مورد رحمت خدا هستن منظورتون هر دینی در زمان خودشه دیگه.مثلا با مبعوث شدن حضرت عیسی ع اگه کسی به ایشون ایمان نمیاورد و فرستاده خدا رو قبول نمی کرد و یه جور در اصطلاح به پروردگار دهن کجی میکرد منپظورتون نیست که این افراد هم مورد رحمت خدا قرار میگیرن؟

    • نه جناب رضا چون وحی خدا بر پیامبران همش وحی خداست نمیشه که حرف خدا غلط باشه
      اصول ادیان یکی هستن چون همش وحی خداست و برتری هم نیست در کلام خدا، نمیشه که خداوند در زمان زرتشت بعدها حرفش غلط از اب دربیاد
      چنانکه در قران هم تمام پیامبران پیشین تایید شدن و اصولا همیشه به همین منوال بوده مثل یک خط مستقیم همه پیامبران قبلیها رو تایید کردن
      منتهی بحث اینجاست که روش و اداب و رسوم اینها با هم فرق داشته که اونم برمیگرده به ریشه اصلی یعنی اداب و سوم و فرهنگ اون منطقه از جهان
      و چرا اینهمه پیامبر اومده
      چون گستردگی دنیا زیاد بوده و مردمان مختلفی بهش نیاز داشتن و هر پیامبری هم بعلت مرگ محدودیت زمانی داشته
      و سلیقه و نحوه زندگی انها هم با هم فرق میکرده
      پس قطعا یک پیامبر کافی نبوده
      چون همه پیامبران راه هم تایید میکردن و فقط خط قرمزشون پرستیدن غیر خدای یکتا بوده پس همشون یکی هستن و در یک خط راست پس این دهن کجی نیست

      • مدیر سایت

        درسته که همه ی کتابهای پیش از اسلام مورد تاییدند اما هیچکدامشان صحیح و سالم بدست ما نرسیده اند

      • تحریف در احکام همه ادیان هست ولی اصولی که خداوند با انها وعده بخشش و ارامش ابدی که خواست پیروان همه ادیان هست را به بشرش داد در تمامی ادیان یکسان است
        ایا انچنانکه ادیان دیگر نقد میشود اجازه نقد اسلام داده شده?
        البته در اینترنت مقالات مختلفی در این باب وجود دارد

  3. یا الانم که با کیفیت ترین دین رو به نام اسلام آورده که اثار فراوان قابل اثبات داره مثلا پیامبرش کتابش و… و صراحتا تاکید کرده که از این به بعد فقط این دین پذیرفته است و لا غیر .اگر کسی بگه من با عقل خودم مثلا چون ایرانیم میخوام برم سراغ یه دینی که معلوم نیست پیامبرش مال چند سال پیشه {۶۶۰ سال ۱۰۰۰سال ۶۰۰۰سال بعد میلاد مسیح ع} و ازکتاب و احکامش دیگه تقریباچیزی باقی نمونده و اونیم که مونده معلوم نیست سخن پیامبرش باشه یا خود موبدا !! بازم از نظر شما مورد رحمتش قرار میگیره !!!!؟ قصد تمسخر پروردگار رو که ندارید خدای نکرده ! یا شاید شما نکنه رسول جدیدی هستی که از طرف خدا صحبت میکنین ما ازش خبر نداریم!!!!؟

    • بله این ایات زمانی نازل شده که دین مردم عربستان بت پرستی بود نه یکتاپرستی انها تمام خانه کعبه را از بتهای رنگارنگ پر کرده بودند و همه ساله مشابه مراسم حج برایشان مراسم باشکوه برگزار میکردند پیغمبر اسلام در یک همچین منطقه ای امد و دینی یکتاپرست اورد و بحق هم اوانگارد و جلودار شد در عربستان به همه ستمی که به ایشان رواشد .
      در دین خداوند اجباری نبود و نیست
      «إنّ الذین آمنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من آمن بالله و الیوم الآخر و عمل صالحاً فلهم أجرهم عند ربّهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون» بقره/۶۲
      در حقیقت کسانی که [به اسلام] ایمان آورده، و کسانی که یهودی شده اند و ترسایان و صابئان، آنان که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته و کار شایسته کرده اند، اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت، و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد.
      تکثرگرایی دینی در قرآن به اهل کتاب منحصر نیست. آیه سوره بقره می گوید: مؤمنان (مسلمانان) و یهودیان و مسیحیان و صابئی ها؛ صابئی ها چه کسانی هستند؟ از نظر علما و فقها، آنان کسانی بوده اند که ستارگان را می پرستیدند و کتاب [آسمانی] نیز نداشتند. اگر بگوییم که ادیان دارای نبوت و کتاب، این تنها شامل یهودیت و مسیحیت و اسلام خواهد شد و در آن صورت باید بگوییم که صابئی ها نمونه ادیان بی کتاب اند، و آن گاه باید معتقد شویم که تکثرگرایی دینی در قرآن، منحصر به اهل کتاب نیز نیست. از دید قرآن چنین تکثرگرایی دینی نباید برپایهٌ تفاخر دینی و خرده گیری بر دین دیگری استوار باشد. در سوره نساء دو آیه است که در زمینه مورد بحث اهمیتی فوق العاده دارند. گفته می شود که اهل ادیان و به طور مشخص یهودیان و مسیحیان و مسلمانان هر کدام بر دیگری فخر می فروختند و دین خود را مهم تر و بهتر از دین دیگری می دانستند.

  4. در ضمن این آیه زیباییکه برای احتجاج با حقیر اوردید یکی از مثالهای پندار نیکه که نمونش در قرآن فراوان هست. هر چند آنچه در آیین زرتشت بجا مانده فقط کلی گویی از پندار نیکه که پاسخگوی نیاز امروز بشر نیست!!!

    • «کان الناس امّه واحده فبعث الله النّبیین مبشّرین منذرین و أنزل معهم الکتاب بالحقّ لیحکم بین النّاس فیما اختلفوا فیه» بقره/۲۱۳
      مردم، امتی یگانه بودند، پس خداوند پیامبران را نویدآور و بیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب [خود] را به حق فروفرستاد، تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند.
      پس بنابراین
      آنچه در اینجا مهم است، نامها و گرایشهای دینی نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، ایمان به خدا و روز قیامت و انجام عمل صالح است چیزی که در همه ادیان الهی یکی است

      • مدیر سایت

        آفرین، عمل صالح مهمه اما نمی دونیم از نظر مثلا دین زرتشتی چه عملی صالحه تا به آن پایبند باشیم

      • ۱. عمل صالح چیست?
        ۲. اعمال صالح که در قران نام برده شدن چه هست?
        ۳.آیا عمل صالح از نظر قران و سایر کتابهای الهی متفاوت است ?
        ۴.اگر متفاوت باشد پس باید گفت عمل صالح و کار نیک در نزد خدا متفاوت است
        ۵. اگر عمل نیک و صالح در نزد خدا متفاوت باشد پس نیکی و بدی صفاتی نسبی هستند نه مطلق و در تلاتم و شناوری و قابل تبدیل شدن بهم
        ۶. اگر اینطور شد پس در دنیا هیچ تضادی نمی توان یافت
        ۷. اگر تضادی نباشد و صفات یکسانی در اندیشه بشر موجود باشد و در حال تبدیل شدن بهم پس خداوند هم نباید بابت صفات بدی و خوبی نسبی و متلاتم از بشر بازخواست کند چون در هر دینی این اعمال صالح و شر با هم فرق میکند
        در حالیکه چنین نیست
        نیک و بد در دین، اخلاق و فلسفه یک دوگانگیِ شایع است. در فرهنگ‌های با نفوذِ مذهبی مانندِ آیین مانوی و دین ابراهیمی، بد معمولاً به عنوان مخالف و متضاد خوبی است و همیشه نیکی باید پیروز شود و بدی را باید شکست داد.

  5. «لیس بأمانیکم و لا أمانی أهل الکتاب من یعمل سوء یجز به و لایجد له من دون الله ولیاً و لانصیراً و من یعمل من الصالحات من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فأولئک یدخلون الجنه و لایظلمون نقیراً»
    [پاداش و کیفر] به دلخواه شما و به دلخواه اهل کتاب نیست، هر که بدی کند در برابر آن کیفر می بیند و جز خدا برای یاری خود، یار و مددکاری نمی یابد و کسانی که کارهای شایسته کنند ـ چه مرد باشند یا زن ـ در حالی که مؤمن باشند، آنان داخل بهشت می شوند، و به قدر شیار هسته خرمایی مورد ستم قرار نمی گیرند.
    آنچه در این ایه هست نامها و گرایشهای دینی نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، ایمان به خدا و روز قیامت و انجام عمل صالح است که در همه ادیان الهی یکی است

  6. اقای اسماعیل لطف کنیداگر حوصله داشتین اینجا مطلب بنویسید چون مطالبتون رو نمی تونم بیبینم که بخوام جواب بدم اشکال از دستگاه منه نه از سایت

  7. سلام عزیز اولا قرآن را اشتباه و به میل خود تفسیر میکنید. دوما حرف حقیر خیلی ساده است چرا انقدر می پیچونید قضیه رو همه انبیا به حق بودن در زمان خودشون هر کی در زمان اون پیامبراز اون بزرگوار
    پیروی کرده مورد رحمت خدا قرار گرفته لیکن با اومدن پیامبر بعدی همه موظف بودن از اون پیامبر پیروی کنن که یه امر کاملا عقلیه و انتخاب دین مثل انتخاب ریۓس جمهور نیست که با رای گیری مردم انجام بشه تا مردم بگن ما به تشخیص خودمون چون این پیامبر با فرهنگ ما سازگاری داره پیروی میکنیم

  8. ما مسلمانان به همه انبیا احترام میگزاریم حتی بیشتر از پیروان خودشون .لیکن خدا صراحتا امر کرده که فقط آیین اسلام بعد از خاتم الانبیا ع پذیرفتی است چون کامله همه جزییات مورد نیاز بشر رو داره و دلایل متعدد دیگه .و حتی وعده عذاب داده هر کی از دستورش سرپیچی کنه حالا هرکی میخواد از هوای نفسش پیروی کنه دین خدا معطل اون شخص نمی مونه .

    • اصلا باید همین طور باشه عدم احترام به دین افراد و برتری جویی باعث اینهمه نزاع شده
      دین امری اعتقادیه نه اجباری بقیه حرف شما رو هم در بالا جواب دادم ایات قران شان نزول دارن

  9. شما هم به نظر حقیر داری آسمون ریسمون میبافید تو دانشگاه اومدید کتاب دوره دبستانو باز کردید میخونید هزار تا دلیلم میارید که من با همین کتاب به نتیجه میرسم

    • ایا زمان تجاوز اعراب به ایران ما یکتاپرست نبودیم?
      ایا پیغمبر اسلام در زمان حیاتشون به ایران حمله کرد?چرا نکرد?
      چون پیامبر اسلام برای برچیده شدن بت پرستی امده بود نه برای کشورگشایی. رسالت پیغمبر ترویج یکتاپرستی بود
      از نظر شما یکتاپرست بودن و ایمان به خدا ، اعتقاد به معاد و ترویج عمل صالح (گفتار نیک پندار نیک کردار نیک ) مقطع دبستان هست ?اگر هست شما در مقطع دبیرستان چی اضافه تر یاد گرفتین? نتیجه ای که شما بهش رسیدن چی بوده ? بگید تا همه یاد بگیرن

  10. لطفا اینم بدونید که اسلام یه آیه نیست یه روایت نیست که یه آیه میارید و با معنیکه خودتون استخراج میکنید به نتیجه می رسید یه فقیه سالها زحمت میکشه آیات و روایات رو کنار هم جمع میکنه از عقل و سنت رسول خدا و ادله دیگر هم استفاده میکنه و نظر اسلام رو میگه پس اینطور نظر اسلامو گفتن شما مثل کسی است که به محض اینکه خوندن نوشتن یاد گرفت یه کتاب داروشناسی (فارماکو لوژی)بگیره و شروع کنه مردمو درمان کردن!!!!

    • حرفهای من من دراوردی نیست جناب رضا تمامش با مدرک و مقاله است علوم دینی هم با علوم تجربی از نظر ساختاری کاملا فرق میکنند از شما بعید بود همچین مقایسه ای و قران هم برای همه انسانها اورده شده که بخوانند و عمل کنند و جوری نوشته شده که قابل فهم برای همه باشد نه برای عده ای خاص ایا کتابهای احکام فقیهان یکیست ? نه
      برای دیدن مدرک رجوع کنید به
      پژوهشکده فرهنگ و معارف قران

      http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,174
      خداوند با زبانهای فراوانی سخن گفته است، ولی در پایان کار و از خلال همه این زبانها، همه ما را مخاطب خویش قرار داده است. بنابراین ما می توانیم سخن خدا را ـ حال از هر راهی که بیان شده باشد، چه از راه قرآن، انجیل و یا تورات و حتی کتابهای دیگری که پیروان متدین خود را مورد خطاب قرار دهد ـ «خطاب الهی» بنامیم؛ چنان که خداوند می گوید:
      «آمنّا بالذی أنزل إلینا و أنزل إلیکم و إلهنا و إلهکم واحد و نحن له مسلمون» عنکبوت/۴۶
      به آنچه به سوی ما نازل شده و [آنچه] به سوی شما نازل گردیده ایمان آوردیم، و خدای ما و خدای شما یکی است، و ما تسلیم اوییم.

    • هیچ کدوم از ادیان الهی منجمله دین زرتشت ع یک ایه نبوده
      ولی همین ایات حرف خداوند رو به بهترین شکل ممکن بیان کرده حتی خداوند در جایی دین خودش را اجباری هم نمیداند
      لااکراه فی الدین جمله معروفی هست

  11. بسم الله الرحمن الرحیم :و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الاخره من الخاسرین( ۸۵آل عمران) هر کس دینی را غیر از اسلام اختیار کند از او پذیرفته نیست ودر آخرت از زیانکاران خواهد بود . همونطور که خودتونم اعتراف کردید قرآنو قبول دارید و شاهد مثال می آورید ازش نظرتون راجع به این آیه چیه؟

  12. در ضمن چون از شأن نزول یاد کردید در مورد شأن نزول آیه ۶۲سوره بقره عدهای گفتند دوستان سلمان فارسی که با اسلام اشنا نشدند ومردن به جهنم میروند که این آیه نازل شد یعنی هر کی در زمان خودش به خدا وپیامبرش ایمان داشته باشه و عمل صالح انجام بده رستگار میشه چه ذبطی به الان داره در ضمن اگه قرآن خونده باشید در سراسر قرآن خداپیروان ادیان دیگر رو به اسلام دعوت کرده!

    • شما حتما مراجعه کنید به
      http://hatampoori.com/new/index.php?option=com_content&view=article&id=2546:1392-05-15-13-32-54&catid=140:1391-04-19-18-31-22&Itemid=243
      علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرمایند:
      این نام ها و نامگذاری ها که دارید، از قبیل مؤمنین، یهودیان، مسیحیان، صائبیان، اینها نزد خدا هیچ ارزشى ندارد، نه شما را مستحق پاداشى مى کند، و نه از عذاب او ایمن می سازد. هم چنان که یهود و نصارى بنا به حکایت قرآن مى گفته اند:
      (لن یدخل الجنه ، الا من کان هودا او نصارى) داخل بهشت نمی شود، مگر کسى که (به خیال ما یهودیان) یهودى باشد، و یا کسی که (بزعم ما مسیحیان )، نصارى باشد.
      بلکه تنها ملاک کار، و سبب احترام، و سعادت، حقیقت ایمان به خدا و روز جزاء، و نیز عمل صالح است. و این مطلب در آیات قرآن کریم مکرر آمده، که سعادت و کرامت هر کسى دائر مدار و وابسته به عبودیت است، نه به نام گذارى، پس هیچ یک از این نام ها سودى براى صاحبش ندارد، و هیچ وصفى از اوصاف کمال، براى صاحبش باقى نمى ماند، و او را سود نمى بخشد، مگر با لزوم عبودیت و حتى این نامگذاری ها، انبیاء را هم سود نمی دهد، تا چه رسد به پائین تر از آنان.
      و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه
      هر کس دینى غیر از اسلام براى خود انتخاب کند هرگز از او پذیرفته نخواهد شد.
      به علاوه آیات قرآن پر است از دعوت یهود و نصارى و پیروان سایر ادیان به سوى این آئین جدید اگر تفسیر فوق صحیح باشد با بخش عظیمى از آیات قرآن تضاد صریح دارد، بنابر این باید به دنبال معنى واقعى آیه رفت.

  13. در ضمن جاهل قاصر (کم عقل ؛کسی که دسترسی به حقایق نداشته باشه؛کور ،کر کسی که در دوران جاهلیت مرده )مؤاخذه نمیشه اما اگر کارهایی رو که میدونسته بده مثل قتل ظلم به حقوق دیگران و غیره رو انجام داده باشه مؤاخذه میشه.

    • تمام تاریکهای جهان نمی توانند بر نور شمعی کوچک غلبه کنند حضرت زرتشت
      گروهی خداوند را از ترس می پرستند، پس این پرستش بندگان است، گروهی خداوند را برای رسیدن به پاداش می پرستند، پس این پرستش مزدوران است، و گروهی خداوند را از روی محبت می پرستند، و این پرستش آزادگان است علی ع

  14. تفسیر علامه ام رو متوجه نشدید یا باز به میل خودتون نتیجه میگیرن علامه میفرماید مسیحی یهودی وغیره تا وقتی به خدا ومعاد اعتقاد نداشته باشن و عمل صالح انجام ندن تنها یه اسمو حمل میکنن یعنی در زمان خودشون عزیز نه الان شما متأسفانه میخوای فقط مغالطه کنی خیلی ادلهای واضح اوردم .عقلا خودشون نتیجه میگیرن عزیز

    • ایات قران پر است از کسانیکه به خدا روز قیامت ایمان داشته و عمل صالح انجام داده اند ملاک همینه فرقی نمی کنه شما چه مسلمان باشی چه یهودی چه زرتشتی چه ……
      این اسامی سودی برای خود پیامبران هم نداره چه برسه به بقیه
      میل من و شما مطرح نیست ایات متعددی در قران در این باب هست
      مغالطه در کلام و توجیه مطالب شما دلیل نبود . شما ایات خود قران رو هم اونهایی که نفعتون درش نیست رو ندیده میگیرید.
      با گذر زمان ایمان به خدا و روز معاد و انجام عمل صالح تغییر محتوا نمیدن

  15. فقط برای تقریب به ذهن دبستان گفتم والا معارف و احکام اسلام نسبت به آنچه از ادیان دیگه مونده چیزی به حساب نمیاد .شما یک سخن توحیدی امام هشتم ما امام رضا ع که امشب شب میلاد مبارکشه نیاز به یک ماه تفسیر داره .باید مثال قطره و اقیانوس رو میزدم ببخشید

    • سخن توحیدی و وصف کمال خداوند از عیسی ع موسی ع نوح ع زرتشت ع محمد ص یعقوب ع یوسف ع یوشع ع دانیال ع جرجیس ع لوط ع ادم ع اسحاق ع اسماعیل ع شیث ع ادریس ع الیاس ع سلیمان ع خضر ع یونس ع ارمیا ع اشعیا ع یوشع ع صالح ع شعیب ع ایوب ع جالوت ع داوود ع اشموییل ع و ….. همگی شنیدنیست برای من سخن مهمه تره برای شما صاحب سخن

  16. این چند روز دنیارو یه عده میخوان به میل خودشون بگذرونن هزار تا توجیحم براش میارن کافی یه مدت صبر کنیم با این عمرای کوتاه زیاد طول نمیکشه همه چیز روشن میشه براتون. حقیر که ذره ای به راهم شک ندارم از آثاریکه دیدم .قرآن .سخنان امیر المومنین ادعیه توحیدی اۓمه و …. و نتایجی که از عمل به سخنانشون خودم لمس کردم

  17. سلام بحث با شما فایده نداره شما یه سری حرف رو مدام تکرار میکنید ما دست همه انبیا رو می بوسیم سخنانیکه مال اون بزرگوارها باشه رو چشم میگذاریم لیکن سخنانشون تحریف شده اگر کسی اهل مطالعه باشه میبینه چه مطالب خارج از منطقی وارد کتابهاشون شده تنها کتاب ودینی که سالم و بدون تحریف مونده اسلامه بالاخره صحبتهای خوبی رد وبدل شد عقلا می خونن با دقت و تصمیم میگیرن

    • شما هنوز متوجه نمی شید که ایمان به خدا در اسلام ومسیحیت و هر دینی با هم فرقی نداره
      مگر ایمان به خدای پیغمبر اسلام با ایمان به خدای مسیح روح الله فرق داره ?? که میگید ادیان دیگه تحریف شدن
      سه اصل مهم که خداوند برای بخشش انسان در نظر گرفته در تمام ادیان توحیدی یکیست چطور متوجه نمیشید با اینهمه گفتن
      هر مطلب جعلی که وارد ادیان بشه خللی در نرفتن پیروان راستین و معتقدان وحدانیت خداوند بزرگ به بهشت یا پیوستن به منبع عظیم انرژی که افرینش از اوست ایجاد نمی کنه
      زمان هم تغییری در نوع ایمان به خدا یا مدل روز جزا و یا عوض شدن عمل صالح ایجاد نمیکنه که میگید اینهمه ایات قران که برای ادیان مختلف اومده مال اون دوره بوده و الان ایمان به خدا فرق کرده در دین اسلام
      حتما کسانیکه مطالعات ادیان مختلف و مذاهب مختلف دارن اینها رو میفهمن
      شما اینقدر مشغول جزییات هستید که بلکل هدف از امدن اینهمه پیامبر را فراموش کردید
      قُل إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثلُکُم یُوحى الیّ” بگو بلکه من همانند شما بشری هستم که بر من وحی می‌شود سوره کهف ۱۱۰
      منم با شما موافقم بحث کافیست خدا به اندازه ظرف ادم ، ادم رو مواخذه میکنه نه بیشتر و نه کمتر چون خودش اون ظرف رو ساخته

  18. انسان باید مطیع امر خدا بشه نه هوای نفس خودش به قرآن استناد کردید گفتم صراحتا خدا در قرآن طبق آیه ۸۵ آل عمران فرموده بجز دین اسلام دین دیگری پذیرفته نیست ودر سراسر قرآن هم پبروان انبیا دیگر رو به اسلام دعوت کرده و فرموده از این به بعد از این طریق فقط به من میرسید اما شما و امثال شما تکبر دارید ونمی خواهید فرمان الهی رو که کاملا واضحه و قابل اثباته رو بپذیرید یا با غرض یا از روی جهل .

    • متاسفانه شما صراحتا ایات دیگه ای از قران رو ندیده میگیرید و در مورد این ایه هم چندین بار توضیح دادم که اگر زمان رو در نظر نگیرید این ایه با ایات دیگه قران تناقض ایجاد میکنه
      خودتون دارید میگید دعوت . در انجیل و تورات هم همینه دعوت دعوت دعوت
      شما به اجبار به مهمانی خدا میرید ? نه خدا شما رو دعوت میکنه اجباری در رفتن به مهمانی نیست
      از این به بعد یعنی معاد فرق میکنه ? ایمان به خدا چطور ? عمل صالح مفهومش عوض میشه بعضی از اعمال صالح دیگه عمل صالح نیستن?
      تعصب قدرت تفکر رو از بین میبره

    • «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ» (ابراهیم – ۴)

      ترجمه: هیچ پیغمبرى را جز به زبان مردمش نفرستادیم، تا (احکام را) براى آنان بیان کند، و خدا هر که را بخواهد گمراه، و هر که را بخواهد هدایت مى‏نماید، و او عزیز و حکیم است‏.

      اگر اون ایه رو درست معنی نکنیم با ایات مشابهی مثل همین ابه ای همذکه نوشتم دچار تناقض میشید

  19. مطمئن هستم اگه خود انبیاء سابق خود حضرت زرتشت علیه السلام هم بیاد و بگه بابا خدا فرموده اکنون باید از آخرین پیامبر پیروی کنید بازم شما قبول نمی کنید.آیات اولیه سوره انعام به همین موضوع اشاره دارد تا جاییکه در آیه ۱۱۱ می فرماید برای بعضی حتی اگر فرشتگان بیایند و مردگان را زنده کنم تا با ایشان سخن بگویند فایده ای ندارد.

    • شما مثل اینکه عادت به پیشگویی و قضاوت دارید:
      همین ایه ای که گفتید ایمان به چه نمی اوردند? جواب ایه ۱۱۱ سوره انعام
      محل نزول:

      این آیه در مکه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۱]
      شأن نزول:[۲]

      «شیخ طوسی» گوید: درباره این که براى چه کسانى این آیه نازل گردیده است، دو قول است: اول، ابن عباس گوید: درباره کفار و اشقیائى است که خداوند می‌داند، ایمان نخواهند آورد.
      دوم، این جریج گوید: درباره مسخره‌کنندگان از کفارى نازل گردیده که خداوند به حالت آن‌ها از حیث ایمان نیاوردن، آگاه بوده به آن اندازه که اگر ملائکه نیز براى آن‌ها نازل می‌شد و یا مردگان را به خاطر آن‌ها به تکلم درآورده باشد و سایر معجزات آشکار دیگر نیز براى آن‌ها آورده می‌شد. هر آینه از شدت عناد و دشمنى که دارند، هرگز ایمان نخواهند آورد.

      این ایات برای ادیان دیگر الهی نیست برای کفاره
      حداقل وقتی ایات رو مینویسید مطالعه کنید و درکش کنید

    • تو داری جا پیامبر حرف میزنی؟ اگه لازم بود نمیومد بگه؟

  20. شما استاد مغلطه کاری هستید من کی گفتم ایمان به خدا تحریف شده سخنان انبیا۶پیشین دستوراتشون تحریف شد .و چطور میشه با سخنان و احکام تحریف شده به خدا رسید به نظر شما حضرت زرتشت به پیروانش می فرموده که بعد از مرگ عزیزانتون اونها رو ببرید تو دخمه تو کوهها بگذارید تا درندگان آنها را بخورند که تا ۴۰سال پیش این کار در همین ایران در کرمان و یزد اینکار انجام میشده!!!و….

    • سخنان انبیا چیست???? حرف انبیا چیست ?
      من انجیل رو خوندم تمام داستان و بیان مطلب یکیست تمام وقایعی که بر حضرت عیسی رفته و حواریون بازگو کردن درک مطلب تمام چند انجیل یکیست هر یک از حواریون از زاویه دید خودش همون داستان رو نقل کرده
      شکا یک مطلب رو میتونید از چند زاویه مختلف بنویسید درک اون مطلب یکیست و تازه دید رو هم باز میکنه
      قران هم در زمان عثمان جمع اوری شده مگر فقها در مورد تفسیر یک ایه چند نظر مختلف ندارن ?
      شما گرفتار احکامید که در همه ادیان توش جعلی پیدا میشه
      شما درگیر رابطه با خدا نیستید گرفتار شده در احکامی هستید که تازه همین احکام هم با هم فرق دارن

  21. مطلب اخر باید اول گذاشته بشه ببخشید

  22. بحث آقای رضا با آقای پگی را که میخواندم فقط آیت میتوانم بگوییم که آرامش خواستی و دلپذیری در سخنان آقای پگی بود و آقای رضا
    بنده هم مسلمان هستم و خشم و لجبازی در پاسخ شما زیاد دیده میشد شما که از طرف مسلمانان پاسخ میدهید لطفا در آرامش پاسخ دهید که آرامش مشخصه مسلمان واقعی هست

  23. پگی عزیز!
    هیچ کدام از ما خوشبختانه نماینده خدا نیستیم که بگوییم چه کسی به بهشت میرود و چه کسی جهنم. ولی قطعا امثال حضرتعالی که سعی میکنید با متانت ضمن حفظ عقیده خودتون به ما مسلمانان هم احترام بگذارید از خیلی از ما جلوترید.
    یه صحبت هم با مخالفهای شما دارم. وقتی یک نفر خودش رو موحد میدونه و تازه اسلام رو هم رد نمیکنه و میخاد خودش رو در دایره توحید و خداپرستی نگه داره من و شما با چه اجازه ای اصرار داریم که نه اشتباه میکنی یا باید مسلمان باشی و یا کافر !! بجای نزدیک کردن بندگان خدا به خدا کارمون این شده که ناامیدشون کنیم. این درسته؟؟ اگر هم اسمش رو بحث علمی گذاشتید فایده و نتیجه این بحث چیه. یاد داستان موسی و شبان افتادم…

    • ممنون اریایی عزیز
      من فقط سعی میکنم تعصبی نداشته باشم .
      پس از بت پرستیدن ، آنچه به من نهى کرده اند ، در افتادن با مردم است . حضرت محمد

  24. سلام دوستان باید این حقیقت رو قبول کنن که انتخاب دین به اختیار انسان نیست که یکی پیامبر ۳۰۰۰سال پیش رو انتخاب کنه بگه به گویش ما و فرهنگ ما میخوره یکی بگه نه من از راه پیامبر دیگری میخوام به خدا برسم یکی هم بگه من با رسولان الهی کاری ندارم فقط کار خوب میکنم .پروردگار عالم راه رو مشخص کرده حقیر چه کارم .

  25. صحت هیچ کتاب الهی اکنون مثل قرآن قابل اثبات نیست برای اهل تحقیقش و در این کتاب الهی راه مشخصه و با تفسیر به رأی و آدرس اشتباه دادن به مردم با لفظ قلم هم نمیشه حقیقت رو کتمان کرد .

  26. بیشتر تلاش حقیر این بود که دوستان محققانه بر خورد کنن مثلا اگر کسی نظری رو از اسلام یا علمای اسلام گفت فورا نپذیرن و برن تحقیق کنن ببینن درسته یا نه فکر کنم اگر کسی برای زندگی ابدیش اینقدر ارزش قائل باشه حتما این تلاش رو میکنه .از صبر دوستان و مدیریت سایت متشکرم .

    • مدیر سایت

      لطفا بحث را ادامه ندید

      • از روزی که بدنیا اومدم توی ذهنم فرو کردن که مسلمانم و نباید در امور دینی تحقیق و تفحص بکنم چون گناه به شمار میاد نباید فکر بکنم که پیامبر و ائمه اطهار آدم معمولی بودن و کارهای معمولی می کردن خسته شدم اومدم همه رو گذاشتم کنار اولش می ترسیدم شاید نفرین بشم و یا ممکنه اتفاق بدی توی زندگیم بیفته اما دیدم خبری نشد از اون به بعد بود که با اختیار خودم خدا رو قبول کردم و بعد از اون فقط به دین انسانیت رو آوردم فهمیدم ادیان فقط دست و پا و ذهن آدم رو می بندند اگه درست به آموزه های تمام ادیان نگاه کنیم می بینیم خیلی از اونا ابتدایی و شاید دور از عقل باشند دین یک مرفینه که با اون رو اشتباهات خودمون سرپوش می ذاریم و سعی می کنیم کارهای اشتباهمون و ظلمهایی که در حق دیگران کردیم رو با انجام چند تا فریضه پاک کنیم بزرگترین دین انسانیت و بزرگترین پیامبر اخلاقه………..

  27. مدیر عزیز شما گفتید که از کتاب زرتشت فقط ۲۳ صفحه باقی مانده ولی به نظر من فقط ۶ کلمه آن حکم کتاب را دارد
    پندار نیک
    گفتار نیک
    کردار نیک
    اینها در ادمهای زرتشتی واقعیتی است آشکار
    به نظر من حتی یک کلمه برای انسان بودن حکم هزاران کتاب دارد چنآنچه دکتر الهه قمشه ای میگویند آنهایی که شما می بینید در دفتر کار صدها کتاب پشت سرشان هست دلیل بر دانایی آنها نیست

  28. خیلی درباره خوب بودن و بد بودن زرتشت صحبت شد..مدیر سایت و یسری از دوستان ک فقط قصد تخریب زرتشت رو دارن..جناب مدیر سایت؛سوال ما اینه ک چگونه زرتشتی بشویم؟ اگر میتونید راهنمایی کنید بفرمایید و اگر نمیتونید یا نمیخاید یه کلام بگید نه..خواهش میکنم جواب این پرسش رو بدین البته اگر میخاید یا میتونید!! و یه خواهش دیگه..لطفا تبلیغ اسلام رو نکنید ما در یه کشور اسلامی زندگی میکنیم به اندازه کافی اشنا هستیم پس لطفا پاسخ پرسش رو بفرمایید.سپاس

  29. سرکار سارا خانوم من انچه شرط بلاغت است با تو میگویم تو خواه پند گیر و خواه…

  30. جناب محمد آقای عزیز با در کنار هم گذاشتن چند کلمه زیبا در کنار هم نمیشه دین درست کرد و الا شعرا از این حرفها قشنگتر بلدن بزنن .بشر امروز نیاز به مصداق داره مثلا پندار نیک شامل چیست؟چون هر کسی پندار خود رو نیک میدونه .قرآن میفرماید راجع به دیگران گمان بد نبرید بعضی گمانهای بد گناه هستند یعنی حتی فکر بد راجع به دیگران در ذهن خود خطور نده چه برسه به زبان بیاری و این یعنی دین کامل برای هر چیزی مثال داره احکام داره .

  31. اگر میخواهیم از راهیکه پروردگار عالم مشخص کرده به سعادت برسیم راه رو خدا در قرآن مشخص کرده .هر کس بغیر از اسلام دینی را انتخاب کند از او پذیرفته نیست و در آخرت زیانکار می‌شود.۸۵آل عمران حالا با وجود این آیه محکم واضح انسان عاقل میره سراغ متشابه. و اونو به میل خودش ترجمه میکنه !!!

  32. حرف ما اینه چطور میشه یکی اخرین مدل ماشین و هواپیما رو ول کنه بعد بره ماشین و هواپیمای صد سال پیشو از تو موزه بیاره بگه من با اینا میخوام به مقصد برسم.ادیانیکه توش خرافاتی مثل کشتی گرفتن با خدا .گناهانیکه روم نمیشه به انبیا زدن نسبت دادن .و دچار تثلیث و ثنویت و…. شدن الان چطور میتونن راهگشای بشر بشن

  33. حرف حقیر اینه چطور میشه یکی اخرین مدل ماشین و هواپیما رو ول کنه بعد بره ماشین و هواپیمای صد سال پیشو از تو موزه بیاره بگه من با اینا میخوام به مقصد برسم.اگه کسی خواست به هوای نفسش عمل کنه لطفا دنبال توجیه دینی نگرده .چون راه واضحه

  34. دوستان:
    پیامبران خدا نیستند، پیامبران بشرهایی هستند پیام اور
    پیامبران مقصد نیستند ، مقصد یکیست و اوست اخرین جایگاه
    پیامبران چراغهای روشن هستند نه مسیر و نه مقصد
    شما در یک مسیر به چراغ های بالای سر خود نگاه میکنید و راه میروید??
    پیامبران ادیان رو اگه به هواپیما مدل جدید و قدیم و غیره مثال بزنیم یعنی انسانی هستیم که دنبال لذت بردن از مسیرش نیست هدف فقط میشود سوار شدن در اخرین مدل هواپیما بزعم خودش و دو دقیقه ای رسیدن به مقصد
    درحالیکه چنین نیست. چرا اینهمه وسیله برای مسافرتان ابداع شده شما چرا پای پیاده تا کربلا میروید?
    درحالیکه با هواپیما هم میتوان رفت
    شخص از مسافرت با لوکوموتیو قدیمی اش که از قضا آنتیک شده و گرانتر از ماشینهای امروزی است بیشتر لذت میبرد تا هواپیمایی که مسیر را کوتاه کرده
    شخصی دوست دارد با قطار مسافرت کند و از زیباییهای راه و تونلهای ان لذت ببرد
    مسافرت افراد در دنیا یکی نیست و این خواست خداست

  35. بشر تکامل پیدا کرده هر پیامبری مطابق زمان خودش بین مردم حضور پیدا میکرده و معجزش مطابق اون زمان بوده بعدم خودش نوید پیامبر بعدی رو می داده و امر میکرده که بعد از من باید از پیامبر بعدی اطاعت کنید.

  36. مدیر محترم دستور دادن با شما بحث نکنم . البته حقیر هم موافقم چون شما منظور خودتو از آیات قرآن و حتی حرفهای دیگران برداشت میکنی منظور حقیر این بوده که راهی که اسلام جلو پای بشر گذاشته مثل ماشینهای جدید میمونه نسبت به اینکه کسی بگه من میخوام با مثلا الاغ برم سر کارم اینم یه مثاله فقط برای تقریب به ذهن.

  37. چقدر خوبه افراد از احکام دین زرتشت کنونی (تحریف شده) هم بپرسن ببینن بجز چند حرف قشنگ که شعرا خیلی بهتر از اونو بلدن و مثال و مصداقم براش ندارن فقط کلی گوییه. مرده ها رو چطور دفن میکردن؟شأن انسانی زن در هنگام عادت ماهیانه چطور رعایت میشه؟ازدواج استقراضی چی بوده؟چطور با ادرار گاو باید تطهیر شه انسان؟ برای اینکه خاک آلوده نشه طرف باید بزاره جسد عزیزشو تو کوها لاشخور بخوره و بعد استخوانهاشو بریزه تو چاه و…….

  38. آیا این احکام وخیلی های دیگه که اینجا مجال بحثش نیست پاسخگوی نیاز بشر امروزه ؟ در حالیکه اسلام برای هر کاری احکام داره .مستحبات داره مثلا با مهمونت چطور برخورد کن. مطابق نظر خانوادت غذا بخور. زن حتی در هنگام عادت میتونه تو دعا بخونه و….نه اینکه از سه قدمی آب و آتش رد بشه اونهارو آلوده کرده ببینید تفاوت از کجا تا کجاست!!!

  39. هر کی میخواد به قرب خدا برسه علاوه بر واجبات مستحبات داره .نماز شب . مناجات .دعا هر کی غرض ندا ه بره مناجاتهای امام چهارم ع رو بخونه تا ادب سخن گفتن و لذت بردن از قرب خدا رو حس کنه کی تونسته تو عالم ۳۰صفحه در اوج بندگی با خدا صحبت کنه بره بخونه یه بار خوندش که ضرر نداره گاتهارم بخونه .ژان کلنز ۴۰سال تو دین زرتش کار کرده میگه نیمی از معانی گاتها قابل فهمه. آخه بدسلیقگی نیست آدم اینارو ول کنه بره سراغ ادیان تحریف شده ای که چیز درستی ازش نمونده .

  40. دوستان:
    در دین اسلام هم خیلی از مسایل دیگه با وسایل اون زمان اورده شده اما الان جور دیگری پرداخت و اجرا میشه .
    مثلا زکات فقط بر نه چیز در اسلام واجب است
    زکات بر نه(۹) چیز واجب است: «گندم» و «جو» و «خرما» و «کشمش» و «طلا» و «نقره» و «گوسفند» و «گاو» و «شتر».
    شاید فردی گله کوچکی داشته باشه و فردی هیچ کدام از این موارد واجب که زکات بهش تعلق میگیره رو نداشته باشد و فردی بسیار ثروتمند باشه پس زکاتی هم بهش تعلق نمیگیره
    در حالیکه زکات در ان زمان بر این ۹ قلم کالاهایی که بیشتر امورات زندگی را مردم باهاش می گذراندن تعلق گرفته و درست هم بوده
    اما در مورد ایه ایه ۸۵ سوره ال عمران باید شان نزول ایه رو طبق گفته علامه طباطبایی باید دید چون اگه نبینیم این ایه با ایات دیگری تناقض پیدا میکنه
    شان نزول ان:

    محل نزول:
    این آیه در همچون دیگر آیات سوره آل عمران در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. ۱]
    شأن نزول:
    «شیخ طوسى» گوید: عکرمه گوید: قومى از یهودیان گفته بودند ما اسلام آورده و مسلمان شده ایم. سپس آیه ۹۷ «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ» نازل گردید و به آن‌ها فرمان داد که به طرف مکه براى انجام مناسک حج بیرون روند که از واجبات و فرائض اسلامى است اینان تقاعد ورزیدند و نرفتند و با این کار نافرمانى و مخالفت خود را ابراز داشتند سپس این آیه نازل گردید.
    یعنی کسانی که بر اسلام شدند اما به میل خودشان دلبخواهی رفتار میکردند.
    احکام زیاد و متنوع در هر امری داشتن اتفاقا نقطه قوت نیست
    مهم متن قرانه نه احکامی که بعضا متنوع هم هستن در یک امر
    نیاز بشر امروز چیست??????? چرا بشر امروز به این درجه از بدبختی رسیده?
    اجساد مردگان در اسلام رو موش و مار و عقرب میخوره برای زرتشتیان رو پرندگان میخوره برای مسیحیان و یهودیان رو هم مثل مسلمانان موش و مار و عقرب و مارمولک میخوره برای بوداییان و هندوهاو …. سوزانده میشه
    در نهایت همه از خاک هستیم و بر خاک خواهیم شد.
    تعصب داشتن در هر دینی جهله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code