خانه / حیوانات / حیوانات در اسلام / آزار حیوانات در اسلام
حیوانات

آزار حیوانات در اسلام

به قلم مدیر سایت
پیامبر اسلام(ص):
لا تَضْرِبوا الدَّوابَّ على وُجوهِها. (کافی، ج ۶، ص ۵۳۸، ح ۴)
به صورت حیوانات نزنید.

پیامبر خدا(ص) وقتی الاغی را دید که صورتش را داغ نهاده اند (با فلز داغ بر بدنش علامت زده اند) فرمود:
أ مَا بَلَغَکم أنّی لَعَنْتُ مَن وَسَمَ البَهیمَهَ فی وَجْهِها أو ضَرَبَها فی وَجْهِها؟! (التاج الجامع للاصول، ج ۴، ص ۳۵۱)
مگر نشنیده اید که لعنت کرده ام آن کسی را که صورت حیوان را داغ بنهد، یا بر صورت آن تازیانه زند؟

حَجَّ علی بنُ الحسینِ علیهما السلام على ناقَهٍ لَهُ أربَعینَ حِجّهً؛ فما قَرَعَها بسَوْطٍ. (من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۲۹۳، ح ۲۴۹۴)
امام سجاد(ع) چهل بار با شترِ خود به حجّ رفت ولی یک تازیانه به آن نزد.

پیامبر خدا(ص):
اضْرِبوها على النِّفارِ، و لا تَضْربوها على العِثارِ. (کافی: ۶/ ۵۳۹/ ۱۲)
حیوان را براى چموشى و سرکشى کردن بزنید، اما به خاطر لغزیدن نزنید.

پیامبر اسلام(ص):
عُذِّبَتِ امْرأهٌ فی هِرٍّ رَبَطتْهُ حتّى ماتَ، و لم تُرْسِلْهُ فیأکلَ مِن خِشاشِ الأرضِ، فوجَبَتْ لَها النّارُ بذلک. (کنز العمّال: ۴۳۶۹۵)
زنى به سبب آن که گربه اى را بسته بود و اجازه نمى داد براى غذاى خود شکار کند تا مُرد، مستوجب آتش دوزخ شد.

امام صادق(ع):
إنّ امرأه عُذِّبَتْ فی هِرّهٍ رَبَطتْها حتّى ماتَتْ عَطَشا. (مکارم الأخلاق: ۱/ ۲۸۰/ ۸۶۴)
زنى به سبب آن که گربه اى را بسته بود تا از تشنگى مرد، به عذاب گرفتار آمد.

نهى النَّبی(ص) عنِ التَّحْریشِ بَینَ البَهائمِ. (التاج الجامع للُاصول: ۴/ ۳۵۱)
پیامبر(ص) از به جان هم انداختن حیوانات نهى فرمود.

پیامبر اسلام(ص) وقتى ماده شترى را دید که زانویش بسته شده و بارش همچنان بر پشت اوست فرمود:
أینَ صاحِبُها؟ مُروهُ فلْیسْتعِدَّ غَدا للخُصومَهِ. (بحار الأنوار: ۷/ ۲۷۶/ ۵۰)
صاحب او کجاست؟ به او بگویید خودش را براى شکایت [این شتر در قیامت ] آماده کند.

پیامبر اسلام(ص):
ارْکبوا هذهِ الدَّوابَّ سالِمَهً و اتَّدِعُوها سالِمَهً، و لا تَتَّخِذوها کراسِی لأحادیثِکم فی الطُّرُقِ و الأسْواقِ. (کنز العمّال: ۲۴۹۵۷)
چارپایان سالم را سوار شوید و آنها را سالم نگه دارید و آنها را کرسى خطابه و صحبتهاى خود در کوچه ها و بازارها نکنید.

رسول خدا(ص):

لعن الله من اتخذ شیئا فیه الروح غرضا. (بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۲۸۲)

لعنت خدا بر کسی که جانوری را (به جایی بسته) با پرتاب چیزی هدف قرار دهد.

پیامبر اسلام(ص):

لَعنَ اللّهُ مَن مَثَّلَ بالحَیوانِ. (کنز العمّال: ۲۴۹۷۱)

لعنت خدا بر کسى که حیوانى را مُثْله کند. (گوش یا بینی آن را ببرد.)

پیامبر اسلام(ص):

الثّالثُ مَلْعونٌ یعنی على الدّابّهِ. (کنز العمّال: ۲۴۹۷۲)

سومین نفر ملعون است. و مراد حضرت سواره ی سوم بر پشت حیوان است.

امام صادق(ع):

انّه(ص) سَمِعَ رجُلًا یلعَنُ بَعیره، فقالَ: ارجِعْ، و لا تَصْحَبْنا على بَعیرٍ مَلْعونٍ! (دعائم الإسلام: ۱/ ۳۴۷)

پیامبر خدا(ص) شنید که مردى شتر خود را لعنت مى کند، فرمود: برگرد، با شتر لعنت شده همراه ما نیا.

پیامبر اسلام(ص):

لَو غُفِرَ لَکم ما تَأتونَ إلى البَهائِم لَغُفِرَ لَکم کثیرا. (کنز العمّال: ۲۴۹۷۳)

اگر ستمى که به حیوانات مى کنید بر شما بخشیده شود، بسیارى از گناهان شما بخشوده شده است.

ابن مسعود:

کنا عند النبی(ص) فدخل رجل غیضه فأخرج منها بیضه حمره فجاءت الحمره ترفرف على رسول الله (ص) وأصحابه ، فقال لأصحابه : أیکم فجع هذه؟ فقال رجل: أنا یا رسول الله أخذت بیضها فقال: رده رده رحمه لها. (بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۳۰۷)

شخصی تخم چکاوکی را از لانه اش برداشته بود. چکاوک در آسمان شروع به بال بال زدن کرد. پیامبر از علت بال بال زدن آن جویا شد. آن مرد گفت: من تخم این پرنده را از لانه اش در آوردم. حضرت به آن شخص دستور داد تا تخمها را به لانه اش برگرداند.

 

مَرَّ رسولُ اللّهِ(ص) على رَجُلٍ واضِعٍ رِجلَهُ على صَفحَهِ شاهٍ و هُو یحِدُّ شَفرَتَهُ، و هی تَلحَظُ إلَیهِ بِبَصَرِها، قالَ: أ فلا قَبلَ هذا؟ أ وَ تُریدُ أن تُمیتَها مَوتَتَینِ؟! (الترغیب و الترهیب: ۲/ ۱۵۶/ ۲)

رسول خدا(ص) مردى را دید که پایش را روى سینه گوسفندى گذاشته و مشغول تیز کردن کارد خود است و گوسفند به او خیره شده است. فرمود: نمى توانستى قبلًا کاردت را تیز کنى؟ نکند مى خواهى جان این حیوان را دوبار بستانى؟!

 

یک خاطره در رابطه با حدیث آخر

برای کشتن یک بز به قلعه ای با صاحبش رفتیم. وقتی به آنجا رسیدیم، درب طویله را باز کرد که در آن چهارپایان بودند. به محض باز شدن در، همه ی حیوانها به حیاط دویدند. صاحب قلعه، یک بز را برداشت و در مقابل دیگر حیوانات بر زمین خواباند. همینکه کارد را به گلوی حیوان گذاشت، همه ی حیوانها (شامل یک گوساله و چندین بز و گوسفند) درون اتاق رفتند.

از اینجا معلوم می شود دست کم گاو و گوسفند و بز متوجه ذبح می شوند و مشاهده ی آن، سبب آزار آنها خواهد بود.

همچنین ببینید

پاداش برده ای که به سگ غذا می داد

به قلم مدیر سایت امام حسین(ع) فرمود: غلامى را دیدم که از غذاى خود به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code