خانه / احکام / احکام اسلامی / تفاوت تغییر احکام در اسلام و زرتشتی
احکام

تفاوت تغییر احکام در اسلام و زرتشتی

به قلم مدیر سایت
یک ایراد اساسی به زرتشتیان این است که دینشان دائم در حال تغییر است. هرچه را صلاح بدانند جزء دین می کنند و هرچه را بخواهند برمی دارند. لذا امروزه وندیداد را که شامل احکام شرعی زرتشیان است، کنار گذاشته اند.
آنان نیز در مقابل، به ما ایراد می گیرند که شما نیز همین را در اسلام دارید؛ زیرا اختیاراتی برای ولی فقیه قائل هستید و او را مجاز می دانید تا با برخی احکام اسلام مخالفت کند.

توضیح:
قضیه ی ولی فقیه با آنچه زرتشتیان انجام می دهند متفاوت است:

یک) اختیارات ولی فقیه با اجازه ی خود اسلام است. بنابراین عملکرد او جزئی از اسلام به حساب می آید اما چه کسی به زرتشتیان اجازه داده هرآنچه خواستند در مورد دینشان انجام دهند؟ از کجا می گویید زرتشت چنین اجازه ای را داده؟

دو) هیچگاه ولی فقیه احکام اسلام را تغییر نمی دهد. اگر او چنین کند از همان موقع از مقام خود عزل می شود حتی اگر کاری مستحبی را تغییر دهد. بلکه او با توجه به شرایطی که پیش می آید، می تواند بطور موقت از اجرای حکمی جلوگیری کند یا برخلاف حکمی عمل کند. مثلا در این زمان شرایط بگونه ای شده که به برده گرفتن اسیران جنگی به مصلحت نیست. او دستور می دهد کسی حق ندارد از اسیران بعنوان برده استفاده کند چنانکه در جنگ ایران و عراق هیچ اسیری به بردگی گرفته نشد.
مثال دیگر اینکه از نظر اسلام ورود به حریم خصوصی دیگران حرام است. اما گاهی بعضی مصلحتها ایجاب می کند که ولی فقیه اجازه ی ورود به حریم خصوصی بعضی را بدهد. طبق همین حکم اسلام است که دادگاه ها حکم به بازرسی بعضی خانه ها را می دهند یا وزارت اطلاعات بعضی کارها را انجام می دهد.
در این مورد ولی فقیه نگفته که از این ببعد ورود به حریم خصوصی دیگران حلال شد بلکه در مواردی خاص اجازه داده که به این دستور اسلام عمل نشود.

سه) ندانستیم در دین زرتشتی چه کسی حق دارد برخی احکام را تغییر دهد؟ او چه شرایطی باید داشته باشد؟ این شرایط را چه کسی تعیین کرده؟
اما در اسلام ولی فقیه شرایطی خاص دارد؛ از جمله: مجتهد بودن (بتواند احکام شرعی را از قرآن و روایات بدست آورد)، عادل بودن (اهل گناه نباشد)، آگاه به شرایط زمان و مکان باشد و …

همچنین ببینید

گناه

کفاره ی آمیزش با زن حائض در نظر اسلام و زرتشتیان

به قلم مدیر سایت در اسلام و زرتشتی (طبق وندیداد) آمیزش با زن در عادت …

۸ نظر

  1. و البته علاوه بر تایید صحت مطالب فوق باید این نکته را هم در نظر داشت که بسیاری از مواردی که از نظر نا آشنایان با احکام دینی، «تغییر حکم» فرض می‌شود اصلاً تغییر حکم نیست، بلکه تغییر موضوع است. مثال ساده‌ی آن فتوای حرمت شطرنج در گذشته و حلیت آن در حال است. یک غیر مطلع ممکن است تصور کند مجتهد حکم شطرنج را تغییر داده! قبلاً حرام بوده و الان با فتوای مجتهد حلال شده! در حالی که اصلاً مسأله‌ی تغییر حکم در میان نیست. حکم کلی این است: «بازی با آلات قمار حرام است». قبلاً پاسور و شطرنج از مصادیق آلات قمار بودند لذا بازی با هردو حرام بود. اما امروزه شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده و وسیله‌ی ورزشی شمرده می‌شود (هرچند ممکن است کسی با آن قمار کند! کما اینکه ممکن است با هر وسیله‌ی ورزشی دیگری قمار شود.) لذا حکم خدا تغییر نکرده بلکه اینجا موضوعی عوض شده. شطرنج روزی آلت قمار بود و امروز نیست. اصلاً یکی از دلایل تاکید شیعه بر زنده بودن مرجع تقلید (و عدم جواز تقلید ابتدایی از میت) همین است که مرجع بتواند این تغییرات را شناسایی کند و حکم خدا را متناسب با تغییرات زمان و مکان استخراج کند.

  2. اولا وندیداد هیچگاه ارتباطی با گاتهای زرتشت و احکام موبدان زرتشتی نداشته که کنار گذاشته شود بلکه مربوط به ایرانیان کهن و آیین مهرپرستیست که قبل از ظهور زرتشت مرسوم بوده .
    دوما بسیار منطقی و عقلانیست که احکام دینی مطابق با زمان و رشد علمی اجتماعی مردم تغییر کند اگر نکند
    نتیجه اش جامعه کنونی ایران میشود که در آن دروغ و عوام فریبی و اختلاف طبقاتی شدید و فساد مسئولان و جو بی اعتمادی و پرشدن زندانها و غیره موج میزند و هیچکس بر سر جای خودش نیست و حرف و شعار و خشونت جای خود را به عمل و گفتمان میدهد چونکه احکام اسلامی ۱۴ قرن پیش احکامی بسیار کهنه و غیر متعارف عمدتأ برگرفته شده از احکام توراتی بیش از هزار سال عقبتر از زمان خود بوده
    مثلأ همانطور که هنوز دستان دزدان محتاج را بر طبق قانون صدر اسلام قطع میکنید بدون آنکه در صدر اسلام با گفتمان به علل آن توجهی شود ،
    در عصر حاضر با چنین افرادی صحبت میشود که آیا بیکار هست یا نیازمند هست یا دچار ناراحتیها و کمبودهای روانیست و در پی درمان میروند …………

  3. استاد گرامی ؟!

    آیا این مسئله درست است که در دین زرتشت ( منحرف شده ) . ازدواج با خواهر و محرم . درست است یا خیر ؟!
    و آیا این که شاهان پیش از اسلام با محارم خود . ازدواج مر کردند درست است یا نه ؟!
    لطفا” به تفصیل . توضیح دهید و اگر لازم بود . بخشی از سایت خود را به داستانهای آن . اختصاص دهید

  4. اختیارات ولی فقیه که حتی برتر از اختیارات معصوم است بر چه مبنایی اسلام به او داده ؟
    قرآن ؟
    سنت پیامبر و امامان ؟

    تمام حجت نظریه ولایت فقیه عقلی است . هیچ حجت قرآنی و روایی صحیح ندارد و این نظر موافقان ولایت فقیه است . لطفا شما بفرمایید برای موضوع مهمی مانند اختیار تعطیل کردن احکام ضروری اسلام می شود به حجت عقلی استنادکنید ؟ اگر حجت قرآنی و روایی برای اختیار تعطیل کردن حکم خدا و رسول توسط فقیه دارید ارایه دهید …… صراحتا دلیلی قرانی و وحیانی برای این امر ارایه دهید ( اگر به اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم اشاره دارید که این اطاعت به حکم عقل ابتدائا در چارچوب اصول دین است و برای خلافش باید سند بیاورید یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلًا. مثلا اگر به کسی بگویید از معلم ات اطاعت کن این معنایش نیست که از معلم ات در کار خلاف قانون و شرع اطاعت کن بالضروره اطاعت از خدا و احکام اسلام در ذاتش هست ) ضمنا الان که مشخصا در موضوع ولایت فقیه بین خود فقها تنازع هست این ایه صراحتا می گوید تکلیف این تنازع را باید خدا و رسولش مشخص نمایند . بفرمایید تکلیف این تنازع را خدا و رسولش در کجا مشخص نموده اند ؟
    نهایتا اگر حجت شما بر اطاعت از فقیه حتی بر خلاف احکام قطعیه اسلام عقلی است پس چرا در سایر موارد هم به عقلتان رجوع نمی کنید و نهایتا فرق شما با زرتشتیان در چیست وقتی هیچ مستندی از وحی برای دلالت بر وجوب اطاعت از فقیه حتی بر خلاف احکام قطعیه اسلام ندارید ؟

    • مدیر سایت

      کی گفته اختیارات ولی فقیه برتر از امام معصومه؟ مگر شما نمیخواهی بحث علمی کنی؟

      در مورد ولایت فقیه حدیث داریم اما تعداد آن کم است. آقای ری شهری این احادیث را در کتابی با عنوان رهبری در اسلام آورده. الان کتاب را در دسترس ندارم قضیه صرفا عقلی نیست

      طبیعیه افرادی که این احادیث را حجت نمی دونن، ولایت فقیه را نمی پذیرند و شما هم می تونید نپذیرید 

      • چه جواب درست و دقیق و دندان شکنی دادی رییس سایت!!! … بیهوده از چیزی که مطمئن نیستی دفاع نکن خودت میگی “در مورد ولایت فقیه حدیث داریم اما تعداد آن کم است”. چندتا آیه میارم تا کمی فکر کنی : ۱- ولا تقف مالیس لک به علم ۲- فبشر بعبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه -> نتیجه این آیه اینه که حتی در مورد آیه “یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلً” هم باید به این روش عمل کرد که میشه پیروی از عقل.اونوقت یه چیزی که اصالتش زیر سواله (ولایت فقیه) شده مبنای حکومت ایران.خیلی وضعتون خرابه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code