خانه / تغییر اندیشه / اهمیت هدایت دیگران در احادیث / هر کس به دست او فردى اسلام آورد، بهشت برایش واجب مى شود
جهان اسلام

اهمیت هدایت دیگران در احادیث / هر کس به دست او فردى اسلام آورد، بهشت برایش واجب مى شود

به قلم مدیر سایت

اینترنت ابزاری بسیار مناسب برای هدایت دیگران به اسلام است. چند حدیث که اهمیت هدایت دیگران به اسلام را نشان می دهند، می آوریم:

رسول خدا(ص): مَن أسلَمَ عَلى یَدَیهِ رَجُلٌ وَجَبَت لَهُ الجَنَّهُ. (المعجم الکبیر: ۱۷/ ۲۸۵/ ۷۸۶)
هر کس به دست او فردى اسلام آورد، بهشت برایش واجب مى شود.

رسول خدا(ص): أیُّما داعٍ دَعا إلَى الهُدى فَاتُّبِعَ فَلَهُ مِثلُ اجورِهِم، مِن غَیرِ أن یَنقُصَ مِن اجورِهِم شَی ءٌ. (تفسیر التبیان: ۶/ ۳۷۲)
هر کس به هدایت دعوت کند و از او پیروى شود، براى او پاداشى است همسان اجر و پاداش هدایت شوندگان، بى آن که از پاداش آنان چیزى کاسته شود.

رسول خدا(ص): مَن دَعا عَبدا مِن شِرکٍ إلَى الإِسلامِ، کانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ کَعِتقِ رَقَبَهٍ مِن وُلدِ إسماعیلَ. (مسند زید: ۳۹۰)
هر کس بنده اى را از شرک به سوى اسلام فرا خوانَد، اجرش همانند [اجر] آزاد ساختن بنده اى از فرزندان اسماعیل خواهد بود.

رسول خدا(ص): مَن أمَرَ بِمَعروفٍ، أو نَهى عَن مُنکَرٍ، أو دَلَّ عَلى خَیرٍ، أو أشارَ بِهِ، فَهُوَ شَریکٌ. ومَن أمَرَ بِسوءٍ، أو دَلَّ عَلَیهِ، أو أشارَ بِهِ، فَهُوَ شَریکٌ. (الخصال: ۱۳۸/ ۱۵۶)
هر کس به معروفى امر یا از منکرى نهى کند یا به خیرى راهنمایى یا اشاره کند، [با انجام دهنده این کارها] شریک است؛ و هر کس به بدى فرمان دهد، یا به آن راهنمایى یا اشاره کند، [با انجام دهنده آن ] شریک است.

امام حسین(ع): مَن دَعا عَبدا مِن ضَلالَهٍ إلى مَعرِفَهِ حَقٍّ فَأَجابَهُ، کانَ لَهُ مِنَ الأَجرِ کَعِتقِ نَسَمَهٍ. (مسند زید: ۳۹۱)
هر کس بنده اى را از یک گمراهى به شناخت حقى فرا خواند و او بپذیرد، براى فراخواننده، پاداشى به سان آزاد کردن یک انسان خواهد بود.

امام باقر(ع): مَن عَلَّمَ بابَ هُدىً فَلَهُ مِثلُ أجرِ مَن عَمِلَ بِهِ، ولا یَنقُصُ اولئِکَ مِن اجورِهِم شَیئا. ومَن عَلَّمَ بابَ ضَلالٍ کانَ عَلَیهِ مِثلُ أوزارِ مَن عَمِلَ بِهِ، ولا یَنقُصُ اولئِکَ مِن أوزارِهِم شَیئا. (الکافی: ۱/ ۳۵/ ۴)
هر کس راه هدایتى بیاموزاند، پاداشى همانند عمل کنندگان به آن دارد، بى آن که از پاداش آنان، چیزى کاسته شود؛ و هر کس راه گمراهى اى بیاموزانَد، گناهى همانند گناهان کسانى که بدان عمل کنند، دارد، بى آن که چیزى از گناهان آنان کاسته شود.

امام باقر(ع): لَمّا کَلَّمَ اللّهُ موسَى بنَ عِمرانَ(ع)، قالَ موسى:… إلهی، فَما جَزاءُ مَن دَعا نَفسا کافِرَهً إلَى الإِسلامِ؟ قالَ: یا موسى، اذِنَ یَومَ القِیامَهِ فِی الشَّفاعَهِ لِمَن یُریدُ. (فضائل الأشهر الثلاثه: ۸۹/ ۶۸)
هنگامى که خداوند با موسى بن عمران(ع) سخن گفت، موسى گفت: «… خدایا! پاداش آن که انسان بى دینى را به دین دعوت کند، چیست؟». خداوند فرمود: «اى موسى! در روز قیامت اجازه مى یابد تا براى هر که بخواهد، شفاعت کند».

امام صادق(ع): إذا کانَ یَومُ القِیامَهِ بَعَثَ اللّهُ عز و جل العالِمَ وَالعابِدَ، فَإِذا وَقَفا بَینَ یَدَیِ اللّهِ عز و جل قیلَ لِلعابِدِ: انطَلِق إلَى الجَنَّهِ، وقیلَ لِلعالِمِ: قِف! تُشَفَّع لِلنّاسِ بِحُسنِ تَأدیبِکَ لَهُم. (علل الشرایع: ۳۹۴/ ۱۱)
چون روز قیامت فرا رسد، خداوند عز و جل، عالم و عابد را برانگیزاند. وقتى آن دو نزد خداوند عز و جل حاضر مى شوند، به عابد گفته شود: «به بهشت برو!»، و به عالم گفته شود: «بایست و مردم را به خاطر تربیت کردن نیکویشان، شفاعت کن!»

همچنین ببینید

حاجب بن زراره زرتشتی نومسلمان که نماینده ی پیامبر اسلام(ص) شد / ازدواج حاجب با خواهرش

به قلم مدیر سایت حاجب بن زراره بن عدس تمیمی از بزرگان و حاکمان عرب …

۶ نظر

  1. دنیارو برا مردم جهنم میکنید بعد حدیث و وعده بهشت میدید ؟
    اگه منظورتون این بهشته ، ارزونی خودتون چون ظاهرا برا آقایون ساخته شده
    اصلأ ما مردم این بهشت بخورو بخواب ابدی را که در سوره واقعه توصیف شده را نخواهیم به کجا باید رجوع کنیم ؟

    عَلَى سُرُرٍ مَوْضُونَهٍ بر تختهایى جواهرنشان (۱۵)
    مُتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ ﴿۱۶﴾ که روبروى هم بر آنها تکیه داده‏ اند (۱۶)
    یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ ﴿۱۷﴾ بر گردشان پسرانى جاودان [به خدمت] مى‏ گردند (۱۷)
    بِأَکْوَابٍ وَأَبَارِیقَ وَکَأْسٍ مِنْ مَعِینٍ ﴿۱۸﴾ با جامها و آبریزها و پیاله[ها]یى از باده ناب روان (۱۸)
    لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا یُنْزِفُونَ ﴿۱۹﴾ [که] نه از آن دردسر گیرند و نه بى‏ خرد گردند (۱۹)
    وَفَاکِهَهٍ مِمَّا یَتَخَیَّرُونَ ﴿۲۰﴾ و میوه از هر چه اختیار کنند (۲۰)
    وَلَحْمِ طَیْرٍ مِمَّا یَشْتَهُونَ ﴿۲۱﴾ و از گوشت پرنده هر چه بخواهند (۲۱)
    وَحُورٌ عِینٌ ﴿۲۲﴾ و حوران چشم‏درشت (۲۲)
    کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ ﴿۲۳﴾ مثل لؤلؤ نهان میان صدف (۲۳)
    جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿۲۴﴾ [اینها] پاداشى است براى آنچه میکردند (۲۴)
    لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا ﴿۲۵﴾ در آنجا نه بیهوده‏ اى مى ‏شنوند و نه [سخنى] گناه‏ آلود (۲۵)
    إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا ﴿۲۶﴾ سخنى جز سلام و درود نیست (۲۶)
    وَأَصْحَابُ الْیَمِینِ مَا أَصْحَابُ الْیَمِینِ ﴿۲۷﴾ و یاران راست‏ یاران راست کدامند (۲۷)
    فِی سِدْرٍ مَخْضُودٍ ﴿۲۸﴾ در [زیر] درختان کنار بى‏ خار (۲۸)
    وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ ﴿۲۹﴾ و درختهاى موز که میوه‏ اش خوشه خوشه روى هم چیده است (۲۹)
    وَظِلٍّ مَمْدُودٍ ﴿۳۰﴾ و سایه‏ اى پایدار (۳۰)
    وَمَاءٍ مَسْکُوبٍ ﴿۳۱﴾ و آبى ریزان (۳۱)
    وَفَاکِهَهٍ کَثِیرَهٍ ﴿۳۲﴾ و میوه‏ اى فراوان (۳۲)
    لَا مَقْطُوعَهٍ وَلَا مَمْنُوعَهٍ ﴿۳۳﴾ نه بریده و نه ممنوع (۳۳)
    وَفُرُشٍ مَرْفُوعَهٍ ﴿۳۴﴾ و همخوابگانى بالا بلند (۳۴)
    إِنَّا أَنْشَأْنَاهُنَّ إِنْشَاءً ﴿۳۵﴾ ما آنان را پدید آورده‏ ایم پدید آوردنى (۳۵)
    فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَارًا ﴿۳۶﴾ و ایشان را باکره گردانیده‏ ایم (۳۶)

    • مدیر سایت

      بنا به نوشته ی تفسیر نمونه، حوریان مرد و به عبارت دیگر غلمان هم در بهشت هست

      بهشت جای رسیدن به پاداش است نه کار کنیم برای آینده

      • چه عجب نظر مخاف هم منتشر کردید
        حوری همیشه باکره که مرد نمیشه
        در آیه ۳۳ سوره نباء حتی سایز سینه هاشونم مشخص کرده :
        در واقع این بهشت قرآنی همان رویاهای عرب صدر اسلام از یک زندگی راحت و پرلذت بوده
        غلامان بهشتی هم کپی برداری شده از غلامان زمینی بودند که به مردان سرویس جنسی هم میداده اند
        چطور میشه که سیستم برده داری اسلامی به بهشت هم کشیده شده ؟

        حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا باغچه ‏ها و تاکستانها (۳۲)
        وَکَوَاعِبَ أَتْرَابًا و دخترانى همسال با سینه‏ هاى برجسته (۳۳)
        وَکَأْسًا دِهَاقًا و پیاله ‏هاى لبالب (۳۴)

    • با سلام ؛ زری خانم ؛ این مسئله هم است که تا حدی هم با قرآن به آن رسیده ام که حوریان همان زنان مؤمن بهشتی اند و نه مخلوقی جدا . طبق این آیات قرآن :
      سوره رعد آیه۲۳. سوره یس آیه۵۶. سوره غافر آیه۸.
      خانواده مؤمنین نیز اگر مؤمن باشند در بهشت و کنار هم خواهند بود ، به علاوه اینکه السابقون السابقون که حور العین برای آنهاست ابدا فقط مردها نیستند و بانوی دو عالم فاطمه الزهرا (س) و زینب کبری (س) از آنان اند و در جایی بحث سر همین بود که به یقین فاطمه الزهرا با هیچ مرد و یا حوری دیگری نمیرود إلا همان که امام اول شیعه است ، و با استناد به این و آیات دیگر قرآن این نتیجه را میتوان گرفت که حور العین همان زنان مؤمن اند .

  2. باسلام.
    خارج از نظرات کاربران دیگه.

    ترجمه در این زمینه متفاوته! (در رابطه با پیام دوم کاربر “زری خانم”)
    که بنظر اینجانب،نوع صحیح ان ،انی نیست که گفته اند،این درست است “و حوریانی بسیار جوان و هم‌سن و سال،”
    ضمن اینکه،کاربر محترم،خدا در قران،برای افرادی که در زمین،زمین رو به فساد کشانده اند! انهم بخاطره مسائل..! گفته اند
    هرچه بخواهند(صحیح! نه گناه الود!) انجا هست!انهم بهترینش! و این ایه ها برای کلاس اولی های بیشتر می باشد!(کسانی در ابتدا دین هستن! یا دنبال بهونه و .. هستن)
    اما برای افراد برجسته،دیدار با خدا،اعماق و روح و نور و .. هزاران زیبایی دیگه!وعده داده شد!که هرگز با مسائل که ذکر کردید قابل مقایسه نیستن! ..
    ویژگی برجسته انسان در روح ان می باشد! و کسی که روح بزرگی داشته باشد! مسائل حیوانی! در نظرش پست و بی ارزش می اید!
    امروزه همانطور که می توانید تحقیق کنید!(کاملا ثابت شده)،اکثر قریب به اتفاق مریض ها روحی و جسمانی! از همین مسائل شهوانی می باشد! این خودی نشانه مستقیم از طرف خدا بر بی ارزش بودن این کارها می باشد!

    درجات بهشتی بالا و بالا تر می باشد! و ان انسانی که روح بزرگ تر داشته باشد! بوی معطر،زیبایی غیرقابل وصل ، نور زیبا و بی نهایت زیبایی دیگر دارد! طوری که دیگران نیز(بهشتیان!) به ان غبطه می خورند! که چرا کار خیر بیشتر انجام ندادن تا ..! که این هم پاسخی به پرسش شما می باشد!
    این دنیا هرکس هر ماهیت زیبایی (درونی داشته باشد!) ان دنیا نیز می تواند واقعی ان را ببینید!
    و کسانی هم که بدنبال! ان مسائل که گفتید باشند! و اعمال گناه الود انجام نداده باشند! می تواند به ارزوشان برسند! ولی!…! (مثل این است،که یک نفر اخر کلاس نشسته و کلوچه می خورد! و یک نفر جلو نشسته! همه از بزرگی و صفات خوب و .. ان لذت می ببرند!)
    خودتان باقی مسائل را به مراجعه به پیغمبر درونتان می توانید پیدا کنید.و البته خود قرآن. و البته نهج البلاغه! و احادیث صحیح.
    باتشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code