خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / نژادپرستی در دینکرد / برتری نژاد ایرانیان
نژادپرستی ـ هیتلر

نژادپرستی در دینکرد / برتری نژاد ایرانیان

به قلم مجید
یک) در ابتدای “کرده” از کتاب سوم “دینکرد” – که نزد زرتشتیان، کتاب فقهی و دینی می باشد – تحت عنوان “یگانگی و جدایی” چنین دستوری آمده است:
«باید یگانه شد با ایرانیان تا خوی ایرانی ایشان را طلب کرد! و باید بیگانه و جدا شد از اَنیرانیان [= ملل غیر ایرانی] تا از خوی اَنیرانی [=غیر ایرانی] ایشان در امان بود!»(۱)

دو)در کتاب پنجم “دینکرد”، عنوان صریح “کرده” یا فصل ۴، چنین است: «در برگزیدگی و برتری نژاد ایرانیان!» که در این فصل، تصریح شده به اینکه این “برتری نژادی” از ایرانیان جداشدنی نیست و پیوسته با آنها خواهد بود!(۲)
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
۱) “کتاب سوم دینکرد”، ترجمه و پژوهش: فریدون فضیلت، انتشارات مهر آیین، تهران ۱۳۸۴ش، ص۱۰۳و۱۰۴.
۲) “کتاب پنجم دینکرد”، ترجمه و پژوهش: احمد تفضلی ـ ژاله آموزگار، انتشارات معین، تهران ۱۳۸۵ش، ص۳۶ و۳۷؛ به ویژه بندهای ۶ و ۷، که تاکید دارند بر جدا ناشدنی بودن این فـَرَّه و شکوه برتری نژادی از ایرانیان!

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۴ نظر

  1. “عنوان صریح کرده “که فرموده اید در هیچ کجای دینکرد نیامده و مترجم برداشت خودش را از متن به صورت عنوان نوشته و اصل متن فاقد عنوان است .
    در قسمت دوم هم عین ترجمه صحیح کتاب : ” …این چنین فره بزرگ و نیکویی که از این نژاد جدا نشدنی است ، اکنون نیز آشکارا پیداست ” عبارتهای “برتری نژادی ” و “پیوسته با آنها خواهد بود ” در هیچ کجای متن پهلوی و هیچ کجای ترجمه استاد آموزگار و مرحوم تفضلی نیامده است . جنابعالی متن بند ۶ را در بند ۷ وارد کرده اید .
    این امر مصداق تحریف است .
    اما خلاصه این کرده در مورد دلایل ظهور زرتشت در میان ایرانیان است و نویسنده دلیل اینکه ایزد مردم ایران را برای رسالت زرتشت برگزید بیان می کند.

    درمورد انیرانیان نیز به معنی غیر ایرانی نیست بلکه در اکثر کاربردها به معنی بیگانه به کار رفته و صفت انیریه در پهلوی به معنی سفلگی و پستی می باشد .

    این خلط مبحث شما که مفهوم ایرانی در ۱۳۰۰ سال پیش را با مفهوم ناسیونالیستی امروزش یکی می کنید جای تعجب دارد اصلا ناسیونالیسم به معنای امروزینش امری مدرن است و قدمتی ۳۰۰ ساله دارد . همین مفهوم در شاهنامه هم آمده و خاصه لغت انیران برای دشمنان ایران به کار می رود .

  2. دورود بر مدیوما

  3. نژاد(به معادل race) مفهومی مدرن است و هرگز در ایران باستان و هیچ تمدن باستانی دیگری وجود نداشته.
    در انتخاب لغات دقت کنیم.

    • فرستنده: حامد شادفر
      در کتاب دینکرد آمده است:

      «فصل ۴ (در باره برگزیدگی و برتری تخمه ایرانیان) در باره برگزیدگی و برتری تخمه (= نژاد) ایرانیان؛ زمانی که آلودگی برخاسته از آمیختگی متجاوز (= اهریمن) به آفرینش رسید، نخست این که در هنگام تقسیم نژاد مردمان، از میان فرزندان سیامک، خوب خردی و نیک خویی و پیمان داری و سپاسگزاری … بیشتر در فرواک (پسر سیامک) جایگزین شد (= اندر نشست) و به نواحی (دیگر) هم رفت.» (دینکرد، ص ۳۶)

      «دادار اورمزد نریوسنگ فرستاده خویش را برای درست (نگاه) داشتن این خاندان و پیوند و برای جای دادن فره در آن، به ظهور رسانده است. به همان قیاس برترین پایه (دین) زردشتی و فره دین و بسیار چیزهای دیگر از این گونه را که دلایل مفصل آن در اوستا پیداست و برای جهانیان آشناست، از آن مردم ایران (کرد) که برترین نژاد هستند. این نیز گفته شده است که این چنین فره بزرگ و نیکویی که از این تخمه جدانشدنی است اکنون نیز آشکارا پیداست.» (صفحه ۳۸)

      شناسنامه کتاب: کتاب پنجم دینکرد، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران، انتشارات معین، ۱۳۸۶.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code