خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / سگ مهم تر از انسان از نظر زرتشتیان! / مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!

سگ مهم تر از انسان از نظر زرتشتیان! / مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!

به قلم مدیر سایت
منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است (وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۳) و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است (وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۵)
در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است!

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۳۰ نظر

  1. بله؛به شخصه اعتقاد دارم سگ میتواند بعضا از برخی انسان نما ها بهتر و عزیزتر باشد!!صد البته!شاید در مستندهای گوناگون تلویزیونی دیده باشید که یک سگ در اب شنا میکند و میتواند نقش نجات غریق را ایفاکند_برای افراد نابینا وناتوان در فروشگاهها خرید میکند_در منزل کارهای شخصیشان را انجام میدهد_برای پلیس مواد مخدر را کشف میکند_نگهبانی از گله های دامی را بر عهده دارد _واز همه مهمتر تا اخر عمرش به صاحب خود تمام و کمال وفادار میماند و بهترین دوست برای صاحبش است!!!!!خدایش کدامین «انسان» که اینهمه ادعای عقل و شعور و درایت و کمالات میکند میتواند فقط مقداری از این کارهای این حیوان نجسسسسسسس از دیدگاه دین مبین!!!!!!!اسلام برای خلق والله انجام دهد؟!سگ نجسسسسی !که یک تکه نان جلویش بیاندازی تا اخر عمرش خود را مدیون ان شخص میداند و حاضرست برای دفاع از شما جانش را هم به خطر بیاندازد!ایا فرزند انسان این همه قابلیتهای مهم برای پدر و مادر خود دارند?!بله به عقیده بنده گاها این حیوان نجسسسس از انسانهای از خود راضی و مغرور به چی؟!!!! به مراتب عزیزتر و بهتر است…..صد البتتتت!!!«انسانی که خود را اشررررررف مخلوقااااااات جهانیان میداند»باز قضاوت با خود دوستان……..

    • مدیر سایت

      درست میگید که گاهی انسان بدتر از سگ می شود. قرآن نیز بعضی انسانها را بدتر از حیوان معرفی می کند. اما توجه داشته باشیم که بعضی انسانها چنینند و نمی تونیم حکم کلی دهیم که انسان بدتر از حیوان و حتی مساوی با حیوان است. از قوانین جزائی زرتشتی ، حکم کلی به دست می آید

    • حقیقته که بعضیها نمیخوان باور کنن که سگ از انسان پاکتره در مجموع خیلی از حیوانات هستند که انسان درمقابلشان هیچه و اینهم بدونن بعضیها این حیوانت هستن که ما رو زنده نگه داشتن سلامتی به ما میدن وگرنه انسان بدونه موجودات هیچ پوچ بیماری بیش نیست چرخه محیط زیست صابت کرده علم هم صابت کرده که بترین و خطرناک ترین میکرب ویروسی که میتونه دنیایه طبیعت نابود کنه و ازبین ببره این حیوانت هستن که میتونن با خوردن نفس کشیدن تسفیه خنثای کنند نه انسان بعدشم این ما انسانها هستیم که با علم دانشمون دنیارو زیرورو کردیم لرایه رفاه حال زندگی خودمون چرخه اکو سیستم موجودات دیگرو به خطر انداختیم مگر قیرازاین بطور مثال غط کردن درختها اتش زدن جنگلها یا ساختن بمبهایه وشتناک قربانی کردن حیوانت بیشاز اندازه اسراف خوراکیها بیش از اندازه ووووو خیلی چیزهایه دیگر که برایه بیانشان قرن ها وقت فرست میخواهد پس انسان نباید هیچ مودیدرو که خدا افریده ازبین ببره خودشرو بالاتراز اون بدونه هرکسی جونی داره جونشم واسه خودش عزیزه

      • مدیر سایت

        اگر از نظر جسمی نگاه کنیم فرقی بین انسان و حیوان نیست بلکه انسان علاوه بر جسم، چیز دیگری داره که سگ نداره

        درست میگید که بعضی انسانها از حیوان هم بدتر میشن و لذا خیلی از انسانها مستحق اعدام میشن برخلاف حیوانات اگر همان جرم را داشته باشند

    • واقعا جای تاسف داره که یک انسان خودش رو از یه سگ پست تر بدونه و اینقدر از یه سگ دفاع کنه.
      اگه اینقدر که از یه سگ دفاع می کردییم از حق خودتمون تو جامعه دفاع کرده بودیم، الان شرایطمون بهتر از این بود.

  2. جالبه جناب مدیر برای توجیه این حکم خودشون رو از سگ پست تر میگیرند
    امان از این همه جهالت و تعصب

  3. درود بر دوستان عزیز
    اینکه سگ هم ردیف با انسان قراره
    سگ دزد نیست
    اختلاص نمیکنه
    دروغ نمیگه
    به مال صاحبش تعرض نمیکنه ( حتی اگه از گشنگی بمیره)
    همراه با آدم و حوا بوده
    همراه با اصحاب کهف بوده
    از حمله اعراب مسلمان به بعد بعلت محافظت از صاحب خانه (ایرانی) نجس اعلام شده
    سگ نماد فراری دادن شیاطین
    و شبیهترین حیوان نسبت به انسان است

  4. درود بر شما
    استدلال و تمسک به دلایلی مانند وفاداری و انجام کارهای مثبت توسط موجودی به نام سگ نمی تواند دلیل موجه و درستی برای نگهداری آن باشد .
    طبق یافته های علم پزشکی بدن سگ دارای بیش از ۵۰ نوع انگل بیماری وجود دارد که قابلیت انتقال به بدن انسان را دارد و برای سلامتی انسان بسیار مضر است .
    اگر بخواهیم بحث نجاست سگ را به دین و مذهب ربط دهیم و ان را قبول نکنیم نمی توانیم منکر الودگی بدن سگ به انواع و اقسام میکروب ها و انگل ها شد و خطرات آن برای سلامت بدن را نادیده گرفت ‌.
    انسان قطعا اشرف مخلوقات می باشد و نمی توان به بهانه ی کارهای بد و زشت عده ای از آدمیان خط بطلان بر اشرفیت انسان و انسانیت بر حیوان و حیوانیت کشید .
    یا حضرت زرتشت

    • اگر بقول شما سگها ۵۰ نوع انگل و بیماری دارند و به ما منتقل میکنند و استدلال میکنید که نباید انها را نگه داریم باید به حضرتعالی خاطر نشان کنم انسانها بیش از هزار بیماری مشترک با هم دارند یعنی شما احتمال اینکه از یک انسان بیماری بگیری تا یک حیوان پنج برابر بیشتر هست، ایا شما میتونی به همین دلیل جامعه انسانی رو ترک کنی و در جای تنها زندگی کنی نه عاقلانه این هست که هر شخصی میتواند سگ نگه دارد و با جامعه انسانی هم ارتباط داشته باشد به شرطی که نظافت را رعایت کند نسخه قشنگ و مغالطه امیز نپیچیم،

      • جناب پوریا؛ شما میتوانید از بیماری سگها نترسید و آنها را هر جا که خواستید نگه دارید؛ ولی ما مسلمانان فقط نگه داشتن سگان را در باغ بزرگ یا برای چوپانی و یا برای امداد و نجات و سگ پلیس جایز میدانیم، در لانه ای که خارج از محیط خانه باشد تا روی فرش و مبل و تخت خواب و میزناهارخوری ما بزاق و آغشته های مدفوع و ادرارش نریزد.
        ما مسلمانان قلاده به گردن سگ انداختن را ظلم به حیوان میدانیم و قائل هستیم باید آزاد برای خودش در طبیعت بچرخد؛ نه در محیط شهری تا که مزاحمتی برای کسی نباشد و ادرار و مدفوعش شهر را آلوده نکند..
        به هر حال؛ شما اگر در ایرانی؛ قوانین اینجا را رعایت کنید؛ همانطور که اگر در خارج از ایرانی به قوانین آنجا احترام گذاشته و عمل میکنید

  5. درود
    این موارد که به عنوان نقد ایین زرتشتی اشاره شده همگی بر پایه وندیداد است. که پژوهشگران امروز میدانند وندیداد هم از نظر نوشتار و هم از نظر محتوی به ایین مغ های مادی شباهت دارد و اصلا مربوط به خود زرتشت نیست. اگر هدف خراب کردن ایین مزدیسنا باشد که هیچ… در ادیان ابراهیمی هم هزاران سخن و روایت و کتاب هست که جای نقد شدید دارد. ولی در مقام دفاع پیروان انها گویند که این روایت یا این نوشتار از جانب پیامبر ما نبوده. اگر واقعا هدف نقد است بهتر بود شما (مدیر سایت) بررسی می کردید هر قوم و ملتی بر اساس جغرافیا و مکان و نیازهای خود به برخی حیوانات وابسته بودند که ممکن است همان حیوان به هیچ عنوان کاربردی برای قوم همسایه نداشته باشد. ما(کل انسانها) امروزه در کشورهای پیشرفته برای ازار حیوانات مجازات در نظر گرفتیم انچه که در دوران ساسانی وجود داشته البته تفاوت در نوع مجازات مربوط به تفاوت در زمان است. اگر تنها به هدف وندیداد نگاه کنیم جدا از شدت مجازاتها میبینیم چیزی جز حقوق حیوانات و بهداشت زنان و مردان (به ویژه در دوره دشتان) بهداشت طبیعت و جلو گیری از الودگی هوا و اب و خاک واتش نیست. سپاس

    • مدیر سایت

      قسمت اول سخن شما که گفتید وندیداد ربطی به زرتشت نداره، درسته. در سربرگ سایت نوشته شده که این سایت در نقد زرتشتیان است نه زرتشت
      اما اینکه گفتید وندیداد حقوق حیوانات را رعایت می کرده درست نیست:
      کشتار ده ها هزار حیوان را در لینک زیر ببینید:
      http://www.raherasti.ir/11059

      • امروزه با پیشرفت دانش به ویژه در شهر نشینی ما با مواردی چون مار گزیدگی و اسیب دیدن از مورچه و مگس و لاک پشت کمتر روبرو میشویم. درگزشته این رخداد بسیار بوده و این موجب شده پاد افره گناهان کشتن خرفتسران بشود پدر و مادی که داغ مردن فرزند دیدن به دلیل نیش مار با افکار ان روز باور داشتن که جانوران اهریمنی وجود دارد. بله من هم با دیدگاه امروز معتقدم ما جانور یا حیوان بد (اهریمنی) نداریم. ولی اگر در ایران باستان با خرفتسران اینگونه رفتار شده در عوض حیوانات سودمند دارای حقوق بوده. تکامل یعنی با گذشت امروز باید موبدان انجمن تشکیل داده و با دانش روز بیان کنند که همه ی حیوانات و موجودات سودمند و افریده خداوند هستند.

        • مدیر سایت

          در گذشته لاکپشت چه زیانی به انسانها می زده؟
          مورچه هایی که در بیابانها زندگی می کردند چه زیانی به انسانها داشتند که در حد نسل کشی از بین می بردندشان؟
          مگر خرگوش با خوردن ریشه ی درختان، به انسانها آسیب نمیزده اما چرا مجازات کشتن کشنده ی خرگوش، اعدام بوده؟

          • مگر شما از رفتن زرتشتیان به کویر و بیابانها برای منقرض کردن نسل مورچه ها فیلم و عکس دارید ؟
            روایاتی هست که اعراب مسلمان صدر اسلام برای کشتن سگها به بیابانها میرفتند و تا به این امروز این سنت در ایران با تزریق اسید و برخی جوامع اسلامی هنوز ادامه دارد.
            ضمنأ یک مورچه بهمان اندازه میتواند باکتری را منتقل کند که یک مگس یا پشه یا سوسک میکند.
            مورچه ها هم در علم امروزی تقریبا جزء حشرات موذی و ناقل انگلها محسوب میشوند.

  6. واقعا در دین زرتشتی کرامت انسان خیلی بالاست !!!

  7. چرا باید یک شخص در همان ایامی که روز ملی خلیج فارس هست با اسم جعلی به بهانه نظر دادن وارد بشه . استاد فاطمی نامها رو هم مثل نظرات کنترل بفرمایید لطفا

  8. زرتشت یعنی انسانیت گفتار نیک پندار نیک کردار نیک

  9. در مسائل مربوط یه حقوق حیوانات در نظر گرفتن اینکه حیوانات به دلیل اینکه فاقد شعور و قوه تشخیص هستند از بعضی جهات ناتوان هستند . فرض کنید که به یک کودک با ناتوانی ذهنی یا یک کودک نوزاد غذای داغ داده شود . اخلاق حکم می کند که مجازات این جرم بیشتر از مجازات مشابه در مورد یک انسان بالغ و عاقل باشد . استدلال شما مبانی درستی دارد ولی نتیجه گیری شما اشتباه است . مثلا با چنین استدلالی در عدم برابری دیه ، برتری مرد بر زن به استدلال شما ثابت می شود در حالیکه خود شما معتقد هستید دلایل تفاوت دیه مرد بر زن به دلیل برتری ذاتی مرد بر زن نیست بلکه به دلایل جانبی مثل اتکای اقتصاد خانواده به مردان این حکم توجیه پذیر می شود . شما در نتیجه گیری به اسباب جانبی بی توجهی کرده اید در منطق به این نوع از استدلال مغلطه سوء تالیف گویند که بدون تعمیم مقدمه یا حد وسط قیاس ، نتیجه به دلخواه تعمیم می یابد . در حقیقت برای اثبات برتری سگ بر انسان در احکام زرتشتی لازم است که ادله چنین ادعایی شامل بخش بزرگی از احکام و حقوق مرتبط مانند حق حیات و مالکیت و … یاشد نه اینکه صرف یک حکم جزئی در غذا دادن به حیوان به چنین نتیجه بسیطی منجر شود .

  10. یک سوال آیا خداوند به انسان این عقل را نداده که خود غذای داغ نخورد؟ اما سگ چطور او از دنیا اطراف خود آگاهی کامل دارد؟

  11. زدن این تیتر مغالطه امیز و زشت و تبعیض امیز هست هیچ کجا نگفته از فلانی مهم تر است، ایا اگر بنده هم مطلب مستدلی در مورد احکام اسلام که هنوز بر مقدس بودن انها پافشاری میشود و اجرا میشوند بفرستم حضرتعالی شجاعت انتشار انها را دارید، چرا تحریف و مغلطه میکنید کجا گفته سگ از انسان مهم تر است گفته مجازات کسی که فلان فعل را انجام بدهد این است رسول الله هم گفت کسانی که شتران رو دزدیدند و کشتند پس بگوییم اسلام میگه شتر از ادم مهم تر است، بعدم چرا فکر میکنید ما اگر اشرف مخلوقات هستیم هر کاری دلمون خواست میتونیم با حیوانات و محیط زیست انجام بدیم

    • رسول الله برای دزدیدن شترها؛ دزدان را نکشت؛ بلکه آنها را بخاطر کشتن چند مسلمان و دزدیدن شتران آنها به شیوه ای که خودشان چوپانان را کشتند؛ عادلانه کشت – روایت را ناقص نقل نکنید؛
      در تفسیر برهان از محمد بن یعقوب کلینى بعد از چند واسطه از ابوصالح او از امام صادق علیه‌السلام نقل نموده که درباره قومى از بنى‌ضبه نازل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله به آن‌ها فرموده بود، نزد من بمانید که هر وقت مقتضى گردید. شما را به سریه روانه کنم. اینان گفتند: ما در مدینه نمى توانیم اقامت کنیم. پیامبر آن‌ها را به جائى فرستاد که شتران مربوط به صدقات جاى داشتند و فرمود: از شیر و بول شتر(به جهت درمان)تغذیه کنند، اینان بعد از چندى مرتکب قتل سه نفر از چوپانان شتران شدند. پیامبر على را براى سرکوبى آن‌ها فرستاد و امام على علیه‌السلام آن‌ها را اسیر کرده، نزد پیامبر آورد. سپس این آیه نازل گردید..
      در روایت دیگری این آیه درباره طایفه عرینیان آمده که با رسول خدا صلی الله علیه و آله بیعت کردند ولى در دل نفاق و کفر داشتند و به پیامبر گفتند: در شهر مدینه نمى توانیم اقامت کنیم زیرا از مرض وباء آن مى ترسیم و نیز آب و هواى آن براى ما سازگار نیست. پیامبر ایشان را به صحرائى که جایگاه شتران مربوط به صدقات بود، فرستاد و فرمود: از شیر و بول شتران مزبور تغذیه کنید. اینان از موقعیت سوء استفاده کرده چوپان‌هاى شتران را کشتند و شتران را به غارت بردند و مرتد شدند. خبر به رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید، دستور فرمود: بر آن‌ها تاختن کنند و دستگیرشان نمایند. پس از دستگیرى دستور داد دست و پاى آن‌ها را قطع کنند و چشم‌هاى آن‌ها را داغ نمایند و در آفتاب گرم نگهدارند تا بمیرند. جبرئیل در آن حال این آیه را نازل نمود و گفت: کیفر آن‌ها دستورى است که در این آیه است و آن‌ها را نباید مثله نمود. سپس پیامبر از مثله کردن آنها نهى فرمود و شرب بول شتر نیز منسوخ گشت، کلبى گوید: این آیه در شأن ابوبریده الاسلمى هلال بن عویمر نازل شده که با پیامبر عهد بسته بود که نه او را یارى کند و نه به دشمنان او کمک نماید و کسى که به قصد اسلام آوردن باشد راه را بر او نگیرد. بعد از این عهدنامه قومى از بنى‌کنانه براى مسلمان شدن نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله مى آمدند. یاران هلال بر آن‌ها شوریدند و آن‌ها را کشتند و خود هلال در این قتال شرکت نداشت سپس این آیه نازل گردید، طبرى صاحب جامع البیان از یزید بن ابى‌حبیب نقل کند که عبدالملک بن مروان براى انس نامه نوشت و از این آیه سؤال کرد، انس قضیه عرینیین را براى عبدالملک درباره نزول این آیه نوشت چنان که عبدالرزاق نیز در تفسیر خود نظیر آن را از ابوهریره روایت نموده است.

  12. سگ واقعن حیوان وفادار و نجیبی است شاید اگر در حلقه ی آتش گرفتار بشی سگت نجاتت بده نه مادرت!

  13. دسته بندی ادوار زندگی بشر به چهار دوره تقسیم می شود ۱- عصر غار نشینی که در آن دوران انسانها از طریق شکار زندگی می کردند به همین دلیل به آن عصر شکار نیز گفته می شود. ۲- عصر دام پروری که انسان یاد گرفت بعضی از حیوانات را اهلی ساخته و از آنها غذای خود را تامین کند ۳- عصر کشاورزی که انسان آموخت چگونه غذای خود را با کشت گیاهان مفید تامین کند و ۴- عصر صنعت که به دوران معاصر گفته می شود. پیدایش آیین زرتشتی مربوط به عصر دام پروری است که در آن زمان غذای مردم به شدت وابسته به پرورش دام ها بوده و از طرفی هنوز ساختارهای شهری برای حفاظت از گله ها در برابر حملات حیوانات درنده و دزدان شکل مناسبی نداشته است. در این زمان سگ ها نقش بسیار مهمی در حفظ دام ها و مبارزه با حیوانات درنده مثل گرگ ها و غیره داشتند به نحوی که کشته شدن سگ ها می توانست خطرات احتمالی نابودی غذای انسان ها در زمستان و شرایط سخت زندگی آن دوران را افزایش دهد. به همین دلیل آیین زرتشت با وضع این قوانین اول سعی در حفظ جان و امنیت انسان ها داشته و دوم سعی کرده حرمت این حیوانات مفید و مهم در آن دوران را نیز حفظ کند. نمونه هایی از این موارد در اسلام که در عصر کشاورزی انسان ها بوجود آمده در مورد مثلا حفظ حرمت نان بوده به نحوی که همه ما هنوز به خاطر داریم که پدر بزرگ ها و مادربزرگ های ما وقتی یک تکه کوچک نان خشک روی زمین می دیدند در کوچه و خیابان آن را بر می داشتند می بوسیدند و با احترام کنار دیوار می گذاشتند و این به آن معنا نیست که آن تکه نان ارزشش از انسان بالاتر بوده. با ورود انسان به عصر صنعت این موارد کم رنگ شده است. اما به نظر می رسد حکم نجاست سگ با مسائل سیاسی دوران ورود مسلمانان به ایران و تمایل شدید اعراب به تحقیر و ازبین بردن دینی که به آن مجوس می گفتند بی ارتباط نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code