خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / ازدواج زرتشتیان / ازدواج زرتشتیان با محارم / گواهی تاریخ به ازدواج زرتشتیان با محارم

گواهی تاریخ به ازدواج زرتشتیان با محارم

به قلم مدیر سایت
منابع متعدد حکایت از وجود ازدواج با محارم میان زرتشتیان در برهه ای از زمان دارد. پیش از بیان منابع، سخن سعید نفیسی را می آوریم:
«چیزى که از اسناد آن زمان حتماً به دست مى ‏آید و با همه هیاهوى جاهلانه که اخیراً کرده‏ اند از بدیهیات مسلّم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویى در میان اقارب درجه اول حتماً معمول بوده است.» (تاریخ اجتماعی ایران، ج ۲، ص ۳۵)

شواهد تاریخی
یک) فردوسی در شاهنامه قضیه ی ازدواج بهمن با دخترش همای چهرزاد را نقل کرده است. قبلا پستی در این زمینه داشتیم. بر اینجا کلیک شود.

دو) یعقوبی ـ مورخ قرن سوم هجری ـ که خود ایرانی است می گوید: ایرانیان با مادران و خواهران و دختران خود ازدواج می کردند. (تاریخ یعقوبی، ج ۱، ص ۱۵۲)

(عبارت ترجمه تاریخ یعقوبی، مترجم: آیتی، ج ۱، ص ۲۵۳: «ایرانیان آتش را بزرگ میداشتند … مادران و خواهران و دختران را بزنى مى گرفتند و این کار را پیوند و نیکى با آنها و سبب نزدیکى به خدا می دانستند»).

سه) شخصی نزد امام صادق(ع) یک مجوسی را به خاطر اینکه مادرش دختر پدرش است،‏ ولدالزنا خواند. امام او را به خاطر اینکه این عمل مجوسیان برطبق دینشان است، آن شخص را مذمت کرد. (کافی، ج ۷، ص ۲۴۰، ح ۳؛ تهذیب الاحکام، ج ۱۰، ص ۷۵)

چهار) در روایتی از امام علی(ع) آمده است که در شریعت پیامبر مجوسیان، ازدواج با محارم جایز نبوده است اما یکی از پادشاهان آنها این سنت غلط را مشروع جلوه داد و پس از آن میان آنها مرسوم شد. (توحید صدوق، ص ۳۰۶ و وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۴۶)

پنج) شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) در مسائل مربوط به میراث مجوسی مباحثی را مطرح می کند که ازدواج آنها با محارم در آن زمان را نشان می دهد. مثلا مطرح می کند که اگر وارث مجوسی، هم مادر متوفی و هم خواهر او باشد، حکم ارث او چه می شود. یعنی میت نتیجه ی ازدواج پدر با دخترش است. (خلاف، ج ۲، بخش فرائض، مسئله های ۱۱۹ تا ۱۲۳)

شش) وقتی که امام سجاد(ع) توضیح داد که حضرت آدم، هابیل را به ازدواج خواهر قابیل، و قابیل را به ازدواج خواهر هابیل در آورد، شخصی اعتراض کرد که: این کار را امروزه زرتشتی ها انجام می دهند. امام فرمود: زرتشتی ها این کار را بعد از تحریم، انجام دادند. (احتجاج: ج ۲ ص ۱۴۳ ح ۱۸۰، بحارالأنوار: ج ۱۱ ص ۲۲۶ ح ۴)

به منظور آگاهی بیشتر از ازدواج زرتشتیان با محارم در اوایل ظهور اسلام و پیش از آن به کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران، نوشته ی شهید مطهری، چاپ شانزدهم، ص ۲۹۲ ـ ۲۹۸ مراجعه شود.

مهر ۱۳۹۲

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۳۸ نظر

  1. سلام…..
    یکی از موبدهای زرتشتیان بنام اردشیر آذر گشسب دفاعیه ای پیرامون ازدواج بامحارم درسنت زرتشتی آورده است .که عبدالله مبلغی ابادانی در تاریخ ادیان جلد اول اورده است .
    لطفا پیراون جواب موبد گرامی و دفاعیه اش مطلبی بیاورید ……..
    همچنین برای مطالبتان پاسخهایی که زرتشتیان میاورند را باذکر پاسخ خودتان هم بیاورید ……..
    تشکر…

  2. باز اراجیف ومحملات خود را راجب ازدواج با محارم را دوباره تکرار میکنید؟؟؟ از زرتشتیان خجالت نمیکشید از خدا خجالت بکشید!!!!!!شما ایرانی هستید مثلا.چه پاسخی به خدای بزرگ دارید؟؟سایت سرتاسر تخریبی وکوبنده!!!!اینها ثابت نشده.وا عجبا وا عجبا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • مدیر سایت

      اینطور حرف زدن علمی نیست

      • قبل از همه چیز توجه شمارو به کتاب عهد عتیق یهودیان جلب کتم ک ابراهیم با خواهرش ساره ازدواج کرد نوح با خاله اش ازدواج کرد و عمرام یا،همون عمران پدر موسسی با دختر برادرش ازدواج کرد درثانی اگر شما بجز این چرندیات یک کتاب و سندی پیدا کردید و براساس سند و مدرک حرف زدید مردی

        اینو هم بگم که دوران اسلام به سر رسیده اگه سری به دانشگاهها و شبکه های مجازی بزنید متوجه خواهید شد ک نسل امروز یا اتیست هست یا زرتشتی

        • مدیر سایت

          به فرض که در عهد عتیق این حرفها آمده باشه وتصویر کتاب را برای ما نفرستادی، این کتابها تحریف شده هستند

        • زرتشتی یک دین نیست.
          زرتشت برخاسته از فرهنگ سترگ ایران باستان و ایران زمین بوده است که عده ای کلاش روحانی آنرا به دین تبدیل کردند. البته با همین وضع از همه ادیان دنیا برتر و بهتر است. ولی شما اکنون این آیین برخاسته از فرهنگ ایران را با دینهای مسخره خودتان مقایسه می کنید. زرتشتی را به دین، کاری نیست.
          دینها از سوی خدایان آمده اند و آیینها مربوط به انسانا هستند و از سوی انسانها بوجود آمده اند.

          • از سوی خدایان آمده اند؟
            زرتشت هم از سوی ایزدان آورده
            اولین تشرف زرتشت هم که در کنار رود با امشاسپند بوده واسطه وی و اورمزد بوده

  3. من قبلا هم گفتم، بازم میگم قاطبه ی ایرانیان و زرتشتیان آن زمان هرگز راضی به این حکم نبودند، اگر هم جواز ازدواج با محارم بوده جزو ظلم ها و تحریفاتی بوده که موبدان و شاهان به نام دین و بخاطر مصالح حکومتی بر مردم تحمیل کردند، حالا اگر هم عده ای این کار زشت را انجام میدادند ناراحتی و خجالتی نداره، در همه ی جوامع و در همه ی دوران ها همه جور انسانی پیدا میشه، مگه همین الآن ازدواج با محارم در فرقه ضاله بهائیت وجود نداره؟ حالا چون ایرانی هستند و ما از آنها به خاطر عقاید خرافی و زشتشون انتقاد کنیم یعنی به همه ی ایرانیان توهین کردیم!

  4. به حرفهای علمیتان مرا ببخشید!!!!!با عرض پوزش در سایت شما استناد ومنطق نیست! این را پای انتقاد بگذارید.من هم میتوانم به مثلا بوداییان تهمت ازدواج با محارم بزنم.مدرکم کجاست؟استنادم بر چه اساسیت؟نمیتوانم به چند حدیث که معلوم نیست از کجا امده استناد کنم!!!ما حدیث جعلی هم داریم که همه جهت دار هستند.مدیر سایت گرامی من بیسواد هستم مرا ببخشید خواهشا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

  5. ازدواج با محارم در ایران نا روا بوده و هست و به جز چند مورد از چندین شاه برای حفظ خون سلطنتی شاهد دیگری برای آن نیست….

  6. ایرانیان در طول تاریخ بعد از هجوم شما اعراب که به زنان دخترانشان تجاوز کردید مردانشان را از دم تیغ گذاراندید به زور اسلام شمشیر اسلام آوردند.شما حتی می خواستید به زبان عربی سخن بگویند که نتوانستید.شما می خواستید رسوم نیکوی آن ها را از بین ببیرید.که خدا رو شکر بعد از ۱۴۰۰ سال نوروز یلدا سیزده بدر در دلشان جای دارد.

  7. زرتشتیان حتی ازدواج با دختران خاله و عمو و دایی را به سبب اختلالات ژنتیکی جایز نمی دانند چه رسد به خواهر و برادر.
    ولی محمد بن عبدالله با خاله خود خوله بنت حکیم و زن جوان پسر خوانده خود زید بن حارثه خود ازدواج کرد و زن زیبای مصری ماریه قطبی را تحت  عنوان کالا و هدیه قبول کرد و از او در غیاب یکی از زنهاش کام گرفت و خدا را هم در تأیید اعمال جنسی اش شاهد گرفت……..

    • مدیر سایت

      نگفتیم امروزه زرتشتیان با محارم ازدواج می کنند

      http://www.pasokhgoo.ir/node/76093

      خودتون میگید زید پسرخوانده ی حضرت بوده نه پسرش پس ازدواج با همسر او چه ایرادی داره؟ ازدواج با زن جوان و خوشگل چه ایرادی داره؟ مگر در دنیا کم اتفاق می افته؟
      ما منکر برده داری در اسلام نشدیم

  8. روایت چهارمی که از وسایل الشیعه در متن اوردید را اگر قرارست شما قبول داشته باشید و ازدواج با محارم را از ان اثبات کنید یک نتیجه دیگر هم دارد که امام معصوم پیامبری زرتشت را هم قبول کرده پس بحثهای قبلی شما در مورد تردید در وجود زرتشت منتفیست و چون اعتقاد به همه پیامبران قبلی لازمه اسلامست پس اقایانی که زرتشتیت را اصلا دینی الهی نمیدانند تکلیفشان چیست؟ وبعد ثابت میشود که دیگر بحثهای شما مثل ثنویت و توحید ناقص و… هم در فرض وجود بدعتهایی هستند که وارد این دین الهی شده است.

  9.  بهرام چوبىن هم با خواهرش ازدواج کرد …شاهنامه

     

  10. با سلام خطر گروههای تروریستی چون داعش والقاعده وجیش العدل وبوکو حرام برای جهان بسیار جدی است ومردم ایران اعم از شیعه وسنی وسلفی( ضد داعشی ) وزیدی واسماعیلی وقرآنی  وسایر مذاهب ومکاتب اسلامی دیگر وزرتشتی ویهودی ومسیحی وصائبی وادیان دیگر وافراد بی دین ایرانی با هر عقیده سیاسی که دارند باید برای مقابله با تروریسم وحدت داشته باشند وباید با تبلیغات مانع آن شد که افرادی که ساده هستند قول فریب تروریستها را بخورند 

    واینگونه هجوم به هموطنان زرتشتی درست نیست 

    • جان کلام امثال من هم همینست. اگر امروز عراق به این وضعیت افتاده بخاطر همین نزاع های مذهبیست و درس عبرتیست برای ما که هوشیار باشیم و نگذاریم اختلافات مذهبی کشور ما را هم چند پاره کند. باید درک کنیم که حفظ تمامیت ایران فقط در گرو اتحاد همه ایرانیان با هر عقیده ایست.

  11. بفرما! خود حضرت علی هم داره میگه این کار توشریعت زرتشتی جایز نیست و همش تقصیر یکی از پادشاهان خود کأمه بوده

  12. به استثنای چند پادشاه ایران که برای حفظ خون پادشاهی با محارم خودشون ازدواج کردن چیزی به ازدواج با محادم در ایران وجود خارجی نداشته جالب اینجاست زرتشت در گاتها یک کلمه در مورد ازدواج با محارم نمیگه(کاری به سایر متون زرتشتی که نوشته موبدان هستن و هیچ ربطی زرتشت ندارن ندارم) به زور میخواین یه چیزی به زرتشتی ها نسبت بدین . اگر به فرض محال ازدواج با محارم در دین زرتشت باشه چند زرتشتی در قرن ۲۰ یا۲۱ با محارم خود ازدواج کردند ؟امارصفر است اگر فقط یک زرتشتی با محارم خودش ازدواج میکرد تیتر تمام رسانه های دنیا شده بود اما این اتفاق هرگز نیوفتاده است

    • مدیر سایت

      نگفتیم ازدواج با محارم در دین زرتشتیه گفتیم میان زرتشتی ها بوده

      مگر همه ی تاریخ زرتشتی ها در گاتها آمده؟

      نگفتیم الان زرتشتیها با محارم ازدواج می کنن

  13. با سلام به همه دوستان. آیا به نظر شما می توان از راه تخریب چهره ادیان گذشته چهره ای زیبا از دین ، مذهب و تفکرات شخصی خود ساخت ؟ پله ، پله تا رسیدن به داعش. بر خلاف مذاهب چهارگانه اهل سنت ، تشییع در دو دوره آل بویه و صفویه در ایران به قدرت رسید. جالب آنکه حکومت های شیعی در ایران اکثرا کم دوام و جالب تر آنکه تمام قدرت های ریز و درشت شیعه در ایران به دست خود ایرانی ها ساقط و نابود گشت.

  14. اما پرسش اصلی ، آیا ازدواج با محارم در ایران پیش از اسلام رایج و گسترده و اسلام بساط آن را بر چیده ؟ جواب. خیر ، اولا در ایران پیش از اسلام ادیان دیگری هم رواج داشته به عنوان مثال مانویت و مزدکی و بودیسم و … خصوصا در دوره ساسانی ما شاهد رشد آیین مسیحیت در ایران هم هستیم. پس ما فقط با یک دین مواجه نیستیم. دوما همه ما با این سخن کاملا موافقیم که تمامی ادیان الهی پس از مدتی دستخوش تحریف و … گشته اند.

  15. با این حال تمامی ادیان به مرحله ای رسیده اند که با آمدن سوشیانت ( ع) یا مهدی ( ع) همگان این گونه می پندارند که گویا دین جدیدی آمده است. اما مدیر سایت محترم جواب به پرسش شما که می فرمایید در میان زرتشتیان ازدواج با محارم رواج داشته و سند چند هزار ساله رو می کنید من راهی دور نمی روم و نظر شما را به دو نکته پیرامون همین گفته شما جلب می نمایم.

  16. ۱- از زمان تاسیس سازمان ثبت اسناد در ایران هیچ گونه مدرکی مبتنی بر وجود چنین رفتار ناصحیحی در میان اقلیت زرتشتی ساکن کشورمان نه ثبت شده و نه گزارش شده.
    ۲- مگر ازدواج امر نیک الهی و سنت نیکوی پیامبر بزرگوار اسلام نیست. حتی در قرآن کریم سقف داشتن تعداد همسران تعیین و به صورت علنی اعلام شده اما در هیچ یک از جوامع اسلامی از ابتدا تا به امروز به شکلی کاملا افراطی هم از طریق حکام و هم از طریق روحانیون اسلامی به شدت رایج است. با نگاهی به جوامع امروزی اسلامی و وضعیت حقوق فردی و اجتماعی به روشنی تمامی این موارد قابل رویت است.

  17. آیا با این همه ازدواج و زنای با محارم در میان مسلمین خصوصا شیعیان ایران نیست ؟ پاسخ به تفصیل و مستند از خبرگزاری ایرنا برایتان درج می شود به تاریخ ۱۱/۵/۱۳۹۵ هجری خورشیدی.

    • مدیر سایت

      بحث برسر دینه نه تخلف پیروان یک دین. اگر خطای پیروان یک دین، رنگ دینی بخود بگیره ایراد داره

      بارها گفته ام که ازدواج با محارم جزء دین زرتشتی نبوده بلکه بعدها وارد این دین شد و سپس کنار گذاردند

  18. اینمسایل دردی از من وشما دوا نمیکنه‌الان‌چه مسلمان چه‌زرتشتی چه مسیخی و چه …. تو کشور هست .اما ده میلیون مجرد داریم به جا بحثهای بی نتیجه‌در مورد وجوه مشترک حرف بزنیم …اولا که‌ همه‌پیروان هر دین تمام و‌کمال احکامشان اجرا نمیکنن. دوما ما برا زرتشتی ومسیحی و …. همه. حق نداریم اظهار نظر کنیم. به چه حقی وقتی زمان ‌یامبر از کشتن کفار ومشرکین در قرآن آمده چه بسا منظور اغتشاش گران باشه … شما‌فکر نمیکنید الان چند تا زرتستی دیدید شورش کنه یا تروریست بشه
    ه مردمی خونگرم و دارای خصیصه های عاطفی و انسانی من برخورد داشتم مشکل کشور ما بی عدالتی اقتصادی است که باعث بالا. فتن امار جرم میشه و. دانشگاههایی که بدون حساب ورودی دارند بدون استخدام نسخه الان ما چیه …؟

  19. سلام
    جناب فاطمی خود شما پژوهشگر هستید و می‌دانید زمانی که می‌خواهید ادعایی را مطرح کنید باید شواهد علمی و تاریخی مستندی ارایه دهید.
    ۱.ادعای شما این است که زرتشتیان در گذشته با محارم خود ازدواج می‌کردند. پس این مورد در گذشته توسط مردم بسیاری انجام می‌شده است پس در نتیجه باید شواهد تاریخی بسیاری درباره‌ی آن نوشته شده باشد اما شواهد تاریخی زیادی در این‌باره وجود ندارد. برای نمونه باید گزارش‌های زیادی وجود داشته باشد که مردم فلان منطقه‌ی ایران در فلان زمان این کار را انجام می‌دادند اما چنین مدارکی ارایه ندادید.
    ۲.مورد دیگر اختلالات ژنتیکی ازدواج با محارم است، به طوری که اگر این ازدواج به صورت زیاد انجام می‌شده باید شواهد تاریخی زیادی مبنی بر اختلال ژنتیکی مردم ایران گزارش شده باشد که چنین گزار‌ش‌هایی ارایه نشده است.
    ۳.مورد دیگر درباره‌ی پارسیان هند است که گزارشی نشده است که این ازدواج را انجام می‌دهند در حالی‌که این گروه ایرانیانی هستند که حدود ۳۰۰ سال پس از حمله‌ی عرب به هند رفتند پس در نتیجه باید سنت گذشتگان خود را رعایت کنند.
    ۴.مورد آخر نیز درباره‌ی دین کسانی است که این ازدواج را انجام داده‌اند، از آن‌جایی که در ایران ساسانی تمامی مردمان زرتشتی نبوده‌اند نمی‌توان استناد کرد که همه‌ی کسانی که با محارم ازدواج کرده‌اند زرتشتی بوده‌اند. امیدوارم به تک‌تک موضوعاتی که اشاره کردم جواب دهید و جواب را با اشتراک لینک پاسخ ندهید.

  20. مدیر محترم اسناد درست اوردن و اصلا هم دروغ نیس،برید یکم شاهنامه بخونید
    تمام سندهاش داخل شاهنامه هست،درضمن کی گفتع ساره خواهره ابراهیم بوده
    کتاب انجیل و تورات صدبار توسط اشخاص مختلف ک اسمشونم هست
    تحریف شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code