خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / ازدواج زرتشتیان / ازدواج زرتشتیان با محارم / ازدواج با محارم ازدواجی مقدس! / اعدام برای جلوگیری از ازدواج برادر با خواهر!

ازدواج با محارم ازدواجی مقدس! / اعدام برای جلوگیری از ازدواج برادر با خواهر!

به قلم مدیر سایت
زرتشتیان نه تنها با محارم ازدواج می کردند بلکه چنین ازدواجی را مقدس می شمردند. هاشم رضی با استناد به منابع کهن زرتشتی، توضیح داده است که هرکس مانع ازدواج خواهر و برادر شود، حکم او اعدام است و در قیامت برای همیشه در جهنم خواهد ماند. هرگاه کسی محکوم به اعدام می شد، با ازدواج با خواهر خود (و اگر زن بود با ازدواج با برادر خود) از مجازات مرگ بخشیده می‌شد. این حکایت از قداست این ازدواج داشت.
وی می نویسد:
«حکم و فتوای شرعی در مورد کسی که خویدوده یا ازدواج مقدس را میان خواهر و برادر بر هم زند و دختری را که باید به ازدواج برادر خود در آید، به عقد در آورد، حکم شرعی در باره اش همان حکم و حد شرعی زن ربایی است که حد و مجازاتش مرگ و اعدام است و در جهان پسین، روان چنین کسی هیچ گاه به بهشت اندر نمی شود و گناهش غیر قابل بخشایش است.
به کرات در احکام دینی، این حکم ابرام و تأکید شده است که کسی که مانع انجام خویدوده شود، در این جهان مرگ ارزان (= محکوم به مرگ) و در آن جهان مخلّد در دوزخ است و از جمله گناهان کبیره ی غیر قابل بخشایش است.
اما کسی که مرتکب گناهان کبیره ی مرگ ارزان دیگر شده باشد، اگر ازدواج مقدس خویدوده را انجام دهد، گناهان مرگ ارزان وی بخشیده شده و از حد شرعی و مجازات مرگ بخشیده می شود.»
منبع: وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۲، ص ۹۴۷، عبارت فوق از قسمت شرح است.

سعید نفیسی نیز چنین می گوید:
«موضوعی که در آن بحث کرده اند و برخی منکر شده اند اما اسنادی در برابر آن هست، زناشویی با نزدیکان است که در دین زردشت اصطلاح خاصی برای آن هست و «خویتک دس» می گفتند.
اینگونه زناشویی در همه ی دین های باستان به جز مذهب مصریان قدیم ممنوع بوده اما در اوستا و در کتاب های دینی پهلوی اشاراتی به روا بودن آن هست و حتی در کتاب شایست لاشایست که از کتاب های دینی است صریحا گفته شده: «خویتک دس گناهان بزرگ را از میان می برد» و در نظر گردآورندگان این کتاب یک گونه عبادت بوده است.
شواهد تاریخی فراوان  هم هست که برادر و خواهر با هم ازدواج کرده اند و در کتاب دین کرت هم این نوع از زناشویی را باعث شکوه یزدانی و عبادتی تلقی کرده اند.»
منبع: تاریخ تمدن ایران ساسانی، سعید نفیسی (درگذشت ۱۳۴۵ ش)، تهران، انتشارات اساطیر، چاپ اول، ۱۳۸۳ش، ص ۵۴.

همچنین ببینید

بی اختیاری زن در انتخاب همسر / برابری زن و گاو در پیمان بستن بر آنها

به قلم سید محمد ناطقی به رغم سروصداهای بسیار در مورد آزادی و کرامت زن …

۱۹ نظر

  1. سلام به مدیرسایت

    به نظرم موضوع بعضی پستهایتان تکراری است. پرداختن به مسائل جدید بهتره

  2. دلایل ناقص بودن دین زرتشتی:معتقد به دو خدا هستند :یزدان و اهریمن خدای خیر و خدای شر.در صورتی که خداوند یکی است

    • ازدواج با محارم را جایز می دانند.

    • موبدیار مهران غیبی

      به یاری هستی بخش دانا

      درود

      خانم/آقای یه آدم

      ۱- این جستار در باره ازدواج با محارم است ولی پرسش شما در باره دوخدایی است . از این روی پسندیده نیست که در این جستار در باره آن گفتگو شود

      ۲- دو خدای نیک و بد از باورهای «آیین زروان» است.

      ۳- واجب الوجود «زروان» است و دو «خدای نیک و بد» آفریده زروان و در نتیجه «ممکن الوجود» هستند پس شرک نیست.

      ۴- در گاتها کتاب آسمانی زرتشتیان، «من» انسانی دو توانایی دارد: «سپنتا من و اهر من» که با سپنتا من انسان «به من» میشود و با اهرمن انسان «دوش/دش من» میگردد.

  3. این جوسازی کاذب شما در دهها پست مشابه پاسخ داده شده ، ولی ظاهرأ قصد دارید هفته ای یکبار هم که شده این مطلب دروغ را عنوان کنید.
    چطور میشود که حضرت محمد با خاله خود خوله بنت حکیم و همچنین همسر پسر خوانده خود ازدواج کرد ؟
    زرتشتیان معتقد به خداوند یکتا هستند که آنرا در نمازهای روزانه ستایش میکنند. خودتان میگویید اهریمن که همان شیطان در اسلام هست .

    • مدیر سایت

      در هرکامنت یک مطلب بذارید تا بشه در موردش صحبت کرد.

      در مورد ازدواج پیامبر با خاله خود منبع ذکر کنید.

      پسرخوانده پسر انسان نیست پس می توان با همسر او ازدواج کرد

      زرتشتی ها در عین ثنوی بودن، یکتاپرست هستند: http://www.raherasti.ir/3620

      اهریمن با شیطان یکی نیست: http://www.raherasti.ir/4780

  4. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    هنوز سند خردپسندانه ای ارایه نشده که «خئوت ودث» یعنی ازدواج جنسی با محارم است

    • مدیر سایت

      مگر دلیل ازدواج زرتشتیان با محارم منحصر در معنای این کلمه است؟

      • موبدیار مهران غیبی

        به یاری هستی بخش دانا

        درود

        آقای فاطمی بله منحصر به این واژه است چون نام این رابطه «خئوت ودث» است. باید اثبات شود که این رابطه جنسی و منجر به زایش بچه بوده است تا بتوان آن را ازدواج دانست. وگرنه هر گونه پیوند ناجنسی بوده باشد، دیگر ازدواج با محارم نیست.

        • مدیر سایت

          پس با حکایتهای تاریخی چه می کنید که می گویند: فلانی مثلا با مادرش ازدواج کرده و مطالب تاریخی دیگر که اصلا ترجمه این کلمه نیست

    • دینکرد و اردیراف نامه ازدواج با محارم اومده

  5. سلام

    آقای غیبی مگر ازدواج غیر جنسی وجود دارد که شما قبلا گفتید ازدواج هست ولی بدون رابطه جنسی؟! آدم عاقل نیاز جنسی اش را چه کار کند؟؟! 

    گفتم که در زادسپرم این کار برای نیک زایی نسل گوشزد شده، پس یعنی رابطه جنسی هم هست.

    داراب هم فرزند هما و بهمن هست.

     

     

     

    • موبدیار مهران غیبی

      به یاری هستی بخش دانا

      درود

      آقای مهدی

      همیشه بوده و هستند زنانی که میخواستند به هر دلیلی مجرد بمانند. به این چنین زنان همواره گمان بد می رفت که رابطه پنهانی داشته باشند. در زمان ساسانی مجرد بودن آنچنان ناپسندیده بود که میگفتند زن مجرد یک راست به دوزخ میرود. از این روی این چنین زنانی با پیوند «خئوت ودث» به سرپرستی پدر یا برادر در می آمدند تا هم مجرد بمانند و هم به دوزخ نروند و هم گمان بد به آنها نرود. این پیوند جنسی نبود و برای برآورده شدن غریزه انجم نمیشد.
       

  6. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای مهدی

    داستان همای را در شاهنامه یکبار با دقت بخوانید. شوهر/پدر هما در یک جا اردشیر است در یک جای بهمن. در یک پردده پیش از بارداری هما، اردشیر با بهمن میجنگد.

    پس نمیتواند نشان از ازدواج با محارم باشد.

    • سلام آقای غیبی

      ۱. متن شاهنامه ابهام دارد. ولی چیزی که شما گفتید از آن برنداشت نمیشود،  چون اردشیر و بهمن دو شخص متفاوت نیستند و در واقع بهمن لقبی است که به اردشیر داده بودند و شما اشتباها این ها را دو نفر متفاوت فرض کرده اید!! نگاه کنید به کتاب مویدالفضلاء

      ۲. علاوه بر اینها، در گشتاسپ نامه، گشتاسپ قسم میخورد که هرکس به جنگ توران برود و پیروز شود، دخترش را به او میدهد. و در اینجا کسی نیست جز اسفندیار که برادر همای هست. و پس از این پیروزی قاعدتا گشتاسپ باید به سوگندی که خورده عمل کند و همای و اسفندیار راکه خواهر و برادرند به عقد هم درآورد.

  7. یه عده هی میگن ایرانیان با محارم ازدواج میکردن و اگه اسلام نبود این کار هنوز انجام میشد،من یعنی اگه اسلام الان نبود الان خودشون با خوار یا مادرشون ازدواج میکردن یعنی فقط به خاطر اسلامه که با مادر و خواهر خودشون نمیخوابن ،اگه اینجوره که واقعا براشون متاسفم و باید بگم که اسلام برای چنین اشخاصی نعمت هست نه برای انسان های با شرف

  8. ببینید دوستان آیین زرتشت حتی اگر خوب هم بوده باشه با نابود شدن کتابش که به ادعای زرتشتیان آسمانی هست الآن دیگه دین قابل قبولی نیست .. سوای اینکه کارهای خیلی عجیبی هم در باب عبادت انجام میدادن من واقعا نمیدونم مشکل ایرانیا با اسلام چیه در ابتدا میگن اسلام دین چهارده قرن پیش هست و الآن قرن بیست و یک هستش و دین جایی در زندگی بشر نداره بعد که حسابی سر خودشون رو گول مالوندن یاد کوروش افسانەای و آیین زرتشت میفتن … یکم فکر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code