به قلم مدیر سایت
مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۱ در بیت آیت الله یوسف صانعی بودم که سخن از غیرمسلمانان پیش آمد. ایشان کسی را کافر می دانست که در عین پی بردن به حقانیت اسلام، آن را نپذیرد. وی قائل بود چنین افرادی درصد بسیار اندکی را تشکیل می دهند اما نپذیرفتن اسلام از سوی اکثر قریب به اتفاق غیرمسلمانان از روی عناد نیست. بنابراین آنان را نمی توان «کافر» خواند بلکه «غیرمسلمان» هستند.
ایشان اظهار داشت اگر آن درصد کم را کنار گذاریم، بقیه ی غیرمسلمانان در همه ی احکام شرعی با مسلمانان هیچ تفاوتی ندارند یعنی از جهت دیه، ارث، ازدواج، قصاص، طهارت و نجاست، دفن در قبرستان مسلمانان و… با مسلمانان همسانند. همچنین تفاوتی میان اهل کتاب و غیر اهل کتاب نیست.
تدوین: اسفند ۱۳۹۱
سلام من میخواهم با شما مشورتی بکنم من میخواهم برای درس اندیشه اسلامی خودم تحقیقی بنویسم که به نظر شخصی من با استدلال به قرآن زنان حق دارند که رئیس دولت بشوند وخداوند یکتل شاهد است این تحقیقم کاملا آکادمیک است وهیچ انگیزه سیاسی ندارم
به نظر شما نوشتن چونین تحقیقی خلاف قانون است؟ ویا مجرمانه است؟
اگر اینگونه است ننویسم
تحقیق خوبی است و اگر صرفا بحث علمی باشه نه خلاف قانونه و نه مجرمانه. بهتره رنگ سیاسی پیدا نکنه. حتی نظر برخی علما هم این است که زنان می توانند رئیس جمهور شوند.
البته تحقیق دشواری است و باید تخصص لازم را داشته باشید
جناب مدیر
موضع گیری های
ایت الله صانعی در فتنه ۸۸ که یادتون هست
ایشان رئبس جمهور منتخب را درجلسه ای حرامزاده خواندند
که فیلمش هم متاسفانه در فضای مجازی پخش شد
اگر مرجع تقلیدی یک گناه کبیره انجام دهد خود بخود از مرجعیت خلع میگردد
اطلاع دارید که؟!
من از بعد سیاسی و … به ایشون نگاه نمی کنم. حرف علمی ایشان را چون پسندیدم آوردم
ضمنا ایشان رئیس جمهور را حرومزاده نخواند. فیلم را دوباره ببینید. صرفا یک مثال زد و قبل از آن هم همین مثال را شنیده بودم و شاید چندبار
اینجا سایت سیاسی نیست
شما چرا از بعد سیاسی به همه نگاه میکنی?
اگه سایت سیاسی بود من هرگز نمی یومدم
مطلب جالبی بود مدیر محترم در این مورد اتفاق نظر داریم
یک مشکل خیلی از مردم ما اینه که به همه چیز رنگ سیاسی میدن. اگر کسی را که از نظر سیاسی قبولش نداریم، هیچکدام از حرفهای او را نمی پذیریم!!
سلام آقای فاطمی
من درست متوجه نشدم یعنی از منظر ایشون ازدواج مثلا یه زن مسلمان با یه مرد اقلیت درعین حفظ دین دو طرف جایزه؟
از نظر ایشون اگر حقانیت اسلام برای آن مرد اثبات نشده باشه (که غالبا اینظوره) ازدواج زن مسلمان با او ایراد نداره با حفظ دین دوطرف
همینکه کسیکه اسلام را بهر دلیلی نپذیرد یا از آن خارج شود ، کافر یا ملحد و یا به دیگر واژه های قرون وسطایی خطاب میشود تا احیانأ بدنبال آن خون و اموالش را حلال کنند دلیلی واضح بر عدم حقانیت اسلام هست
http://www.raherasti.ir/12610
اینکه بعضی فقهای متجدد سعی دارند نگاهی نو به مسایل دینی داشته باشند و نظرات نواورانه در باب مسایل فقهی و دینی دارند به هیچ وجه نمیتواند بازگوکننده نظر غالب در این مسایل در میان علما باشد و اکثرا هم این دسته از فقها در اقلیت و انزوا و مورد انتقاد اکثریت هستند . حتی امثال اقای مرصاد این دسته را مرجع نمیدانند. پس بهترست برای تعریف کافر به متون اصیل و معتبر فقهی مراجعه کرد. کافر به غیر مسلم اطلاق میشود و فرقی بین مشرک و اهل کتاب در این زمینه نیست فقط تفاوت در ارتباط انان با حاکمیت اسلامیست که کافر ذمی و غیر ذمی را بوجود می اورد. البته بنده با تلاش این اقایان برای بروز کردن احکام دین مخالف نیستم ولی هنوز راه درازی در پیش است و اراده ای در سطح اکثریت فقها را میطلبد…
بیشتر سخن شما درسته اما باید توجه داشت که گاهی مراجع تقلید دیگر نیز فضای جامعه به آنها اجازه نمی دهد فتوای واقعی خود را اظهار کنند و حتی آیت الله صانعی نیز برخی نظرات داره که خصوصی بمن گفته اما نمی تواند اظهار کند
مثلا تا پیش از ارتحال امام خمینی برخی فقها خصوصی می گفتند که اهل کتاب پاکند اما جرات اظهار آن را نداشتند.
با دو واسطه شنیدم که آیت الله مکارم شیرازی خصوصی گفته تراشیدن ریش حرام نیست اما گفته که نمی تونه اظهار کنه
دیدگاه خصوصی آیت الله خویی را ببینید:
http://www.raherasti.ir/7902
حالا چرا در میان این همه مجتهد شما نظرات ایشان را گذاشتید
خوب بود نظرات رهبری را هم میگذاشتید تا داوری آسان تر شود
هر چه باشد نظر رهبر ایران رسمی تر از نظر آیت الله صانعی یا خویی ….
است که به قول آقای مرصاد با رهبر و… زاویه دارند
در اینکه ایشان مجتهده و اجتهادش مورد تایید حضرت امام خمینی بود تردیدی نیست و چون دیدگاه ایشان در مورد غیرمسلمانها (از جمله زرتشتی ها) خاص بود در سایت گذاشتم. این دیدگاه از هر مرجع تقلید دیگر هم که بود می گذاشتم چنانکه تابحال از مجتهدان مختلف مطلب گذاشته ام
مسائل علمی را با امور سیاسی نباید خلط کرد
ولی به نظر میرسه افرادی که از روی عناد و تعصب اسلام را نپذیرفته اند و نمیپذیرند درصد قابل توجه ای از انسانها را تشکیل میدهند
پاسخ شما به عهده همان مجتهدین می باشد