+
خانه / قرآن و حدیث / قرآن کریم / قرآن گواه جهانی بودن اسلام
قرآن گواه جهانی بودن اسلام

قرآن گواه جهانی بودن اسلام

به قلم سیاوش امیرشاهی
برخی، از آیه ی «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُم؛ ما هیچ پیامبرى را، جز به زبان قومش، نفرستادیم تا (حقایق را) براى آنها آشکار سازد» (ابراهیم، آیه ۴) استفاده کرده اند که هر قومی دین مخصوص خود را دارد و اسلام مخصوص عرب هاست.
اما آیاتی دیگر، جهانی بودن اسلام را نشان می دهند و چون اسلام در سرزمین عرب ها ظهور پیدا کرده طبیعی است که به زبان آنها سخن می گوید.

ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَهً لِلْعالَمینَ (انبیاء: ۱۰۷)
تو را رحمتی بر جهانیان فرستادیم.

ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاسِ بَشیراً وَ نَذیراً (سبأ: ۲۸)
تو را نفرستادیم مگر اینکه همه ی مردم را بشارت و انذار دهی.

إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرى‏ لِلْعالَمینَ (انعام: ۹۰)
این رسالت، وسیله ی تذکر جهانیان است.

تَبارَکَ الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمینَ نَذیراً (فرقان: ۱)
زوال ناپذیر و پر برکت است کسى که قرآن را بر بنده‏اش نازل کرد تا بیم‏دهنده جهانیان باشد.

لِأُنْذِرَکُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ‏ (انعام: ۱۹)
هدف من این است که همه شما و کسانى را که سخنم به آنها مى‏رسد با قرآن انذار کنم)

قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعاً (اعراف: ۱۵۸)
بگو اى مردم! من رسول خدا به سوى همه شما هستم

هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه (توبه: ۳۳، فتح: ۲۸، صف: ۹)
او کسى است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه ی ادیان غالب گرداند

مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآَخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ (آل عمران: ۸۵)
و هر کس که دینى جز اسلام اختیار کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیاندیدگان خواهد بود.

دعوت پادشاهان بزرگ به اسلام
ارسال نامه از سوی پیامبر(ص) به پادشاهان بزرگ از جمله پادشاه ایران و دعوت آنان به اسلام، یکی از نشانه های جهانی بودن اسلام است.

۲۳ نظر

  1. درود بر بندگان پاک خدا

    دستورات قران بسیار اولیه هست، چطورممکنه  با سخنانی که در سطح یک انسان بالغ هم نیست کل جهان رو راهنمایی کرد. تنها چیزی که در این ایات مشخصه تناقض اونها با ایه ی اولیه. ضمن اینکه برای هدایت کل جهان باید شناخت کافی روی تمام جهان داشته باشی.

    همین توهم جهانی بودن اسلام باعث کشته شدن انسان های بی گناه بی شماری شده.

    ضمن اینکه در کتاب قران اومده که در دین اجباری نیست. گیج کنندست

    • اگر اسلام گفته: اسلام دین جهانیه، معناش اینه که دیگران به زور باید مسلمان شوند؟ در زمان پیامبر ص مگر یهودیان در مدینه زندگی نمی کردند؟

      • در این که دین اسلام کامل است شکی نیست و این اسلام برای کسانی امده است که اون زمان به جای خدا خر گاو سنگ میپرستن
        نه برای دین رزدشت که از اول یکتا پرس بود قبل اینکه دین اسلام به وجود بیا دین زردشت کلیه اعمال دین اسلام گفته ما نیازی به حسن حسین نداریم بعدشم شما یک جا به مت معرفی بکن که امام حسین گفته باشه من از طرف خدا برگزیده شدم یا اعدای پیامبری الاهی که چرا به مردمش نگفت من از طرف خدا امدم با من نه جنگید امام بخاطر دین نبود بخاطر قدرت جنگید وگر نه زمانی که رفت پیش پیک به مخدار نوشت مخدار گفت بهش الان وقتش نیست چرا گوش نداد گفت مردم سوست ایمانن چرا گوش نکرد اگر بخاطر دین بود چرا بیعت نکرد تا در زمان و موقع مناسب تری حمله کنن بعدشم من کاری ندارم به اسلام اما ما یکتا پرست بودیم نیازی به راهنما نداریم

        • تمام دین فقط در یکتاپرستی خلاصه نمی شه

          دین زرتشتی را نشان بده که چیست و بعد بگو همه احکام اسلام در زرتشتی آمده. زرتشتیها فقط گاتها را قبول دارند که تنها ۲۳ صفحه از آن بدستمان رسیده

          دلایل متعدد بر امامت امام حسین ع در دست است.

    • مشکل شما تشویش کردنه فقط همین و اما هر آدم ازاده ای میدونه حق چیه باطل چیه ما در حکومت اسلامی کسانی داشتیم که یهودی بودن همسایه مسلمانان بودن این یعنی چی؟؟؟؟…..این یعنی امنیت اسلام که برای جهان اورده این یعنی آزادی در دین و مذهب این یعنی نژاد پرستی در اسلام هرگز …و الا بی نهایت ….این حد تا اینجا معین شد گذشته تر از اسلام دین های زیادی امدن ولی وقتی قران نازل شد تازه خداوند فرمودن رضیت لکم السلام دینا این یعنی که همه ادیان جز اسلام خدا رو راضی نمیکنن چون تحریف شدن ولی فقط اسلام و قران نه  و نخواهند توانست تحریف کنند….و اما لا اکراه فی دین

      شأن نزول آیه 

       . یکى از غلامان انصار به نام صبیح مسلمان نبود ولى انصارى او را به اسلام مجبور مى ساخت این آیه نازل شد که ( لا اکراه فى الدین) .

      …خوب بعد شما با حرفاتون میخاین قران رو زیر سوال ببریید به والله نمی توانید همان جای که خدا فرمودن:
      یُرِیدُونَ أَن یُطْفِؤُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ

      مى‏خواهند نور خدا را با دهان‏هاى خود خاموش کنند ولى خداوند نمى‏گذارد تا این که نور خود را کامل کند و هر چند کافران خوش ندارند

      والسلام

      برای اینکه بیشتر اگاه شوید به این لینک مراجعه کنید…

      http://tohid.ir/fa/persian/articleView?articleId=4760#_ftn306

  2. ۱- در دین اجباری نیست.

    ۲- و هر کس که دینى جز اسلام اختیار کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیان کاران خواهد بود.

    شما این دو ایه رو چطور تحلیل می کنید؟

    و حالا رابطه ایه دومی با این ایه رو چطور تحلیل می کنید؟

    ۳- کسانی که ایمان آورده اند، کسانی که به آیین یهود گرویدند و ترسایان و صائبان هر کس که به خدا و روز رستاخیز ایمان داشته باشد و کار نیکی انجام دهد، پاداش آنها نزد پروردگارشان است و برآنها ترس و اندوهی نیست.

    • یک) یعنی در این دنیا نمی شه کسی رو مجبور به پذیرش اسلام کرد

      دو) این آیات پذیرفته نشدن غیر از اسلام مربوط به آخرته چنانکه در ادامه نقل کردید

      سه) در تفسیر نمونه در پاسخ به نکته ی سوم شما آمده است:

      ۱ – اگر یهود و نصارى و مانند آنها به محتواى کتب خود عمل کنند مسلما به پیامبر اسلام ص ایمان مىآورند چرا که بشارت ظهور او با ذکر صفات و علائم مختلف در این کتب آسمانى آمده است که شرح آن در ذیل آیه ۱۴۶ سوره بقره خواهد آمد .
      مثلا قرآن در آیه ۶۸ سوره مائده مىگوید : قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْراهَ وَالإِنْجِیلَ وَما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ :
      « اى اهل کتاب شما ارزشى نخواهید داشت مگر آن زمانى که تورات و انجیل و آنچه را از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده بر پا دارید » ( و از جمله به پیامبر اسلام ص که بشارت ظهورش در کتب شما آمده است ایمان بیاورید ) .
      ۲ – این آیه ناظر به سؤالى است که براى بسیارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده ، آنها در فکر بودند که اگر راه حق و نجات تنها اسلام است ، پس تکلیف نیاکان و پدران ما چه مىشود ؟ ، آیا آنها به خاطر عدم درک زمان پیامبر اسلام و ایمان نیاوردن به او مجازات خواهند شد ؟
      در اینجا آیه فوق نازل گردید و اعلام داشت هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده است اهل نجات است ، و جاى هیچگونه نگرانى نیست .
      بنا بر این یهودیان مؤمن و صالح العمل قبل از ظهور مسیح ، اهل نجاتند ، همانگونه مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام .
      این معنى از شان نزولى که براى آیه فوق ذکر شده و بعدا به آن اشاره خواهیم کرد نیز استفاده مىشود .

       

  3. سیاوش امیرشاهی

    ۱- در دین اجباری نیست. (یعنی در خوردن دارو یا زدن واکسن اجباری نیست).
    ۲- و هر کس که دینى جز اسلام اختیار کند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیان کاران خواهد بود. (هرکس به جای واکسن زدن یا مصرف دارو، خودش رو بیشتر آزار بده، ضرر خواهد کرد).

    این عبارات مکمل هم هستند. تعارضی با هم ندارند.

    ۳- کسانی که ایمان آورده اند، کسانی که به آیین یهود گرویدند و ترسایان و صائبان هر کس که به خدا و روز رستاخیز ایمان داشته باشد و کار نیکی انجام دهد، پاداش آنها نزد پروردگارشان است و برآنها ترس و اندوهی نیست. (کسی که دارو مصرف نکرد و اصلاً نمیدونست که باید دارو مصرف کنه و یا اصلاً دسترسی به دارو نداشت، اگر بیفته بمیره ممکنه عاقبت به خیر بشه. چون این دارو نخوردنش خودکشی حساب نمیشه).

    • یک) یعنی در این دنیا نمی شه کسی رو مجبور به پذیرش اسلام کرد

      دو) این آیات پذیرفته نشدن غیر از اسلام مربوط به آخرته چنانکه در ادامه نقل کردید

      سه) در تفسیر نمونه در پاسخ به نکته ی سوم شما آمده است:

      ۱ – اگر یهود و نصارى و مانند آنها به محتواى کتب خود عمل کنند مسلما به پیامبر اسلام ص ایمان مىآورند چرا که بشارت ظهور او با ذکر صفات و علائم مختلف در این کتب آسمانى آمده است که شرح آن در ذیل آیه ۱۴۶ سوره بقره خواهد آمد .
      مثلا قرآن در آیه ۶۸ سوره مائده مىگوید : قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْءٍ حَتَّى تُقِیمُوا التَّوْراهَ وَالإِنْجِیلَ وَما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ :
      « اى اهل کتاب شما ارزشى نخواهید داشت مگر آن زمانى که تورات و انجیل و آنچه را از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده بر پا دارید » ( و از جمله به پیامبر اسلام ص که بشارت ظهورش در کتب شما آمده است ایمان بیاورید ) .
      ۲ – این آیه ناظر به سؤالى است که براى بسیارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده ، آنها در فکر بودند که اگر راه حق و نجات تنها اسلام است ، پس تکلیف نیاکان و پدران ما چه مىشود ؟ ، آیا آنها به خاطر عدم درک زمان پیامبر اسلام و ایمان نیاوردن به او مجازات خواهند شد ؟
      در اینجا آیه فوق نازل گردید و اعلام داشت هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده است اهل نجات است ، و جاى هیچگونه نگرانى نیست .
      بنا بر این یهودیان مؤمن و صالح العمل قبل از ظهور مسیح ، اهل نجاتند ، همانگونه مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام .
      این معنى از شان نزولى که براى آیه فوق ذکر شده و بعدا به آن اشاره خواهیم کرد نیز استفاده مىشود .

  4. نحل ۳۶: در حقیقت میان هر امتی فرستاده ای برانگیختیم.

    برای هر امتی رسولی است پس هر گاه رسول آنها آمد بین آنها به عدالت حکم خواهد کردو به کسی ستمی نمی شود. (قران .سوره یونس.آیه۴۷

    ما هیچ رسولی میان هیچ قومی نفرستادیم مگر احکام الهی را بزبان همان قوم برایشان بیان کند. (قران .سوره ابراهیم.آیه۴)

  5. همه ادیان از این ادعاها دارند:
    ۱. ما برحقیم
    ۲:ادیان گذشته منحرف شده اند
    ۳:ادیان بعدی بدعت اند
    ۴: ما پیروز دنیا و آخرتیم
    ۵:بقیه مردم در ذلالت و گمراهی اند
    ۶: ما وسط بهشتیم بقیه قعر جهنم
    ۷: فقط پیام ما جهانیست

    • البته گواهشونم کتاب مقدسشونه

    • این طبیعیه. این حرف در مورد صاحب نظران هم هست. صاحب نظران هم فکر می کنن که حرفشون بهترینه

    • بسمه تعالی
      اگر قرآن خوانده باشید ، خداوند تبارک و تعالی هم در چند جای قرآن ، اشاره دارد که این کتاب ، پیامبران و کتب قبلی را تصدیق می کند(مثلاً آیه ۲۸۵ سوره بقره) و کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند رستگارند. ولی اولا: قرآن تحریف نشده است. ثانیاً: تأکید قرآن بر جهانی بودن است( بر خلاف تورات که مخاطبش بنی اسرائیل است ، مخاطب قرآن کل مردمند)

    • با سلام ؛ درباره اسلام بهتر بود این طور می گفتی آقا سید :
      ۱ : خداوند أحد و واحد است و خالق همه چیز .
      ۲ : خداوند ربّ است پس به یقین پیامبری به سوی مردم می فرستد .
      ۳ : باید از فرمان های پیامبر خدا تبعیت کرد .
      ۴ : خداوند زن و فرزند ندارد و همتایی نیز ندارد .
      ۵ : باید خداوند را آن طور که شایسته بزرگی اش و قدرتش و بالأخره آن طور که خودش میخواهد بپرستیم .
      در نتیجه = تثلیث میشود شرک (بند ۱) ، یهودیان بر خلاف حرکت می کنند (بند ۳ و ۵) ، زرتشتیان بر راه صحیح نیستند(بند ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵) ، اصلا معلوم نیست اهورا مزدا به زرتشت چه گفته ، چون فقط ۲۰ صفحه اش باقی مانده ؛ این ها به کنار ، حتی یشت ها نیز تحریف شده اند – به گفته دکتر پورداود – .

      • بهتر نیست کمی در دین خودتان هم تحقیق کند ؟ عقل می گوید هدایت نفس اولی به هدایت دیگران است .
        چون توصیه به مطالعه دارید توصیه می کنم به مطالعه الاستبصار شیخ طوسی تا دریابید عقاید امروزتان تا چه اندازه با عقاید علمای متقدم شیعه در تضاد است .
        بر این اساس گرچه مبانی ۵ گانه ذکر شده شما نه موجز است نه کافی ولی درخواهید یافت عقاید امروز اصولیون شیعه با بندهای ۱و۳و۴و۵ فوق کاملا مغایرت دارد . یقینا روش مداحی و عزاداری مورد تایید علمای اصولی خصوصا قمه زنی و …. مغایر عبادت شایسته بزرگی خداوند است .

  6. این ایات تضادی با برای هر قومی پیامبری اوردیم ندارد
    همه پبامبرانی که امدند رحمت جهانیان بودن ولی زبانهاشون با هم فرق میکرده و این دلیلی نمیشده که یک مثلا انگلیسی زبان نتواند مسلمان یا مسیحی یا زرتشتی شود
    اگر پیامی رو که خدا برای اون قوم اورده بفهمد و با روحش و علایقش سازگاری داشته باشد چرا نباید به دینی روی اورد?
    چون همه ادیان در کلیاتی که خدا میخواسته مشترک هستن و جزییات کتفاوت هست که انهم دلیلش تفاوت منطقه نوع زندگی درجه پیشرفت و اداب و سنن مناطق مختلف زمین است
    اصلا فلسفه اینهمه پیامبر همین است چون همه مردم به یک پیامبر نمی توانسته امد دسترسی داشته باشن

  7. قران کتابیست پر از تناقضات ناشی از مقتضیات زمانی مکانی
    ۱-یک جایی لا اکراه فی الدین فرموده در جایی دیگر تمامی ادیان حتی یهود و ناصری را مردود اعلام کرده و این دیمن را تنها دین بر حق میخواند و قتلو فی سبیل الله میفرماید و تمامی جهاد ها از احد و جهاد با روم و ایران و افریقا تا عثمانی و داعش بر این پایه اجرا شده و میشوند.

    • کوتاه بنویسید و در یک کامنت یک موضوع را مطرح کنید

      در تفسیر نمونه در توضیح این آیه آمده است:

      از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمىتواند داشته باشد و جمله « * ( لا إِکْراه فِی الدِّینِ ) * » در واقع اشاره اى به همین است 

  8. از کتابی که گواهی و سطر فوق العاده ایی بر الهی بودن آن بجزء یک ادعا نیست ،
    نمیتوان هیچ صحت و گواهی از آینده را از آنرا برداشت کرد
    مگر کسی همچون نوستراداموس که ادعای پیامبری نداشته
    ولی جنگهای اول و دوم جهانی را پیش بینی کرده بود.

  9. البته داعش و القاعده نیز از این پیش فرض جهانی بودن اسلام بهره گرفته اند.البته در کنار جهانی بودن وعده حکومت و فرمانروایی بر همه جهان نیز به مسلمین داده شده است که باعث حرکات تندروی رادیکال های اسلامی میشود.با این پدیده مخرب هیچ کاری نمیتوان کرد؟

  10. در روایات صحیحه شیعه آمده است در تفسیر لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِینِ کُلِهِ
    این آیه تحقق نمیپذیرد مگر وقتی که یهودی و نصرانی و صاحب کیشی نماند؛ مگر آنکه به حق (یعنی اسلام) گرویده شود، تا اینکه گوسفند و گرگ، گاو و شیر، انسان و مار، از یکدیگر در امان باشند، و تا اینکه موش انبان را نجود و تا اینکه جزیه برداشته و صلیب شکسته و خوک کشته شود و همان است فرموده خداوند متعال که میفرماید: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِینِ کُلِهِ وَلَوْ کَرِهَ المُشْرِکُونَ
    منابع : مکیال المکارم سند حدیث ذیل توضیح شماره ۱۸۳
    ویژگی های امام زمان علیه السلام نوشته: سید محمد تقی موسوی اصفهانی ذیل توضیح ۱۰۷

    در پاسخ کسانی که معتقدند انحراف دستور به کشتن موجودات زنده خبیث فقط از انحرافات زرتشتیان است خیر منحرفین دین خدا اتفاقا همیشه مشابه هم عمل می کنند . زرتشتی و شیعه هم ندارد .

    روایات دیگری هم در کشتن حیوانات خبیث در کتب شیعه آمده

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی