خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / زرینکوب / چگونه می توان ایرانی بود؟ / شناسایی نژاد خالص ایرانی، تصوری کودکانه

چگونه می توان ایرانی بود؟ / شناسایی نژاد خالص ایرانی، تصوری کودکانه

به قلم دکتر زرین کوب
دکتر عبدالحسین زرینکوب (درگذشت: ۱۳۷۸) طی مقاله ای در سال ۱۳۵۲ می نویسد:

«چگونه می توان ایرانی بود؟ بدون شک خون و نژاد درین مورد عامل اساسی نیست چراکه از دوران هخامنشی تا امروز آنقدر اقوام مختلف از پارسی و سکایی و تورانی و یونانی و عرب و تاتار در این سرزمین بهم آمیخته اند که تصور خون و نژاد خالص، کودکانه است…
زبان هم اگرچه بی تردید در تکوین شخصیت ایرانی نقش اصلی دارد، اما تصور آن که تنها با یک زبان خالص و مخصوصا خالی از لغات غیرایرانی است که ایرانی می تواند ایرانی باشد، چیزی جز یک رؤیای شیرین نیست.
و وسوسه ای که امروز بعضی دوستان ما را وامی دارد که نسبت به عناصر غیرایرانی زبان فارسی روی ترش کنند هرچند ناشی از غیرت ملی است اما اصرار و ابرام در آن، زبان ما را محدود می کند و فرهنگ ما را از آنچه طی قرنها تاریخ خویش به غنیمت یافته است، محروم می سازد.»

منبع: مقاله ی «چگونه می توان ایرانی بود؟ چگونه می توان ایرانی نبود؟»، چاپ شده در کتاب «پژوهشگران معاصر ایران» (جلد مربوط به زندگینامه ی عبدالحسین زرین کوب و محمدجعفر محجوب)، هوشنگ اتحاد، تهران، فرهنگ معاصر، چاپ اول، ۱۳۸۷، ص ۲۲۷

زرینکوب

همچنین ببینید

امام علی(ع)

امام علی(ع) و فرق نگذاشتن میان عرب و ایرانی

به قلم مدیر سایت یک) روزی عده ای از موالی (ایرانیان) نزد امام علی(ع) از عربها شکایت …

۸ نظر

  1. سیاوش امیرشاهی

    سلام. یک کلیپ جالب
    ۳ دقیقه هست و باستان پرستهای افراطی رو به با یه سؤال به چالش میکشه
    http://www.adyannet.com/news/14292

  2. نظر استاد زرینکوب  صائب و ثاقب بود.

  3. نمیدونم چرا این وبسایت و وبسایت ادیان نت منبع گفتارهای ایران ستیزانه به خدا ایران پرستی از عرب پرستی خیلی بهتره شما اعراب به ظاهر عیرانی(ایرانیان قلابی) به جز دین خونریز و تمدن ستیز اسلام چه چیزی تحویل بشریت دادین. خدا میدونه چه قدر از دولت ایران و کشور های عربی پول میگیرین.

  4. چه بخواهید چه نخواهید پدر همه حضرت ادم توی فلسطین امروزی بودند و رواج پیدا کردند و اول اعراب شکل گرفتند چقدر ساده لوحانه حرف میزنیم که عرب کیست و غیره کیست نسل همه بر میگرده به اعراب اوناهم به نوح و نوح هم سر اخر به ادم و حوا میرسه فقط یه کم تفکر کافیه…. برای همینه که خدا میگه یک ساعت تفکر از هزار سال عبادتی که مورد قبول باشه با ارزش تره خواهشا فقط یه لحظه تفکر

    • منبع گفتار شما چیست؟ همه مردم از نژاد آدم(ع) هستند. چه ایرانی چه عرب و….. رنگ پوست تنها در موقعیت های جغرافیایی تغییر داده شده است مگر نه پوست اهمیتی ندارد اکنون سفید باشم شما بیایید مرا سیاه رنگ کنید اتفاقی میفتد؟ انسان اسب نیست که بنابر نژاد بررسی شود. قرآن چه زیبا گفت برتری به تقواست:
      الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر »؛ (سوره حجرات/آیه ۱۳) (ای مردم ما شما را از یک مرد و زن یعنی از آدم و حوا آفریده ایم و شما را در قبایل گوناگون قرار داده ایم تا یکدیگر را بشناسید. اینها ملاک برتری نیست. گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. خداوند بسیار دانا و بسیار آگاه است.)
      نژاد همه از انسان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code