خانه / حیوانات / خرفستران / آبروداری زرتشتیان / زرتشتی های امروز از همه ی خرفستران (حیواناتی که باید نابود شوند) نام نمی برند!
مورچه حیوانات

آبروداری زرتشتیان / زرتشتی های امروز از همه ی خرفستران (حیواناتی که باید نابود شوند) نام نمی برند!

به قلم مدیر سایت
از کارهای خسارت بار زرتشتی، وجوب کشتار بخشی عظیم از حیوانات است. عموم منابع کهن زرتشتی کشتن خرفستران را واجب و دارای ثواب فراوان ذکر کرده اند و گاه کفاره ی گناهان شمرده اند؛ چون این حیوانات در زمره ی شرورند و آفریده ی اهریمن.
کشتن خرفستران در کتاب های کهن زرتشتی به قدری تکرار شده و مورد تأکید قرار گرفته که قابل انکار نیست. اما برای حفظ آبروی این دین، چنین می نویسند: «خرفستر یعنی سوسک، پشه، موش، مگس و…» با گذاردن سه نقطه، حاضر نیستند از همه ی این حیوانات نام ببرند. گاهی سه نقطه هم نمی گذارند و می گویند: حیواناتی از این قبیل خرفسترانند. اینان بدین وسیله پنهانکاری، عوام فریبی و آبروداری می کنند! سپس این کار نامعقول را توجیه می کنند که این حیوانات، زیان می رسانند و امروزه نیز این کار صورت می گیرد.
اما بررسی منابع زرتشتی نشان می دهد که خرفستران منحصر به این چند حیوان نیست.

حیواناتی که خرفستران به شمار می روند
کتاب وندیداد، ترجمه و شرح هاشم رضی، جلد ۲، صفحه ی ۷۶۲ ـ ۷۷۵ (قسمت شرح) با توجه به منابع کهن زرتشتی به تفصیل به این موضوع پرداخته است. با مرور این قسمت کتاب، به نام حیوانات زیر بر می خوریم که خرفستران به شمار می روند و کشتنشان واجب است:
زنبور، لاک پشت، مار، مورچه (مخصوصا مورچه ی دانه کش)، وزغ، موش، ملخ، مگس، عنکبوت، کرم، سوسک، پشه، بید، شپش، گرگ، عقرب، مارمولک، شیر، جغد، پلنگ، فیل، کفتار، شغال، گربه، سیاه گوش، بزمجه، کرفومی، سمه، همزیک، مکریز. (چهار مورد اخیر برای نویسنده نیز نامفهوم بوده است)
به طور کلی همه ی درندگان، خزندگان و گزندگان در زمره ی شرورند و کشتنشان واجب و پرثواب. بنابراین حیوانات فراوان دیگر نیز در زمره ی خرفستران خواهند بود.
شاید این شعر فردوسی در انتقاد به زرتشتیان باشد:
میازار موری که دانه کش است
که جان دارد و جان شیرین خوش است

در اسلام
در اسلام نیز کشتن حیوانات آزار رسان مجاز است و حتی گاه واجب می شود اما زمانی چنین چیزی مطلوب است که آن حیوان به انسان ها آسیب برساند مثلا کشتن ماری واجب است که اگر آن را نکشیم انسانی را نیش می زند نه اینکه در بیابان ها راه بیفتیم و انواع حیوانات درنده و گزنده و خزنده را بکشیم بدون اینکه آنها به انسان ها کاری داشته باشند.
زرتشتی ها در گذشته و حتی تا حدود صد سال پیش در ایران، به بیابان ها می رفتند و برای رسیدن به ثواب، حیواناتی را قتل عام می کردند که مشغول زندگی خود بودند و کاری به انسان ها نداشتند!

همچنین ببینید

امام علی(ع)

مقایسه ی رفتار امام علی(ع) با پادشاهان(۳)

به قلم مدیر سایت در فکر قیامت سُوَید بن غفله گوید: روزی بر علی(ع) وارد …

۱۴ نظر

  1. در دین زرتشتی کسی برای انجام عملی نیک بدنبال ثواب بردن نیست بلکه آنرا برای انسانیت خود انجام میدهد و حیوان آزاری بسیار نکوهیده است.
    ولی در دین اسلام هر ساله صدها هزار گوسفند را برای ثواب آخرت میکشند و چال میکنند تا سنت اعراب مکه را بجا آورده باشند. سگ و گربه کشی در جوامع اسلامی در عصر حاضر که دیگر جای خود دارد.

  2. همه ادیان بعد از فوت پیامبر دچار انحراف شده اند و اگه شما تاریخ باستان رو مطالعه کنید ، بعضی از حیوانات برای انسان مقدس و سودمند بوده اند که این باعث شده برای انسان عزیز باشند . بعدش هم آریایی ها مردمی کوچ نشین و دام پرور بوده اند و سگ رابطه نزدیکی با اون ها داشته . اگه واقعا همچین چیزی واقعیت هم داشته باشه ، شما مجبور نیستید انجام بدید و فقط انسان های متعصب و نادان همچین کاری رو میکنند . ما انسانیم و باید در مورد چیزی تفکر و تعقل کنیم سپس اون کار رو انجام بدیم و متاسفانه بیشتر انسان ها به طور متعصبانه به چیزی که نمیدونن خوبه یا بد عمل می کنن ، همونطور که در قرآن کریم اومده که بیشتر انسان ها تفکر نمی کنند .
    بعدش هم ممکنه این دستوری که در وندیداده اومده بعد ها در زمان اشکانیان یا ساسانیان از ملل دیگر وارد دین زرتشت شده اند .همین الان در بعضی شهرها ، شهرداری اقدام به کشتن سگ ها و حیوانات میکنه در حالی که به قول شما چنین چیزی در اسلام جایز نیست پس چطور چنین چیزی اتفاق افتاده ؟
    مطمئنا بعضی از افراد هر دین اعمالی را انجام می دهند که باعث بدنام شدن اون دین میشه و جلوگیری از عمل اونها کاری غیر ممکنه
    در پناه یزدان پاک

  3. خود زرتشت و بینش او که در گاتا است مخالف هر کشتنیست.بعد از زرتشت چون زبان اوستایی درست درک نمیشد مغان مادی و ایلامی و سامی از نژاد های بیگانه وارد دین پاک زرتشت شدند و این مسائل را نوشتند.خود زرتشت حتی با قربانی کردن هم مخالف بوده و در گاتها هست.همچنین حتی با مواد هوشربا .الان موقع نوزایی دین زرتشتی و ظهور سوشیانت هاست که در اوستا در استوته یسنیه نوید داده شده.امروز آموزش زرتشت فقط از روی گاتاهاست بویژه نسل نوزرتشتی .و آن در واقع انسانیت است.دین پاک زرتشت زدوده میشود در این زمان از همه غبار ها و زنگار های گرفته شده از هزاران سالیان

  4. انصاف حکم می کند که فاصله ما بین اعتقادات مذهبی و دین در انتقادات حفظ شود ، دین زرتشتی همانند همه ادیان در طول زمان دچار تحریف و تغییر و سو استفاده گردیده ، عمده خرده گیریهای این سایت بر مبنای دین مغان و وندیداد است ، مغان غربی پس از گرایش ایرانیان به ایین شرقی مزدیسنا ، در لباس دین جدید عقاید و سنن و خرافات قدیم را زنده ساختند . زبان گاتها و نگرش گاتها نگرش عرفانی و اخلاقی به دین است و در این نگرش احکام مذهبی جای ندارند ، برای بیان اصول ایین مزدیسنی نگرش اخلاقی و عرفانی زرتشت کفایت می نماید ، امروز به بشر ثابت شده است که قالب ساختن احکام و قواعد اجتماعی که خیر و شر این قواعد به زمان و مکان و دوره وابسته بوده و تقدس بخشی به رسوم عرفی عامل تحجر و عقب افتادگی ملت هاست چرا که احکام چارچوب بسته ای از قواعد میسازد که در طول زمان غیر قابل تغییر هستند و اگر بنا بر پویایی فقه و نو اندیشی در این قالب ها باشد هم باز نگرش زرتشت پیشرو تر است چرا که از ابتدا مبنای قواعد اجتماعی را بر عقل و عرف و اخلاق قرار داده و نو اندیشان مسیحی و یهودی و مسلمان نهایتا بازگشتشان به عرفی نمودن قواعد اجتماعی اسلام ، پذیرش صحت نظر زرتشت و ایین مزدیسنا می باشد ،

    • مدیر سایت

      بحث اصلی در مطلب بالا پنهانکاری است نه اینکه کشتار حیوانات جزء دین زرتشتی هست یا نه

      این را همه می دانند که تحریفاتی در دین زرتشتی راه یافته و یکی از آنها کشتن خرفستران است

  5. نه اینکه در اسلام و منبرهای حضرات، پنهان کاری در کشتن حیوانات بخصوص سگها وجود ندارد
    و با تناقضات و فساد بسیار در اسلام ، گیر سه پیچه داده اید به آن سه نقطه …
    شما حتی لحظه ایی نخواستید فکر کنید که شاید منظور از کشتن عظیمی از حیوانات زمانیست که
    آنها آفت میشدند ​.
    از کدام منبع و مسند در آوردید که زرتشتیان که آنزمان در زیر تبعیض و خفقان اسلام بودند ،
    رمقی برای رفتن به بیابانها داشتند تا حیوانات را بکشند ؟
    همین الان از صبح تا غروب بروید به بیابانهای ایران ، ببینم چقدر چرنده و خزنده می بینید ؟

  6. چو من گر دوست داری کشور خویش
    ستایش بایدت پیغمبر خویش
    به ایمانی ره بیگانه جویی
    رها کن تا به کی بی آبرویی!
    در اوستای «پَتِت» یا توبه نامه زرتشتیان امده است :
    «از هر گونه گناهی که من از جهت روانی نسبت به بهمن امشاسپند و از لحاظ تنایی نسبت به چهارپایان مرتکب شده ام پشیمان گشته و توبه میکنم.اگر چارپایی را زده یا آزرده ام یا با شکنجه و سختی کشتم یا خوراک و آب را به گاه خود به او ندادم.اگر استخوان او را شکستم یا زخمی کردم یا از دزد و گرگ و راهزن نگهداری نکردم و یا از گرما و سرمای بی اندازه دور نگاه نداشتم.اگر گوسفندی زهی (ماده) را کشتم.اگر گاو ورزا(شخم زن) و اسب کارزاری و بره و بزغاله و مرغ کرچ را کشتم.اگر بره کمتر از یک ساله را ذبح کردم که بدین وسیله بهمن امشاسپند از من آزرده و ناخشنود گشته از آن گناهان پشیمان شده توبه میکنم»

  7. لطفا علیه مراسم پوچ و بی معنی شب چله یا همون یلدا هم مطلب بذارید ممنون.

    • مدیر سایت

      شما مطلبی بنویسید
      اگر شرایط سایت را داشته باشه و مایل باشید با نام و عکس شما در سایت میذارم

      • سر چی دارین دعوا میکنین راه روشنه مهربانی همیشه رو سفید.اما آب دادن به تشنه هم مهربانی است نجات جان هم مهربانی است.به صرف مهربانی هر دو مهربانی اند اما به قول ریاضیدانها ارزش مکانی یکسانی ندارند.اسلام جهان شمول است زرتشت ناب بدون انحراف و غرض عالی است همانطور اسلام بدون انحراف.با فاکتور گیری از عنصر انحراف.با رشد کردنت لازمه چیزهای کاملتری یاد بگیری.حقیقت بیشتری رو دریافت کنی.خشونت عرب ربطی به حقیقت نورانی اسلام نداره .ب قول بزرگی نبین کی میگه ببین چی میگه.این ببین کی میگه ها غرض‌ورزی میاره و میدان رو برای سو استفاده گریها باز می‌کنه.پایدار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code