خانه / احکام / احکام اسلامی / برده داری در اسلام / اسلام تا مرز تحریم برده داری پیش رفته / بدترین مردم برده فروشانند
برده داری

اسلام تا مرز تحریم برده داری پیش رفته / بدترین مردم برده فروشانند

به قلم مدیر سایت
دقت در احادیث نشان می دهد که اسلام تا مرز تحریم برده‌داری پیش رفته اما بخاطر شرایطی، تحریم آن به مصلحت نبوده است. اسلام، برده فروشی را مکروه می داند و برای آزاد کردن بندگان، ثوابهای فراوان قائل شده است. و نیز آزاد کردن برده را کفاره‌ی برخی گناهان قرار داده است و …
پذیرش برده در اسلام مانند پذیرش طلاق است. اسلام طلاق را مذمت کرده، اما تحریم آن به مصلحت نبود و نباید چنین تحریم می شد چراکه در بسیاری مواقع چاره ای جز طلاق نیست.

احادیث
ـ حضرت محمد(ص): بدترین مردم برده فروشانند. (کافی، ج ۵، ص ۱۱۴)
ـ رسول خدا(ص): جبرئیل نزد من آمد و گفت: ای محمد، بدترین افراد در امت تو برده فروشان هستند. (وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۱۳۷)
ـ مغازه داری به پیامبر اسلام(ص) بسیار علاقه‌مند بود. هرروز قبل از آنکه به دنبال کارش برود، به محل اقامت پیامبر رفته حضرت را نگاهی می کرد و می رفت. پیغمبر متوجه این قضیه شد و هروقت او می آمد (و حضرت در میان مردم بود) سرش را بالا می کشید تا آن شخص بتواند او را ببیند.
یک روز وقتی که از نزد حضرت رفت فوری برگشت. پیامبر با دیدن این رفتار، با اشاره از او خواست تا نزدش بنشیند. از او پرسید: چرا امروز برگشتی؟ جواب داد: چنان محبت شما در دلم افتاد که نتوانستم دنبال کارم بروم.
پس از آن دیگر آن شخص نیامد. پیامبر از اصحابش سراغ او را گرفت. آنان خبر نداشتند. سپس همراه اصحابش به بازار رفتند و مغازه ی او را بسته دیدند. پیامبر از همسایگانش سراغ او را گرفت. گفتند: از دنیا رفت و او شخصی امین و راستگو بود الا اینکه دنبال زنان را می گرفت. (مثلا چشم چران بود).
پیامبر(ص) فرمود: خدا او را رحمت کند. او چنان مرا دوست داشت که اگر برده فروش هم بود خداوند او را می آمرزید. (کافی، ج ۸، ص ۷۷)
در پایان این روایت، مذمت برده فروشی روشن است.

همچنین ببینید

برده داری

مقایسه برده داری در اسلام و غرب / رسول خدا(ص): بهترین شما خوشرفتارترین شما با بردگان است

به قلم مدیر سایت همینکه گفته می شود در اسلام برده داری وجود دارد، برخی …

۳۵ نظر

  1. بالاخره شما به ایات قران عمل می کنید یا رساله های صدر اسلام؟

    خب توی قران که ایات زیادی در مورد برده داری و ارتباط جنسی با کنیزان و داد و ستد اونها هست.

    یعنی میخواهید بگید که برده داری کم کم داشته از قران حذف  میشده (قران به روز میشده)؟

    • مدیر سایت

      منبع احکام ما دو چیزه: قرآن و سنت و از نظر حجت بودن فرقی میان آنها نیست

      نگفتم : اسلام کلا با برده داری مخالف بوده اما از شدت آن کاسته و این کاستن ها با قرآن منافات نداره

      از قرآن حذف نشده و هنوز هم ما قائل شرعی بودن برده داری هستیم اما شرایطش اونی نیست که در اروپا بوده و نیز ولی فقیه از اجرای آن جلوگیری می کنه

    • قران از ابتدا هم برده داری رو به عنوان منکر معرفی کرده :

      در داستان حضرت موسی میفرماید که فرعون بنی اسرائیل رو به بردگی گرفته بود وسر موسای نبی منت هم میگذاشت و بعد فرعون رو سرزنش میکنه که کار خلاف کردی منت هم میگذاری ؟ (برده داری امر ناپسند)
      در قرآن، آزادکردن بردگان یا واجب هست یا مستحب. (پس برعکسش میشه حرام و مکروه)

      برده داری حکم چاقوکشی رو داره. چاقوکشی بده. ولی اگه کسی رو شما چاقو کشید شما هم میتونی این کار رو بکنید (و این جا میشه کار خوب).

      تعیین مصداق هم با پیامبر و امام و فقیه عادل است.

  2. اسلام با برده داری مخالف بوده ؟؟؟؟ پس قران معتبر نیست!

    برده داری رو شرعی میدونید؟؟؟؟؟ من پاسخ خودمو گرفتم!

    ولی فقیه اجازه نمیده؟؟؟؟ چرا از اول باشه که بعد ولی فقیه منکرش بشه!

    • مدیر سایت

      هیچوقت نگفتم اسلام مخالف برده داری بوده. ولی فقیه هم هیچگاه منکر برده داری نبوده بلکه با توجه به شرایط جامعه، جلو اجرای آن را می تونه بگیره

    • از اول بود ؟ چون همه جامعه بشری همینطور بود. ولی اسلام اون رو به عنوان امر منکر معرفی کرد و فقط به عنوان چاقوکشی در مقابل چاقوکشی اون رو مجاز کرده بود

  3. آقای فاطمی با درود: در باره داستانی که در فوق بیان کردید. آن شخص چشم چران و دنبال ناموس مردم میرفته است. پیامبر فرمودخدا او را رحمت کند. او چنان مرا دوست داشت که اگر برده فروش هم بود خداوند او را می آمرزید. (کافی، ج ۸، ص ۷۷)  جالبه. یک شخص چشم چران که دنبال ناموس مردم می رفته را  پیامبر میگوید خداوند اورا می آمرزد چون مرا خیلی دوست داشته است!!!! عجب پس ما هم بریم دنبال ناموس مردم و چشم چرانی ولی پیامبر را دوست داشته باشیم خداوند ما را می آمرزد؟؟؟؟ این سخن بسیار غیر منطقی و حتی با اصول دیگر اسلام در تضاد است. یا جعلی است. یا اگر واقعا پیامبر گفته غیر منطقی است. زیرا ملاک خوب بودن یک مومن اعمال اوست نه دوستی با پیامبر.

    • سلام. چشم چرانی بنا بر قرآن گناه هست. اما بهشت و جهنم حاصل سنجش اعمال هست. کسی که همه اعمالش خوب هست ولی فقط یک ایراد داره (مثلاً نمیتونه جلو چشمش رو از نگاه بگیره)
      چرا خدا نبخشدش ؟ بهشت هم طبقات و درجات داره. خوب این شخص به خاطر محبت پیامبر و اعمال خوبش اهل بهشته اما به خاطر گناهش در مراتب پایین بهشته.

      ضمن اینکه خیلی از گنهکاران نمیتونن پیامبر رو دوست داشته باشن (فقط اونایی میتونن اولیاء خدا رو دوست داشه باشن که هنوز فطرتشون بر پاکی و طهارت هست) اما کسی که در گناه غرق شده و وجودش تاریک شده نمیتونه پیامبر رو دوست داشته باشه (این قانون تکوین هست).

      این پاکی وجود افراد (یا عکسش: تاریکی و سیاهی وجود انسانها) نتیجه افکار و اعمال انسانهاست.

      • مدیر سایت

        همسایگان آن شخص هم گفتند که انسان خوبی بوده و فقط همین ایراد را داشته

        • حالا فکرا کنید اگه آدم همیچین روایتی را در بین عده ای که معروفند چشم چرانند بگه چه اتفاقی می افته؟ از فردا همشون سرشونا بالا می گیرند و تو چش زنای مردم نگاه می کنند و هیچ شرمی هم از این کارشون ندارند. روایت را اول باید به لحاظ محتوا و دلالت بررسی کرد اگه محتواش خوب و مطابق با متواترات و آیات بود میشه پذیرفت هرچند سندش ضعیف باشه اما اگر این چنین نبود نباید پذیرفت گرچه سندش قوی باشه.

  4. حالا فکرشا کنید….

  5. خداوند زمانی گناه شخصی را می بخشد که او توبه کند و آن گناه را تکرار نکند و اگر گناه در رابطه با حق الناس بود شخص باید حق الناس را (اگر قابل اداکردن بود) ادا کند وگرنه خداوند گناه اورا نمی بخشد.همانطور که آقای امیرشاهی گفتند شخص چشم چران به خاطر گناه چشم چرانی در طبقه پایین تری قرارمیگیرد(خداوند اورا مجازات میکند و سزایش طبقه پایین تر است) لذا خداوند بخاط اینکه او پیامبر را دوست داشته گناه اورا نمی بخشد. 

  6. بفرما خودتدن تو کتابتون نوشته میشه از برده استفاده جنسی کرد بعد برا زرتشت پرونده سازی می کنید …….خدایا کمکم کن بنده هات واقعیتو ببینن …..ی سوال برده فروشی گناهه ولی برده خریدن نه؟چی بگم ینی خود دختر پیامبر کنیز داشته ……..مادر بعضی اماما رو پدرشون خریدن ….ینی زن کالا بوده دیگه ؟؟؟؟

  7. خب انسان خرید وفروش می کردن ….ولی بیشتراز زن استفاده جنسی میشه ……اگه اسلام آخرین دینه ……باید جلو این کارو می گرفت مگه کامل ترین نیس ؟؟؟؟؟؟؟…..

  8. من متنو کامل خوندم برای چندین بار ولی ….جواب من نبود …..اگه بده چرا اسلام به خاطر مصلحت خودش اونو حرام نکرده؟؟؟؟؟؟؟اگه قرا ر بوده کامل ترین وبهترین دین باشه؟؟؟؟؟؟

    • مدیر سایت

      اسلام گام به گام پیش رفت. یکی از کارهای اسلام این بود که شرایط برده شدنو محدود کرد. مثلا قبل از اسلام بدهکاری که نمی تونست بدهی اش را بدهد برده می شد

  9. پس از غزوه حنین، اسیران و اموال زیادی توسط مسلمانان به غنیمت گرفته شد؛ پیامبر اکرم با رفتار خود در بخشش اسیران، باعث شد، مسلمانان از حق خود در مورد باقی اسیران جنگی گذشتند و آنان آزاد شدند؛ پس از آزادی اسراى حنین، صحابه خواستار تقسیم باقی غنایم شدند؛ پیامبر اموال را میان مردم تقسیم کرد و از خمس غنایم که مخصوص خودشان بود، براى تازه مسلمانان، سهمى خاص قرار داد، که به عنوان مؤلفه قلوبهم شناخته می‌شدند؛ سهم این افراد، صد شتر و مقدارى طلا بود.
    این بذل و بخشش پیامبر بر برخى از انصار بسیار گران آمد، و به پیامبر اعتراض نمودند، و یکی از صحابه (که سی سال بعد از رؤسای خوارج شد)، خطاب به پیامبر گفت: در تقسیم غنائم عدالت را رعایت نکردید. پیامبر از سخن گستاخانه او ناراحت شد و آثار خشم در چهره‌اش آشکار شده و فرمود: واى بر تو! اگر عدالت و انصاف پیش من نباشد، پس پیش چه کسى خواهد بود؟
    این رفتار و گفتار برخی از صحابه (که همراهی انصار را نیز در پی داشت)، به عملکرد و دستورات پیامبر اکرم در زمان حیات ایشان است؛ آیا این افراد پس از رحلت پیامبر از فرمانش سرپیچی نخواهند کرد؟!!

  10. احادیث در تایید برده داری بسیار بیشتر هستند که اگر بخواهید آنان را ذکر میکنم
    و اکثر امامان شیعه هم با کنیزان متعدد خریده داری شده زندگی میکردند و بعضی از آنان هم مثل امام رضا از مادر کنیز بدنیا آمده اند ، مثلا امام هفتم اعتقادی به ازدواج دائم نداشت و با همزیستی با کنیزان به زندگی تنوع میداد.
    جالب اینکه حجاب برای آنان نه تنها واجب نبود بلکه ممنوع هم بود .
    ولی در خود قرآن آیه ای در مذمت برده داری زن و مرد وجوو دارد بالعکس زمانی که الله در سوره احزاب ۵۱ به رسولش وعده همخوابی با زنان به غنیمت گرفته شده را میدهد دیگر معلوم میشود که نه رسول و نه هیچکدام از امامان با باز کردن پای کنیزان به زندگیشان نخواستند که الگوی نفی این سنت ضد بشری باشند و واضح میشود که احادیث اینچنینی تا چه اندازه معتبر هستند

  11. دلیل شما برای استراتژی گام به گام اسلام برا لغو برده داری چیه؟ اگر هم حکم منع عملی در اسلام گام به گام اجرا شده مثل قضیه شرابخواری بایستی تا رحلت پیامبر اکرم به نتیجه. میرسید و یا تا پایان امامت امامان یعنی دویست و پنجاه سال بعد باید لاا قل شاهد منع از طرف ایشان میبودیم. یا حداقل توقع میرفت که پایان برده داری در جهان امروزی میبایست از ممالک اسلامی و یا تحت تاثیر اسلام صورت بگیرد. اگر لغو برده داری از غرب شروع نمیشد ایا میشود گفت ما الان برده نداشتیم؟

    • مدیر سایت

      تحریم برده داری مثل این است که در این زمان دینی ظهور کند بگوید: سوار شدن وسایل نقلیه ای چون ماشین و هواپیما و قطار ممنوع. روشنه که چنین دینی نمی تونه سر بلند کنه . و این شرایط تا پایان حیات امامان ع ادامه یافت

      اهمیت لغو برده داری از بیخ و بن بهیچ وجه مثل حرام کردن شراب نبود

      http://www.raherasti.ir/4748

  12. برده داری هم یعنی استفاده از انسانی دیگر با هر رفتار و عمل و حرفی که بخواهی بدون اجازه و خواست اون ادم و این قطعا یعنی انسان رو از درجه انسانیت به حیوانیت تنزل دادن همان گونه که شما با حیوان هر کاری بدون تمایل و غریزه خود حیوان انجام میدهی و این استدلال مرحله به مرحله که هیچ وقتم عملی نشده اصلا با روح ادمی سازگاری نداره
    چون در زمان پیامبر عده ای در کار خرید و فروش برده و تجارت و بزینس برده بودن دکانشون تخته میشد هیچ وقت دست از برده و کنیز و غلام نکشیدن تا امروز

  13. همین حالا هم مردم قشرضعیف رو اقتصاد جهانی بردگان همیشه بدهکار نامگذاری کرده حرم نظام طبقاتی جهان رو ببینید الان اوضاع خیلی هم بهتر از گذشته نشده برای مردم قشر به قول بعضیا پایین

  14. مشخص هست که احادیث برای پوشش اخلاقی کردن اسلام جعل شده اند.
    شما حتی یک آیه هم از جانب الله نتوانستید پیدا کنید که برده داری را ناخوشایند بداند
    چه برسد به آنکه آنرا حرام اعلام کند بلکه برعکس برده ها مورد تحقیر الله هم قرار میگیرند
    چرا که برده داری هم مثل بقیه رسومات اعراب قبل از اسلام در بعد از اسلام هم به قوت
    خود باقی ماند و خود پیمبر اسلام و بیشتر امامان شیعه در زندگی خود با بردگان کنیز زندگی
    و همبستر شده اند.
    حتی اعراب رسومات خوبی هم داشتند که اسلام رسومات ضد اخلاقی
    را جایگزین آنها کرد که بحث در باره آنها فعلا به درازا میکشد .
    چنانکه در آیه ۷۵ سوره نحل، برده زرخرید معرفی میشوند چون بدرد هیچ کاری نمیخورند :
    الله مثلى مى‏ زند بنده‏ اى است زرخرید که هیچ کارى از او برنمى ‏آید
    آیا او با کسى که به وى از جانب خود روزى نیکو داده‏ ایم و او از آن در نهان و آشکار انفاق مى ‏کند
    یکسانست ‏سپاس الله راست بلکه بیشترشان نمى‏ دانند .
    ” آیا الله بین بندگانش تبعیض قائل میشود و به گروهی روزی بسیار میدهد ولی به گروهی هیچ نمیدهد
    تا بردگی کنند ؟ بعد هم در کمال غرور خود را مورد سپاس قرار میدهد ؟ ”
    و در آیه ۷۶ ، الله مثل دیگری میزند و یک انسان لال را تحقیر میکند که کاری از او برنمی آید ؛

    و الله مثلى دیگر مى‏ زند، دو مرد که یکى از آنها لال است و هیچ کارى از او برنمى ‏آید
    و او سربار خداوندگارش مى‏ باشد هر جا که او را مى‏ فرستد خیرى به همراه نمى ‏آورد
    آیا او با کسى که به عدالت فرمان مى‏ دهد و خود بر راه راست است ‏یکسان است ؟

    آیا حرام دانستن برده داری برای الله مشکلتر بود یا حلال کردن زنان اسیر شوهردار
    در آیه ۲۴ سوره نساء ؟

    • مدیر سایت

      منبع دین ما فقط قرآن نیست که می گید، برضد برده داری در قرآن نیامده و بعد نتیجه بگیرید که اسلام، تضییقی در مورد برده داری در نظر نگرفته است. هرچند ممکنه در قرآن هم آیه ای باشه اما من حضور ذهن ندارم

  15. پس با این حساب با مقایسه قرآن که آنرا کلام خدای آفریننده آسمانها مینامید
    و احادیثی که قرنها بعد به اسلام اضافه شدند، میشود نتیجه گرفت که رفتار و کردار پیامبر باید
    اخلاقی تر از کلام الله باشد
    هاشم رضی که باب تیکه برداریهای شماست مینویسد ؛
    زنانی که در جنگ مسلمانان اسیر میشدند، مملوک بودند و در شمار کنیزان
    محسوب میشدند که صاحب شان با آنان هر رفتاری میتوانست انجام دهد.
    زنان اسیر هر گاه شوهر داشتند، مجامعت مسلمانان با آنان اشکالی نداشت
    و حکم طلاق آنان خودبخود صادر میشد هر چند که شوهرشان به اسارت در می آمدند.
    اختلاف طبقاتی ریشه ماورایی داشته و این خواست الله بوده که برخی از مردم ارباب و غنی باشند
    و برخی هم با ثروت بر دیگران فخر بفروشند ، شاید اشاره در سوره زخرف آیه ۳۲ به این موضوع باشد.
    هاشم رضی ؛ کتاب ادیان بزرگ جهان ، صفحه ۶۲۹

  16. سرنوشت برده در اسلام

    میثم یکی از فقیه‌ترین و عالم‌ترین اصحاب حضرت علی می‌باشد. او علم تفسیر قرآن، علم غیب، علم حدیث را در مکتب علی(ع) فرا گرفت و در زمینه‌های مختلف به جهان اسلام خدماتی ارائه نمود.
    ابن حجر عسقلانی می‌نویسد: «میثم برده زنی از بنی اسد بود. علی علیه‌السّلام او را خریداری کرد و آزاد نمود ولی او به گونه ای دیگر اسیر شد، اسیر ولای علی و محبّت و عشق او.
    وى شیفته آن بود که از محضر امیر مؤمنان على (ع) علم و حکمت بیاموزد. از این رو دل و جان خود را دربست در اختیار معارف علوم علوى گذاشت. حضرت (ع) نیز که او را لایق و با استعداد یافت, دانش و حکمت هاى فراوانى به وى آموخت, حتى برخى اسرار را که به هر کس نمى توان گفت و آگاهى از حوادث آینده و بلاها و فتنه هاى زمانه را در اختیار او گذاشت. از این رو میثم تمّار را (صاحب سرّ) امیر المؤمنین مى دانند.
    مسئله ی دالان تربیت که شهید مطهّری در تبیین بردگی در اسلام بهش اشاره دارند، نمونه ی شاخصش در تاریخ همین جریان آزادی جناب میثم تمّار است..
    شهید مطهری:یکی از تهمت هایی که مسیحیان و سایر مخالفان بر آیین محمدی (ص) وارد ساخته اند، موضوع نظام بردگی است. اینان می گویند: چرا اسلام در همان ابتدای امر موضوع بردگی را برنداشت و برای مدّتی آن را پذیرفت؟ از این رو بسیاری از جوانان مسلمان که تحت تأثیر این شبهه قرار گرفته اند، با کنجکاوی فراوان می پرسند: نظر اسلام درباره برده داری و بردگی چیست و چرا حضرت محمد (ص) مهر صحت بر این عمل غیر انسانی و لو به شکل موقّت زده است؟
    جیمز هاکس، کشیش معروف، می نویسد: «انجیل پاک حضرت مسیح نیز ابداً در خصوص اطلاق و آزادی غلامان سخن نرانده، بلکه به عکس، غلامان را به اطاعت آقایان و خوانین ایشان امر می کند.
    ادامه

  17. چرا اسلام بردگی را به یک باره ملغا نساخت، بلکه در گام اول برای آن احکامی وضع و تشریع نمود؟
    در پاسخ می گوییم: اسلام در همان قدم اول می خواست فرهنگ بردگی را از میان بردارد و بردگان را انسان های با کرامت تلقی نماید، چرا که اگر غیر از این بود برنامه وسیعی برای آزاد کردن تدریجی آنان تنظیم نمی کرد. پذیرش موقّت بردگی نه تنها بر خلاف مصلحت زمان نبوده است، بلکه الغای آن بدون فرهنگ سازی، لطمه بزرگی به بازار کسب و تجارت و حتی خود بردگان وارد می آورد و باعث ایجاد نگرانی عمومی و بحران اجتماعی و اقتصادی و بالمآل، موجب کندی و تعویق پیش رفت اسلام می شد؛ چنان که پیغمبر اکرم (ص) شراب و قمار را به دلیل مصلحت اجتماعی و عدم آمادگی ذهنی، به صورت ناگهانی ملغا نساخت، بلکه ابتدا زیر بناهای اعتقادی مردم را تقویت نمود.
    در ملغا ساختن ناگهانی نظام برده داری هم، یکی از مهم ترین سرمایه های تاجران و کاسبان از میان می رفت. به همین دلیل هیچ کس حاضر نبود اسلام را به قیمت نابودی سرمایه مالی اش بپذیرد و نظام برده داری هم به زودی از بین نمی رفت. وانگهی، اسلام و هر نظام مکتبی، در گام اول باید بسترسازی کند و مردم را از نظر فکری و فرهنگی برای انقلاب و تغییر فکری آماده نماید و در این صورت است که می تواند فرهنگ برده داری را دگرگون سازد.
    «منتسکیو» در کتاب روح القوانین گفته است: آزاد کردن عده بی شماری از غلامان به وسیله وضع یک قانون خاص، به مصلحت نبود، زیرا موجب اختلال نظم اقتصادی جامعه می گردید و حتی معایب سیاسی و اجتماعی زیادی در پی داشت؛ مثلاً در «ولسینی» هنگامی که غلامان آزاد شدند، حق رأی دادن در انتخابات پیدا کردند و حائز اکثر آرا گردیدند و قانونی وضع نمودند که به موجب آن، هر کس از افراد آزاد عروسی کند، یکی از غلامان آزاد شده باید در شب اول عروسی با دختر تازه عروس بخوابد و شب دوم او را تسلیم داماد کند. وانگهی، ازدیاد غلامان آزاد شده نیز اسباب زحمت بود، زیرا این گونه اشخاص که قبلاً غلام و برده بودند، قادر به تأمین معاش خود نبودند، بنابر این سربار حکومت و جامعه می شدند و حکومت باید معاش آنان را تأمین می کرد و اگر چنین نمی شد، جامعه گرفتار هرج و مرج می گردید.
    ادامه

  18. سؤال: چرا اسلام بردگی در جنگ را امضا کرده و حال آن که در دنیای امروز به کلی منسوخ گردیده؟
    شهید_مطهری (ره): اسلام، در مورد بردگی قانونی وضع ننموده تا آن را برای جوامع بشری لازم و ضروری بداند، ولی حکمای قدیم، بردگی را یک ضرورت اجتماعی دانسته اند. برنامه ای که اسلام در مورد بردگان آورده، برنامه آزادی است نه رقیّت؛ به عبارت برتر، در فقه اسلام، کتاب الرّق نداریم، بلکه کتاب العتق داریم. اسلام نگفته نظام بردگی حفظ شود. بلکه درباه چگونگی آزادی و راه های رهایی بردگان، برنامه تنظیم فرموده است.
    در قرآن کریم یک کلمه درباره برده گیری و بردگی وجود ندارد، اسلام فقط برده گرفتن را در «دارالحرب» و میدان جنگ تجویز نموده، که آن هم برای مقابله به مثل است؛ یعنی اگر طرف های درگیر جنگ، مسلمانی را به بردگی نگرفتند، مسلمانان نیز حق ندارند اسرای آنان را برده خود قرار دهند.
    نمی گوییم بردگی در اسلام به هیچ شکلی وجود نداشته، اما باید فهمید پیش از اسلام به چه شکلی بوده است و اسلام آن را به چه وضعی در آورده است؟
    در عصر بردگی، ارباب ها با برده ها رفتاری فجیع داشتند، اما اسلام آنان را متحوّل نمود. قرآن می فرماید: «فاذا لقیتم الذین کفروا فضربَ الرقابِ حتی اذا اَثْخَنْتُموهُم فشدوا الوثاق فامّا منّا بعد و امّا فداء؛ هر گاه در میدان جنگ با کافران ملاقات کردید، اگر به روی شما شمشیر کشیدند، شما هم مردانه بر آنها ضربه وارد کنید تا آنان را به زانو در آورید. سپس آنها را بگیرید و ببندید. آن گاه یا به منّت آنها را آزاد کنید و یا چیزی بگیرید». خداوند در این آیه مسلمانان را به یک قانون وجدانی و عقلانی موظف می سازد؛ یعنی اگر طرف مقابل از شما اسیر گرفته، آنها را مبادله کنید و اگر مصلحت می دانید به رایگان رها سازید و یا مبلّغی گرفته و سپس آزاد نمایید.
    ادامه

  19. قرآن در مورد اسیران جنگی غیر از این سه دستور حکمی ندارد، ولی در سنت و فقه اسلامی، دو حکم دیگر نیز تشریع گردیده است: یکی این که، اگر زنده نگه داشتن اسیران برای مسلمان ها خطر آفرین باشد می توانند آنها را بکشند؛ دوم این که، می توانند آنان را برده بگیرند تا از نزدیک با اسلام و زندگی مسلمان ها آشنا شوند؛ ولی در نهایت، اختیار با ولی امر مسلمین است؛ اگر مصلحت دانست رایگان آزاد می کند و یا فدیه می گیرد و رها می سازد.
    همان طور که هویداست، مسئله بردگی در قرآن به صورت صریح بیان نشده و این نشان می دهد که موضوع برده گرفتن در درجه دوم از اهمیت قرار دارد و اگر بیان کرده حاکم اسلامی در صورتی که مصلحت اقتضا کند می تواند اسیران را برده بگیرد، هنگامی است که کافران اسرای مؤمن را برده خود قرار دهند و به خدمت وادارند و یا به فروش برسانند، وگرنه ولایت امر نیز چنین اختیاری ندارد که مثلاً اگر اسرائیل اسیران فلسطینی را زندانی می کند، پس ما هم بدون علّت معقول و مشروع، زندانی کنیم و یا اگر حاضر به مبادله شدند ما حاضر به مبادله نباشیم. بنابراین اسلام، بردگی را برای جامعه یک ضرورت اجتماعی ندانسته و نمی داند، بلکه آن را یک امر موقّت و مقطعی و در مواقع اضطرار و با وجود شرایط زمانی و مکانی، لازم دانسته است.

  20. پس شما از بین هزاران حدیث چهارتا حدیث که معلوم نیست اصلاً پیامبر گفته یا نه رو اوردین پس باید حدیث های جماع با کنیز و داد و ستد کنیز و غلام درباره پیامبر را هم قبول دارید درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code