خانه / احکام / احکام اسلامی / برده داری در اسلام / مقایسه برده داری در اسلام و غرب / رسول خدا(ص): بهترین شما خوشرفتارترین شما با بردگان است
برده داری

مقایسه برده داری در اسلام و غرب / رسول خدا(ص): بهترین شما خوشرفتارترین شما با بردگان است

به قلم مدیر سایت
همینکه گفته می شود در اسلام برده داری وجود دارد، برخی می پندارند که اسلام همان برده داری در غرب را تأیید کرده است. حال آنکه برده در اسلام به معنای اسیر جنگی است و چون بردگان در کشورهای غربی اسیر جنگی نبودند از نظر اسلام برده نیستند و برده داران اصلی در غرب مجرمند. قبلا در این مورد سخن گفتیم.
در اینجا راوایاتی را در مورد بردگان می آوریم تا زاویه ای دیگر نیز روشن شود.

احادیث
یک) رسول خدا(ص): کسی که شخصی آزاد را بفروشد توبه اش قبول نمی شود مگر او را دوباره آزاد گرداند. (مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۳۷۸)

دو) رسول اللَّه‏(ص): خدا را خدا را در مورد بندگانتان در نظر داشته باشید. از هر آنچه می خورید به آنها بدهید و از آنچه می پوشید به آنها بپوشانید. به کاری که توانایی ندارند مجبورشان نکنید. (مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۳۷۹)

سه) شخصی از امام صادق‏(ع) پرسید: آیا میان دو برده که برادر هستند یا مادر و فرزند هستند می توان جدایی انداخت؟ فرمود: نه، حرام است مگر خودشان بخواهند. (من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۱۹)

چهار) امام صادق‏(ع): هرکه به برده ای فحش بدهد شلاق می خورد. (تهذیب الاحکام، ج ۱۰، ص ۷۱)

پنج) رسول خدا(ص): خداوند هر گناهی را می بخشد مگر کسی که منکر مهریه شود یا مزد کارگر را ندهد یا شخص آزاد را بفروشد. (مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۳۷۸)

شش) امام علی‏(ع) در نامه به امام حسن(ع) چنین نگاشت: برده ها را نیکو تربیت کن. اگر یکی از آنها مرتکب جرمی شد، از او در گذر زیرا عفو با قدرت بهتر از کتک زدن به جاندار است. (کنز العمال، ج ۱۶، ص ۱۸۳)

هفت) خادمان امام ابوالحسن(ع) می گویند: آن حضرت به ما فرموده بود: هرگاه در حال غذا خوردن بودید و رسیدم، بلند نشوید مگر غذا خوردنتان تمام شود.
گاه می شد که آن حضرت بعضی از ما را صدا می زد، وقتی به او می گفتند که آنها مشغول غذا خوردن هستند، می فرمود: رها کنید تا غذا خوردنشان تمام شود. (بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۴۱)

هشت) امام علی(ع) یکی از بردگانش را تا سه بار صدا زد اما جواب نداد. حضرت نزد او رفت و فرمود: مگر صدایم را نشنیدی؟ جواب داد: بله. فرمود: چرا جواب ندادی؟ برده گفت: می دانستم که مجازات نمی کنی برای همین تنبلی کردم. حضرت فرمود: برو . در راه خدا آزادی. (تنبیه الغافلین، ص ۳۴۷، ح ۵۱۲)

نه) رسول اللَّه‏(ص): غذا و لباس برده باید در سطح معمول باشد و نباید به کاری که در توانش نیست، مجبور گردد. (کنز العمال، ج ۹، ص ۷۸)

ده) اگر بردگان، رسول خدا(ص) را به غذا دعوت می کردند، قبول می کرد. (کنز العمال، ج ۷، ص ۹۸)

یازده) رسول اللَّه‏(ص): از هر آنچه می خورید به برده هایتان بدهید و از هرآنچه خود می پوشید به آنها هم بپوشانید. اگر خلافی مرتکب شدند که نخواستید از آن بگذرید، آنها را بفروشید ولی مجازاتشان نکنید. (کنز العمال، ج ۹، ص ۷۳)

دوازده) ابراهیم بن عباس می گوید: هیچگاه ندیدم که امام رضا(ع) به بندگانش ناسزا گوید. هنگام غذا خوردن، بردگانش را نیز بر سر همان سفره می نشاند (جدا از آنها غذا نمی خورد) (بحار الأنوار، ج ۴۹، ص ۹۰)

سیزده) امام صادق‏(ع): رسول خدا(ص) فرمود: میخواهید بدترین مردم را به شما معرفی کنم؟ گفتند: بله ای رسول خدا.
یکی از آنها را کسی معرفی کرد که بنده اش را بزند. (بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۴۱)

چهارده) وقتی که تعدادی اسیر را آوردند پیامبر دستور فروش آنها را داد. سپس حضرت دید آنها گریه می کنند. حضرت فرمود: چرا آنها گریه می کنند؟ گفتند: آنها را از هم جدا کرده اند حال آنکه برادرند. فرمود: آنها را از هم جدا نکنید بلکه باهم بفروشید. (مستدرک الوسائل، ج ۱۳، ص ۳۷۴)

پانزده) رسول اللَّه‏(ص): هرکس کنیزی داشته باشد که او را خوب ادب کند و دانش به او بیاموزد سپس آزادش کرده به ازدواج در آورد، دو پاداش دارد. (السنن الکبرى ، ج ۷، ص ۱۲۸)

شانزده) روزی امام علی(ع) با غلامش قنبر به بازار رفت. حضرت دو پیراهن یکی به دو درهم و دیگری به سه درهم خرید و به قنبر فرمود: پیراهن سه درهمی را تو بردار. قنبر گفت: تو به منبر می روی و با مردم بیش تر سر و کار داری، سزاوار است پیراهن بهتر را شما بپوشید. حضرت فرمود: ای قنبر، تو جوان هستی و باید مانند جوانان باشی. من از خدا شرم می کنم لباسی بهتر از تو بپوشم. (بحار الانوار، ج ۷۱، ص ص ۱۴۴)

هفده) امام زین العابدین در هر ماه کنیزان خود را فرا می خواند و می فرمود: من پیر شده ام و قدرتِ بر آوردن حاجات زنان (آمیزش) ندارم. هر یک از شما می خواهد، او را شوهر دهم و اگر بخواهد، بفروشم و اگر خواهد، آزادش کنم.
اگر کسی می خواست به همین وضع ادامه دهد، حضرت می گفت: خداوندا، گواه باش. اما اگر یکی خاموش می ماند، به زنان دیگر می فرمود: از او بپرسید که چه خواهد؟ سپس به خواسته ی او عمل می کرد. (منتهی الآمال، مکارم اخلاق امام زین العابدین، ش ۵ با تلخیص)

هیجده) شخصی از امام باقر(ع) پرسید: آیا می توان پشت سر برده نماز خواند؟ فرمود: ایرادی ندارد اگر به مسائل دینی آگاه است و آگاه تر از او در آنجا نیست. (کافی، ج ۳، ص ۳۷۵)

نوزده) از امام صادق‏(ع) پرسیدند: آیا گواهی برده جایز است؟ فرمود: بله. (تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۲۴۸)

بیست) ابومسعود انصاری می گوید: داشتم غلامم را می زدم که صدایی از پشت سر شنیدم که می گفت: بدان ابومسعود، بدان ابومسعود که قدرت خدا بر تو بیشتر از قدرت تو بر برده است.
وقتی به پشت سر نگاه کردم دیدم پیامبر(ص) است. گفتم: ای رسول خدا، او را برای خدا آزاد کردم. فرمود: اگر چنین نمی کردی، دری از آتش به روی تو باز می شد. (مستدرک الوسائل، ج ۱۸، ص ۲۹)

بیست و یک) امام صادق(ع): هرگاه برده و کنیز محصن (دارای همسر باشند و موقعیت برای آمیزش داشته باشند) زنا کنند سنگسار نمی شوند بلکه پنجاه ضربه شلاق می خورند. (تهذیب الاحکام، ج ۱۰، ص ۲۷)

بیست و دو) رسول اللَّه‏(ص): هرکه کنیزی داشته باشد که با او آمیزش کرده، اگر تا چهل شب با او نیامیزد، گناهکار است. (کنز العمال، ج ۹، ص ۸۶)

بیست و سه) از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) در مورد برده ای پرسیدند که امام جماعت عده ای می شود که به امامت او راضی هستند و بیش از همه قرآن می خواند. فرمود: ایراد ندارد. (تهذیب الاحکام، ج ۳، ص ۲۹)

بیست و چهار) رسول خدا(ص): بهترین شما خوشرفتارترین شما با بردگان است. (کنز العمال، ج ۹، ص ۷۶)

تدوین: بهمن ۱۳۸۹

همچنین ببینید

گناه

کفاره ی آمیزش با زن حائض در نظر اسلام و زرتشتیان

به قلم مدیر سایت در اسلام و زرتشتی (طبق وندیداد) آمیزش با زن در عادت …

۲۶ نظر

  1. اگر این توصیه ها که در احادیث آمده در مورد برده ها رعایت بشه، دیگه اصلا نمیشه اسمش رو گذاشت بردگی، آدم در حق بچه هاش این کارها رو نمیکنه، خیلی باحال بودن از شما تشکر میکنم.

  2. اصولا  برده داری کاری غیر انسانی است حتی اگر با برده خوب رفتارکنی. کتاب المغازی را بخوانید تا متوجه برده داری در صدر اسلام بشید.

  3. حکم لغو برده داری در اسلام:
    حضرت محمد (ص): <> بدترین مردم کسى است که انسانها را بفروشد.

  4. شر الناس من باع الناس.

  5. کلأ احادیث برای پوشاندن چهره واقعی اسلام و فریب مردم ساخته شده اند.
    برده داری و خرید و فروش غلامان و کنیزان و همخوابی و حتا قرض گرفتن آنان برای لذت جنسی
    جز مسائل لاینفک اسلام هست که منع نشده
    و در قرآن هم میان آنان و بندگان آزاد و مالدار تفاوت وجود دارد.
    میخواهید سه برابر شما حدیث و روایت از کتب اسلامی بیاورم که برده داری را در بطن اسلام جایز میدانند
    اگر نمی گویید که سندشان ضعیف هستند و باید کارشناسی شوند ؟

    ﺑﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎ ﻣﺮﺩ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﻪ
    الله ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺯﻕ ﻧﯿﮑﻮ ﻋﻄﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ . ﻧﺤﻞ . ﺁﯾﻪ ۷۵

    ﺳﻪ ﮐﺲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﮕﻮ : ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺩﻭﺭﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻩ
    ﻭ ﮐﻨﯿﺰ ﯾﺎ ﺑﺮﺩﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﯾﺨﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻓﺮﺍﺭ ، ﻣﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ …
    ( ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ) ( ﻧﻬﺞ ﺍﻟﻔﺼﺎﺣﻪ . ﺻﻔﺤﻪ ۲۲۹

    • مدیر سایت

      چرا آیه را ناقص نقل می کنی؟!!
      ضَرَبَ اللَّه مَثَلًا عَبْداً مَمْلُوکاً لا یَقْدِرُ عَلى شَیْءٍ وَمَنْ رَزَقْناه مِنَّا رِزْقاً حَسَناً فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْه سِرًّا وَجَهْراً هَلْ یَسْتَوُونَ 
      خداوند مثالى زده : برده مملوکى را که قادر بر هیچ چیز نیست ، و انسان ( با ایمانى ) را که رزق نیکو به او بخشیده است ، و او پنهان و آشکار از آنچه خدا به او داده انفاق مىکند ، آیا این دو نفر یکسانند ؟

      این آیه مشرکان را به برده تشبیه کرده که اسیر هواهای نفسانی و خرافه ها هستند

      منکر برده داری در اسلام نشدم میان زرتشتیها هم برده داری رواج داشته

      به دو بخش برده داری در اسلام و زرتشتی در قسمت «احکام» مراجعه کنید:

      • برده داری در ایران باستان نبوده و اگر هم در زرتشت اثری از برداه داری پیدا میکنید مسلما از آموزه های وندیداد بوده که کتاب احکام زرتشتیانه و خیلی چیزهای من دراوری آخوندهای زرتشتی به میل خودشون در اواخر دوران ساسانیان در اون گنجاندند در هر صورت اون چیزی که در تاریخ ایران پیدا میکنید لزوما ربطی به زرتشت نداره و اون چیزی که در زرتشت پیدا میکنید لزوما ربطی به ایران نداره برده داری در تمام سرزمین هایی که کوروش اونها آزاد کرد براندازی شد و کوروش خودش زرتشتی نبوده کوروش هیچوقت نگفت من زرتشتی هستم و هیچ وقت دین و اعقاد خودش رو آشکار نکرد!

  6. عزیز من اگر در اسلام و غرب برده داری بوده و هنوزم در اسلام هست و شما اینها رو با هم مقایسه میکنید این برده داری در غرب از دین و کتاب آسمونی برای اونها نیومده بوده قبل از تولد مسیح در غرب وجود داشته اما برده داری اسلامی دقیقا سخن قرآن و خداست! قرآنی که برده داری رو به رسمیت شناخت خدایی که برده پروری و برده فروشی رو به رسمیت شناخت! دین شما از شما یک برده دار و برده فروش ساخت این خیلی تفاوت میکنه با برده داری غربی که از ادیان الهی سرچشمه نگرفته!

    • مدیر سایت

      این مقایسه برای این بود که بگیم: وقتی سخن از برده داری در اسلام میشه، نباید همان برده داری در غرب به ذهن بیاد

      • با درود
        باید عرض کنم اصلا وقتی صحبت از برده داری در اسلام میشه همان برداری در غرب به ذهن نمیاد شما چطور این فکر رو کردید که ممکنه برده داری در غرب به ذهن بیاد!
        برده داری در اسلام بسیار فجیع تر و شنیع تر از برده داری در غرب بوده و اصلا قابل قیاس نیست ما در اسلام بر خلاف غرب انواع برده و کنیز مانند غلام – عبد – غلمان ( غلام بچه ) و ….. داریم اسلام جواز همبستری با زن متاهل غیر مسلمان که اسیر جنگی شده رو به عنوان کنیز میده! جواز فروشش رو میده! جواز دست درازی به غلامبچه میده! جواز کامجویی از کنیزک ( کنیز زیر سن شرعی ) رو میده!
        در سیستم غرب اسیر جنگی اسیر بوده و نه برده و کنیز! اصلا اینها قابل مقایسه نیستند! اسلام بدترین و شنیع ترین نوع برده داری رو به رسمیت میشناسه و به این سنت جاهلی اعراب حلیت میبخشه! یکچنین دین و خدایی باید به عنوان جنایتکار علیه بشریت در دادگاه نورنبرگ به محاکمه کشیده بشه! برده داری و برده فروشی که امروز داعش از زنان ایزدی و علوی و غیر مسلمان در قرن ۲۱ انجام داد نمونه بسیار کوچکی از آموزه های قرآن بود! در زمان صدر اسلام مکه و مدینه و دیگر شهرهای مهم اعراب بازار بزرک فروش بردگان و زنهای شوهردار و دختران باکره بودند! اصلا مقایسه برداری داری در غرب و در اسلام قیاس کاملا مع الفارق هست

        • مدیر سایت

          http://www.raherasti.ir/4738 

          در کجا جواز دست درازی با غلامبچه آمده؟

          با کنیز زیر سن شرعی نمیشه همبستر شد

          در سیستم غربی افراد به جرم سیاهپوست بودن، برده می شدند: 
          http://www.raherasti.ir/462 

          ما اسلام واقعی را تشیع می دونیم نه داعش. از نظر ما ولی فقیه در این زمان اجازه برده داری را نمی ده و درنتیجه در جنگ با عراق، برده نگرفتیم.

          • جناب مدیر
            شما اصل ماجرا رو رها میکنید و به فروعات بیش از اصول میپردازید قبل از اینکه از من بپرسید در کجا جواز دست درازی به غلامبچه اومده باید به این سوال اساسی جواب بدید که چطور دین اکمل و خاتم که برای رهایی انسان اومده اصلا جواز داشتن غلامبچه و کنیز و عبد و غلام و خرید فروش اونها رو میده؟ این اصل ماجراست! اما مسلمینی که اسلام رو بلافصل از سینه محمد گرفته بودند هم به غلامبچه دست درازی میکردند و هم از کنیز زیر سن شرعی کامجویی میکردند! بخشی از اسلام بر سنت استواره!
            بنده لفظ کامجویی رو به کار بردم تفاوتش با همبستری برای شما مشخص نیست؟ همه نوع کامچویی از بچه کیز در اسلام جوازش داده شده و بحث دخول چیز دیگریست!
            اگر در غرب افراد به جرم سیاهپوست شدن برده میشدند یعنی داشتن رنگی دیگر پس چرا سرخ پوستها برده نشدند؟ لطف بفرمائید به این سوال اساسی جواب بدید!
            در اسلام انسانها به جرم داشتن اعتقادی دیگر برده و غلام میشدند و زنانشان به کنیزی میرفتند! در غرب بطور معمول یک برده زن فقط برده کاری بود که میتوانست شوهر هم داشته باشه یعنی برده جنسی نبود! اما در اسلام کنیز در تملک جنسی صاحبش هم بود! اوج فاجعه اینجا بود!
            مهم نیست شما اسلام واقعی رو چی میدونید جواز داشتن برده و کنیز و عبد و غلام و غلامبچه و کنیزک در نص صریح قرآن اومده! خدایی نکرده تشیع شما که منکر نص صریح قرآن نیست؟!

            • مدیر سایت

              اینکه می گید: «مسلمین به غلامبچه دست درازی میکردند» اگر دستور اسلامه دلیل دینی آن را بیارید و اگر می گید مسلمانها سر خود این کار را می کردند که ربطی به اسلام نداره.

              در اسلام کسی بخاطر عقیده ی متفاوت به بردگی گرفته نمی شه این همه غیر مسلمان در عصر پیامبر اسلام ص در مدینه زندگی می کردند بدون اینکه برده باشند. از نظر اسلام کسی که در جنگ دستگیر می شد به بردگی گرفته می شد.

              در مورد برده داری در اسلام به اینجا مراجعه شود: http://yon.ir/GAmcK 

              در مورد برده داری میان زرتشتیان به اینجا رجوع شود: http://yon.ir/VHgv2 

    • جهت اطلاع شما برده داری از اسلام بوجود نیامده بلکه اسلام با برده داری مواجه شد و چون امکان حذف دفعی آن نبود قوانینی برای اونها وضع کرد و قوانینی هم برای حذف تدریجی برده داری وضع کرد. ولی در غرب تا همین ۲۰۰ سال پیش برده داری وجود داشت و یه مشت سیاهپوست بیچاره رو صرفا برای منافع مادی به بردگی می‌گرفتن، یا اگه لازم میشد سرخپوستای بومی رو برای منافعشون حتی میکشتن تا بتونن آمریکا رو بسازن . بله واقعا هم برده داری در غرب و اسلام یه جور نبوده.

  7. جناب مدیر سانسور نفرمائید جواب بدید! اگر نمی تونید جواب بدید و بنا رو بر سانسور نوشته های مخاطبین گذاشتید چرا اصلا سایت زدید؟!!!

  8. ببخشیدا ولی امثال شما عادتتونه وقتی توان علمی جواب دادن ندارید یا بهانه توهین و افترا میارید و یا رعایت نکردن آداب نقد علمی! چطور از بالا تا اینجا که نوشته های من بود آداب نقد علمی رعایت میشد این آخری که ته بن بست گرفتارتون کرد یک دفعه آداب نقد علمی رعایت نشد!!!
    من بار اولم که نیست با آدمایی مثل شما برخورد دارم سالهاست که با آدمایی مثل شما آشنا هستم و با این بهانه ها هم آشنایی کافی دارم!
    موفق باشید

  9. برده داری یعنی تجاوز به انسانیت . حالا میخوای مسلمون باشی یا هر چیزی . تنها کسی که برده داری رو ممنوع اعلام کرد امریکا بود و لاغیر .

    • چه بهایی براش پرداخت شد! هزاران برده کشته و شکنجه و سوزانده شدند، هزاران برده بیکار و بی سرپناه شدند، خیلی از برده ها صاحبانشونو کشتند و جنایتها کردند. بهترین روش لغو برده داری ازبین بردن تدریجی آن بود.

  10. برده داری هم مثل جهالت در بعد از اسلام نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده
    و برداشتن تدریجی آن دروغی بیش نیست که مسلمانان با احادیثی که قرنها بعد از
    صدر اسلام جعل کرده اند به آن میپردازند در حالیکه اکثر امامان شیعه و همچنین خود
    پیمبر اسلام نه تنها الگوی این رسم ضد بشری نشده اند بلکه پای کنیزان بسیاری را
    به زندگی خود باز کرده اند .
    بخصوص امامان اول و دوم و هفتم شیعیان همبستری با کنیزان را خیلی از حد گذرانده بودند.
    در آیه ۲۴ سوره نساء زنان برده شوهردار بر مسلمانان حلال میشوند ،
    در صورتیکه قبل از اسلام اینطور نبود .
    در آیات سوره ۵۰ و ۵۱ ، پیمبر اسلام زنان به غنیمت گرفته شده را همانند کالا بر خود حلال
    میکند و همینطور دختران عمو و عمه و خاله خود را و ادامه میدهد که الله اینرا فقط مختص من قرار داده .

    حتی الله هم در آیات ۷۵ و ۷۶ سوره نحل برده زرخرید را با بنده آزاد برابر ندانسته
    و گفته خواسته من بوده که به یکی مال و روزی بدهم و کسانی دیگر را در خدمت آنان قرار دهم
    و در آیه بعدی یک آدم لال را سربار صاحبش معرفی کرده ……..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code