خانه / ایران / ایران باستان / نوروز ۹۳ در پاسارگاد (۷) ـ ذهنیت ها نسبت به روحانیت + عکس
حجت الاسلام مهدی رستمی

نوروز ۹۳ در پاسارگاد (۷) ـ ذهنیت ها نسبت به روحانیت + عکس

به قلم حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستمی
ایامی که در پاسارگاد بودیم از روز اول عید تا سیزده بدر، در ردیف خیمه ی ما چندین غرفه بود. غرفه های صنایع دستی، فروشگاه های پوستر، دکور، مجسمه ها، نمادهای باستانی، حتی کانکس نیروی انتظامی، غرفه های مربوط به مدیریت مجموعه، غرفه های مسئولین حاضر در مجموعه و …
نکته ی جالب توجه برای خود من، این بود که از اول ورودمان به محوطه این ذهنیت را داشتیم که اینجا بیشتر ما با دشمن هستند. اما هر روز با افراد بیشماری مواجه می شدیم که واقعاً به ما احترام می گذاشتند. اکثر آنانی که رفتارشان با ما از روی محبت و احترام بود، کسانی بودند که ظاهرشان نشان می داد مذهبی نیستند (از روی حجاب و نوع پوشش می شد به راحتی این را تشخیص داد).
مهم آن که این دسته از هموطنان با اینکه چندان به شریعت و احکام دینی پایبند نبودند، اما در مواقع ضروری به ما بیش از نیروی انتظامی و کارکنان مجموعه و یا دیگر غرفه داران اعتماد می کردند. یعنی لباس روحانیت که بر تن ما بود سبب شده بود که این هموطنان ناخودآگاه به ما اطمینان داشته باشند.

چند نمونه
ـ خانمی جوان از لحاظ روحی بسیار آسیب دیده بود. این خانم از جزئی ترین مسائل و محرمانه ترین اتفاقات زندگی اش برای من سخن گفت (درد دل).
ـ خانمی مسیحی می گفت: من مدتها است دچار نگرانی و اضطراب هستم و در خیمه ما وارد شد و از ما درخواست کمک کرد. می گفت: من حتی به روانشناسان هم اطمینان ندارم و احساس راحتی نمی کنم. اما پیش شما (روحانیت) احساس آرامش می کنم و از اینکه با شما صحبت کنم احساس ناامنی نمی کنم.
ـ در شلوغی مجموعه کودکی پدر و مادرش را گم کرده بود. کسانی که این کودک را پیدا کرده بودند (مذهبی هم نبودند) ولی به جای اینکه کودک را به کانکس نیروی انتظامی یا غرفه مدیریت مجموعه ببرند، او را نزد ما آوردند تا اینکه مادر بچه آمد و بعد فهمیدیم که این مادر مشغول خرید بود و برای همین فرزندش را گم کرده بود.
ـ خانمی دیگر هم که لوازم تزیینی لوکس خریده بود و تقریباً یک چمدان شده بود، وقتی خسته شد، چمدانش را نزد ما امانت گذاشت (از آن همه غرفه فقط به ما اطمینان داشت). با اینکه خیمه ما بعضی اوقات خیلی شلوغ می شد اما اعتماد آن خانم به ما باعث شد که چنین کاری کند.
ـ مردی که با خانواده و مادر پیرش به پاسارگاد آمده بود، مادرش را به غرفه ما آورد تا دقایقی نزد ما بماند و استراحت کند. جای برای استراحت و نشستن در غرفه های دیگر هم بود، اما او را نزد ما آورد. چون اعتماد داشت. شبیه این مورد چندین بار رخ داد.
ـ شخصی سوییچ خودرویی را پیدا کرده بود و تحویل ما داد و ما هم در بلندگوی یکی از غرفه های فرهنگی اعلام کردیم و صاحبش پیدا شد.
ـ روزانه چندین مورد مشاوره خصوصی و فوق محرمانه با هموطنان داشتیم. مردی که با همسرش آمده بود و از گذشته اش گفت و توضیح داد که: نمی خواهم همسرم چیزی بداند و از ما مشورت می خواست. پدری که از رفتار فرزندش ناراحت بود و شبیه به این موارد.

برداشت من
برایم یقینی شد که اکثریت مردم به روحانیت بیش از دیگران اعتماد و اطمینان دارند. جوک ها و لطیفه هایی که در شبکه های مجازی در باره ی روحانیت منتشر می شود بیش تر شوخی و برای خنده است. نه از روی کینه و منظور بد. در آن دو هفته ی حضور در پاسارگاد اطمینان و اعتماد به روحانیت را با تمام وجودم حس کردم.

حجت الاسلام مهدی رستمی ـ پاسارگادحجت الاسلام مهدی رستمی ـ اسعدیحجت الاسلام اسعدی

دی ۱۳۹۳

همچنین ببینید

وضعیت علمی ایران باستان

از زبان دکتر علی شریعتی در کنفرانس های [حسینیه] ارشاد نشان داده‌ ام که اصولاً …

۳ نظر

  1. باستان پرستان و اسلام ستیزان افراطی، برای بد نشان دادن چهره ی روحانیت شیعه و سنی، منتظر این هستند که کوچکترین اشتباهی از یک روحانی ببینند و اون اشتباه رو بزرگ جلوه بدهند و اشتباه این روحانی رو به کل روحانیون ربط بدهند درحالی که هرکسی مسئول اعمال خودش هست و اشتباه و یا خطای یک روحانی به دیگر روحانیون مربوط نیست….و من که یک نوجوان ۱۸ ساله شیعه افغانی هستم و قصد دارم بعد از کنکور، به همراه خواندن دروس دانشگاه به حوزه قم برم و یک طلبه و یک روحانی واقعی باشم تا بدین طریق هم به مردم کشورم خدمت کنم و هم به دین و آیینم…..و اگر خدای نکرده خطای رو در طول این مسیر انجام دادم، این خطا فقط مربوط خودم است و ربطی دینم ندارد.

  2. حضور روحانیون در پاسارگاد الزامی است و حضور روحانیون در پاسارگاد باعث میشه که بسیاری از سؤ ظن ها نسبت به جامعه روحانیت برطرف بشه و باید این فعالیت فرهنگی ادامه داشته باشه

  3. در واقع رسالت واقعی علمای مذهبی همواره ایجاد ارامش روحی و برقراری ارتباط روحانی و رشد اخلاق و معنویات در جامعه بوده . یقینا عالمی که لباس دین و موعظه در بر دارد مورد احترام است اما تندروان و خشونت گرایان تلاش دارند که این جامه را با جامه رزم و شمشیر و شلاق جابجا کنند یقینا عالمی که دردمند مردم است جایگاهش یا عالم دنیا طلب و خشونت طلب نزد مرذم تقاوت دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code