خانه / مناسبت ها / چهارشنبه سوری / بی ربطی چهارشنبه سوری به زرتشتیان از زبان یک موبد
کورش نیکنام

بی ربطی چهارشنبه سوری به زرتشتیان از زبان یک موبد

به قلم مدیر سایت
دکتر کورش نیکنام ـ موبد زرتشتی و پژوهشگر ایران باستان ـ با دو دلیل نشان داده که جشنی که امروزه در شب آخرین چهارشنبه ی سال برگزار می شود ربطی به زرتشتیها ندارد:
یک) در ایران باستان هفت روز هفته و روزی به عنوان چهارشنبه نبوده است. روزهای شنبه و یکشنبه و … بعد از ورود اسلام، جزء فرهنگ ایران شد.
دو) ما زرتشتیان در کوچه ها آتش روشن نمی کنیم و پریدن از روی آتش را زشت می دانیم.

من نیز به سخن دکتر نیکنام می افزایم: زرتشتیها برای آتش آنقدر احترام و ارزش قائلند که در مراسمشان برای آلوده نشدن آن، پارچه ای مقابل بینی و دهان می اندازند تا آلودگیها و بیماریهای آنها به آتش منتقل نشود اما در چهارشنبه سوری هنگام پریدن از روی آتش می گویند: زردی من از تو، سرخی تو از من. یعنی بیماری و دردهای من به تو منتقل شود.
به علاوه، این چه نوع احترام به آتش است که از روی آن می پرند؟! آیا در فرهنگ ما پریدن از روی چیزی، احترام به آن به حساب می آید؟ اگر بخواهیم به پدر و مادر خود یا به دانشمندی یا کتابی احترام بگذاریم از روی آنها می پریم؟!
به هرحال آداب چهارشنبه سوری کاملا عکس باورهای زرتشتیان است.

همچنین ببینید

جهانگیر اوشیدری

موبد موبدان چهارشنبه سوری را به زرتشتیان ربط نمی دهد

به قلم مدیر سایت وقتی که گفتم: چهارشنبه سوری ربطی به زرتشتی ها و ایران …

۸ نظر

  1. با سلام . لطفا به من بگید که چطور میتونم در یک فضای بدون قضاوت شخصی و قرض دار بفهمم که کروش کبیر ذولقرنین بوده یا نه ؟
    متشکرم

    • مدیر سایت

      نظرات در مورد اینکه آیا کورش همان ذوالقرنین بوده یانه، متفاوته. بهترین راه اینه که خودتون دلایل دو طرف را ببینید و نظریه ی درست را انتخاب کنید

  2. اقای محترم من هم زرتشتی هستم چرا دروغ میگویید .اینکه میگوییم زردی من از تو سرخی تو از من و از روی آتش میریم ما به شخص ثالثی این حرف را نمیزنم ما به آتش این سخنان را میگوییم و دوم آتش برای ما مقدس است ولی آتشبه عنوان نماد پاکی هست و رابطی بین انسان واکنش شدن با آتش و رسیدن با پاکی به خداوند متعال .نه این که آتش را میپرستیم. من باید تحقیق کنم این سخنان از ش ماست یا تحت شرایط خاص این سخنان را فرمودید

    • ایرانیان باستان ۵ روز آخر سال را که به آن پنجه میگفتند جشن میگرفتند و چنانکه در اوستا آمده در این ۵ روز فروهرهای درگذشتگان به زمین آمده و در این پنج روز که پنج روز و پنج شب یعنی ده شب و روز محسوب می شود در خان و مان پیشین خود به سر می برند و چیزی به نام چهارشنبه سوری وجود نداشته تا اینکه پس از اسلام به این نام خوانده شده است. سور در اوستا به معنی مهمانی بزرگ است اما چهارشنبه ای در باستان وجود نداشته….جشن در ۵ شبانه روز پایانی سال برگزار میشده و پریدن از روی آتش و ناسزا و نفرین به آن در باستان به هیچ عنوان نبوده
      میتونید رجوع کنید به کتاب آناهیتا

  3. وجدیدا میگویند روشن کردن آتش درزمان مختار ابدع شده .خیر ما زرتشتیان آتش روشن میکردم ولی در زمان مختار .مختار میخواست بفهمد در شهر چند نفر در شهر حامی او هستن .گفت هر که طرفدار من است شب در پشت بام آتش روشن کند .و اینگونه بعضی ها جدیدا میگویند این آتش روشن کردن از زمان مختار ابداع شده و مال مسلمانان است در صورتی که اینطور نیست .مختار بگونه‌ای از آتش روشن کردن هدفی دیگر داشت که هدف کاملا مغایر با اهداف ما نیک دینان هست

  4. خواهشمندم دین ما زرتشتیان را اینگونه در آن تفرقه نیاندازید

    • هم میهن گرامی اینها برای نابودی فرهنگ و تاریخ پرافتخار ما پول میگیرن البته افراد زیادی این سایت رو نمیبینن ارزش نابود شدن هم نداره
      سواستیکا
      ایدون باد ایدون تر باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code