خانه / قرآن و حدیث / قرآن کریم / قرآنی کهن از عصر امام علی(ع) در آلمان + عکس

قرآنی کهن از عصر امام علی(ع) در آلمان + عکس

به قلم حجت الاسلام دکتر مهدی غلامعلی
هدف اصلی از تأسیس آکادمی علوم براندنبورگ در آلمان، شهر پُتسدام (حومه برلین) نشان دادن تاریخ تألیف قرآن بوده است. یکی از برنامه های آنها بررسی این قول معروف میان مسیحیان بوده که: عده ای قرآن را چند قرن پس از ارتحال رسول خدا(ص) نگاشته اند و آن را به وی نسبت داده اند. اما این مؤسسه پس از بررسی دو نسخه از قرآن، به بطلان این نظریه می رسند.

صبح روز دوشنبه سوم آذر ۱۳۹۳ اساتید دانشگاه قرآن و حدیث ایران با حضور در آنجا با مسئولان و پژوهشگران این مؤسسه دیدار کردند.
پرفسور توبی آس یوخام به شیوه بررسی تاریخی نسخه ها پرداخت و گفت: ما قدمت یک نسخه قرآن را به صورت دقیق و با درصد خطای بیست و پنج سال به دست می آوریم. ما برای اینکه دریابیم پوستی که قرآن بر آن نگاشته شده مربوط به چه تاریخی است، چند سانت از یک صفحه را به آزمایشگاهی در زوریخ می دهیم و آنها با شیوه ی کربن نگاری و سوزاندن آن و انجام آزمایش های متعدد در می یابند قدمت این پوست گوسفند به چه دورانی می رسد.
به عبارت دیگر آنها زمان قربانی شدن گوسفند را تشخیص می دهند و با توجه به اینکه در گذشته برای نگارش روی پوست، تازگی آن ضرورت داشته، می توان دریافت که نگارش در همان سال هایی رخ داده که حیوان را ذبح کرده اند.

حجت الاسلام مهدی غلامعلی ـ قرآن آلمانپرفسور توبی آس یوخام در حال توضیح

آزمایش بر دو نسخه ی خطی قرآن
آقای توبی آس یوخام افزود: به تازگی (حدود یک هفته ی پیش) بخشی از کار ما اعلام و رسانه ای شده است. آن خبر این بود که یک نسخه ی قرآن در کتابخانه ی دانشگاه توبینگن آلمان، با همین روش آزمایش شد و روشن شد که زمان تحریر آن به نخستین سال های پیدایش دین اسلام برمی گردد.
برای این کار سه تکه از این قرآن را از صفحات مختلف انتخاب کردیم و به آزمایشگاه کربن شناسی تحویل دادیم. آنها پس از آزمایش هایی بسیار پر هزینه و زمان بر، دریافتند این قرآن در سال ۶۳۲ میلادی یعنی حدود سال چهل هجری نوشته شده یعنی سی سال پس از محمد. در حالی که تا کنون گمان می رفت این قرآن در قرن هشتم یا نهم میلادی به رشته تحریر در آمده باشد. خط این قرآن، کوفی است.
نسخه ای دیگر مربوط به شهر صنعا را نیز آزمایش کردیم که معلوم شد در همان قرن اول هجری نوشته شده است.
متاسفانه کتابخانه های جهان با ما همکاری نمی کنند؛ چون برای آزمایش هر نسخه باید چند تکه از آن را برید و برای همیشه آنها از بین می روند. اگر این همکاری وجود داشت چه بسا به نسخه های کهن تر نیز دست می یافتیم. آزمایش بر هر یک سانت آن حدود ششصد یورو هزینه دارد. در عین حال حاضریم نسخه های کهن را بررسی کنیم.

حجت الاسلام مهدی غلامعلی ـ قرآن آلمان

خنثی شدن اندیشه ی کهن مسیحیان
این پژوهشگر آلمانی افزود: محققان از وجود قرآن در عصر محمد آگاه بودند اما یک باور غلط در بین عموم مسیحیان از دیرباز وجود داشت که تصور می شد قرآن در سده های هشتم یا نهم میلادی توسط مسلمانان تنظیم و به دروغ به محمد نسبت داده اند. با کار ما، امروزه برای همه مسیحیان روشن شد که قرآن در عصر نزدیک به محمد وجود داشته است.

حجت الاسلام مهدی غلامعلی ـ قرآن آلمانحجت الاسلام مهدی غلامعلی ـ قرآن آلمانقرآن به خط کوفی در کتابخانه ی دانشگاه توبینگن آلمان مربوط به سال ۴۰ هجری. قسمتی که با رنگ سبز مشخص شده، همان تکه ای است که جهت آزمایش، جدا شده است.

حجت الاسلام مهدی غلامعلی ـ قرآن آلمان

لینک مرتبط:
گزارش بی بی سی از قرآن عصر امام علی(ع)

همچنین ببینید

قرآن کریم

قرآن و ایرانیان (۲)

تهیه: مدیر سایت یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِه فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّه …

۷ نظر

  1. عکس آخر ی ربطی به این دیدار ندارد مربوط به دانشگا ه توروگاتا در ایتالیا است. اما بقیه عکسها مربوط است.

     

  2. درود بر شما گرامی 🙂

    جالب بود.

    میشه بگید نسخه کامل کتاب قران مربوط به اون زمان موجود هست یا فقط در حد همین تصویره؟

    سوال بعدی اینه که آیا میشه همین برگه موجود رو ترجمه کنید و بگید کدوم سوره از قرانه؟

    ممنون از شما

  3. جناب مزینانی سلام علیکم

    پیرو پرسش شما و دستور دوست دانشمندم جناب فاطمی چند نکته را عرض می کنم:

    ۱. اینکه آیات فوق  مربوط به کدام سوره اند، پیش از این برایم سئوال نشده بود. پیرو سئوال شما، دقت کردم با توجه به خوانا بودن آیات نخست در صفحه ظاهرا آیات ششم سوره احزاب (۳۳)به بعد است. و آغاز صفحه این آیه است:

    النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‏ بِبَعْضٍ فی‏ کِتابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُهاجِرینَ إِلاَّ أَنْ تَفْعَلُوا إِلى‏ أَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفاً کانَ ذلِکَ فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً (۶)

    ۲. . نسخه های متعددی را این آکادمی در اختیار دارد  که در سایت ایشان  15 نسخه خطی وبخشی از پروژه و اختلاف قرائات آمده است: 

    http://www.corpuscoranicum.de

    که می توانید ببینید. بعضی نسخه ها کامل وبرخی ناقصند. نسخه دانشگاه توبینگن ناقص بود و حدود هفتاد صفحه دارد. به زودی گزارش کامل این جلسه را در سایت مطالعات حدیثی (http://hadithstudies.ir/fa)خواهم آورد.

  4. مسیحیان جهان هم دیر یا زود حقیقت رو درک میکنند و مسلمان میشوند و زمان ظهور امام زمان(عج) هم که حضرت مسیح(ع) ظهور میکنند و پشت سر ایشون نماز میخوانند تمام مسیحیان جهان مسلمان میشوند، و دشمنان حضرت مهدی(عج) همین وهابی های کثیف آدم کش و صهیونیست های خونخوار نژادپرست و مسیحیانِ صهیونیست وحشی زورگو هستند، که این سه مصداق بارز زر و زور و تزویرند.

    از میان اشک ها خندیده می آید کسی / خواب بیداری ما را دیده می آید کسی

    با ترنم با ترانه با سروش سبز آب / از گلوی بیشه ی خشکیده می آید کسی . . .

  5. با سلام و عرض ادب؛

    رواج چنین باوری در بین مسیحیان برایم عجیب بود و عجیب تر نحوۀ  بررسی آن !

    واقعا که غرب گمراه تنها راه اثبات حقایق را تجربه می داند وبس.

    اما یک سؤال: نتایج پژوهش‌های قرآنی این آکادمی ترجمه شده است؟

  6. ۱۴۰۰ سال است کسی نتوانسته آیه ای شبیه قرآن بیاورد و قرآنی که ما می خوانیم همان قرآنی است که امام علی هر شب تلاوت می کرد.غلات( مثل اسماعیلیان و واقفیه)- اندیشه انحرافی تحریف قرآن را از اهل کتاب گرفته اند.
    قرآن در بدترین شرایط تاریخ تغییری نکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code