خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / پیامبر(ص) و جانشین ساختن داماد خود / جانشینی امام علی(ع) پیش از ولادت حضرت فاطمه(س) اعلام شد
غدیر و امام علی(ع)

پیامبر(ص) و جانشین ساختن داماد خود / جانشینی امام علی(ع) پیش از ولادت حضرت فاطمه(س) اعلام شد

به قلم مدیر سایت

سؤال:
آیا اعلام جانشینی امام علی(ع) از سوی پیامبر اکرم(ص) بخاطر این نبود که پیامبر پسر نداشت؟ آیا این همان نظام پادشاهی نیست؟

جواب:
یک)
بنا به گواهی کتابهای شیعه و اهل سنت، همان زمانی که حضرت محمد(ص) دعوتش را به صورت عمومی اعلام کرد (سال سوم بعثت) امام علی(ع) را بعنوان جانشین خود معرفی نمود (یوم الانذار).
بنا بر مشهور میان شیعه، حضرت فاطمه(س) در آن زمان هنوز به دنیا نیامده بود؛ چون آن حضرت در سال پنجم بعثت تولد یافت.

دو) در اولین اعلام جانشینی حضرت علی(ع) از سوی پیامبر(ص)، امام علی(ع) ده، دوازده سال داشت. (و بنابه برخی نقل ها سیزده سال داشت)

سه) به فرض که حضرت فاطمه(س) در آن زمان به دنیا آمده بوده و حضرت علی(ع) داماد پیامبر(ص) بوده (یوم الانذار) رسول خدا(ص) ۴۳ سال داشت و هنوز امید بود که پسردار شود.

چهار) اگر نظام پادشاهی در اسلام مطرح بود، در زمان خلیفه ی اول و دوم هنوز همان فرهنگ باقی می ماند و آنان فرزندان یا بستگان نزدیکشان را بعنوان جانشین خود تعیین می کردند حال آنکه چنین نشد.

پنج) در مورد امامان بعد از امام علی(ع) که هرامام فرزند امام قبل است باید گفت که واقعا آنان شخصیت هایی لایق بودند. بعنوان نمونه در حالی این همه سخنان عالمانه و جذاب از آنان سراغ داریم که هیچکدامشان در کلاس و مدرسه درس نخواندند.
دیگر آنکه پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) نام یکایک امامان را تا امام مهدی(ع) برده بودند که این نشانه ی تأیید الهی است نه اینکه هرکه شد شد.

همچنین ببینید

فردوسی

فردوسی دشمن امام علی(ع) را حرامزاده می داند

اگر چشم دارى بدیگر سراى بنزد نبى و على گیر جاى گرت زین بد آید …

۲۲ نظر

  1. سلام من خودم در خانواده شیعه بدنیا آمدم وخودم دوست داشتم شیعه بمانم چون شیعیان رو هنوز هم عموم مردم شیعه رو بیشتر از عموم مردم سنی دوست دارم وبه نظرم شیعیان بسیار بهتر خود را با دنیای مدرن منطبق کردند ومن هم میدانم که بعضی از فرماندهان عرب در زمان جنگ با ایران وسایر فتوحات مرتکب جنایات ضد قرآنی شدند پس خیلی بیشتر دوست داشتم که شیعه بمانم

    اما واقعیت این است که به نظرم دلایلی که برای امامت الهی ۱۲ امام بزرگوار شیعه مطرح میشود دلایل قانع کننده ای نیستند 

    در ضمن با مطالعه تاریخ به این نتیجه رسیدم که سیدنا ابوبکر وسیدنا عمر رضی الله عنها  به خدا وقرآن اعتقاد داشتند ودر کل نیت خیر داشتند 

    وتصویری که شیعه از این ۲بزرگوار به عنوان جبت وطاغوت میدهد به نظرم درست نیامد 

    وسنی معتزلی شدم  واصلا مایل نبودم سنی بشوم  اما تا به این لحظه به این نتیجه رسیدم سنی معتزلی به نظرم درست تر از سایر مذاهب ومکاتب اسلامی هست 

    این نظر شخصی من هست 

    • مدیر سایت

      باور اینکه شما شیعه بوده اید و بعد سنی شدید مشکله

      • با سلام خانواده من اصلا خانواده مذهبی ای نیستند ولی شیعه هستند ومن اصلا به خانواده ام نگفتم که معتزلی شدم 

        من فقط در دنیای مجازی این موضوع را اعلام کردم وکسی از خانواده ودوستانم این موضوع را نمیداند 

        • با سلام من ترجیح میدهم که خانواده ام ودوستان وآشنایان من ندادند که من سنی معتزلی شدم

          لطفا  مراعات این قضیه را مدیر محترم سایت بکند 

    • اینهمه دلیل قرآنی و روایی و عقلی برای شیعه شدن وجود دارد آنوقت شما دوست عزیز معتزله میگویید که این دلایل قانع کننده نیست، آنگاه دلیل معتزله شدنت را ببین، میگی چون شیعیان تصویری درست از ابوبکر و عمر نمیدهند، پس من معتزله میشوم! جناب معتزله دستگاه فکری شما دچار اشتباه شده است، رد یا تایید ابوبکر و عمر دلیل شیعه شدن نیست، دلایل شیعه شدن برای خودش و سرجایشان باقیست، خیلی ببخشید پس شما اول باید درست فکر کردن را یاد بگیرید، مشکل شما اینجاست که هنوز امر ولایت و امامت را درک نکرده اید و فکر میکنید این مقام مثل دیگر امور زمینی و حکومتی یک مقام زمینی است، پس مشکل شما در درجه ی اول معرفتی است چون قبلا هم بحث کردیم و صحبت دلیل و سند نیست شما نمیخواهید قبول کنید، اصلا بحث دوازده امام کنار، شما در حقانیت خلافت و جانشینی امام علی(ع) مانده اید آنوقت صحبت از امامت ۱۲ امام میکنید! بهانه ی شما هم خیلی بچگانه و لجوجانه است، هر پیامبری هم که می آمد به آمدن پیامبر بعدی خودش نوید و بشارت میداد، واقعا از شما با اینهمه کمالات تعجب میکنم که این همه دلیل را میخواهی فدای لجاجت بچگانه کنی، انسان موجود عاقلیست و شما هم انشاالله عاقلانه فکر خواهید کرد، امیدوارم ازم ناراحت نشده باشید، البته از آنجا که شما را میشناسم میدانم که ناراحت نمیشوید.

  2. مثلا شما به دلیل ۴ نگاه کنید : پس چطور معاویه حکومت را به سلطنت تغییر داد ؟ پس  سیدنا ابوبکر وسیدنا عمر رضی الله عنها پاکی نفس داشتند که به چونین فکری نیافتادند 

  3. با سلام درباره نکته پنجمتان :  ترک عقیده تشیع من هیچ دلیل سیاسی نداشته است بلکه به عقل من اگر امامت الهی حضرت امام علی وامام حسن وامام حسین وامام سجاد وامام باقر وامام صادق وامام موسی کاظم وامام رضا وامام جواد وامام تقی وامام هادی وامام حسن عسگری وامام دوازدهم شیعیان درست باشد باید حضرت محمد در خطبه ای در جلوی عموم مردم میگفتند بعد از من امام علی امام اول است وامام حسن امام دوم است وامام حسین امام سوم است وامام سجاد امام چهارم است وامام باقر امام پنجم است وامام صادق امام ششم است وامام موسی کاظم هفتم است وامام رضا هشتم است وامام جواد نهم است وامام هادی دهم است وامام حسن عسگری یازدهم است وامام مهدی دوازدهم است وصحابه مورد احترام شیعه یعنی عمار وسلمان وابوذر ومقداد روایت میکردند که حضرت محمد چونین خطبه ای را در حضور تمام مردم ایراد فرمودند در روایات شیعه هست که برای عده خاصی گفتند در صورتی که عقل من میگوید چونین نصی باید در حضور هزاران تن از مسلمانان خوانده میشد

    • مدیر سایت

      چرا حرفی رو که بارها جواب دادم دوباره تکرار می کنید؟! از این ببعد آنچه را جواب دادم اگر دوباره مطرح کنید نوشته ی شما نشر نمی یابه
      پیامبر(ص) نام امامان(ع) را تا امام مهدی (ع) برده اما خصوصی نه عمومی؛ و الا جان آنها به خطر می افتاد

  4. جناب ابوبکر میگن اقیلونی فلست بخیرکم  ابن ابی الحدید ج۱ ص ۱۶۶ مرا رها کنید بهترین شما نیستم . حاکم بر شما شدم در حالیکه بهترین شما نیستم الکامل ابن اثیر ج۲ص۳۳

    جناب عمر میگن لو لا علی لهلک عمر  اگر علی نبود عمر هلاک شده بود

    جناب عمر در هنگام انتصاب شورای شش نفره به حضرت علی  میگن والله ولیتهم لتحملهم علی الحق ….. ابن ابن الحدید ج ۱ ص۱۸۶ به خدا سوگند اگر تو امور را به دست بگیری مردم رابر طریق حق و مسیر اشکار راهنمایی خواهی کرد

    معاویه میگه خطوه من علی ابن ابیطالب خیر من آل ابی سفیان   محمد عوفی جوامع الحکایات و لوامع الروایات ص ۷۴  یک قدم برداشتن علی از خاندان اباسفیان بهتر است .

  5. با سلام ببینید  الان تبلیغ اهل سنتی که در ایران میشود یا تبلیغ سلفی گری است ویا تبلیغ ماتریدی واشعری که بسیاری از سلفی ها نه همه سلفی ها 

    دید بسیار بدی به معتزله دارند وحاضر نیستند قبول کنند معتزله سنی است بسیاری از اهل سنت غیر معتزلی اندازه اختلافاتی که با شیعه دارند 

    با معتزله اختلاف دارند ومعتزله رو اهل بدعت میدانند 

    من اگر  سنی بدنیا آمده بودم  چرا باید از مکتب معتزله ای دفاع کنم که عقایدی مغایر با اهل سنت صوفی وسلفی دارد؟

  6. سلام  لطفا عزیزان شیعه  از دست من ناراحت نشوید من همه شما را دوست دارم 

    مدیر محترم وبسایت اگر نظرات من شما را ناراحت میکند لطفا اعلام کنید تا من نظر نگذارم 

  7. با سلام من به نظر شخصی خودم حق هرکس هست که در جهان هر عقیده  ومذهبی که میخواهد داشته باشد 

    تا جایی که نخواهد عقیده اش را به دیگران تحمیل واجبار کند

  8. با سلام من میگویم اگر کسی دوست  داشته باشد سلفی باشد این حق اوست ولی من با داعش والقاعده وطالبان وجبهه النصره وبوکوحرام والشباب مخاالف ودشمن هستم چون اینها میگویند بقیه مردم هم باید به اجبار مثل ما سلفی باشند 

    عموم  واکثریت مردم شیعه در دین تسامح دارند وبه آزادی ادیان احترام میگذارند 

    واز این جهت قابل تقدیر هستند

  9. معتزله عزیز…این روایاتی که با اسناد صحیح در کتب اهلسنت خصوصا در تاریخ طبری اومده و ثابت میکنه که جناب ابوبکر و عمر قاتل دختر رسول الله هستند، به نظر شما ما از این روایات نتیجه نمیگریم که ابوبکر و عمر طاغوت بودند؟

  10. معتزله…پیامبر(ص) در حدیث جابر که هم در کتب اهلسنت آمده و هم در کتب شیعی..اسم تک تک جانشینانش رو میاره و دوازده امام (ع)رو به عنوان جانشینان خودش معرفی میکنه….تا حالا حدیث جابر رو شنیدی؟

  11. بسیاری از شیعیان به ماجرای یوم الانذار به عنوان یکی از اسناد مهم جانشینی علی اشاره دارند…..باید شرایط این واقعه بررسی شود……محمد برای گسترش اندیشه تازه خود دنبال حامی و پشتیبان هست   کسان نامدار و  یا متمول خود را دعوت میکند و امید حمایت آنان( هر چند کم باشد) را دارد………ولی اکثر آنان به دلایل مختلف عکس العملهای متفاوت مثل بی تفاوتی و بی اهمیتی و تمسخر و مخالفت نشان میدهند و آن حمایت مورد انتظار محمد علیرغم احترام و تجلیل مهمانان به هیچ عنوان کسب نمیشود(که به نظر من این واکنشها کاملا طبیعی بود و در تمام جوامع و حتی جامعه امروزین با این ادعای انعطاف فکری کمتر شیوخ و بزرگانی پیدا میشوند حرف جدید فرد کم سن  را قبول کنند درست مثل بزرگان و پیروان ادیان و مکاتب بشری امروزی که در مقابل دهها دلیل منطقی هنوز هم از برخی اعتقادات خود دست بردار نیستند)…..محمد در آن تنگنا و محذور جمع تنها با یک حامی آنهم کودکی سیزده ساله مواجه میشود و چند بار از مدعوین طلب یاری میکند(و تاکید میکند که حامی من جانشین من در دنیا و آخرت خواهد بود که احتمالا این تکرار و تاکید برای تحریک و تحریص هر چه بیشتر برای جذب حامی بود)  که دوباره حمایتی نمیبیند…..و بالاخره محمد برای اثبات صداقت حرف خود آن کودک سیزده ساله را جانشین دنیوی و اخروی خود معرفی میکند………..سوال اینجاست اگر در آن جمع شخص دیگری غیر از آن کودک سیزده ساله( که به هر دلیلی دعوت محمد را لبیک گفت)کس یا کسان دیگری دعوتش را اجابت میکردند آنان جانشین بالقوه محمد نمیشدند؟؟!!…….آیا به نظر نمیاد این اعلام جانشینی در یک جو و شرایطی پیش اومد که خود محمد هم اسیر شرایط شد و بر اساس آن شرایط آن اقدام رو کرد؟؟؟!!!………….آیا قضایای بعدی و پیشرفت اسلام که ستاره بخت محمد رو با اقبال مواجه کرد باعث نشد محمد این واقعه رو فراموش کنه و حتی یکبار هم به عنوان سند جانشینی علی در جمع بزرگانی چون عمر و ابوبکر و سایر کبار بدان اشاره کنه و با قاطعیت و جسارت تمام بگه من جانشینمو در فلان واقعه تعیین کردم؟؟؟!!!

    • مدیر سایت

      ـ منظور از اینکه امام علی(ع) را جانشین اخروی خود قرار داد چیست؟

      ـ ظاهر قضیه اینه که اگر کس دیگرقبول دعوت می کرد، جانشین می شد.

      ـ اینکه در زمانهای بعد، پیامبر ص ، قضیه ی یوم الانذار را یادآوری کرده باشه، من اطلاعی ندارم شاید یادآوری کرده و شاید هم خبرش به ما نرسیده. هدف از سوال پایانی رو متوجه نشدم

  12. یک مطلب دیگه…تمام استنادات و حرفهایی که شما به عنوان اسناد برحقی امامان و شعیه آوردین همگی آنها به طرز کاملا مستند و مستدل در کتاب مکتب در فرآیند تکامل اثر پروفسور حسین مدرسی طباطبایی پاسخ داده شده…آن حدیثی که از پیامبر به عنوان دلیل جانشینان بر حق محمد مورد استناد قرار گرفته سالهای سال توسط خلفای اموی به عنوان سند بر حق بودنشان تبلیغ میشد و در متن حدیث (که در درستی آن بجهت عقلی و منطقی کاملا جای تردید هست)به هیچ اسمی اشاره نشده بود به همین خاطر مطابق خواست امیال تعبیر و تفسیر میشد که در قرون بعدی خود متن حدیث هم تغییر و توسعه یافت.

  13. منظور همان حدیثی بود که( تو جوابها اشاره شده) اسامی دوازده امام آمده هست دیگه ……حدیث جابر

  14. این قدر مطمئن حرف می زنید انگار در ۱۴۰۰ سال پیش بوده اید. اینها همه ناشی از نفوذ ایرانیان در اسلام است و بس.شما برو آیه قرآن بیاور که به این موضوع اشاره شده وگرنه حدیث که زیاد است و منشا درستی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code