به قلم مدیر سایت
اسطوره شناس برجسته دکتر مهرداد بهار (درگذشت: ۱۳۷۳ ش) نوروز را عید باستانی ایرانی می داند و قائل به ارتباط آن با دین زرتشتی نیست. اگر زرتشتیان گرامی اطلاعاتی مستند در مورد ربط نوروز با این دین دارند، در اختیارمان قرار دهند.
کتاب «از اسطوره تا تاریخ» مجموعه مقالات،سخنرانیها و مصاحبه های دکتر مهرداد بهار است. وی در یکی از مصاحبه ها تاریخ نوروز را به تفصیل بیان داشته. در بخشی از مصاحبه می گوید:
«نوروز در اوستا مطرح نمی شود؛ چون اوستا، دینی است و جشن های خاص خودش را دارد.»
پس از آن، این سؤال و جواب را می خوانیم:
« ـ آیا می توانیم نوروز را نیز عیدی دینی بپنداریم و با آفرینش ارتباط دهیم؟
ـ نه؛ اینطور نیست. عید مهرگان یا عید پاییزی با آفرینش در ارتباط بوده.»
او در ادامه می گوید:
«در اوستا اشاره به نوروز نیست و علتش آن است که این اعیاد مربوط به زرتشتیان نیست. شاید هم در شرق ایران وجود نداشته است.» (از اسطوره تا تاریخ، مهرداد بهار، گردآوری: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران، نشر چشمه، چاپ اول، ۱۳۷۶، صفحه ۳۴۷)
یحیی ذکاء در «نوروز و بنیاد نجومی آن در همبستگی با تخت جمشید»، گنجینه هنر، ۱۳۷۷، برگ ۴۳ در مورد نوروز می گوید: «مسلما پیش از زرتشت نیز این جشن برگزار میگردیده است.»
اگر این سخن را بپذیریم، معلوم می شود که زرتشت بنیانگذار نوروز نبوده و دو دین زرتشتی و اسلام نسبت به نوروز مساویاند؛ زیرا قبل از هردو، این جشن بوده و هردو تآیید کرده اند و نباید نوروز را به تنها به زرتشتی ربط دهیم.
تدوین: اسفند ۱۳۹۲
سال نو خجسته باد
امیدواریم در سال جدید در راستای ارزشهای انسانی گام بردارید و تلاش خود را متوجهی نزدیک کردن هر چه بیشتر باورها و عقاید گوناگون کرده و بذر دوستی و یکدلی را بپاشید.
سال نو برشما هم خجسته
تلاش من نیز برای نزدیک کردن عقاید به همدیگره
بنام و یاری مزدااهورا شیدان شید نور همه نورها…درود اقای فاطمی یک سال دیگر هم گذشت ولی متاسفانه باز هم شما نتونستید که به هدفتون که تخریب دین بهی هست دست پیدا کنید زیرا مطمئن باشید افراد حاذق بسیاری وجود دارند که مردم رو اگاه میکنن و این طبیعیه که شما این کینه رو نسبت به ایرانی بودن داشته باشید…ولی با این حال فرارسیدن نوروز و نوروز بزرگ یعنی سال خجسته ۱۳۹۶ و زادروز بزرگ پیام اور و فیلسوف ایین راستی و ابرخردگرای جهان(به قول نیچه)رو بهتون شادباش میگم و امیدوارم از این شادباش ناراحت نشده باشید چون یادمه گفته بودید جد شما برای عربستان بوده اند و عرب ها هم فک نکنم علاقه ای به این چیزها داشته باشند…شادباشید
تشکر. من هم بشما تبریک میگم.
امیدوارم خداوند همه ی ما را به راه راست هدایت کند
نوروز ، کهن سالترین جشن ملی دنیا ، روز نو شدن روز بزم و شادی و رویش ، روز جمشید جم بر همه ایرانیان و حوزه تمدنی ایران ، کشورهایی که ایین ملی ما رو پاس میدارن و جشن میگیرن و بر همه ایران دوستان از هر قوم و قبیله ای منجمله مدیر محترم و کاربران ایرانی و ایران دوست شادباش میگم
تشکر
امیدوارم نوروز روز همدلی و نزدیکی همه ی دلهای هموطنان به هم باشد
نوروز متعلق به ادیان نیست نوروز روز زایش زمین و طبیعت است
روز گرد اوری ایرانیان اذری زبان ، عرب زبان ، کرد زبان ، فارس زبان ، بلوچ زبان ، لر زبان و…..
روزی متفاوت از روزهای خدا که از زمان پایه گذاریش تا حال همه مصیبت ها را در خود حل کرده و باز هم روییده است
روزی نو برای دوباره شروع کردن
از اعیاد ایرانی چیزی بجز عید نوروز و شب یلدا در مراسم و گاهشمار ایرانی باقی نمانده
البته تلاش انقلابیون اوایل انقلاب و آخوندهایی مثل مرتضی مطهری در حذف آن که آنرا آیین مجوس مینامیدند بی نتیجه ماند.
بقیه جشنها و مراسم ایرانی مثل جشنهای خردادگان و تیرگان و مهرگان و امردادگان و جشن سده را فقط زرتشتیان زنده نگاه میدارند . اگر این جشنها هم مثل نوروز جزء دین زرتشتیان نیست و متعلق به همه ایرانیان هست پس چرا آنها را ممنوع کرده اید ؟
مگر هرچیزی ایرانی شد حتما خوبه؟
این جشنهایی که نام بردید مفهوم حقیقی و درست و حسابی نداره اما اعیاد غدیر، مبعث و… پرمحتوا هستند و پیامهایی اعتقادی و دینی درست و حسابی در آنهاست
باید هم خردادگان که جشن پاسداشت آب و سرچشمه ها و قنوات بوده برای شما بی مفهوم باشد ، باید هم امردادگان که جشن پاسداشت درختان و اموزش فرهنگ نگهداری از منابع سبز بوده برای شما بی مفهوم باشد . نتیجه اش را هم داریم می بینیم ، در این ۴۰ سال تمام منابع آبی و حتی آبهای سفره های باستانی که اصلا نباید به انها دست درازی کرد توسط برنامه های هم لباسهای شما از بین رفت ، با خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها زندگی در مناطقی که قرنها ایرانیان در ان می زیستند از بین رفت و شما مفتخرید که جمکران و چاه آن را آباد کردید . جنگلها را به تاراج دادید و منابع طبیعی ایران را نابود کردید . خرد مشخص می کند که کدامیک درست و حسابی بوده اندیشه ای که هر سال یکبار به همه ارزش آب و درخت و جنگل را یاد اور می شده یا مراسم قمه زنی و گل مالی . راستی وقتی این سرزمین را بی آب و علف و شوره زار و بی سکنه ساختید این پیامهای اعتقادی و دینی درست و حسابیتان را به چه کسی خواهید گفت ؟
اگر این جشنها سبب بشه واقعا رسیدگی به محیط زیست بیشتر بشه خیلی هم خوبه
« باید هم خردادگان که جشن پاسداشت آب و سرچشمه ها و قنوات بوده برای شما بی مفهوم باشد ، باید هم امردادگان که جشن پاسداشت درختان و اموزش فرهنگ نگهداری از منابع سبز بوده برای شما بی مفهوم باشد . »
سند برای اینکه این جشن ها به حفظ منابع طبیعی کمک میکرده است ؟ ، ایرانیان آب را پاسداری نمیکردند ، تقدس میکردند ، بازهم قیاس مع الفارق . عین این می ماند که کسی بگوید تقدس سگ در بین زرتشتیان باعث حفظ حقوق و نسل سگان شده بود !!! اینها خرافات است نه پاسداشت .
جدای از این ، افراط در از بین بردن منابع طبیعی چه ربطی به اسلام دارد ؟ .
باز هم جدای از این ، پاسداری از منابع طبیعی با عنوان حفظ نعمات خداوند جه ربطی به زرتشتیانی دارد که تقدس خرافی خاک و آب و سگ و گاو را داشتند ؟ .
بازهم جدای از اینها ، این سخنان چه ربطی به موضوع این سایت که نقد آیین زرتشت است دارد ؟ .
تمام جشنهای ایرانی معنا و مفهوم داره و پیام میرسونه و صرفا وابسته به اشخاص نیست
جشنهای ایرانی همگی روی محتوا پایه گذاری شده که اکثرش هم به نوعی تشکر از خداوند و پاسداشت افریده های اوست
فکر نکنم چیزی بالاتر از خداوند و افرینشهایش باشه
تمام رسوم عید نوروز ربط به دین زرتشت داره یا پیدا کرده مثلا واسه چهارشنبه سوری زرتشتیان بالای بام خانه ها اتش می افروختند تا وقتی فروهر ها پایین میان راهشون را روشن کنن یا خانه تکانی برای انها میکردند لباس نو میپوشیدند و سیزده عید میرفتن به دامان طیبیعت تا انان را بدرقه کنند
سبحان عزیز! پس چرا موبد موبدان آقای جهانگیر اوشیدری گفته که چهارشنبه سوری ربطی به آیین زرتشتی نداره؟ با سرچ کوچیک میتونید درستی حرفمو ببینید.
http://www.raherasti.ir/449
هر چقدر شما بیگانگان تلاش کنید که گذشته ما رو پاک کنید موفق نخواهید شد . ما از جشن ها و افتخارات گذشته نیاکان خودمون لذت خواهیم برد . اگه کارهای ناپسندی هم انجام میداده اند که قطعا همینطوره و هیچ انسان بدون خطایی وجود نداره ، اون رو میپذیریم ولی باز هم به گذشته خودمون علاقه داریم و به اون افتخار میکنیم . خلاصه شما فرد بیگانه هرچقدر هم که تلاش کنی نمیتونی پیوند این مردم رو با گذشته قطع کنی . هرچه باشه ریشه های ما از ۱۴۰۰ سال عمیق تره و کسی هم نمیتونه اون رو نادیده بگیره .
جایگاه نوروز در دین مزد یسنا
۱-برپایه روایات شاهنامه، نوروز از جشنهای بزرگ ایرانی است که در زمان جمشید پیشدادی ابداع گردید و جمشید در اوستا یکی از شخصیتهای دینی و خداشناس است که با یاری اهورامزدا وضعیت زندگی مردمان را سامان داده،آنها را از نابودی نجات بخشیده است.در فصل دوم و ندیداد که یکی از بخشهای اوستا است، به تفصیل درباره جمشید و ارتباط وی با اهورامزدا و ساختن ور(غار) برای حفظ نمونهای از موجودات روی زمین از سرما سخن رفته است و پساز سپری شدن این بحران طبیعی، جمشید جشن بزرگی برپا داشته که همان نوروز است.
۲-نوروز از نظر دینی جشن فروهرهاست.این جشن در اول ماه فروردین و با این باور که فروهر درگذشتگان برای دیدار با خانواده خود به زمین میآیند با پاکیزگی و شادابی برگزار میشود. بیگمان در جایجای شاهنامه فردوسی اثرات عمیقی از اوستا به جای مانده است؛چرا که شاهنامه بیانکننده سرگذشت و روایات مربوط به زندگی و کشورداری مردمی است که به ایران باستان و میانه تعلق داشتهاند و از نظر فرهنگی و دینی دارای وحدت و یگانگی فکری و فلسفی ایرانی بودند.بنابراین، اوستا و موضوعات آن،چه از نظر حماسی و چه از نظر دینی،تأثیر فراوانی بر شاهنامه دارد.در روایات مربوط به هوشنگ و پیدایش آتش،تهمورث و مواجهه با دیوان، جمشید و جشن نوروز،فریدون و جشن مهرگان و تهمتن و سروش تاثیر اوستا بر شاهنامه به خوبی مشاهده میشود. در شاهنامه جشن نوروز به این صورت آمده است:
به جمشید بر گوهر افشاندند
مر آن روز را روز نو خواندد
سر سال نو هرمز و فرودین
بر آسوده از رنج تن دل ز کین
بزرگان به شادی بیاراستند
می و جام و رامشگران خواستند
چنین روز فرخ از آن روزگار
بمانده از آن خسروان یادگار
۳-در گاتها سرودههای زرتشت،با سبکی فلسفی و اخلاقی روبرو هستیم که درآن از اهورامزدا سرچشمه آفرینش و امشاسپندان فروزههای جاویدان اهورایی که به صورت نمادهای زندگی تجلی یافتهاند، دریافتی شاعرانه و اندیشمندانه ارائه شده است. یکی از آموزههای اخلاقی گاتها نوسازی جهان یا به وجود آوردن نوروز است که انسان را در درون و اندیشه با نوروز که پرداخته جمشید است روبهرو میسازد.نوروز در گاتها حالت نوسازی و تازه گرداندن جهان را دارد و در اسطوره جمشید تازه شدن طبیعت و آغاز فصل بهار(برابر شدن شب نوروز) دنبال میشود. نوروز جمشیدی جنبه تمثیلی دارد و نوروز زرتشت نظریه پردازی است.
۴-زرتشتیان ۵ روز قبل از نوروز به پیشواز آن میروند. یعنی خانه خود را از قبل میروبند و لباسها و وسایل زندگی را میشویند و پاک و پاکیزه میکنند. در غروب اولین روز از پنجه (۵ روز مانده به نوروز) آتش میافروزند و اسفند و کندر دود میکنند و از روز دوم پنجه وسایل و غذاهای سفره هفتسین را آماده میکنند. سبزه را که گندم آن را از ورهرام (۱۵ اسفند) پاک کرده و تقدیس نمودهاند از روز رام (۱۶ اسفند) سبز میکنند تا برای سفره هفتسین آماده باشد. در هنگام تحویل سال همه اعضای خانواده در کنار سفره هفتسین نشستهاند و نیایش خود را زمزمه میکنند. با آغاز نوروز همه اعضای خانواده یکدیگر را میبوسند و شیرینی میخورند. البته کسانی که در قبل درگذشتهای دارند حرمت نگه میدارند و مراسم را ساده و بدون شیرینی برگزار میکنند.
۵- در فروردین یشت آمده است فروهر درگذشتگان قبل از آغاز چهره ششم گاهانبار از جایگاه خود فرود می آیند و این نوشته در سنت زرتشتیان بدین صورت شکل یافته است که: زرتشتیان هنگامی که ده روز مانده به آخر سال، خانه و اطراف محیط خود را پاکیزه می کنند و لباس نو تهیه می کنند در پنج روز پایان سال که چهره ششم گاهانبار برگزار می شود برای خیر و برکت همگان خوراکها تهیه می کنند و داد و دهش انجام می دهند، چوبهای خوشبو بر آتش می نهند و در شب پایان سال نیز در بالاترین مکان پشت بام خود آب تازه ( نمادی از خرداد امشاسپند و مایه روشنایی وبرکت در زندگی )، چند شاخه درخت مورد ( به نشان امرداد امشاسپند به منظور جاودانگی و زندگی پر از خوشی و خرمی و سربلندی داشتن ) و سیر و سداب ( برای سلامتی و زدودن ناپاکی ها ) تهیه می کنند. خلاصه آنچه که مایه خیر و برکت و شادی انسانها می شود و فروهر های درگذشتگان را از داشتن زندگی خوب و سرشار از پاکیزگی و خوشبختی بازماندگان خود خشنود سازد تهیه می کنند و در سپیده دم صبح نوروز بر پشت بام آتش روشن می کنند و با خواند اوستا و نیایش، به بدرقه روان و فروهر درگذشتگان می روند و زندگی سرشار از نعمت، برکت و فراوانی را خواهان می شوند.
در آغاز سال نوچند ساعت قبل از تحویل سال، خوان نوروزی را می گسترانند و بعد از تحویل سال به آتشکده ها می روند و ستایش اهورامزدا را به جا می آورند، سپس به خانواده هایی که عزیزان خود را در سال گذشته از دست داده اند سر می زنند و یادشان را گرامی می دارند. بعد از آن به دید و بازدید های نوروزی می پردازند.
۷-در ایران آیین مرگ و رستاخیز سیاوش «ایزد شهید شوندهٔ گیاهی ایران» با نوروز پیوند خورده است؛ به این ترتیب که چند روز پیش از عید، به سوگ سیاوش مینشستند و با فرارسیدن نوروز، به جشن و شادی دست میزدند؛ چنانکه گویا سیاوش، زنده شده باشد. آریاییها که وارد منطقه شدند بن مایههایی مانند فروهرها و بازگشت ارواح را با خود آورده و به تدریج آیین خود را با باورهای قبلی رایج در منطقه ادغام نمودند. از جمشید پادشاه مشهور پیشدادی به عنوان بنیانگذار این جشن یاد گردیدهاست.
۸-نوروز جشن شروع فروردین یا “فرودگان” است. اجداد و نیاکان ما چنین میانگاشتند که در ده شب آخر سال ارواح پاک مردگان برای دیدار وضع زندگی و احوال بازماندگان به زمین فرود میآیند و در خانه و آشیانه خویش سرگرم تماشا و سرکشی میشوند.
۹-نوروز در میان زرتشتیان و در بسیاری از شهرستانها تا بیست و یک روز ادامه دارد. روز ششم فروردین “زادروز اشو زرتشت” است. روزهای هفتم تا یازدهم زیارت “پیران زرتشتی” انجام میشود. روز سیزدهم روز “تیشتر ایزد” است و روز ۱۹ فروردین روز “فروهرها” است. در نهایت هم روز بیستم و بیستویکم روز زیارت “شاه ورهرام ایزد ” است.
آقای مدیر محترم سایت نا راستی جواب دروغگویی های وشبهات غیر منطقی شما را با سرودهای اهورایی آشو زرتشت در گاتاها پاسخ خواهم داد:
<>
<>
<>
<>
به عنوان این نوشته توجه کنید: بی ربطی نوروز به دین زرتشتی» در عنوان نیامده که به زرتشتیها ربط نداره. میان مسلمانان هم خیلی آداب و رسوم هست اما نمی توان همه را به اسلام نسبت داد
اینکه نوروز در اوستا نیامده کاملا خطا است ، مخالفان فرهنگ ایرانی از یک طرف دایما مطالب وندیداد را مطرح می کنند و هرجا که دلتان می خواهد وندیداد را جز اوستا نمی دانید . البته یک بام و چند هوا کار شما است و بخشی از تحریف و مغلطه گری است .
اما در فرگرد دوم وندیداد جمشید را بنیانگزار نوروز خوانده است و این همان چیزی است که در شاهنامه فردوسی هم آمده است . لذا اینکه نوروز در اوستا نیامده از اساس دروغ و کذب محض است .
و اما گفته یحیی ذکا که چون نوروز قبل از زرتشت بوده و ما هم این را قبول داریم که نوروز بسیار کهن تر از زرتشت است و چون هر دو دین اسلام و زرتشت نوروز را تایید کرده اند پس هر دو دین نسبت به نوروز یکسان هستند هم سخنی مضحک است و قیاس مع الفارغ است .
یعنی چون این دو خصیصه نسبی در دو دین یکی است باید از این حقایق :
۱- که زرتشتیان نوروز را در دل مراسم دینی خود جای داده اند و آن را چون سنتی دینی و پاک می ستایند و به جا می آورند در حالیکه علمای اسلام صرفا از روی ناچاری و وقتی که نتوانستند این سنت را از مردم ایران بگیرند برای اینکه مراسم نوروز نشان ارتداد و بد دینی مردمان نباشد تاییدات خفیفی از آن کرده اند
۲- زرتشتیان همواره نوروز را گرامی داشته اند و در حفظ ان کوشیده اند در حالیکه علمای اسلام هرکجا که توانسته اند با نوروز مخالفت و دشمنی کرده اند .
نمونه ها بسیار است :
آیت الله مکارم:
سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است .سرچشمه مراسم خرافی سیزده بدر از نظر تاریخی به اصحاب الرس که در قرآن به آن اشاره شده بر می گردد.
آیت الله خامنه ای : چهارشنبه سوری و سیزده بدر مبنای عقلائی ندارد.
آیت الله تبریزی : هیچ یک از این امور رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و اینکه تصور می کنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا می دارد تصوری باطل است ، آنچه مردم را به عزت می رساند و به حفظ وطن وا می دارد ایمان است و بس
قطب الدین راوندی (م۵۷۳) در کتاب «لبّ اللباب» آورده است:
عن رسول اللّه : أبدلکم بیومین یومین: بیوم النیروز و المهرجان، الفطر والأضحی.
دو روز را برای شما جانشین دو روز کردم: عید فطر و قربان را به جای عید نوروز و مهرگان.
منصور به امام کاظم پیشنهاد کرد که نوروز را برای تبریک و شاد باش و گرفتن هدایا جلوس کنند.
حضرت کاظم در جواب فرمود: من در میان روایت های جدّم رسول خدا جستجو کردم و تأییدی برای این عید نیافتم. همانا این سنّت فارسیان است که اسلام، آن را نابود ساخته است و پناه می برم به خدا که آنچه را اسلامْ نابود ساخته، زنده بدارم.
آقا رضی قزوینی (در رساله ای که در سال ۱۰۶۲قمری نگاشته)، شاید نخستین کسی باشد که به تفصیل، نوروز را نقد کرد. وی به طور عمده منکر تطبیق نوروز رایج با نوروز یاد شده در روایات است و از این طریق بر روایت های مؤید، خرده می گیرد
ادامه …..
کلمه ی «نوروز» را در وندیداد ترجمه دوستخواه جستجو کردم و نیافتم. لطفا عبارت وندیداد در مورد نوروز را نقل کنید
مصباح یزدی :
ظاهر روایت منصور، حرمت بزرگداشت نوروز است؛ چرا که این کار، بزرگداشت شعائر کفار و زنده داشتن سنّت هایی است که اسلام، آنها را می رانده است. این روایت گرچه واجد شرایط حجّیت نیست. اما مطلب کلی ای که در آن آمده (یعنی حرمت بزرگداشت شعائر کفار)، با ادلّه عامه به اثبات رسیده است و این که نوروز از آن آداب و رسوم است، به وجدانْ اثبات می شود.
سید جواد مدرّسی در مقاله ای در مجلّه «نور علم» می نویسد: با وجود تضارب روایات و عدم توجه قدما و کدورت متن و عدم صحت سند، فتوای به مشروعیت نوروز، و تعیین روز آن، مشکل است. راهی که باقی می ماند، تمسک به ادلّه «تسامح در ادله سنن» است؛ و لکن تعیین روز، گفتار بعض فقهاست نه مضمون روایت؛ و ادله مذکور، شامل کلام فقها نمی شود. از جهت دیگر، عید نوروز از شعائر مجوسی و محتمل الحرمه است و ادله تسامح در سنن چنان که بعضی گفته اند از چنین موردی منصرف است.
علمای شیعه می گویند دو حدیث ذکر شده در تایید نوروز از معلی ابن خمیس در کتب قدمای شیعه نیامده و غالیان به معلی ابن خمیس بسیار روایت جعلی نسبت داده اند لذا بر روایات او نمی توان اعتنا کرد . (رجوع کنید به ردیه رسول جعفریان بر نوروز در مجله نامه مفید، ش۹، ص۲۰۶٫. و ص ۲۱۰ )
امام محمد غزالی در کیمیای سعادت !!! گوید : ” هر چه برای آن کنند نشاید؛ بلکه افراط کردن در آراستن بازارها به سبب نوروز و قطایف بسیار کردن و تکلفهای نو افزودن برای نوروز نشاید؛ بلکه نوروز و سده باید که مندرس شود و کسی نام آن را نبرد تا گروهی از سلف گفتهاند که «نوروز روزه باید داشت تا از آن طعامها خورده نباید و شبِ سده چراغ فرا نباید گرفت تا اصلاً آتش نبیند.» و محققان گفتهاند که «روزه داشتن این روز هم ذکرِ این روز بُوَد، و نشاید که نام این روز برند»، به هیچ وجه، بلکه با روزهای دیگر برابر باید داشت، و شبِ سده همچنین، چنانکه از وی نام و نشان نماند.”
مرتضی مطهری در مورد نمادهای باستانی ایران (نوروز و چهارشنبه سوری) اینگونه گفتهاست:
بهخدا ننگ این مردم است که روز سیزده و این ایام را به عنوان جشن سیزده بدر بیرون میرن….شما احمقها هم این حرکات را هر سال انجام میدهید بلکه آنها شما بدبختهای احمق را تمجید میکنند تشویق میکنند اینها از اسلام نیست اینها ضد اسلام است… نیاکان ما در گذشته جشن میکردن؛ پس ما هم باید چنین کنیم……….با پهن کردن سفره هفت سین از نحسی خارج میشیم؟ بیچاره بد بخت چرا خانهات را ول میکنی میری بیرون؛…… از این حرکات زشت و کثیف و پلید که به آن گرفتار هستی خارج شو ت…. از سمنو چه کاری ساختهاست؟ از سبزه و هفت سین چه کاری ساختهاست؟
واقعا که استاد چقدر زبان شیرین و عالمانه و محترمانه ای داشته اند !!!!
بعضی نقل قولهای شما مربوط به نوروز نیست و برخی مربوط به اصل نوروز نیست
عجیب است که این افراد در کوچکترین مسأله ای درباره اسلام سخن از خرافات میزنند و وقتی به خرافات اجداد خود میرسند آنرا گویا امری مقدس جلوه میدهند !!! :
۱ : اولا که نوروز در ترجمه اوستای جیمس دارمستتر نیز نیامده است و گویا تنها در ترجمه اوستای شما آمده است که البته ترجمه تان برای خودتان فایده دارد ، وقتی در حد و اندازه دکتر دوستخواه شدید ، بیایید و ترجمه وندیداد هم ارائه دهید .
۲ : خوانندگان یک سؤال :
سیزده بدر و چهارشنبه سوری ، چه ربطی به اصل نوروز دارد ؟ تحریف تا چه حد ؟ مغالطه و تا چه حد ؟ به این بنده خدا که اینطور تحریف میکند و چهرشنبه سوری و سیزده بدر را به کل نوروز ربط میدهد باید چه گفت ؟ گویا این فرد از نوروز تنها ترقه انداختن در چهارشنبه سوری را فهمیده و آنرا کل نوروز میداند !!!! علی مطهری میگوید :
بدیهی است که همه ما نوروز را یک انتخاب خوب از سوی ایرانیان باستان می دانیم که بهترین ایام سال از نظر اعتدال طبیعت را برای گردش و تفریح و دید و بازدید انتخاب کردند، یعنی اهمیت نوروز در ظرف زمانی آن یعنی آغاز فصل بهار است که طبیعت بعد از آن که در پاییز و زمستان مرده بود، دوباره زنده می شود، و در آثار اسلامی نیز آمده است که هرگاه بهار را دیدید زیاد از قیامت یاد کنید، یعنی بهار نمونه ای از قیامت در همین دنیاست.
آن چه که از نوروز به اذهان متبادر می شود همین مقدار است و این که بخواهیم نوروز را به عنوان یک مکتب و فرهنگ معرفی کنیم کاری است تکلف آمیز و عقل ها را قانع و دل ها را خاضع نمی کند. به علاوه خرافاتی که در نوروز هست مانند چهارشنبه سوری و سیزده به در هیچ گاه در اسلام تأیید نشده است زیرا اولی که در آن از آتش مدد خواسته می شود و طلب سلامتی می گردد (زردی من از تو، سرخی تو از من) با توحید افعالی خداوند منافات دارد و دومی نیز بر اساس نحسی عدد ۱۳ است که نوعی اعتراض به خلقت است، در حالی که خداوند مخلوق نحس ندارد و آن چه وجود یافته است خیر است و از نظر فلاسفه اسلامی وجود مساوی با خیر است و شر مطلق وجود ندارد؛ گرچه این دو آئین اکنون به صورت های دیگری اجرا می شوند، اولی به صورت ترقه بازی در آمده که کاری نامعقول است و برای دومی توجیهی درست کرده اند به نام “روز طبیعت ” که تا حدودی قابل پذیرش است.
نوروز در روایات :
http://borhan.blog.ir/1391/12/26/About-Nowrouz-and-its-traditions-and-Chaharshanbe-Suri
نوروز در کلام رهبری :
سؤال. آیا غسل و روزه به نیت عید نوروز صحیح می باشد؟
جواب. غسل و روزه ی عید نوروز مستحب می باشد.
فقه و احکام شرعی – احکام روزانه غسل و روزه – عید نوروز .
شما دوستان عزیز، برادران خوب و همسایگان همراهمان، براى گردهمائى و تبادل نظر در مسائل گوناگون، مناسبت خیلى خوبى را انتخاب کردید. عید نوروز یک عید شرقى و حامل ارزشهاى برجسته و ممتازى است. در واقع عید نوروز یک نماد است؛ نماد نوآورى و طراوت و جوانى و نشاط، همچنین نماد مهربانى و محبت به یکدیگر، سرکشىِ برادران از یکدیگر، محبت خانوادههاى خویشاوند به یکدیگر، محکم کردن روابط دوستى و مهربانى میان دوستان، آشنایان و زدودن کینهها؛ چون بهار مظهر طراوت است، مظهر نشاط است و همهى این معانى در واقع در بهار وجود دارد. و این یک امتیاز است براى ملتهاى ما که نوروز را آغاز سال نوِ خودشان قرار دادند، مبدأ تاریخ قرار دادند؛ به خاطر اینکه حامل این معانى برجسته است.
این جشن یک جشن ملى است؛ جزو اعیاد دینى نیست؛ لکن از سوى بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددى داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامى داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیلهاى بشود براى اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتى است براى اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.
در کشور ما رسم بر این است؛ سالهاى متمادى است که روز نوروز و ساعت تحویل، مردم در عبادتگاهها و زیارتگاهها و مراکز معنوى جمع میشوند و از خداى متعال طلب خیر میکنند، طلب برکت میکنند؛ سال خوبى را براى خودشان و براى دیگران از خداوند متعال طلب میکنند و میخواهند. بنابراین نوروز مناسبت خیلى باارزش و برجستهاى است؛ هم از لحاظ معنوى، هم از لحاظ ملى، هم از لحاظ بینالمللى میان ملتهائى که نوروز را گرامى میدارند.
امسال هم، اینکه نوروز به عنوان یک جشن بینالمللى ثبت شد، این حسن بزرگ را داشت و دارد که این نوعى هدیهى ملتهاى ما به ملتهاى جهان و به ملتهاى غربى و انتقال این فرهنگ به آنهاست.
دیدار روسای جمهور شرکت کننده در جشن جهانى نوروز – فروردین ۱۳۸۹ .
شهید مطهری نیز چهارشنبه سوری و سیزده بدر را نقد کرده نه اصل نوروز :
https://article.tebyan.net/160450
بعد میگوید جواب مرا نداده اند ، شما سخن درستی نگفتی که جواب بخواهی ، همه اش تحریف است و تحریف است و تحریف.
ابداع کننده نوروز در حقیقت پیامبر اسلام هست که مجوسیان تلاش کردند این رخداد را به نام خود کنند. اما همه می دانند که نوروز عیدی اسلامی است.
اینطور نیست