به قلم حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستمی
ما در ایام عید، روزها از ساعت نه صبح تا شش و هفت عصر به صورت مداوم در محوطه تاریخی پاسارگاد بودیم و چون در طول روز خسته می شدیم، شب ها زود می خوابیدیم. (روزها کلاً در حال مناظره و گفتگو بودیم یا اینکه در محوطه پیاده روی می کردیم).
شب نهم فروردین با دوستان تصمیم گرفتیم چهار نفری به درون مقبره ی کوروش کبیر برویم. روز قبل با مسئولین مجموعه هماهنگ کردیم. قبلاً اجازه می دادند که برخی وارد مقبره شوند. اما چند مدتی است که دیگر کسی اجازه ورود به داخل اتاقک مقبره را ندارد. با مسئولین هماهنگ کردیم و با خواهش بسیار موافقت آنان را جلب کردیم. یکی از دوستان به دلیلی خستگی با ما همراهی نکرد. پس سه نفری، شب هنگام وقتی مجموعه خلوت شد به همراهی چند نفر از مسئولین و نگهبانان به سمت مقبره رفتیم.
از روی حصار شیشه ای که دور مقبره ایجاد کردند (به ارتفاع یک متر) رد شدیم. موقع بالا رفتن از سنگ ها، احساس لذت به من دست داد. به جرئت می توانم بگویم که خیلی خیلی لحظات پرشوری بود. به نظرم اینطور آمد که این سنگ ها جان دارند. و یک حس معنوی خوبی داشتم. انصافاً لحظات باشکوهی بود.
با سختی از روی سنگ ها که بعضی یک و نیم متر ارتفاع داشتند، به سختی بالا رفتیم. تا اینکه به در ورودی مقبره رسیدیم. وارد شدیم. اتاقکی کوچک که البته می توانستیم به راحتی درون آن بایستیم. در یک طرف دیوار اتاقک، کتیبه ای قرآنی حکاکی شده بود. این کتیبه را اتابکان فارس چندین قرن پیش درون مقبره ایجاد کردند. چون فکر می کردند که مقبره ی مادر سلیمان نبی (ع) است. سلسله اتابکان این بنا و صفه ای که مقبره کورش در آن است را به عنوان مسجد قرار دادند واکنون هم این صفه ـ سکویی که مقبره بر آن بنا شده ـ در حکم مسجد است یعنی صیغه مسجد برای آن خوانده اند.
درون مقبره چند عکس گرفتیم و دقایقی نشستیم. واقعاً وقت بابرکت و باشکوهی بود. خیلی دوست دارم که اگر امسال هم به پاسارگاد رفتم، باز هم به درون مقبره بروم. و این تجربه شیرین برایم تکرار شود.
نکته: متأسفانه قبلاً که ورود به درون مقبره برای برخی ها آزاد بود، عده ای از موقعیت سوء استفاده کردند و درون مقبره بادگاری نوشتند که باعث شد تصاویر و صحنه هایی ناگوار برای ما تداعی شود.
بابا این طلبه ها کارشون خیلی درسته، کاش یک مستند برای سیما درست میکردند، همین که مقبره ی کورش به طور اتفاقی مسجد شده و حتی آیاتی از قرآن در آن حکاکی شده شاید نمیدانم شاید کوروش همان ذوالقرنین قرآن باشد نمیدانم. خواهشا مخالفان و موافقان بخاطر این حرف به من خورده نگیرند!
منم شنیده بودم که قبر کورش مسجد اتابکی هست. قرن ۷ هجری اتابکان اونجا رو مسجدش کردن. حالا چرا دورش رو گرد نمیکنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از زن حائض گرفتن تا مرد جنب و حتی شاید افراد لامذهب (منکرین انبیاء و ادیان الهی) که کافر و نجس هستند هم دور قبر کوروش جمع میشن ! ورود این ها به مسجد حرامه ها !
آقای امیر شاهی
متاسفانه نظرات شما سرشار از کینه ، دروغ و خصایص زشت انسانی است . آیا واقعا روش پیامبران الهی و ائمه در برخورد با دگر اندیشان ذره ای شباهت به رفتار و گفتار امروز شما دارد ؟ بی شک روش شما به جدایی بیشتر علاقمندان فرهنگ کهن ایران و اسلام می انجامد در حالیکه این دو اندیشه هر دو باهم تاریخ و فرهنگ و هویت امروز سرزمین پاک ایران را ساخته اند . بدانید که منش و روش اهریمنی یقینا با اسلام و استقلال و آینده ایران نا سازگار است
میخواهید شارع دین شویم و ورود افراد جنب و … را به مسجد آزاد کنیم ؟ اصلا میخواهید از نو کتاب دین بنویسیم و بشویم بهاءالله ثانی ؟ .
منش اهریمنی این نیست که هر کسی را به مسجد راه دهیم ؟ برای اینکه مردم از فرهنگ جدا نشوند میخواهید حجاب که سهل ، برهنگی را هم مجاز کنیم و بگوییم از نظر اسلام اشکال ندارد تا جذب فرهنگ شوند ؟ میخواهید حکم نجاست مشرکین را هم برداریم ؟ مشکل شما با خدا و پیغمبر است و نه با آقای امیر شاهی .
آقای مدیر میشه بگید آرامگاه از لحاظ شمال و جنوبی دقیقا به چه سمتیست؟ اگر اشتباه نکنم فکر کنم به طرف جنوب غربی باشه، که نشون میده شبیه مسلمانان و به طرف جنوب غربی یعنی کعبه تدفین صورت گرفته؟ جای تحقیق داره؟
با حاج آقا رستمی صحبت کردم گفتند آرامگاه مثل آرامگاه اموات ما رو به قبله است البته با پنج شش درجه اختلاف که این مقدار قابل توجه نیست و طبیعی است
|_به همون جهت که نماز میخونی اگر برعکس هم بایستی باز رو به قبله س ،چون زمین کرویه ، محمد نمیدونست زمین کرویه ، شما که میدونید دیگه چرا هی رو به قبله و پشت به قبله میکنید ؟
||_ضمنا قدمت بنا به پیش از تاسیس قبله مسلمانان باز میگرده چون قبله قدمتی بیش از میلاد مسیح نداره .
|||_بر اساس قران قبله مسلمانان در ابتدا بیت المقدس بود و بعد تبدیل به کعبه شد در حالی که مقبره کورش قدمتی فراتر از ۱۴۰۰ سال داره !
یک) درسته از هر طرف بایستیم و خطی فرضی بکشیم به قبله اصابت می کنه اما نزدیک تر بودن به کعبه هم مد نظره و الا در مسجد که نماز می خواندند هرکس به طرفی نماز می خواند. روبه قبله از طرف نزدیکتر، نشانی از اتحاد است.
دو) نمیخوام از اینکه قبر کورش به طرف قبله است برداشتی اسلامی کنم شاید کاملا اتفاقی اینطور شده اما توجه داشته باشیم که کعبه قبل از اسلام نیز بعنوان مکانی مقدس مطرح بوده
سه) اینکه قبله ی مسلمانان قبلا بیت المقدس بود معنایش این نیست که کعبه مقدس نبوده یا اسلام نمیخواسته بطرف آن نماز خونده بشه بلکه بخاطر بتهایی که در کعبه بود نخواستند امتیازی به بت پرستها بدهند
سلام. خیلی جالبه. ولی تا جایی که من میدونم الان قبر خالیه. یعنی اون اتاقکه خالیه.
اینم عکسی که رفتم از ویکی مپیا گرفتم و درستش کردم :
http://upload7.ir/imgs/2014-11/34085500394426071423.png
ببینید جالبه
تشکر از آقای فاطمی و آقای امیرشاهی، در عهد عتیق کتاب دانیال آمده «اما آن قوچ صاحب شاخ که (در رویا) دیدی، پادشاه پارسیان و مادیان میباشد…» و اگر احتمال دهیم که کورش همان ذوالقرنین قرآن بوده پس به اجتهاد خودش عمل میکرده و به همین دلیله که ما هم از باورهای دینی کورش چیز قطعی ای نمیدانیم در قرآن هم نگفته که ذوالقرنین پیامبر است بلکه آمده پادشاه و بنده ی صالح خدا بوده، روایتی است از امام صادق(ع) که می فرماید: ملوک روی زمین چهار نفر بودند دو نفر مؤمن معتقد که عبارتند از سلیمان و ذوالقرنین. دو نفر کافر که عبارتند از نمرود و بخت النصر. (سلیمان و ذوالقرنین دو مومن معتقد بودند که بر زمین مسلط شدند و نمرود و بخت النصر دو کافر بودند که بر زمین مسلط شدند.) و میدانیم که کورش با فتح بابل یهودیانی که بخت النصر آنان را اسیر کرده بود رو از دست بابلیان نجات داد و کورش هم پادشاه بزرگی بود که بر زمین مسلط شده بود پس شاید منظور ذوالقرنین در حدیث همان کورش باشد، در آیات ۸۳ تا ۹۸ سوره ی کهف میخوانیم که ذوالقرنین راه لشکرکشی و رفتن را در پیش گرفت و در تاریخ هم میخوانیم که کوروش وقتی به پادشاهی رسید شروع به لشکرکشی کرد و شواهدی دیگر که جای تحقیق دارد. به نظر من چرا باید کورش پرستان شخصیت کورش رو برای خودشون مصادره کنند چرا ما مسلمانان نباید دست رو پیش بگیریم و کورش رو برای خودمون مصادره نکنیم، حالا اگر یک روز محمدرضا شاه از کورش گفت دیگه ما اصلا نباید از کورش بگیم! بابا محمدرضا شاه…. کی بوده، من نمیگم که شخصیت کورش رو نقد نکنیم بلکه میگم حالا که شواهد قرآنی و حدیثی و تاریخی داریم بیاییم برای بستن دهان کورش پرستان احمق، کورش این شخصیت اسلامی رو برای خودمون مصادره کنیم و به نظر من باید درباره ی خوبی های این شخص هم در سایت مطالبی گذاشته بشه، حالا هم که مقبره شم مسجد شده! بازم میگم بهترین کار برای بستن دهان این جاهلان اینه که نباید بزاریم شخصیت کورش رو برای خودشون مصادره کنند، وقتی ما از کورش بگیم اینا بیشتر میسوزند.
اگر اینجوره پس همه کشتارهاش به دستور خدا بوده. خدا مالک جان و مال مردم هست. ولی اینفدر هم راحت نمیشه گفت که ذوالقرنین بود
درسته باید بررسی ها بیشتر انجام بگیره، البته شواهد زیاده، گرچه بعضی گفته اند که منظور اسکندر بوده و یا کسان دیگر و اتفاقا از اسکندر هم در کنار کشتارهایش اخبار خوب هم فراوان دیده میشود، ولی به نظر من سه لشکرکشی ذوالقرنین که در سوره ی کهف آمده خیلی با لشکرکشی های کورش جور در میاد، و تازه در آیه ۸۶ سوره ی کهف آمده که لشکرکشی اول ذوالقرنین به مغرب زمین بوده پس نمیتونه اسکندر باشه چون اسکندر خودش تو مغرب زمین بوده، البته جای تحقیق زیاد داره و شاید داریم اشتباه میکنیم و با تحقیقات بیشتر باید دید که کدوم قول تاریخی با آیات قرآن تطابق بیشتری داره، در هر صورت وقتی ما از ذوالقرنین بودن کورش بگیم، در دید کورش پرستان احمق شخصیت کورش از لحاظ نژادپرستی رنگ میبازه و یک شخصیت قرآنی و دینی و اسلامی پیدا میکنه، که این کار به ضرر باستانپرستان اسلام ستیزه.
نه با کسی رودربایستی داریم و نه باید دیگران را بفریبیم
نه آقا کوروش بهیچ وجه ذوالقرنین نیست!!!!
به یک کتاب اونم کتاب تحریف شده تورات فقط نباید استناد کرد!
شما این صفحه رو بخون و درضمن مستند رو بخش ذوالقرنین اش رو هم نگاه کن:
http://shahaab.blogfa.com/tag/%D8%B0%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B1%D9%86%DB%8C%D9%86
جالب بود، تشکر از شما، ولی به طور قطع نمیشود گفت که ذواقرنین اسکندر بوده یا کورش بوده یا …، باید بررسی ها درباره ی سه لشکرکشی های ذوالقرنین که در قرآن آمده بیشتر شود، باید دید اسکندر یا کورش یا هرکس دیگه لشکرکشی های اصلی شان چگونه بوده است.
با درود: کورش حاکم پارس بود همان استان فارس کنونی و مناطقی از اطراف آن . اولین لشکرکشی کورش به بابل بود داخل خاک عراق کنونی) برای آزاد کردن یهودیان واعراب به بند کشیده توسط حاکم ظالم بابل. دومین لشکر کشی به ماد به مرکزیت هکمتانه یا همان همدان کنونی بود. سومین لشکرکشی کورش به لیدیه یا همان ترکیه کنونی بود. هر سه لشکر کشی از فارس به سمت غرب صورت گرفت.
یونانی ها توحید داشتند ؟ یعنی یکتاپرست بودند؟ بعد حتمن اسکندر از بندگان مومن خدا بوده! اونوقت ایرانی ها مشرک بودند ؟ والا کمی هم تحقیق بد نیست . اسکندر خودشو پسر زئوس میخوند .
با عرض سلام
متاسفانه در دوره پهلوی به کمک مستشرقین یهودی دانشگاه شیکاگو یک جعل تاریخ ذر راستای تاریخ درست کردن جعلی برای این سرزمین کلید خورد واون انتساب این بنای سنگی یونانی به شخصی به نام کوروش است
بر چه اساس تاریخی وکدام سنگ نوشته یا کتیبه یا اثر ترجمه شده ومورد بررسی قرار گرفته این بنای سنگی ا به کووش نسبت میدهید؟
توجه داشته باشید هیچ سند تاریخی که ثابت کند این بنا متعلق به کوروش است وجود نداره
این یک بنای سنگی یونانی است در یونان از این نوع معماری به وفو مشاهده میشه ای کاش این اقایون از بدنه بنا که حروف یونانی نیز در اون توسط معماان یونانی حکاکی شده توصیر میگرفتند
خواهشا شما دیگه همون کاری که یهود وپهلوی با تایخ این کشو کد نکنید
هدف این سایت و شما تخریب هست. چون دینتون همینه
سلام گفتید:
موقع بالا رفتن از سنگ ها، احساس لذت به من دست داد. به جرئت می توانم بگویم که خیلی خیلی لحظات پرشوری بود. به نظرم اینطور آمد که این سنگ ها جان دارند. و یک حس معنوی خوبی داشتم.
حس معنوی داشتید؟چطور؟مگه اینجا ارامگاه پیامبری بوده؟در ضمن شما که اینهمه بدی کوروش رو گفتید چطور میگید حس خوبی داشتم؟اصلا من شاخ در اوردم وقتی این مطلبو خوندم اخه با بقیه مطالب سایتتون جور نیست.میدونم الان میگید: من در کجا به کوروش توهین کردم؟ پس از الان جوابتون رو میدم که وقتمون تلف نشه و سریع تر بریم سر اصل مطلب
http://www.raherasti.ir/1903/%DA%A9%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%87%D8%B1%DA%AF%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AF-%DA%AF%D9%81%D8%AA/
اخرش من کدوم عقیده رو بکنم تو مغزم؟این پست که الان توشم یا اون یکی که ادرسشو دادم؟
این خاطرات از من نیست
نادرستگوییها درباره آرامگاه کوروش فراوان است، گروهی از تحریف کنندگان مدعی هستند که چون در داخل آرامگاه کتیبههای اسلامی و یک محراب محتوی آیاتی از قران کریم وجود دارد این مکان مربوط به فرد سلیمان نامی در دوران اسلامی است!! و به این شکل این مکان را متعلق به فردی در دوران اسلامی میدانند نه کوروش.
محراب درون آرامگاه کوروش، (عکسی که شبهه پردازان منتشر کردند)
متاسفانه مدعیان چنین حرفی مطالعات کافی درباره آرامگاه کوروش انجام ندادند یا آنکه آگاهانه قصد ارائه مطالب نادرست به مخاطب و به کرسی نشاندن سخن خویش هستند.
در زمان اتابکان فارس در اطراف آرامگاه کوروش از آن جهت که میپنداشتند این مکان متعلق به مادر سلیمان پیامبر (ع) است، مسجدی گرداگرد این مکان ساختند، و در درون آرامگاه محراب و کتیبههای اسلامی قرار دادند. محرابی که در آرامگاه قرار دارد دارای چهار آیه از سوره شریفه الفتح یعنی از «انا فتحنا لک فتحنا مبینا» تا «و کان الله علیما حکیما» با خط ثلث معمولی و تزئینات اسلامی است (شهبازی، ۱۳۷۹: صص۱۱۳-۱۱۷).
نکته اینجاست که منکران آرامگاه کوروش با توجه به این کتیبه استدلال میکنند که چون کتیبههای اسلامی در بنا قرار دارد پس این مکان مکانی ساخته شده در دوران اسلامی و متعلق به مادر شخص سلیمان نامی است!!
اما چنانچه گفته شد این کتیبههای اسلامی به همراه مسجدی در دوران اتابکان فارس در این مکان به وجود آمدند. چراکه خود این کتیبهها به تاریخ ساختشان اشاره دارد. بر این اساس سعد ابن زنگی (یکی از شاهان اتابکان فارس) کتیبهها و مسجد را در سال ۶۲۰ (یا ۶۲۱) هجری قمری ساخته است (شهبازی، ۱۳۷۹: صص۱۱۶-۱۱۷).
شاید کسی مدعی شود که فقط کتیبهها و بنای مسجد در دوران اتابکان ساخته نشده، بلکه خود آرامگاه نیز در دوران اتابکان ساخته شده. این هم استدلالی بی اساس است چراکه همانطور که پیشتر گفته شد معماری آرامگاه به هیچ وجه با معماری اسلامی همخوانی ندارد همچنین کتیبهها و مسجد در بین سال های ۶۱۲ تا ۶۲۰ هجری قمری ساخته شدهاند. اگر کسی مدعی ساخت خود ارامگاه در دوران اسلامی و همراه با این کتیبهها باشد، میبایست که قبل از تاریخ ۶۱۲-۶۲۰ هجری قمری هیچ اثری از این آرامگاه در دشت مرغاب نباشد. حال آنکه ابن بلخی در کتاب «فارس نامه» شرح آرامگاه کوروش را بیان میکند (ابن بلخی، ۱۳۸۵: صص۱۵۴-۱۵۵)، و میدانیم که ابن بلخی در حدود ۴۹۸ تا ۵۱۱ هجری قمری کتاب ارزشمند فارسنامه را نگاشته است (دایره المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۶۷: ص۱۳۵) یعنی حدود ۹۰ سال قبل از اقدامات اتابکان وجود آرامگاه را گزارش کرده است. البته اگر بخواهیم به نوشتههای یونانی و رومی درباره آرامگاه استناد کنیم شرح وجود آرامگاه به چندین هزار سال پیش از اقدامات اتابکان میرسد.
نگاشتن کتیبه در دوران اسلامی بر روی آثار باستانی پدیدهای جدید نیست به عنوان نمونه کتیبههای اسلامی بسیاری بر جرزهای کاخ تچر تخت جمشید نوشته شده است (نجف زاده اتابکی، ۱۳۹۲: ص۱۹۸- ۲۰۶/ راهنمای کلاسیک و مستند تخت جمشید)
با سلام ؛ حرفهای شما را فکر کنم یکی از سایتهای باستان ستای افراطی و بسیار دروغگو و اهل تحریف در چند پست آنهم به صورت نقد گفته های آقای پورپیرار گفته است اما :
https://planetplunder.wordpress.com/2017/09/26
به ایرادات اساسی و لینک فوق هیچ پاسخی نتوانسته است که بدهد و البته به مقالات ادیان نت که در رد برخی مطالب آن سایت بیان کرده است . البته در سایتشان اگر کسی بخواهد کامنت بگذارد نمیتواند به هیچ لینکی در هیچ سایت دیگری بگذارد مگر سایت خودشان !!! یک کامنت گذاشتم و دو لینک را در آن گذاشته و گفتم درباره مقبره پاسارگاد جواب این دو لینک را ندادید کامنتم را پخش نکردند . یک کامنت دیگر هم گذاشتم و گفتم جواب این دو لینک ادیان نت را ندادید آنرا هم پخش نکردند . اما در این سایت و ادیان نت به سایتهای ضد اسلام هم ارجاع بدهید پخش میکنند . باستان ستایان میانه خوبی با آزادی بیان ندارند .
این مقبره نمیتواند مقبره کورش باشد ، دلیل محکمی بر آن نیست .