خانه / ایران / ایران باستان / نوروز ۹۳ در پاسارگاد (۱)
حجت الاسلام مهدی رستمی

نوروز ۹۳ در پاسارگاد (۱)

به قلم به حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستمی
دوست گرامی جناب حجت الاسلام مهدی رستمی ایام نوروز سال ۱۳۹۳ را در پاسارگاد گذرانده است. وی بناست به مرور خاطرات آن روزها را جهت درج در سایت، در اختیارمان قرار دهد. با تشکر از ایشان.

مهدی رستمی هستم، متولد ۱۳۶۷، طلبه حوزه علمیه قم، اصالتاً اهل سوادکوه استان مازندران.
اسفندماه ۱۳۹۲ قرار شد برخی طلاب در ایام نوروز، در امامزادگان و مراکز فرهنگی ـ مذهبی به منظور تبلیغ معارف اسلامی مستقر شوند. ما هم که به دنبال چنین موقعیتی بودیم، اعلام آمادگی کردیم و چون در زمینه تاریخ ایران باستان مطالعاتی داشتیم، من و چند تن از دوستانم را برای پاسارگاد و پارسه در نظر گرفتند.
قرار شد در آنجا خیمه ی معرفت برپا کنیم تا به شبهات پاسخ داده در بحث ها شرکت کنیم. از قبل مطالعاتی در زمینه زرتشت و ایران باستان داشتیم، نوشته هایم را جمع آوری و مرور کردم. همسر و فرزندم را به شمال فرستادم و خودم راهی استان فارس شدم.
ساعت ۱۱ شب اتوبوس از قم حرکت کرد. صبح زود به جاده فرعی پاسارگاد که از جاده اصلی اصفهان ـ شیراز منشعب می شود رسیدم. با اتومبیلی که در آن آقای فرهاد زارع (کارشناس ارشد مجموعه تاریخی پاسارگاد) و یکی از کارکنان مجموعه بودند به روستای مادرسلیمان رفتم.
از قبل هماهنگ شده بود که محل اقامت ما در مرکز سپاه مادرسلیمان باشد. در آنجا پس از طی مراحل هماهنگی، به یکی از اتاق ها رفتم و وسائلم را آنجا گذاشتم. بعد به یکی از سربازان گفتم: تا مقبره کورش کبیر چند کیلومتر مانده؟ او پاسخ داد: چند کیلومتر نیست. همین بغل است!
به مقبره که رسیدم حس خوبی داشتم. حدود ۲۰۰ ـ ۳۰۰ نفر در کنار آرامگاه بودند. احساس شعف بهم دست داده بود. بعضی چپ چپ به من نگاه می کردند و بعضی از تعجب خشکشان زده بود. (چون با لباس روحانیت در محوطه آمده بودم). بعد از ظهر هم سه نفر از دوستان به ما ملحق شدند.
شب ساعت ۲۰:۲۷ تحویل سال بود. خیلی خسته بودیم. هوا هم سرد بود. حال بیرون رفتن نداشتیم. اما به هر زحمتی بود خودمان را رساندیم. (فاصله محل اسکان ما تا در ورودی مقبره حدود ۱۰۰ متر بود). جمعیتی در حدود دو، سه هزار نفر پشت در تجمع کرده بودند. حدود ۱۰۰ نفر از عزیزان پاسدار و بسیجی هم بین جمعیت بودند، برای کنترل امنیتی. چون طبق قانون مجموعه، شبها در را می بندند تا امنیت مجموعه که بسیار وسیع است، حفظ شود. این جمعیت پشت در بسته مانده بودند.
بیشترشان تماشاکننده بودند. حدود ۲۰۰ نفر هم شعار می دادند: «کورش پدر ماست، ایران وطن ماست» ، «توپ تانک فشفشه، این در باید باز بشه». چند نفر هم شعار سیاسی می دادند که بعد از چند دقیقه ساکت شدند.
لحظه تحویل سال فقط صدای سوت و هورا می آمد. ما هم دقایقی آنجا ماندیم و بعد با خانواده تماس گرفتیم و عید را تبریک گفتیم. به محل اقامت (سپاه) برگشتیم و چون خیلی خسته بودیم خوابیدیم.
اتفاقات، مناظرات و همه آنچه گذشت از فردا صبح شروع شد.
ادامه دارد …
پاسارگاد

پاسارگاد

همچنین ببینید

وضعیت علمی ایران باستان

از زبان دکتر علی شریعتی در کنفرانس های [حسینیه] ارشاد نشان داده‌ ام که اصولاً …

۲۱ نظر

  1. روستای مادرسلیمان همون روستایی هست که کنار قبر کوروشه دیگه ؟
     

  2. با سلام به نظر شما سایت شما زیاد سیاسی نشده است؟

     

  3. سلام از این همه بحث سیاسی آدم خسته میشود

  4. سلام چرا اینقدر سیاسی شدید ؟

     

  5. مثل کارتون “نابغه” وقتی هیچ مخالفی ندارید دوست دارید سر و کله من پیدا بشه ،ازین به بعد فقط بازدید میکنم و نظر نمیدم که بعضی ها خونشون کثیف نشه

  6. خانم اناهید.شما انسان فرهیخته و دانایی هستید،لطفا نظرات خود را از این سایت پرمحتوا دریغ نکنید.

  7. نمیدانم یک دفعه چه اتفاقی افتاد!به هر روی من بی علم هم دیگر نظری نخواهم داد.اقای فاطمی و دیگر دوستان خوشحال باشید.بدرود سایت پرمحتوای«راه راستی»!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!…….

  8. کاش در گزارشتان واقعبات را هم می گفتید از لحظه تحویل سال در آن سال
    نوروز ۹۳ با خانواده در حال حرکت به سمت شیراز بودیم . حدود ساعت ۶ متوجه شدیم که برای سال تحویل به شیراز نمی رسیم . تصمیم گرفتیم سال را در کنار مقبره کورش تحویل کنیم . هوا سرد بود و پس از ورود به جاده پاسارگاد از ورودی روستای مجاور مقبره تا ارامگاه به طول چند کیلومتر توسط دوستان سپاهی شما بسته شده بود و فقط اجازه تردد پلاکهای محلی داده می شد . ناچار در هوای سرد به همراه دو نوزاد شیرخوار پیاده به سمت ارامگاه روانه شدیم . اما به دلیل طولانی بودن مسیر در میانه راه سال تحویل شد . درب ارامگاه را هم بسته بودند .راه برگشت هم خانواده محترم را با کمک یک خاور محلی به ابتدای روستا رساندیم . برادر مبلغ خوشحال از دوستان میزبانتان می پرسیدید دلیل بستن مسیر ورودی به ارامگاه چه بود . توجه کنید که این مسیر بسته شده بخشی از یک شهر کوچک بود به طول ۸ کیلومتر . فلذا دلیل شعارهای سیاسی مردم رفتار دوستان سپاهی شما بود . در راه بارگشت یکی از همراهان ما با نوزاد همراهش گم شده بود وقتی ملتمسانه به سرهنگ مامور انسداد راه گفتم حالا که سال تحویل شده برای پیدا کردن همراهمان اجازه عبور بدهید با ممانعت روبرو شدم . به ایشان گفتم قطعا وقتی که راه مقبره کورش را می بندی به یاد بیاور که ماموران در قد و قواره خودت همین الان درهای بقیع را برای دوستان شما که به قصد تحویل سال در انجا هستند بسته اند . وقتی گزارش شما را خواندم متوجه شدم در مشابهت سایر رفنار هم با وهابی ها مسابفه گذاشته اید . آنها در بقیع به مقدسات شیعه توهین می کنند و شما هم از قم مامور می شوید به نمادهای فرهنگ ملی ما بروید و بر ضد فرهنگ ملی ما تبلیغ کنید .

    • اگر شما به آن شاه ، بیشتر از رسول خدا و ائمه بقیع علاقه داشته باشید ممکن است روز قیامت با آن شاه محشور شوید. ومن هم از خدا می خواهم که با رسول خدا محشور شوم نه با شاهی که ثابت نشده است چه مزیت و فرقی با شاهان دیگر دارد که خون مردم را در شیشه کردند.

      • البته کوروش هم با بت بعل محشور خواهد شد ! چون نماد این بت در کاخ کوروش بوده (هنوز هم هست) و باستانگرایان هم دورش میچرخند ! اون وقت میگن چرا سپاه محوطه رو کنترل میکنه ! سپاه هم واقعا موفق بوده.

    • – آقای میدیوماه ای کاش در نوشته خودتان حقیقت را مینوشتید و کلام خود را با دروغ آلوده نمیکردید.
      – اینکه چرا در مقبره شبها بسته میشود به این خاطر است که برخی افراد باستانگرا به دلیل اهداف سیاسی در پی ضربه زدن به بنا هستند. شبها به دلیل بزرگ بودن محوطه افرادی جمع میشدند و روی بناها یادگاری مینوشتند و حتی اگر در کاخ اختصاصی C بروید میبیند که عده ای آتش هم روشن کردند و اثر آتش هنوز هم روی سنگها باقی است . و بسته شدن درب محوطه در شبها به درخواست دلسوزان و زحمتکشان است که شما این را سانسور کردید.
      – سپاه هم مسئول حفظ امنیت حیطه است وقتی عده ای ابله در سال ۹۲ از مقبره برای شعارهای سیاسی و ایجاد درگیری استفاده کردند انتظار نداشته باشید که سپاه همه چیز را به امثال شما بسپارد. کاری که سپاه کرد وظیفه قانونی اش بود. اگر شما از عمل به قانون ناراحت هستید ایراد از خودتان است
      – شما میتوانستید زمان خود را طوری تنظیم کنید که به موقع به مقصد برسید. عدم برنامه ریزی شما و بی برنامگی هایتان ربطی به سپاه ندارد. سپاه به وظیفه قانونی خود عمل میکند.
      – سال ۹۲ که شعارسیاسی داده شد سپاه محوطه را باز گذاشته بود. و دقیقا دور محوطه شعار داده شد این یعنی دوستان شما دقیقا در محوطه بودند. پس دروغ نگویید
      – زائرین بقیع نه شعار میدهند و نه اغتشاش میکنند و نه فحاشی میکنند و نه نارنجک دستی پرتاب میکنند. می ایستند و اشک میریزند. اما دوستان شما همه آن کارها و رفتارهای وحشیانه را انجام دادند. پس دروغ نگویید و دو چیز بیربط را با هم مقایسه نکنید

    • البته عمل سلبی رو ما هم قبول نداریم
      اگر امثال شما و بقیه ی روحانیون بزرگوار با تبلیغ و کار فرهنگی مردم را آگاه کنید مسلما
      دیگر کسی برای ساختمانی که معلوم نیست چیه قبر کیه و….. تره هم خورد نمیکرد.

  9. اولا من در کجای نوشته ام دروغ گفته ام ؟ دقیقا آن بخش که رفتار مردم به دلبل بستن راه بوده آیا دروغ است ؟ اما بستن محوطه با بستن جاده ورودی به شهر تفاوت دارد . مجموعا چند صد نفر مسافر در آن محدوده بودند و صدای نارنجکی هم در کار نبود . محوطه حافظیه و سایر محوطه های تحت حفاظت میراث فرهنگی معمولا در لحظه تحویل سال باز هستند . چون در لحظه تحویل در وسط جاده مانده بودیم فقط در لحظه تحویل سال صدای کف و سوت و چند ترقه امد که در تمام اماکن مشابه مثل حافظیه و تخت جمشید هم رایج است . در خصوص برنامه مسافرت هم بهتر نبود در ابتدای جاده این کار انجام می شد تا اصلا کسی ناراحت هم نشود یا ماموران در ابتدای جاده شیراز اصفهان اطلاع رسانی میکردند . در خصوص حوادث نوروز سالهای قبل خصوصا سال ۹۱ بنده پیگیری نکرده ام و نمی توانم صحت یا عدم صحت گفته شما را تایید کنم اما مجموعا در خصوص استفاده از نارنجک در مراسم ایینی ایرانیان سخن بسیار است و وقت کوتاه .
    دولت عربستان هم در پروپاکاندا ضد شیعی خود همه این تهمتها را به شیعه میزند مگر در اعدام عالم دینی وی را به تروریست بودن متهم نکردند اما همه ما میدانیم که جرم او حق خواهی و حق گویی بود نه خشونت . متاسفانه در همه جا آنکه زور و اسلحه دارد و عامل خشونت است طرف مقابل که معمولا بخشی از مردم دگر اندیش هستند را به خشونت متهم می کند . اما هر ادم منصفی با شنیدن ادعای شما مبنی بر اینکه عده ای برای اهداف سیاسی در صدد تخریب بناها هستند به عمق جهت گیری شما پی می برد . هم وطن عزیز مگر مقامات امنیتی ما که به لطف خدا ایران را به کشوری حتی امن تر از ترکیه با همه ادعاهایش تبدیل کرده اند و همه ما با هر گرایش فکری وامدار ایشان هسنیم خدای نکرده از مهار جماعتی صد نفره هاجز هستند . جمعیت میلیونی صحن امام هشتم در سال تحویل بدون کوچک ترین اتفاق هر سال دعای تحویل را در کنار جایگاهی که باور و اعتقادشان است و ارامش بخش روحشان تحویل می کنند . چرا نباید همین ارامش در پاسارگاد و تخت جمشید باشد . متاسفانه سال ۹۳ هم شاهد رفتار زشت عده ای در لحظه تحویل در آتشکده یزد بودیم . چرا ؟ ۶ مبلیون ایرانی در خارج کشور با صلح و صفا دو رهم جمع می شوند . هم زبانهای تاجیک هم مراسم مشابهی دارند . تهمت خشونت به باورمندان فرهنگ ایران حداقل با اندیشه های پدران ما سازگار نیست . امیدوارم هر ایرانی روزی بتواند با ارامش و صلح در هر جای ایران که روح و روانش به او حکم می کند و دیدگاه و فلسفه زندگی اش به آن باور نزدیک است مراسم ایینی یا دینی خود را برگزار کند . مشکل آنجاست که عده ای هر چند در اکثریت هستند اما از بروز و ظهور رفتارهای اقلیت دگر اندیس هراسان باشند و به هر روش بخواهند آزادبهای مصرح قانونی را با امنیتی جلوه دادن فضا محدود کنند . اگر نخواهیم هر رفتاری به جنبه های کثیف سیاسی آلوده شود از خودمان شروع کنیم . باور کنیم که گرایشهای متفاوت فکری خطر نیستند بلکه فرصت اند برای دفاع از یکپارچگی میهن و در زمانی که دشمنان خارجی در کمین اند هر رفتار تفرقه افکن در دراز مدت امنیت و فرهنگ و استقلال سرزمینمان را به مخاطره می افکند . اگر رفتار اشتباهی از هر طرف صورت گرفته بپذیربم و سعی نکنیم همه چیز را یکطرفه به نفع خود تحلیل کنیم . قطعا کسانی که در پاسارگاد شعار سیاسی داده اند خطا کرده اند اما کسانی که فضای این اماکن که مورد توجه تمام دنیاست را امنیتی می کنند هم مقصرند . از قضا ایکاش همه چیز مانند همین دیالوگ و تلاش روحانی مبلغ برای بستر سازی و اقناع طرف مقابل باشد . اما نه زیر سایه اسلحه بلکه در یک گفتگوی سازنده . لازم است که منصفانه در انتهای این گزارش به رفتار محترمانه ماموران در آنروز اشاره کنم که حتی پس از اعتراض من که ناشی از نگرانی گمشدن همراهان بود با احترام با همه رفتار میکردند اما روش اجرای مسدود سازی صحیح نبود و لازم بود اگاهی رسانی به مسافران می شد .

  10. روستای مادر سلیمان . و پاسارگاد مقبره مادر حضرت سلیمان.

  11. سلام مطلبی گذاشتم دربخش نظرات با این محتوا که سوالاتی را درمورد نقد نظریه به زور اسلام آوردن ایرانیان مطرح کردم
    الان پیداش نمیکنم میشه در پیدا کردنش کمکم کنید؟

    • مدیر سایت

      اگر چند کلمه ی آن ، که حتما در آن هست بفرمایید جستجو میکنم و میگم
      بنام مرصاد نوشتید؟

      • مطلب به این مضمون بود:
        اگر ایرانیان به زور اسلام آوردند پس چرا:
        بعد از حمله موغولان ما بی دین نشدیم
        حدود ۱۰۰ سال جنوب ایران دست پرتقالی ها بود
        چرا در آن نواحی کسی مسیحی نشد
        و ………
        در مطلب دوم ادامه داده بودم که اگر اسلام آوردن ایرانی ها به زور بود
        فرمانده سپاه اسلام جناب عمر بود که همه میدانیم پیشوای اهل سنت بوده
        پس چرا همه ما شیعه هستیم
        و……
        البته چون روی محتوا و ظاهر مطلب کار کرده بودم لازمش دارم
        تا در جاهای دیگه سایت شما هم ازش استفاده کنم
        در ضمن اگر به نظرتان مفید آمد میتوانید منتشر کنید منعی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code