خانه / شخصیت ها / پژوهشگران ایرانی / پرویز رجبی / ایران پس از ورود اسلام
پرویز رجبی

ایران پس از ورود اسلام

از زبان دکتر پرویز رجبی
«بعد از ورود اسلام به ایران، ما دانشمندان زیادی داریم با اسم شهرها. خیام نیشابوری، ابوریحان بیرونی، قزوینی و… چرا در زمان اشکانیان و ساسانیان چنین وضعیتی نداریم؟ کسانی که به شهر و دیار خودشان معروف باشند مثل همدانی، اکباتانی و… نداریم. برای اینکه حساب دولت با مردم جدا بود. مردم آدم هایی بودند که کار می کردند و برای دولت مالیات می دادند. ولی بعد از آمدن اسلام نه به خاطر اسلام، به خاطر تحولی که در شیوه زندگی اجتماعی مردم به وجود آمد، هر محل و منطقه ای برای خودش هویت پیدا کرد. استعدادها شروع کرد به جوانه زدن. ابوریحان بیرونی یک جوانه است، ابوعلی سینای همدانی یک جوانه است، درحالی که از این جوانه ها در دوره ی ساسانی و اشکانی سراغ نداریم. در آن دوران فرد جرأت عرض اندام نداشت.
اگر خیلی بی طرف بخواهیم حرف بزنیم، ما خبر نداریم در دوره ی ساسانیان و هخامنشیان از نظر رشد هویت های فردی و خلاقیت ها چه شرایطی رایج بوده است. ولی این پرسش مطرح می شود که چرا خبر نداریم؟ چرا این خبرها یک باره شروع می شود؟

یک پرسش
وقتی اسلام به ایران آمد ما هزار سال با روم و یونان جنگیده بودیم و همیشه تیسفون خط عطف و نقطه مرز بود در حالی که بعد از دو هزار سال به سختی می توانیم واژه یونانی در فارسی پیدا کنیم. اما چطور شد اعراب با اسلام از خجند و مشهد و سمرقند و بخارا سر در آوردند و اینجا مرکز جهان اسلام شد؟
»

منبع: مصاحبه با روزنامه اعتماد
۱۳۸۸/۸/۱۲
۱۳۸۸/۱۰/۲۰

درج در سایت: فروردین ۱۳۹۱

همچنین ببینید

تألیف بیشتر کتاب های اسلامی به دست ایرانیان

به قلم شهید مرتضی مطهری اکثریت آثار اسلامى، چه در رشته علوم دینى و چه …

۳۲ نظر

  1. اقای فاطمی و دوستان درود.گفته بودم نظری نمیدهم،چند روزی بود به سایت شما سر نمیزدم،ولی فکر کنم سایت شما اعتیاد داره!.در هر صورت شاید من زیادی تندروی کردم از دوستان عذر خواهی میکنم اینها را بگذاریم به حساب بلاهایی که در زندگی بر سر من امده که از همه شاکی هستم از «تخس» بودنم ناراحت نشوید!اقای فاطمی پیشنهادی داشتم،در سایت دیگر زرتشتی با شما گفتگو نمیکند بهتر نیست سایت را تعطیل کنید چون به عقیده بنده اینگونه پیش رفتن نوعی یک طرفه به قاضی رفتن است واین حرفه ای نیست،هر کس تنها به قاضی مراجعه کند راضی برمیگرد واین خوب نیست!پیرامون این اقای به اصطلاح دکتر هم نظری داشتم ولی نمیگویم.بدرود

    • مدیر سایت

      نمی دونم منظورتون از اینکه گفتید سایت شما اعتیاد داره مدحه یا ذم اما می دونم که بعضیها با اینکه رشته ی آنها نه تاریخه و نه زرتشتی، مقیدند دست کم روزی یک یا دو بار سر بزنند حتی اگر مطالب را نخوانند
      حدس می زنم شما و آناهید نه تنها به این سایت سر خواهید زد بلکه توانایی نظر ندادن نداشته باشید. پیشنهاد می کنم برای اینکه شما و ایشون خجالت نکشید از نام مستعار دیگر برای نظر دادن استفاده کنید!
      تعجبه در حالی پیشنهاد تعطیلی سایت رو می دید که آمار بازدید بیشتر شده.
      یکی از موبدان زرتشتی تلفنی بمن گفت: مدرس زرتشتی هستم. شاگردانم بمن گفته اند: تارنمای گفتگو با زرتشتیان ایرادات زیاد به دین زرتشتی وارد میکنه که ما توان پاسخگویی نداریم. شما در آن حضور یابید و به ایرادات او جواب بدید
      پس این سایت بازدیدکنندگان زرتشتی دارد اما آنان معمولا اهل بحث نیستند

  2. اقای فاطمی.بنده عصبانی شدم یه چیزی گفتم،دلیلی نداره کسی به خاطر نظر دادن از نام مستعار استفاده کنه مگر کار اشتباهی انجام دادیم؟!فکر کنم کسی هم از نام مستعار استفاده کنه همه متوجه بشوند که چه کسیست!از چی باید خجالت کشید!

  3. با سلام  الان اگر من از جنابعالی سوالاتی درباره علم کلام وتفسیر قرآن بپرسم شما احتمالا خواهید گفت وقت تحقیق در این موضوعات را ندارید

    ببینید موبدان زرتشتی  از راه دین ارتزاق نمیکنند وباید شبانه وروز به کارهای غیر دینی بپردازند

    انوقت شما از متون عهد ساسانی حرف میزنید

    آیا درست است از موبدان زرتشتی توقع داشته باشیم

    که وقت بگذارند وبه شما پاسخ بدهند

  4. سلام و احترام ،
    یک پرسش چرا این دانشمندان در زمان بنی امیه نیامدند؟چطور این دانشمندان که بر اثر ورود اسلام شکل گرفته بودند پس از حداقل دو قرن بعد از حمله اعراب به ایران شکل گرفتند؟آیا اسلام آوردن ایرانیان دوقرن طول کشیده و یا اعراب اونطور که ادعا می کردند سردومداران اسلام نبودند؟

    با تشکر

      • با سلام و احترام،
        در همان پست هم گفتیم که بهتر بود جناب دکتر شریعتی به جای این سخن آن دانشمندان بسیار زیاد (!!) ۲۰ سال اول اسلام را نام می بردند.
        حال پس از ایشان کسانی که به این جمله معتقدند به جای ایشان این دانشمندان را نام ببرند.

    • زمان بنی امیه شروع کاربود و ترجمه کتاب ها که اکثرا به زبان یونانی بودن و در مناطق فتح شده غربی اسلامی  مثل اسکندریه بود انجام میشد

      یک شبه که کار انجام نگرفته اول علم صرف و نحو عربی باید سرو سامان میگرفت که انجام شد بعد ترجمه میکردن و به دست همه ی مناطق میرسید .

       

      • آیا ترجمه کتاب ها دو قرن طول کشیده؟یعنی از طول عمر مترجم بیشتر؟
        مگر خداوند در قرآن نفرموده «ما قرآن را عربی نازل کردیم تا بلکه فکر کنید» پس دیگر این زبان عربی به این خوبی نیازی به مرتب کردن صرف و نحوش نبوده؟اصلا یک سوال دیگر اگر اعراب اینقدر روحیه علم جویی عظیمی داشتند چرا نرفتند یک زبان علمی یاد بگیرند تا نیاز نباشد دو قرن صرف مرتب کردن صرف و نحو عربی بگذرد؟

        • سلام. مسلمان شدن اکثر ایرانیان (و محکم شدن پایه های عقیدتی ایرانیان مسلمان) دو قرن بلکه ۳ قرن طول کشید. بسیاری از ایرانیان وقتی مسلمان شدند که حکومت از دست عرب خارج و در دست ایرانیان (سامانیان/ صفاریان/ طاهریان/ آل بویه و …) افتاده بود. علم و دانش هم یک شبه به دست نمیاد. رشد علمی و رسیدن به تجلی یک ملت، چند دهه و حتی چند قرن طول میکشه.

          اسلام چه خدمتی به دانش در ایران کرد ؟

          ۱. حکومت ساسانی با نظام طبقاتی خود مانع دانش اندوزی مردم بود. فقط اشراف و موبدان حق تحصیل دانش داشتند. اسلام این تضاد طبقاتی و قوانین نادرست را به زیر کشید. (اگر اسلام نبود، هیچ وقت آن تعداد دانشمند و آن حجم بالای تولید علم تحویل جامعه بشری نمیشد)

          ۲. اسلام مردمان را تشویق به کسب علم و دانش کرد. حکومتهای اموی و عباسی با اینکه طاغوت بودند اما در این زمینه تا حدی حق مطلب را ادا کردند. هرچند عملشان کامل نبود.

          ۳. معنویتی که اسلام به جامعه درهم شکسته ایرانی تزریق کرد سبب شد تا مردم به سمت علم و عرفان گرایش پیدا کنند.

          ضمناً این تفکر که (عرب=اسلام) یک مغالطه است.

          هیچ زبانی هم مادرزادی

          • سلام و احترام جناب امیرشاهی ،
            شما خودتان مطلب مورد نظر را در ابتدای نظرتان گفتید.اگر اعراب واقعا آنطور که ادعا می شود دنبال گسترش اسلام بودند قطعا با توجه به خوبی های اسلام نباید اکثر ایرانیان دو یا سه قرن بعد ایمان می آوردند.

            پی نوشت: خودم می دانم که عرب = اسلام یک فرافکنی و دروغ پردازی رایج است و برای اینکه بدانید من خودم مسلمانم و هدفم از بحث در این سایت زیر سوال بردن مبانی اسلام نیست بلکه می خواهم ثابت کنم اعرابی که به ایران حمله کردند برای گسترش اسلام به ایران حمله نکردند. خوشحال شدم که شما خودتان هم این را می دانید که عرب != (نامساوی) اسلام.

    • چه کسی گفته اعراب دانشمند ندارند.حتا در پیش از اسلام و بعد از اسلام هزاران پزشک داشتند که خدمتی هم به پزشکی کردند:حارث فرزند کلده

      سردسته این اطبا حارث بن کلده (حارث فرزند کلده تقفی طائفی ) می باشد که از فارغ التحصیلان دانشگاه جندی شاپور و یا به اصطلاح عرب از متخرجین این دانشگاه می باشد. وی پس از اتمام تحصیلات به عربستان رفته و قبل از بعثت رسول اکرم (ص) به پزشکی می پرداخته و معروف است که خدمت پیغمبر اسلام (ص) را کرده و یک بار هم حضور انوشیروان پادشاه ساسانی باریافته است.(۲)
      ابن ابی رمثه تمیمی

      وی از اطبائی است که در زمان رسول خدا (ص) پزشکی می کرده و معروف است بیشتر به جراحی و اعمال دستی می پرداخته است. این مطلب گفته قطب الدین لاهیجی است، ولی عده ای معتقدند که وی در پزشکی و جراحی را در میان اعراب آن زمان معرفی نمود.
      نباید دروغ بافی کرد.

  5. اولا که یک نفر نبوده که  ترجمه میکرده و یک موضوع هم نبوده که سریع انجام بشه و قوانین  صرف و نحو زبان عربی هم  طبق قرآن پایه ریزی شد مثل کار سیبویه بعد کم کم شروع به ترجمه کردن

    مثلا ابو یوسف کندی و ابن باجه  کتب فلسفی رو ترجمه کردن و خالد بن یزید کتب شیمی و کیمیا گری و ابن مقفع در زمانهای بعدی

    بعد بعضی از کتب باید با احکام وعقاید اسلامی مطابقت میکرده مثلا جابربن حیان طبق الفهرست ابن ندیم  کتاب های داره مثل مصححات ارسطاطالیس مصححات فلاطن مصححات دیمقراطیس و …

    کتب طب و شیمی و فلسفه که هیچ بزرگترین کتب احادیث و عقاید اسلامی رو چه شیعه چه سنی از قرن دوم به بعد نوشتن
     

  6. بعد هم حرف شما غیر منطقیه که اعراب میرفتن یه زبان دیگه یاد میگرفتن پس همه ی  مردم دنیا یک شبه  الان برن انگلیسی یاد  بگیرن که دیگه نه ترجمه لازم باشه نه کسی به جز این زبان صحبت کنه .

    دوقرن هم طول نکشید تا هم دستور زبان عربی و هم کتب ترجمه بشن از زمان ولید بن عبدالملک شروع شد قبلش هم کم و بیش بوده و بعد هم توسعه پیدا کرد و قرن سوم وچهارم و پنجم ثمره و نتیجه داد که مسلمان شیعه ی ایرانی مثل فارابی بزرگ  موسس فلسفه اسلامی است 

    • با سلام و احترام ،
      فکر کنم منظورم را بد متوجه شدید( یا شایدم من بد منظورمو رسوندم)
      اولا که من نگفتم همه مردم دنیا گفتم که افراد مشتاق علم که همونطور هم که مشاهده می کنین اکثر افراد جویای علم کنونی انگلیسی را در حد معقولی بلدند.
      دوما منظور من این بود که ایرانیانی که با مسلمان شدن روحیه علمی گرفته بودند چرا رفتند عربی یاد گرفتند تا کلی معطل تکمبل صرف و نحو آن شوند؟چرا نرفتند به جای عربی یونانی و یا زبان های دیگر یاد بگیرند؟اصلا آیا خود فارسی صرف و نحو کاملی نداشته تا ایرانیان سریع تر به اهدافشان برسند؟

      سوما این که شما می گویید صرف و نحو عربی بر اساس قرآن کامل شد کاملا غیر منطقی است چرا که در این صورت اعراب صدر اسلام چگونه آیات قرآن را به طور کامل می فهمیدند؟

      چهارما اگر وارد کردن دانش به یک کشور در ۱۳۰۰ سال پیش دوقرن طول می کشیده(آنهم با اینقدر روحیه علم جویی که ادعا شده) ممکن است بگویید وارد کردن دانش به یک کشور در زمان حال با توجه به حجم بسیار عظیم تر دانش امروزی نسبت به ۱۳۰۰ سال پیش چقدر زمان می برد؟

      • یک چوپان به خوبی زبان فارسی را میفهمد و حتی کسی مثل باباطاهر بیسواد بود اما شعر میگفت در حد بالاترین وزن و حالت ادبی ! اما همین شخص از قواعد زبان فارسی و اصطلاحات و … چیزی نمیداند. اگر به او بگویی که بیا ادبیات فارسی تدریس کن نمیتواند. چون زبان فارسی و ادبیات را به صورت ذاتی و عمومی بلد است. نه به صورت آکادمیک و دسته بندی شده
        پیرمردهای ما بدون اینکه از فعل و فاعل و نهاد و گزاره و شناسه و … اطلاع داشته باشند اما درست این قواعد دستور زبانی را به کار میبرند.

        عربی هم همین است. عرب به صورت ذاتی قواعد زبانی خود را به کار می برد و درست هم صحبت میکرد. اما قواعد زبانش دسته بندی نبود. ایرانیها این کار را انجام دادند چون به خوبی به استحکام عجیب لسان عربی آگاه بودند.

  7. اعراب مسلمان به ایران حمله کردن و زبان عربی زبان کتاب مقدسشون زبان پیغمبرشون زبان اعمال و مناسک دینی اسلام هست . زبان اسلام  عربی هست پس جنبه ی تقدس پیدا میکنه .ضمن اینکه حکومت  بنی امیه هم نژاد پرست بودن و میخواستن زبان عربی در همه ی امور استفاده بشه .

    قرآن رو صحابه و تابعین درسته که  میفهمیدن و حفظ میکردند ولی بیشتر جنبه شفاهی داشته ولی خواندن صحیح قرآن هم کار هرکسی نبود . کتابت قرآن و کاملا صحیح خواندن قرآن توسط عده ای خاص انجام میگرفت که مثلا بین سالهای پنجاه تا ۱۹۰ هجری قراء سبعه مثل نافع و ابن کثیر و ابن عامرو و… معلم قرآن بودن خیلی ها بودن که درست قرآن نمیخوندن بخاطر همین حضرت علی و بقیه امامان شاگردانیرو تربیت کردن که هم علم نحو بدونن هم صحیح بخونن و هم درست کتابت کنن .

    بعدهم اکثر مسلمانان غیر عرب بودن باید قوانین واحد خواندن و نوشتن و دستور زبان عربی تدوین میشد تا صحیح  نماز بخونن ودرست  قرآن بخونن و …

    • می دانیم که اولین قرآن کامل توسط امام علی نوشته و جمع آوری شده است ضمن این که مکتوبات عربی قبل اسلام هم وجود داشته پس قوانین واحد خواندن و نوشتن قبل اسلام وجود داشته اما احتمالا در اختیار همگان نبوده است.
      اما چند نکته
      یک: این هایی که گفتید کلا توجیه نمی کند که چرا ایرانیان که این همه مشتاق علم شده بودند به صورت پنهانی خودشان کتاب های علمی غیر عربی را نخواندند؟

      دو: نگفتید که اگر وارد کردن علم با حجم ۱۳۰۰ سال پیش آن دو قرن طول می کشد وارد کردن علم با حجم بسیار عظیم تر آن اکنون به یک کشور چقدر طول می کشد؟(لطفا یک تقریب ارائه دهید)

      سه: شما خودتون هم گفتین “بنی امیه هم نژادپرست بودند…” خواهشا این تکه را نگه دارید احتمالا در ادامه بحث ها بسیار نیازمان می شود.

      با تشکر

      • نمیخام در بحث شرکت کنم فقط میخام چند نکته بگم.

        اگر هم قبول کنیم که قبل از اسلام مکتوبات به زبان عربی وجود داشته مشکلی پیدا نمیشه و احتمالا برای انتقال مفهوم قوانین نوشتن هم هرچند ساده وجود داشته، بحث سر علمی کردن زبان عربیست که پایه گذار علم نحو هم امام علی (ع) بوده، همین الآن هم مردمی که یک کم سواد خواندن و نوشتن بلدند میتوانند برای انتقال مفهوم بنویسند و بخوانند ولی اگر از قواعد زبان فارسی براشون بگی شاید چیزی ندانند، همین موضوع هم برای ما در درس زبان فارسی پیش اومده بود!

        چون با ورود اسلام بعضی قید و بندها از بین رفته بود استعدادهای مردم بهتر شکوفا شد و اینکه انسان های جویای حقیقت و جویای علم پیام رهایی بخش اسلام رو به زبان عربی از اعراب شنیده بودند و قرآن رو هم که دیدند به زبان عربی بوده پس تلاش کردند که به یادگیری زبان عربی بپردازند و زبان عربی هم بخاطر قوی بودن و هم بخاطر پیام اسلام و قرآن که عربی بود تبدیل شد به زبان علمی آن دوران گرچه نمیشود از سهم حکومت هم صرف نظر کرد.

        شما دچار یک اشتباه شدید اینکه نباید اون زمان و امکاناتش را با امکانات آموزشی الآن مقایسه کنید، اینهمه کتاب و قلم و معلم و استاد و امنیت و روشنایی و وسایل الکتریکی و اینترنت و ماشین و هواپیما و..اگر یک اتفاق اونور دنیا پیش بیاد اینور دنیا مردم به راحتی هرچه تمام خبردار میشوند.

  8. یکی دیگر از دروغهای جماعت اسلام ستیز وباستان گرا مدام تبلیغ میکنند اسلام اوردن ایرانیان باز زور شمشیر بوده است 
    اول این نکته را باید روشن کرد که سرزمین های اطراف خصوصا شبه جزیره عرب  ویمن ومناطق حاشیه خلیج ایران وحتی مناطقی در شمال افریقا وحتی عراق وسوریه و… قرنها تحت سلطه واشغال ساسانیان بوده است ومنابع تاریخ فراوانی از قتل وغارت وجنایتهای بسیار سربازان وشاهان ساسانی وحتی موبدان ومغ های زرتشتی سخن گفته است واز انجاییکه حکومت ساسانی یک حکومت دینی زرتشتی وبده است به طبع بر اساس نظرات وارای وقوانین وشریعت زرتشتی اداره ومدیدرت میشده است . که اگر به کتب متونی زرتشتی نگاه بی اندازیم میبینیم که چه قوانی ضد بشری وزن ستیز در کتابهای زرتتشی نظیر دینکرد وندیداد و.. وجود دارد.

    حمله اعراب یک وازه غلط است که با زیرکی وهدفمند سعی دارند به باور تاریخ ایرانیان تبدیل کنند در حالیکه این چنین نیست وحمله مسلمانان به قلمرو ساسانی خاص اعراب نبوده است وهمه اقوام وملتهایی که تازه مسلمان شده بودند در این حمله شرکت داشتند و انتقام سیصد سال ظلم وستم ساسانیان وزرتشتیان را تحت لوای اسلام گرفتند 
    هدف این اقوام تازه مسلمان شده مردن ایران نبود بلکه حکومت وموبدان زرتشتی بوده است چنانچه در کتب تاریخ میبینیم سپاه کوچک مسلمانان بر سپاه عظیم وسترگ واموزش دیده ومجهز ساسانی پیروز میشود  ومردم کمک چنان دهن وسوزی به حکومت وموبدان زرتشتی نمیکنند واجازه میدهند حکومت ساسانیان ساقط گردد 
    و در اخر نیز خود یزد گرد سوم به دست یک اسیاب بان ایرانی به هلاکت میرسد نه سرباز مسلمان
    ایرانیان نیز مانند اقوام تحت اشغال ساسانیان از دست ظلم وجور موبدان وشاهان ساسانی به ستون امده بودند قرنها بود که مجبور بودند با محارم خود همبستر وازدواج کنند واگر چنین نمیکردند جان ومال وناموسشان ارزانی وهدیه موبدان ومغ های زرتشتی میگردید وصد ها قانون ضد انسانی وزن ستیز دیگر 
    از این رو بود که ایرانیان اسلا مرا ندای رهایی خود انتخاب کردند وبعد از دو قرن خود به تبلیغ وترویج این دین همت گذاشته وزحمت های فراوانی برای برپا نگه داشتن ایین اسلام کشیدند 
    چنانچه در فتنه به افرید که در خراسان قیام کرده بود ودر سودای برگشت به ایین زرتشی را داشت خود بر علیه به افرید قیام نموده ووی را به وسیله ابومسلم خراسانی به هلاکت رساندند
    برکات اسلام برای ایرانیان ازادی از چنگال ساسانیان وموبدان ومغ عای زرتشتی بود

    • با سلام و احترام ، ببخشید اگه لحن این کامنت کمی بده چون در جواب به کامنتی با همین لحن بود مجبور شدم اینجوری بنویسم ،
      جناب رها شما میگین:
      “همه اقوام وملتهایی که تازه مسلمان شده بودند در این حمله شرکت داشتند و انتقام سیصد سال ظلم وستم ساسانیان وزرتشتیان را تحت لوای اسلام گرفتند”
      “هدف این اقوام تازه مسلمان شده مردن ایران نبود بلکه حکومت وموبدان زرتشتی بوده است”
      “برکات اسلام برای ایرانیان ازادی از چنگال ساسانیان وموبدان ومغ عای زرتشتی بود”
      چند سوال :(لطفا واضح و بدون فرافکنی پاسخ بدهید)
      ۱- این اعراب که اینقدر شور و هیجان داشتند که بخواهند انتقام سیصد سال ظلم ساسانیان را بگیرند چرا انتقام چندصد سال ظلم بنی امیه و بنی عباس را نگرفتند؟

      ۲- اگر هدف حمله این اقوام به ظاهر مسلمان مردم ایران نبود و صرفا ساسانیان بود پس کسانی که پس از فتح ایران ، ایرانیان را تحقیر کردند که بودند؟آیا عرب نبودند؟ایرانی هم که نبودند ، پس لطفا به فرمایید از چه گروهی بودند؟

      ۳-شما می گویید “برکات اسلام برای ایرانیان ازادی از چنگال ساسانیان وموبدان ومغ عای زرتشتی بود” اما سهوی ( یا عمدی) فراموش می کنید بگویید برکات ورود اعراب به ایران گرفتار شدن به چنگال ظالمان بنی امیه آنهم چند برابر بدتر ساسانیان بود.آیا از نظر شما آزاد شدن از ظلم و در عوض رفتن زیر پرچم ظالمان بسیار بدتر پیشرفتی در وضعیت اجتماعی ایران بوده؟

      • با اجازه رها عزیز

        ۱. حتی خود ایرانیها نیز بسیاری با عرب همراه شدند و به عرب کمک کردند تا شهرهای ایران را فتح کنند. مثل سیاه اسواری و لشکرش  و یا بزرگان مدائن و یا مثلاً لشکر حمراء دیلمیان
        حکومت بنی امیه و بنی عباس هرچند طاغوت بودند اما بهتر از ساسانیان بودند. این با منابع تاریخی و ادله قابل اثبات است.

        ۲. حق با شماست. برخی از فاتحین واقعاً نحس و نژادپرست و عقده ای بودند. هدف الهی نداشتند.

        ۳. هجواب شماره ۱ (قابل بحث)

        • سلام و احترام جناب امیرشاهی ،
          ۱ و ۳- هرچند این موضوع سلیقه ای به نظر می آید ولی اگر قرار بحث دقیق و مستند باشد من حاضرم سر این بحث کنم که امویان بدتر از ساسانیان بودند.
          ۲- دستتان درد نکند که این مورد را تایید کردید.(رجوع کنید به هدف من از بحث کردن در کامنت قبلی)

      • اسلق میگه اعراب اگه ایران را بزور فتح کردن ولی نتونستن بزور اونار مسلمان کنن چون باید الان سنی بودن
        ولی ایرانیان با اختیار و به عشق علی شیعه شدن

  9. اوه اوه!!گفته بودم برخی از دوستان باعث میشن که دود از سرمان بلند شود!اقای رها تند نرو،!رها گفت:ازدواج با محارم!تا چه زمان میخواهید این دروغ اساسا مسخره را پیش بکشید؟!نخست اینکه ایا بهتر نیست به جای علم کردن این تهمت نخ نما شده در زمان استیصال،به فکر سوژه تازه تری باشید و افکار عمومی را منحرف نکنید?!دوم اینکه حرف از حمله اعراب پیش کشیدید،حمله اعراب این به ایران این ههههمه برکات داشته و ما نمیدانستیم؟!!عجب!ایا این برکات اسلام بیشتر از پدید امدن چند تا دانشمند پیزوری و شاعر بود ان هم با عرضه ایرانیان?!ایا اعراب باعث شدن نظام طبقاتی برچیده شود یا درایت ایرانیان?!چرا در صدد این هستید که تاریخ را تحریف کنید؟!چرا تا این اندازه میخواهید وانمود کنید که اعراب و اسلام امدن ما را ادم کردند?!ایا رفتار اعراب امروزی را نمیبینید?!اینها تازه اعراب پیشرفته هستند فکرش را بکنید که اعراب ۱۴۰۰سال پیش چه بودند!!!!رها جان یک توصیه«دیگر تحریف تاریخ جواب نمیدهد بهتر است واقعیت را درک کنیم و از شیره بر سر مالیدن دیگران اکیدا جلوگیری کنیم»…….

  10. مدیر سایت

    حرف های خوب زیاده اما نمی تونیم به همه چیز بپردازیم

  11. این اعراب مهاجم و فاتح ایران به مادران و زنان و دختران این سرزمین تجاوز کردند.به شیوه معاصر داعشی و هزار بار بدتر از آن با زنان ایران به نوبت و بار ها تجاوز کردند.مردان و پسرکان را به مدینه و مکه برده غلام و غلمان کردند و فروختند.پول و مال و رمه دهقانین زحمتکش ایرانی را بنام اسلام ضبط کردند.به شیوه داعش و خدای داعش.و پول های حاصل از چپاول و دزدی را به خزانه ریختند و نامش را بیت المال یا همانت بیت الحال ریختند و سر تقسیم آن دعوایشان شد.هر کدام از مسلمانان مثل عمر و سعد ابی وقاص که گدازادی ای بیش نبودند میلیون ها دینار عایدشان شد به قول تو معصومتان یا عمری شان.حال یک کلمه حرف حساب .ننگ و نفرین و لعنت خدا بر کسانی باد که امروز و دیروز گور متجاوزین به دخترکان ایران را میپرستند.ننگ بر دورغزنانی باد که با سفسطه و مغالطه میخواهند دین خود را بر حق جلوه دهند.اگر رندکی راست میگویی جواب مرا بده.

  12. بادرود بر جناب استادفاطمی.دوست نیک اندیش ام نمونه ای برای شما می آورم. که ما پیش از اسلام چه بودیم و اکنون چه هستیم.در زرتشتیان ایران و پارسیان در هند شما محال است یک دزد و ولگرد و بیکاره ببینید.همه فرهیخته و سود رسانند.پدر انرژی هسته ای یک پارسی بود و ده ها صنعت کار و افراد مفید آن جامعه در صنایع قفل سازی و هواپیمایی خاندانی (تاتا) چندین هواپیما را به دولت هند اهدا کرد خوشنام ترین مردمان هند پارسیان اند.همچنین در زرتشتی های ایران با این همه محدودیت وچماق در ۱۴۰۰ سال باز آدم بیکاره و کلاهبردار و دزد و دروغگو نمببینید.یا کشاورزند یا بازرگان.این نشان میدهد تربیت و اخلاق زرتشتی و راه اشه چیست.چون درخت را از میوه و بارش باید شناخت.ایرانیان قبل از اسلام همه چیز داشتند بله کاستی هایی بوده ولی در کفه ترازو خوبی ها میچربد.حال کشور های بسیار اسلامی را مرور کنیم از عربستان تا غیره .دزدی اختلاس دروغ گویی و بی اخلاقی و قتل و آدمکشی موج میزند.با درود بر شما هم میهن گرامی به هر آیین و کیشی که هستی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code