خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / نادانان! / ماهی ای به نام کرکره بن صرصره بن غرغره بن دردره بن جرجره بن عرعره…
دروغ

نادانان! / ماهی ای به نام کرکره بن صرصره بن غرغره بن دردره بن جرجره بن عرعره…

به قلم مدیر سایت
سخنی مسخره را به عنوان حدیث در اینترنت پر کرده اند و نادان هایی با این خیال که ضعفی از اسلام یافته اند آن را با شادمانی در سایتهای گوناگون نشر داده اند. خلاصه ی آن:
امام علی(ع)در جنگ صفین ، قصد عبور از رود فرات را داشت ولی معبر معلوم نبود. از نصیر بن هلال خواست تا در کنار فرات، ماهی ای به نام کرکره را صدا کند و از او محل عبور را بپرسد.
نصیر کنار فرات آمد و فریاد برآورد: ای کرکره. هفتاد هزار ماهی سر از آب بیرون آوردند و گفتند: ما همه «کرکره» نام داریم. منظور کداممان است؟
نصیر برگشت و ماجرا را به عرض مولایش علی رسانید. فرمود: برو «کرکره بن صرصره» را بخوان. برگشت و ندا داد. این بار شصت هزار ماهی سر برآوردند که: ما «کرکره بن صرصره» هستیم.
نصیر نزد امام برگشت. امام فرمود: برو «کرکره بن صرصره بن غرغره» را بخوان. نصیر بازگشت و چنین کرد. این بار پنجاه هزار ماهی به این نام بالا آمدند.
برگشت و مولا گفت: برو «کرکره بن صرصره بن غرغره بن دردره» را بخوان.
تا اینکه در دفعه هشتم فریاد برآورد: ای «کرکره بن صرصره بن غرغره بن دردره بن جرجره بن عرعره بن مرمره بن فرفره»!
و…

توضیح:
الف) طبیعی است آنان که خود را به نادانی زده اند، نمی پرسند: چنین حدیثی در چه کتابی آمده؟ شیطان ها، کتاب ۱۱۰ جلدی بحارالانوار را معرفی می کنند بدون ذکر شماره جلد و صفحه.
به فرض که آدرس دقیق بدهند، عده ای حاضر نیستند خود کتاب را بررسی کنند که آیا در چنین آدرسی درست هست یا نه؟
ب) با نرم افزار هزاران کتاب دینی از جمله بحارالانوار و قدیمی ترین کتاب های حدیثی را جستجو کردم اما چنین روایتی را نیافتم.
ج) به فرض که چنین حدیثی وجود داشته باشد. مگر ما ادعا کردیم که همه ی احادیث درست است؟
این داستان با عقل جور در نمی آید. یک رودخانه و در وسعتی که صدا می رسد، مگر گنجایش چه تعداد ماهی را دارد که تنها پنجاه هزار ماهی نامشان «کرکره بن صرصره بن غرغره» داشته باشد؟! مثل آن بنده خدا که ادعا کرده بود: هزار احمد یک چشم کله پز در هرات زندگی می کنند!

خرداد ۱۳۹۱

همچنین ببینید

تعیین آرامگاه زرتشت با تحریف تاریخ

به قلم مدیر سایت ابهام های اساسی در مورد زرتشت، مانند تاریخ حیات او، به …

۶۲ نظر

  1. استاد فاطمی، تاحالا ندیده بودم که اینقدر عصبانی باشی، البته حق داری که عصبانی باشی…نرود میخ آهنین در سنگ،این افراد همیشه سعی میکنند با دروغ پردازی و توهین کردن حرفای خودشون رو ثابت میکنن…درضمن کاملا مشخص هست که این حدیث جعلی و دروغین است.

    • واقعا انتظار داشتی توی کتب دیجیتالی بشدت سانسورشده اخوند پیدا بشه صادق هدایت بزرکتر از اونیه که کوتاه فکرانی همچون شماها که تا دیروز زمین را گرد نمیدانستید و اب دوش را حرام و بسیار کوته فکری های دیگر بتوانید با این داستان نصفه نیمه که اوردید خرابش کنید و ازین نمط کلاهی بدوزید برای خود

    • این حدیث در بحارالانوار وجود دارد و کتمان حقیقت نشان از تیره گی قلب و حلول شیطان در آن است

      • مدیر سایت

        عبارت عربی آن را بنویسید تا در نرم افزار پیدا کنم

        • جستجو می توان حدیثی مشابه آن چه ذکر شده، در بحار الانوار و سایر منابع حدیثی شیعه یافت.
          علامه مجلسی در قسمتی از کتاب خویش، به بیان معجزاتی که در زمان جنگ صفین از امیر المومنین (علیه السلام) سر زده، پرداخته است.

          [ الباب الرابع عشر ] : باب ما ظهر من إعجازه علیه السلام فی بلاد صفین وسائر ما وقع فیها من النوادر
          بحار الأنوار، العلامه المجلسی، ج ۳۳ ص ۳۹

          ایشان ۱۲ حدیث در این باب می آورد که حدیث هشتم از آن مربوط به موضوع سوال است. همچنین در جای دیگری از بحار هم ماجرای دیگری آمده، که صاحب شبهه ظاهراً این دو را با همدیگر تلفیق نموده است!
          ……

          • مدیر سایت

            کامنت شما خیلیییییی طولانی بود. نیازی به این قلمفرسایی نیست

            عین متین حدیثی که در آن «کرکره بن صرصره بن غرغره بن دردره بن جرجره بن عرعره» است نقل کنید. اینکه اینهمه از چپ و راست گفتن نداره

      • حالا سپنتا برفرضم که باشه به قول مدیر کی گفته همه ی احادیث درستند و حدیث جعلی نداریم جناب روشن دل

        • زین العادین سید حسینی

          اگر همه احادیث صحیح نیستند، پس چرا باید در کتاب ذکر بشود ؟!

          و مردم عادی هم آنها را مطالعه کرده و باور کنند و تحت تاثیر آن باشند و…

          و به محض اینکه انسان اهل خردی پرسش کرد و به چالش کشید «به اصطلاح حدیثی» را که عقل پسند نیست،به قصد دفاع از کتاب بلافاصله بیان کرد که همه احادیث که صحیح نیستند !

          خب اگر صحیح نیستند چرا در کتاب باشد و بماند و موجب گمراهی و تباهی فکری آنانی که قدرت تفکر و تفحص و پژوهش ندارند ؟!؟!

          خب علمای دین بردارند و تصحیح کنند. همانطور که بسیاری از متونی که با خرد امروز جهان همخوانی نداشته و برای جلوگیری از ابروریزی برداشته اند و سانسور کرده اند !

          • مدیر سایت

            همانطور که در مورد خیلی چیزها اختلاف نظر هست در مورد ملاکهای اعتبار حدیث هم اختلاف نظر وجود داره.
            چه بسا حدیثی از نظر عده ای معتبر باشه اما ازنظر عده ای دیگر نامعتبر
            پس باید همه حدیثها را حفظ کرد و در مورد اعتبار آنها بحث کرد

        • یعنی میفرمایید که علامه مجلسی حدیث جعل میکرده؟

  2. سلام من که نفهمیدم مشکل این حدیث چیه؟

    کجای این حدیث بد است؟

  3. اقای فاطمی «کرکرکره بن صرصرصره بن غز غز غزه »چیه دیگه؟!!!!!!!عجیبه ها!این همه «سوژه »این دوستان چرا گیر دادند به کرکرکره بن …….بهشون بگید دیگه گیر سه پیچ ندهند!اه

  4. هردینی به معجزه اعتقاد دارد 

    خب عیبش چیه؟

    • معجزه مخصوص هر دین بوده که چندجا در قرآن از زبان پیامبر ما به صراحت اومده که من بشری چون شمایم.

      اولین بار جریان کرکره بن صرصره رو در کتاب ۲۳ سال از علی دشتی دیدم. مشتاق شده ام بحارالانوار رو بخونم منتها هنوز نخوانده ام.

  5. سوال گرامی.«کرکره بن صرصره بن غزغزه»…..!حدیثه اخه؟!!!بالاخره تصمیم گرفتید در بحثها شرکت کنید؟

  6. سیاوش امیرشاهی

    آقا من وقتی این رو خوندم خنده م گرفت ! به حماقت دشمنان اسلام !

    مصطفی مه میشکافد نیمه شب        ژاژ میخاید زکینه بو لهب !

  7. خیلی هم جالبه این روایت. اشکال داره مگه !

  8. اولا که پاسخ نداده اید که بالاخره این جدیث درست است یا خیر…با مغالطه فرموده اید: مگر ما گفته ایم همه احادیث درست است؟ خوب اگر همه آنها درست نیست که چرا اشتباهات را از کتب حدیث خارج نمیکنید…مومنین به کدام حدیث رجوع کنند؟ ثالثا اگر احادیث نادرست هم داشته باشند چه کسی تصمین میدهد که احادیث مورد اطمینان شما که پایه مذهبتان را تشکیل میدهند درست باشند؟…رابعا اگر حدیث درست باشد فکر نمیکنید علی بن ابی طالب را از محمد بالاتر قرار داده اید؟ چون محمد هرگز چنین دعوی باطلی را مطرح نکرد..به عکس در آیات گفت: قل انما نا بشر مثلکم….من هم بشری هستم مثل شما….پیامبرش برای خود قائل به معجزه نبود چگونه میشود که علی پسر عمو پیامبر که اصل ماجرای اسلام است دارای قدرت فوق بشری شود؟ نمیخواهی منتشر کنی هم نکن…اما فقط کمی فکر کن ببین این دین و ایمانی که پایه زندگی ات را بر آن گذاشته ای و دیگران را هم تشویق میکنی و رگ گردنت هم برای دفاع از آن بیرون میزند چقدر باید سست پایه باشد که یک حدیث شاید جعلی پایه و اساسش را به هم بریزد…

    • مدیر سایت

      حرف «ب» را بخونید

      اینکه میگیم : بعضی حدیثها درست نیستند، کجاش مغالطه س؟!

      حذف حدیثهای ضعیف از کتاب ها، خلاف امانته. ما نمی تونیم با سلیقه ی خودمون در کتابهای دیگران که سالها قبل نوشته اند دست ببریم بلکه باید آنها همچنان در اختیار باشند اما بگوییم که فلان حدیث آن کتاب، درست نیست

      برای تشیخص صحیح از غیر صحیح، تخصص خود را می طلبد

      چگونه حضرت علی ع را از پیامبر ص بالاتر برده ایم؟

    • اولا بر چه اساسی شما میگویید پیامبر اسلام معجزه نداشته؟
      شق القمر,
      صحبت کردن با حیوانات و جمادات
      از جمله شنیدن ناله نخل خشک شده ای
      که پیامبر به آن تکیه میدادند از فراق ایشان
      معراج پیامبر
      و صد البته بزرگترین معجزه تاریخ همه ی انبیا و اولیا
      یعنی قرآن مجید
      از حضرت علی(ع) و بقیه هی ائمه هم الی ماشا الله. در مورد
      درست یا جعلی بودن حدیث هم باید عرض کنم خدمت شما که کشف
      احادیث و روایات درست از نادرست خودش یک علم و تخصص جداست به نام
      علم حدیث که نیاز به سال ها تلاش و مطالعه و زهد و پارسایی دارد
      بله عزیز دین ما یک دین علمی و مبتنی بر عقل و نقل است
      روی هوا حرف زدن و برچسب اتهام به این و اون چسبوندن
      که هنر نیست اون آیه هم ادامه داره ادامش اینه که
      من هم بشری هستم مثل شما به جز این که
      بر من وحی نازل میشه.اگر اینجوریه پس
      تمام معجزات پیامبران دروغ بوده یا
      بقیه پیامبران که معجزه
      داشتند انسان
      نبوده اند
      بلکه
      فرشته بوده اند
      اصلا معجزه و کرامات داشتن نه تنها با انسان بودن تعارضی ندارد بلکه لازمه ی آن هم هست
      معجزه چیست؟
      نشانه ای از جانب پروردگار در اثبات حقانیت پیامبر و امام
      و بستن راه بهانه جویی بهانه جویان

      • با احترام ،این علم کشف احادیث غیر معتبر که شکا فرمودید تخصصی !!!هم هست، یعنی طی ۱۴۰۰ سال هنوز ننتونسته این حدیث راجعلی اعلام کنه طوری که توی کتبی مثل بحار الانوار نوشته نشه؟ یا اینکه این حدیث به نظرشون وسوسه انگیز بوده و بایدازش استفاده کنند!!!

      • کشف احادیث درست از غلط عقل میخواهد نه علم هر چیز غیر عقلائی ناصحیح است . برای چیزی که عرب جاهلی ان را فهمید و اسلام اورد علم و تخصص نسازید که مورد تمسخر عقلای جهان قرار خواهید گرفت

      • پاسخ به سامی و سپنتا
        هم عقل میخواهد هم علم
        برخی از اصول کلی علم حدیث:
        احادیثی که به صرورت محدود در کتب امده اند و به اصطلاح متواتر نیستند مشکوک بوده و باید جهت اثبات آن بررسی دقیقتری کرد.
        دوم علم رجال:
        یعنی نسب شناسی و اینکه شخص راوی حدیث و کسانی که آن حدیث را نقل کرده اند آیا در تاریخ
        به انسان های صادق معروف بوده و یا کذاب و مشکوک.
        آی احادیث ضد مفاهیم قرآن هستند یا خیر؟
        و……
        علم حدیث یک علم گسترده است که اتفاقا علاوه بر دانش و تلاش زیاد نیاز به تقوا وامانت داری دارد.
        چیزی که در علوم تجربی جهان مادی به آن اهمیت داده نمیشود

      • شق القمر نه به وسیله علم نه به وسیله عقل تأیید نمی شود
        ممکنه فکر نکرده باشید که چنین چیزی چگونه امکان دارد

        فقط آیه اقتربت الساعه و انشق القمر را گرفتید فکر کردید دلالت بر معجزه دارد. در باره قیامت است نه معجزه شکافتن ماه و وارد آستین شدن و روی کوه صفا و مروه نشستن
        قدیمی ها چون از ماه تصور همین جرم و جسم کوچک را داشتند راحت این جعلیات را می پذیرفتند

  9. ممنون از پاسخ جامع و دندان شکن اساتید عزیز

  10. با کمی جستجو می توان حدیثی مشابه آن چه ذکر شده، در بحار الانوار و سایر منابع حدیثی شیعه یافت.
    علامه مجلسی در قسمتی از کتاب خویش، به بیان معجزاتی که در زمان جنگ صفین از امیر المومنین (علیه السلام) سر زده، پرداخته است.

    [ الباب الرابع عشر ] : باب ما ظهر من إعجازه علیه السلام فی بلاد صفین وسائر ما وقع فیها من النوادر
    بحار الأنوار، العلامه المجلسی، ج ۳۳ ص ۳۹

    ایشان ۱۲ حدیث در این باب می آورد که حدیث هشتم از آن مربوط به موضوع سوال است. همچنین در جای دیگری از بحار هم ماجرای دیگری آمده، که صاحب شبهه ظاهراً این دو را با همدیگر تلفیق نموده است!

    البته ما این حدیث را از تمام کتبی که آن را نقل کرده اند، و بنده به آن ها دسترسی داشته ام می آورم.
    قدیمی ترین کتابی که این حدیث در آن یافت می شود، کتاب مناقب ابن شهرآشوب است. البته شاذان بن جبرئیل قمی هم آن را به گونه ی دیگری نقل کرده که بعد از او تعدادی از محدثین این حدیث را از او نقل کرده اند. البته ظاهراً هر دوی این افراد این حدیث را از کتب شیخ صدوق نقل کرده اند که متاسفانه چنین حدیثی امروز در کتب موجود شیخ صدوق یافت نمی شود.

    الف) ابن شهرآشوب (۵۸۸هـ)

    وقالت الغلاه نادى علی الجمجمه ثم قال : یا جلندی ابن کراکر أین الشریعه ؟ فقال ههنا . فبنى هناک مسجدا وسمی مسجد الجمجمه وجلندی هذا ملک الحبشه صاحب الفیل الهادم للبیت أبرهه .
    وقالت أیضا : انه نادى لسمکه : یا میمونه أین الشریعه ؟ فأطلعت رأسها من الفرات وقالت : من عرف اسمی فی الماء لا تخفى علیه الشریعه .
    مناقب آل أبی طالب، ابن شهر آشوب، ج ۲ ص ۱۶۱

    ۱- سید هاشم بحرانی (۱۱۰۷هـ)

    ۱۶۰ – ابن شهرآشوب فی المناقب : قالت الغلاه نادى [ علی ] – علیه السلام – الجمجمه : [ ثم قال : ] ( قم ) یا جلندی بن کرکر أین الشریعه ؟ فقال : ها هنا ، فبنى هناک مسجدا وسمی مسجد الجمجمه ، وجلندی هذا ملک الحبشه صاحب الفیل الهادم للبیت [ أبرهه ] .
    وقالت أیضا : إنه – علیه السلام – نادى لسمکه : یا میمونه أین الشریعه ؟ فأطلعت رأسها من الفرات وقالت : من عرف اسمی فی الماء لا تخفى علیه الشریعه .
    مدینه المعاجز، السید هاشم البحرانی، ج ۱ ص ۲۵۴ و ۲۵۵

    ۲- علامه مجلسی (۱۱۱۰هـ)

    ۲۴ – مناقب ابن شهرآشوب : …
    وقالت الغلاه : نادى علیه السلام الجمجمه ثم قال : یا جلندی بن کرکر أین الشریعه ؟ فقال : ههنا ، فبنى هناک مسجدا وسمى مسجد الجمجمه ، وجلندی هذا ملک الحبشه صاحب الفیل الهادم للبیت أبرهه .
    وقالت أیضا : إنه علیه السلام نادى لسمکه : یا میمونه أین الشریعه ؟ فأطلعت رأسها من الفرات وقالت : من عرف اسمی فی الماء لا تخفى علیه الشریعه .
    بحار الأنوار، العلامه المجلسی، ج ۴۱ ص ۲۱۱

    ب) شاذان بن جبرئیل (حدود۶۰۰هـ)

    وبالاسناد – یرفعه – إلى عمار بن یاسر ( رضی الله عنه ) قال : لما سار أمیر المؤمنین ( علیه السلام ) إلى صفین ، وقف بالفرات وقال لأصحابه : أین المخاض ؟ فقالوا : أنت أعلم یا أمیر المؤمنین ، فقال لبعض أصحابه : امض إلى هذا التل ، وناد : یا جلند أین المخاض ؟ قال : فسار حتى وصل التل ، ونادى : یا جلند ؟ أین المخاض ؟ فأجابه من تحت الأرض خلق عظیم ، فبهت ولم یدر ماذا یصنع ؟ ! فأتى إلى الإمام ( علیه السلام ) فقال : یا مولای ، جاوبنی خلق کثیر فقال ( علیه السلام ) : یا قنبر ، امض وقل : یا جلند بن کرکر ، أین المخاض ؟ قال : فمضى وقال ، فکلمه واحد ، وقال : یا ویلکم ، من قد عرف اسمی واسم أبی وأنا فی هذا المکان وقد صرت ترابا ، وقد بقی قحف رأسی عظم نخر ، ولی ثلاثه آلاف سنه ، ولا یعلم أین المخاض ؟ فهو والله أعلم منی ویلکم ، ما أعمى قلوبکم ، وأضعف نفوسکم ، ویلکم أمضوا إلیه ، واتبعوه ، وأین خاض خوضوا ، فإنه أشرف الخلق بعد رسول الله ( صلى الله علیه وآله وسلم ) .
    الروضه فی فضائل أمیر المؤمنین، شاذان بن جبرئیل القمی، ص ۱۳۶ و ۱۳۷

    وبالاسناد یرفعه عن عمار بن یاسر ( رض ) أنه قال لما سار أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ( ع ) إلى صفین وقف بالفرات وقال لأصحابه أین المخاض قالوا یا مولانا ما نعلم أین المخاض فسار حتى وصل إلى التل ونادى یا جلندی أین المخاض قال فأجابه من تحت الأرض خلق کثیر فبهت ولم یعلم ما یصنع فأتى إلى الإمام ( ع ) وقال یا مولای جاوبنی خلق کثیر فقال ( ع ) یا قنبر امض وقل یا جلندی بن کرکر أین المخاض قال فمضى قنبر وقال یا جلندی بن کرکر أین المخاض فکلمه واحد وقال ویلکم من قد عرف اسمی واسم أبى وانا فی هذا المکان قد صرت ترابا وقد بقی قحف رأسی عظما نخره رمیما ولی ثلاثه آلاف سنه ما یعلم أین المخاض فهو والله أعلم بالمخاض منى ویلکم ما أعمى قلوبکم وأضعف یقینکم ویلکم امضوا إلیه واتبعوه فأین خاض خوضوا معه فإنه أشرف الخلق على الله بعد رسول الله صلى الله علیه وآله .
    الفضائل، شاذان بن جبرئیل القمی، ص ۱۴۰

    ۱- علامه حلی (۷۲۶هـ)

    أما ظهور المعجزات فکثرتها مشهوره، و هی من وجوه: …
    سابعها: کلام الموتى له، فإنه نقل نقلا مشهورا أنه لما قصد العبور بالفرات قال لنصیر: أدن الى الجبان و ناد: یا جلندی‏ أین العبور، فنادى نصیر فکلمه جماعه من الناس فرجع إلیه علیه السلام و أخبره بالقصه، فقال له ارجع و قل، یا جلندی‏ بن کرکر این العبور، فرجع و نادى فکلمه شخص واحد فقال له: أین العبور؟ فقال المنادی: یا هذا إن صاحبک قد عرف بموضعی و لی أحقاب سنین مدفون هاهنا کیف لا یعرف العبور، فرجع الى علی علیه السلام فاخبره بذلک‏.
    و لأجل هذه القصه رجع نصیر الى الکفر و اعتقد فیه علیه السلام الالهیه، و الأخبار فی ذلک أکثر من أن تحصى.
    مناهج الیقین فی أصول الدین، العلامه حلی، ص ۴۷۱

    ۲- شیخ حر عاملی (۱۱۰۴هـ)

    ۴۷- و عن عمار بن یاسر قال: لما سار أمیر المؤمنین علیه السّلام إلى صفین، وقف بالفرات و قال لأصحابه: أین‏ المخاض‏؟ فقالوا: لا نعلم أین‏ المخاض‏، فقال لبعض أصحابه امض إلى هذا التل، و ناد یا جلند أین‏ المخاض‏؟ قال: و سار حتى وصل التل، و قال یا جلند أین‏ المخاض‏؟ فأجابه من تحت الأرض خلق کثیر، فبهت فأتى إلى الإمام و قال: یا مولای جاوبنی خلق کثیر، فقال: یا قنبر امض فناد یا جلند بن کرکر أین‏ المخاض‏؟ فمضى و قال: یا جلند بن کرکر أین‏ المخاض‏؟ قال: فکلمه واحد، فقال له من عرف اسمی و اسم أبی و أنا فی هذا المکان قد صرت ترابا و قد بقی قحف رأسی عظما نخرا ولی ثلاثه آلاف عام ما یعلم أین المخاض؟ هو و اللّه أعلم بالمخاض منی، امضوا إلیه و اتبعوه فأین خاض خوضوا معه، فإنه أشرف الخلق بعد رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فأتوه فعرفهم بالمخاض‏.
    إثبات الهداه، الحر العاملی، ج‏ ۳ ص ۴۴۷

    ۳- سید هاشم بحرانی (۱۱۰۷هـ)

    الخامس والستون إحیاء الجلندی
    ۱۵۸ – البرسی : بالاسناد یرفعه عن عمار بن یاسر – رضی الله عنه – أنه قال : لما سار أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب – علیه السلام – إلى صفین وقف بالفرات ، وقال لأصحابه : أین المخاض ؟ ( قالوا : یا مولانا ما نعلم أین المخاض ) ، فقال لبعض أصحابه : امض إلى هذا التل وناد : یا جلندی أین المخاض . قال : فسار حتى وصل إلى التل . ونادى : یا جلندی ( أین المخاض ، قال ) : فأجابه من تحت الأرض خلق کثیر ، قال : فبهت ولم یعلم ما یصنع ، فأتى إلى الامام وقال ( له ) : یا مولای جاوبنی خلق کثیر . فقال – علیه السلام – : یا قنبر امض وناد : یا جلندی بن کرکر أین المخاض ، قال : [ فمضى قنبر ، وقال : یا جلندی بن کرکر أین المخاض ؟ ] فکلمه واحد وقال : ویلکم ، من [ قد ] عرف اسمی واسم ( أمی ) وأبی وأنا فی هذا المکان ، قد صرت ترابا وقد بقی قحف رأسی عظما [ نخره رمیما ] ولی ثلاثه آلاف سنه وما یعلم ( أین ) المخاض ، فهو والله ( تعالى أعلم بالمخاض منی ) ویلکم ما أعمى قلوبکم ، وأضعف یقینکم ، ویلکم امضوا [ إلیه ] واتبعوه ، فأین خاض خوضوا معه ، فإنه أشرف الخلق على الله تعالى [ بعد رسول الله ] .
    مدینه المعاجز، السید هاشم البحرانی، ج ۱ ص ۲۵۲ و ۲۵۳

    ۴- علامه مجلسی (۱۱۱۰هـ)

    ۳۸۸ – الفضائل ، الروضه : بالاسناد یرفعه إلى عمار بن یاسر رضی الله عنه قال : لما سار أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام إلى صفین وقف بالفرات وقال لأصحابه : أین المخاض . فقالوا : أنت أعلم یا أمیر المؤمنین فقال لبعض أصحابه : امض إلى هذا التل وناد یا جلند أین المخاض ؟ قال : فصار حتى وصلت تل ونادى یا جلند فأجابه من تحت الأرض خلق کثیر ! ! قال فبهت ولم یعلم ما یصنع فأتى إلى الامام وقال : یا مولای جاوبنی خلق کثیر فقال : یا قنبر امض وقل : یا جلند بن کرکر أین المخاض ؟ قال : فکلمه واحد وقال : ویلکم من عرف اسمی واسم أبی وأنا فی هذا المکان وقد بقی قحف رأسی عظم نخر رمیم ولی ثلاث آلاف سنه ما یعلم المخاض هو والله أعلم منی یا ویلکم ما أعمى قلوبکم وأضعف نفوسکم ویلکم امضوا إلیه واتبعوه فأین خاض خوضوا معه فإنه أشرف الخلق بعد رسول الله صلى الله علیه وآله .
    بحار الأنوار، العلامه المجلسی، ج ۳۳ ص ۴۵

    ۵- سید نعمت الله جزائری (۱۱۱۲هـ)

    العاشر : ما رواه الصدوق بإسناده إلى عمار بن یاسر رضی الله عنه قال : لما سار علی بن أبی طالب علیه السلام إلى صفین وقف بالفرات وقال لأصحابه : أین المخاض ؟ فقالوا : أنت أعلم یا أمیر المؤمنین ، فقال الرجل من أصحابه : إمض إلى هذا التل وناد : یا جلندا فأین المخاض ؟ قال : فسار حتى وصل التل ونادى : یا جلندا ، فأجابه من تحت الأرض خلق عظیم ، قال : فبهت ولم یعلم ماذا یصنع ، فأتى إلى أمیر المؤمنین علیه السلام فقال : جاوبنی خلق کثیر ، فقال الإمام علیه السلام : یا قنبر امض وقل : یا جلندا بن کرکر أین المخاض ؟ قال : فمضى وقال : یا جلندا بن کرکر أین المخاض ؟ فکلمه واحد وقال لهم : ویلکم من عرف اسمی واسم أبی عرف أین المخاض ، وأنا فی هذا المکان وقد بقیت ترابا وقدمت من ثلاثه آلاف سنه ، وقد عرفکم باسمی واسم أبی وهو لا یعلم أین المخاض ؟ فوالله هو أعلم بالمخاض منی ، یا ویلکم ما أعمى قلوبکم ، وأضعف یقینکم ، امضوا إلیه واتبعوه فأین خاض خوضوا معه فإنه أشرف الخلق بعد رسول الله صلى الله علیه وآله .
    الأنوار النعمانیه، السید الجزائری، ج ۱ ص ۲۷

    ۶- تبریزی انصاری (۱۳۱۰هـ)

    العاشر : ما رواه الصدوق بإسناده إلى عمار بن یاسر قال : لما سار علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) إلى صفین ، وقف بالفرات وقال لأصحابه : أین المخاض ؟ فقالوا : أنت أعلم یا أمیر المؤمنین ، فقال ( علیه السلام ) لرجل من أصحابه : إمض إلى هذا التل وناد : یا جلندا فأین المخاض ؟ قال : فسار حتى وصل التل ونادى : یا جلندا ، فأجابه من تحت الأرض خلق عظیم ، قال : فبهت ولم یعلم ماذا یصنع ، فأتى إلى أمیر المؤمنین ( علیه السلام ) فقال : جاوبنی خلق کثیر ، فقال الإمام ( علیه السلام ) : یا قنبر امض وقل : یا جلندا بن کرکر أین المخاض ؟ قال : فمضى وقال : یا جلندا بن کرکر أین المخاض ؟ فکلمه واحد وقال لهم : ویلکم من عرف اسمی واسم أبی عرف أین المخاض ، وأنا فی هذا المکان وقد بقیت ترابا وقدمت من ثلاثه آلاف سنه ، وقد عرفکم باسمی واسم أبی وهو لا یعلم أین المخاض ؟ ! فوالله هو أعلم بالمخاض منی ، یا ویلکم ما أعمى قلوبکم ، وأضعف یقینکم ، امضوا إلیه واتبعوه فإنه المخاض ، فخوضوا فیه فإنه أشرف الخلق بعد رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) .
    اللمعه البیضاء، التبریزی الأنصاری، ص ۲۲۱

    ******
    بنا بر روایت ابن شهرآشوب، دو اتفاق رخ داده است: یکی سخن گفتن امیر المومنین (علیه السلام) با جمجمه ی “جلندی بن کرکر” و دیگری سخن گفتن با یک ماهی به نام “میمونه”.
    ما در اینجا روایت شاذان بن جبرئیل را ترجمه می کنیم.

    عمار بن یاسر می گوید: هنگامی که امیر المومنین (علیه السلام) به سوی صفین می رفت، در کنار رود فرات ایستاد و به اصحابش فرمود: راه گذر [از رودخانه] کجاست؟ آن ها گفتند: تو آگاه تری یا امیر المومنین. پس ایشان به یکی از اصحاب شان فرمودند: نزد آن تپه برو و صدا بزن: ای جلند! راه گذر کجاست؟ آن مرد رفت تا به تپه رسید و صدا زد: ای جلند! راه گذر کجاست؟ در این هنگام تعداد زیادی از زیر زمین جوابش را دادند. لذا او بهت زده شد و ندانست که باید چه کار کند. پس نزد امام آمد و گفت: ای مولای من! مردم زیادی جواب مرا دادند [چه می فرمائید؟] حضرت فرمودند: ای قنبر! برو و بگو: ای جلند بن کرکر! راه گذر کجاست؟ قنبر رفت و همین را گفت. در این هنگام یک نفر با او سخن گفت که: وای بر شما! کسی که نام من و نام پدرم را می داند، در حالی که من در این جا تبدیل به خاک شده ام، و از سرم تنها استخوان بالای دماغم باقی مانده، و سه هزار سال عمر دارم، راه گذر را نمی داند؟! به خدا قسم او از من داناتر است. قلب هایتان چه کور شده و جان هایتان چه ضعیف گشته است. وای بر شما! به سوی او بروید و از وی تبعیت کنید و از هر راهی که او رفت بروید، چرا که او برترین خلق خدا بعد از رسول اوست.
    در پایان باید عنوان کنم پیغمبر هم معجزه نداشت چه رسد به ائمه

    • مدیر سایت

      بنا ندارم کامنت های طولانی را بیارم اما اگر کامنت شما را حذف می کردم تصور می شد…

      این حدیث هایی که نقل کردید با آنچه در متن اصلی سایت آمده ، تفاوت بسیار دارند. کسانی که با عربی آشنایی ندارن می تونن پاراگراف آخر را با آنچه نقل کردم مقایسه کنند. این مثل آن است که یکی بگه: فلان شخصیت تاریخی هزار انسان را در یک روز سر برید. وقتی اعتراض کنند که چنین چیزی در منابع تاریخی نیامده، دیگری بگه: شبیه آن وجود داره . در فلان کتاب آمده آن شخصیت دو تا گوسفند سر برید!  اما این کجا و آن کجا؟!

      • البته باز زیز آبی رفتین . شما هم از همون غلات هستین و نمی تونین با بیان رسا بگین که این حدیث رو قبول ندارین چون تقیه هم می کنید .
        اینکه جمجمه ای با امام شما سخن گفته بالاخره درست است یا غلط ؟
        مگر این ها در کتاب حدیث شما نیامده ؟ البته برای شما لازم است که مثلا در بالای منبری در یک روستای دور افتاده همین احادیث را بخوانید برای تحمیق مردم عوام و دریافت خمس و زکات
        و در این سایتهایی که برای اهداف اهریمنی و دشمنی با یزدان ساخته اید هم چون با قشر فهمیده و روشن اندیش طرف هستید با سفسطه و زیر آبی از جواب طفره بروید و لی غافلید از اینکه بعد از قرنها دست شما برای ایرانیان رو شده و حنایتان دیگر بی رنگ است و طالعتان رو به افول و مرگ اندیشه های اهریمنی نزدیک است .

        ندیدم دینی مثل دین شما سرشار از دروغ و تناقض که خودتان هم نمی دانید راست و دروغش چیست و جرات هم ندارید که حقیقت را بگویید چون قریب و نیرنگ و شیادی و سفسطه قاموس مرام و شخصیت دین شماست .

  11. چند نکته:
    ۱-اصلا شخصی با نام نصیر بن هلال و یا عنوانی مشابه آن، نه در بحار و نه در هیچ یک از منابع روایی و تاریخی شیعه پیدا نمی شود.!!! (در کجای بحار آمده ذکر نشده)
    ۲- نکته جالب تر و مضحک تر اینکه چنین مطلبی در هیچ یک از نوشته های میرزآقاخان کرمانی هم یافت نمیشود!!! (منبع ذکر نشده است)
    ۳- واژه های «کرکره و غرغره» واژه هایی هستند که در میان فارسی زبانان معاصر و امروزی رایجند و نه عربِ هزار و چهارصد سال پیش! ظاهرا جاعل این مطلب هم فارس زبان بوده و هم نادان و به این نکته دقت نکرده است!
    ۴- از آنجا که میرزا آقا خان کرمانی، شخصی ضد اسلام و بابی مذهب بوده (و به قولی ازلی بوده)، جاعل تصور کرده با نسبت دادن مطلب به او، همه می پذیرند.

    • ۲تا کامنت بالاترو هم مطالعه کنید،نترس اگه زیاده،بخون
      جامعه به مطالعه بیشتر نیاز داره تا متعصب کورکورانه

  12. با سلام
    درپاسخ مدیر سایت که بیان میکنید این چه ربطی به آن حدیث دارد که باید بگویم این اراجیفی که مشابه ذکر شده نیز از جنس همان حدیث دروغین عرعره بن صرصره و… میباشد یعنی اگر اینها را قبول دارید که در بحار گفته شده به همان میزان ساختگی و مضحک است بنده هم نماز گزار هستم و هم حج رفته و به تمام اصول اسلامی زیبا و واقعی پایبند و علی الخصوص به اصول انسانی و واقعا نمیتونم حرف غیر عقلی رو بپذیرم لطفا تعصب کور را کنار بگذاریم فکر نمیکنم کسی با زیباییهای اسلام مشکلی داشته باشد

    • مدیر سایت

      قدیمی ترین مدرک حدیثی که نقل کردید، ابن شهر آشوب است و خود او در ابتدا میگه که این حدیث را غالیان گفته اند تا عدم اعتبار آن را نشان بدهد

  13. وقتی مجموعه کتابهای بحارالانوار که تا قبل از انقلاب ۲۴ جلد بودند
    و بعد از انقلاب به ۱۱۰ جلد افزایش پیدا میکنند
    انتظار دارین محتوای آنها دست نخورده و تحریف نشده باقی بمانند ؟

    • مدیر سایت

      چاپ ۲۴ جلدی بحارالانوار بصورت چاپ سنگی و دستنویس در قطع رحلی و پربرگ و بدون پاورقی بود
      اما چاپ ۱۱۰ جلدی بصورت امروزی و در قطع کوچکتر و با پاورقی انجام شده
      شما که از تخصص ابتدایی برخوردار نیستید در هر عرصه ای وارد نشید

      • نه حتما شما متخصص زبان و فرهنگ ایران هستید که در زمینه ای که حداقل دانشش را ندارید سایت زده و به دروغ پردازی و نشر مطامع حیوانی و اهریمنی خود مشغول هستید .

  14. ببخشید که در عرصه احادیث ساختگی بحارالانوارها به تالیف محمد باقر مجلسی عصر صفویه وارد شدم، پس بطور تخصصی بفرمایید چطور تعداد امامزاده ها بعد از انقلاب ۱۰ برابر افزایش پیدا کردن ؟
    بفرموده شهید سر از بدن جدا شده میرزا آقاخان کرمانی :
    اگر یک جلد از بحارالانوار میان ملتی انتشار پیدا کند ،
    دیگر امید نجات آن ملت بسیار کم میشود…..

  15. خیلی جالبه خودتون رو صاحب تخصص میدونید… تمامی انسان ها دادای عقل و شعور هستند و به راحتی اب خوردن میتونن حرف های من دراوردی و ابلهانه ی کتبی که شما بر اساس ان زندگیتون رو میسازید تشخیص بدن… همچین از تخصص حرف میزنید که انگار قلب باز میخواین جراحی کنید.. البته اینکه انسان همیشه از داستان سرایی و قهرمان سازی لذت میبره خودش جای بحثه که در اسلام و شیعه به وفور یافت میشه.. لطفا اگر دارای تخصص هستید مقالات علمی در سطوح علمی بیان کنید و در سایت های معتبر جهانی و دانشگاهی نشر دهید تا متوجه بشید در کجای این جهان زندگی میکنید… عرض کردم دانشگاه های معتبر.. عرض کردم مقاله… هرچند مطمئن هستم هیچکدوم رو نمیشناسید نه تحصیلات دانشگاهی نه مقاله و علم .. چون بر اساس خرافات حتی تنفس میکنید

    • آقای دانشمند و محقق اولا علم شناخت مبدا. و مقصد خلقت آدمی و مقصود خلقت آدمی از جراحی قلب باز هم تخصص بیشتری میخواد هم بسیار مهمتر است.
      دوما اینقدر علوم تجربی جهان مادی رو به رخ ما نکشید علومی میگویند
      جهان کهنه دیاریست که اول و آخر ندارد
      سوما غرب همین علوم ناقصش را از تمدن اسلامی دزدیده و الان به آن میبالد.
      کتاب همون اعتقاد خرافی که میگی در ۱۴۰۰۰ پیش از مفهوم جاذبه گفته از زوج بودن موجودات و پدیده های دنیا گفته از نزول اهن گفته و….
      زمانی که اون دنیای علمی مورد ادعایدشما در غارها و روی دختان میزیستند و گوشت شکار را خام میخوردند.

      • علم تجربی میگوید:
        جهان, کهنه دیاریست که اول و آخر ندارد
        البته بزودی همون مقدار از علمی هم که غربیها از جهان اسلام گرفتند و آن را در جنایت برعلیه بشریتداستفاده کردند به زودی
        از آنه پس خواهیم گرفت و در خدمت به بشریت از آن استفاده خواهیم کرد.
        خواهید دید.

  16. من در این موارد تخصصی ندارم و کتاب بحارالنوار رو هم نخوندم ولی از این دست احادیث زیاد دیدم و خوندم .
    خداوند یک عضوی در بدن انسان قرار داده به اسم مغز که میشود از این عضو بهترین کارایی را گرفت مثل تفکر و اندیشیدن ، حال عده ای بجای تفکر کردن ترجیح میدن که تقلید کنند از دیگران و هر صحبتی را مورد قبول قرار دهند.
    بجای اینکه وقتتون رو صرف مباحثه در اینجور موارد تلف کنید با مغزتون تفکر کنید که آیا واقعا میشود با ماهی یا جمجمه مرده صحبت کرد یا نه . و علم چه پاسخی در این مورد دارد نه مذهب .
    خودمان اندیشه کنیم نه دیگران برای ما

    • جناب بینام
      اگر تقلید را از جناب عالی و دیگر انسانها بگیرند هر آئنه به دیار فانی خواهید شتافت
      و خواهید مرد.
      خوردن ,زبان مادری ,فرهنگ, آموزش و…….
      بیش از ٩۵درصد زندگی انسان تقلیدیست
      اصلا. مفهوم یادگیری یعنی تقلید
      کمتر از ۵درصد یافته های بشر غیر تقلیدی ست
      اونم فقط ویژه ی دانشمندان و علما و و در راسشان پیامبرانه
      تقلید چیز بدی نیست
      بلکه لازم و واجبه
      اون تقلیدی
      مزموم و بده که عقلانی نباشه
      مثلا
      اگر به شما گفته باشند دین اسلام بده و خرافیه
      و شما هم. بدون تعقل و تحقیق بپذیری
      و به اسلام توهین کنی
      و بیش از یک میلیارو پانصد میلیون مسلمان,
      و اینهمه دانشمند و فقیه اسلامی رو
      بی مغز بخوانی
      و این تمدن بزرگ ۱۴قرنه رو تمسخر کنی
      این یعنی تقلید شما غیر منطقی و میمون وار بوده.

  17. همه کس را عقل خود به کمال نماید و فرزند خود به جمال

    یکى جهود و مسلمان نزاع مى کردند/ چنانکه خنده گرفت از حدیث ایشانم
    به طیره گفت مسلمان گرین قباله من/ درست نیست خدایا جهود میرانم
    جهود گفت به تورات مى خورم سوگند/ وگر خلاف کنم همچو تو مسلمانم
    گر از بسیط زمین عقل منعدم گردد/ به خود گمان نبرد هیچکس که نادانم

    بله متعصب هایی مثل این سایت و همراهان خشک مغزشان فکر می کنند با گشتن داخل کتب غربی و پیدا کردن یک جمله و تحریف و تقطیع اون می تونن دین پاک ایرانی رو زشت نشون بدن .
    بحث کردن با این متعصب ها هم بی فایده است چون بدون اینکه سواد ادبیات فارسی و ادبیات باستان داشته باشند خود را ملا و علامه می دانند . در نظر این سایتها هرچه خشک مغزتر و متعصب تر و نادان تر باشید ملاتر به نظر خواهید آمد .
    و اگر قرنها بگذرد این نادانها به نادانی خود شک هم نمی برند . به جای کتاب خواندن و تحقیق و درس و مطالعه در پی کپی پیست یک مطلب از یک سایت بی نشان به یک سایت بی نشان دیگر خود را مضحکه عام و خاص می کنند . خودشان حکایت های دروغی مثل همین حکایت می سازند و خودشان به ان می خندند . دیگران را نادان می خوانند در حالی که ۱۴ قرن است در نادانی محض گرفتارند و در این باتلاق دست و پا میزنند .

  18. من نمیدونم بر اساس چه دلیل ومنطقی پیامهای منصور رو علمی و مؤدبانه میدونید ومنتشر میکنید اما پیامهای من رو غیر علمی و بی ادبانه؟
    اگر پیامهای اینچنینی رو منتشر میکنید باید پاسخش رو هم منتشر کنید

  19. جناب مرصاد
    اکثر مثالهایی که شما زدید اسمش غریزه هست نه تقلید
    پیامبر و امامان این همه صفات خوب داشتند و صحبت و فرمایشات معقول و قابل قبول ، و همگان باور دارند.
    اما صحبت با جمجمه و ماهی و از این دست موارد رو فقط کسی میتونه قبول کنه کوکورانه تعصب داشته باشه .
    اینجور تقلید کردن بدون هیچ تفکری میشود خرافه پرستی.
    شما اگر با یک بی دین مباحثه کنید و بگید پیامبر ما امر به درست زندگی کردن و حقی را پایمال نکردن و دزدی نکردن غیره داشته اند هیچ بشری نمیتواند منکر خوب بودن این صفات شود.
    اما اگر بگویید پیامبر یا پیشوای ما با جمجمه مرده صحبت میکرد به عقل شما شک خواهد کرد.
    مثل کشتی گرفتن داوود با خداوند

    • درود بر همگان
      از نظر عقل آدمی ٫ قدرت خداوند بی نهایت می باشد
      همانگونه که به قدرت و اراده ی خداوند برخی از انبیای بزرگ الهی بیمار شفا می دادند و حتی برخی تا چندین هزار مرده زنده کرده اند صحبت کردن امام اول با ماهی ها نباید غیر طبیعی و نامعقول جلوه کند .
      این صحبت که پیامبر اسلام چون نتوانست از این کارها انجام دهد پس امام اول هم نمی تواند منطقی و عقلانی نیست .
      قدرت و اراده ی خداوند ما فوق خواست و اراده ی بشری می باشد و برایشان هیچ فرقی نمی کند ان شخص پیامبر اسلام باشد یا امام اول شیعیان

      • الحق که به هزااااااار راه از عقل می گریزید !

        و ریشه این گریز، که مبتنی بر توجیهات ظاهرا عاقلانه است، یک چیز بیشتر نیست. تعصب !

  20. درود بر همگان
    بسیار متاسفم هستم که دریاره ی دین ٱسمانی و الهی زرتشت با پیامبری وجود نازنین حضرت زرتشت که درود خداوند بر ایشان باد به خاطر و بهانه ی برخی از انحرافاتی که در همه ی ادیان ( اسلام و مسیحیت و یهودیت ) رسوخ و نفوذ پیدا کرده است در حال توهین و افترا و دروغ نه تنها به اصل این آیین پاک و آسمانی ٫ بلکه درحال سیاه نمایی و تخریب فرهنگ ارزشمند و دارای بیش از ۷۰۰۰ سال تمدن درخشان و والای ایران ٱریایی می باشند .

  21. برفرض هم که چنین حدیثی وجود نداشته باشد ، ولی از اینگونه احادیث مشابه فراوان هستند :
    اعتراف اژدها به حضرت علی :
    http://www.ashoora.ir/دانشنامه-امام-علی-ع/article/87.html

  22. مسله این است که اگر این حدیث درست است که باید در اسلام و هزار چیز دیگرش شک کرد اگر غلط است باید به نادانی علامه مجلسی که فرق بین حدیث جعلی و واقعی را نمیداند یقین کرد موضوع اصلی الان میزان سواد مجلسی است حالا شما هزار دفعه به بهارالنوار استناد میکنید تا حرفتان را ثابت کنید به این جاها که میرسی میگی جعلی است نه برای رد حدیث بلکه برای طهارت مجلسی

  23. آفرین بر مدیر محترم سایت!
    من اعتقاد دینی ندارم ولی از این صبوری و متانت شما در بحث‌ها و اینکه به بهترین شکل از اعتقادات خودتان دفاع می‌کنید لذت بردم. عالی است که نظری را حذف نمی‌کنید.
    ما به همین روحیه در جامعه نیاز داریم تا عیار مطالب مشخص شود و خرافه و شبه علم از هر سخنی، دینی یا غیر دینی زدوده شود. گشودن باب گفتگو، درِ خشونت ورزی را می‌بندد و از انباشت نفرت اعتقادی جلوگیری می‌کند.
    ….. و باز هم آفرین!

  24. محمد سعید خوروش

    درود // شاید بتوان گفت اولین راه اشتباه خیلی ها تقدس گرایی / بت ساختن از اشخاص / و عدم جرات بیان حقیقت است // دومین مشگل عدم تحمل افکار و عقاید دیگران است چگونه است که کتب اشخاص بزرگی مثلا در زمینه شعر حافظ و سعدی بارها و بارها توسط اساتید اهل فن تصحیح شده و تحت عنوان مثلا دیوان حافظ به تصحیح … چاپ گردیده ولی کتاب بحار اینگونه نشد / مثلا بحارالنوار به تصحیح فلان دانشمند و یا عالم // با اینکه خود علامه مجلسی اعلام داشته که من فقط جمع اوری کننده احادیث زمانه خویشم و صحت و سقم انرا بر ایندگان کذاشتم // چه اشکال دارد مثلا کتابی تحت عنوان احادیث معتبر و صحیح بحارالانوار به کوشش جمعی از محققین نوشته شود // خود میدانید متاسفانه بسیاری از مطالعه کنندگان بدون تحقیق مطالب موجود در کتب را قبول میکنند و چه بسا وجود بعضی احادیث در بحار به صرف یک کتاب حدیثی و نویسنده ای چون علامه مجلسی را با اعتماد بر درستی و راستی باور کنند و این کوتاهی باعث گمراهی دیگران شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code