خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / ترجمه ی گاتها روشن نیست

ترجمه ی گاتها روشن نیست

به قلم مدیر سایت
موبد اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ ادعا می کند:
«جهان بینی اشوزرتشت در گاتاها بسیار روشن و دقیق مطرح شده.» (جهان بینی اشوزرتشت، ص ۵۰)
jean-kellens- ژان کلنزدر حالی موبد موبدان، گاتها را “بسیار روشن” می خواند که ژان کلنز (Jean Kellens) ـ از نامدارترین پژوهشگران اوستا ـ که بیش از چهل سال در زمینه ی اوستا پژوهش کرده، معتقد است که ما هنوز نیمی از معنا و مفهوم گاتها را نمی دانیم. سپس توضیح می دهد که مترجمان گات ها ذهنیت های خود را به این کتاب تحمیل کرده اند. (مقالاتی در باره زردشت و دین زردشتی، ص ۴۱)

خانم فرانک دوانلو هشت ترجمه ی برتر گاتها را در کتاب «گات های زرتشت» کنار هم قرار داده. مطالعه ی این ترجمه ها اختلاف های فراوان و غیر متعارف مترجمان را نشان می دهد.

همچنین ببینید

هدف از مبالغه در معرفی ایران باستان

به قلم مدیر سایت چرا اینقدر ایران باستان به ویژه عصر هخامنشی را علم می …

۲۵ نظر

  1. به یقین این سروده های آشور زرتشت است که برای سعادت بشریت از خواص جهان شمولی برخوردار هست. او برخلاف محمد یک فیلسوف بود که نه ادعای وحی جبرئیل کرد، نه مردم را از سیاه چالهای جهنم ترساند و نه وعده حوریان همیشه باکره داد که به او بپیوندند، نه شکاکان و منتقدینش را مجازات میکرد ، نه خارج شوندگان از دین را محکوم به مرگ میکرد ، نه آیات قتال و چپاول و تجاوز به اسیران شوهردار را نازل میکرد، نه زمانی که در مکه قدرتی نداشت از ملایمت و وعده و نوید حرف میزد و زمانی که در مدینه قدرت گرفت به راهزنی و خشونت پرداخت…… و نه مثل شماها دروغها و دغلبازیهای روزانه رهبران امروز ایران را درست می انگارد و گفته های صحیح را بلوف تلقی میکند.
    ویل دورانت نویسنده آمریکایی :
    ایرانی ، تاریخش بدون زرتشت ، ناقص است و خواندنی نیست . ایرانیان ، تمدن ریشه دار خود را با افکار بلند پیامبر خود ، زردشت آغازکردند و بقول هگل ، نخستین قومی بودند که گردونه تاریخ را به گردش درآوردند.

  2. هیچ هم وطن زرتشتی عزیز در جواب شخصی نمیاد به پیغمبرش توهین کنه
    شما نمیدونید که اداب سخن گفتن چیه? نباید به پیغمبران توهین کرد?
    من الان دقیقا چه نفعی داشتم ? امثال شماها چون عادتون منفعتنون هست همه رو شبیه خودتون می بینید

  3. قبل از کامنت صدرایی که اتفاقا شما با بی ادبی جواب بی منطق و پرتی بهش تحول دادی جواب مدیر سایت به شخصی بنامsamanهس اون saman گفته زرتشت حرفی از جهنم و بهشت و سایر اعتقادات یکتاپرستان نزده و پیامبر نبوده الان دیدی کامنتشو؟؟؟؟؟؟؟ شما واقعا هرچی به نفعت باشه میبینی

    • دقیقا برعکسه شما هر چی از دهنت در میاد از نژاد پرست و روانپریش و غیره در اول کامنتهای سراسر تحریفت میاری بعد که ملت جوابتو میدن اونا او بی ادب خطاب میکنی
      جواب بی ادبان گاهی خاموشی نیست

  4. کلوخ انداز را پاداش سنگ است جواب بی حرمتی هاتو واقعا نگفتم وگرنه که باید با ادبیات خودت باهات حرف زد یکی میگی یکی میشنوی

  5. واقعا یا مشکل حافظه داری یا مشکل روحی جواب تک تک تهمت هایی که زدی گرفتی و این شمایی که عاشق جنجال ساختن هستی توهین میکنی دروغ میگی اما توقع سکوت داری

  6. جواب حرفاتو گرفتی خودتو میزنی به کور و کر شدن گناه بقیه چیه؟؟؟؟ هر دروغ و توهینی به زبون میاره اما ما باید سکوت کنیم جوابای بنده فعلا که ثبت نمیشه خیلی هاشونم که به علت طولانی بودن متن حذف میشه اما دروغای شما داغ داغ به اطلاع عموم میرسه

    • با سلام ؛ بحث نکن جناب ff ، من پنج بار درخواست علنی برای بحث با ایمیل دادم و گفتم که حاضرم تمام ایمیل ها را هم انتشار بدهم به هرجایی که میدانم و همینطور هر جایی که بخواهند تا همه ببینند که چه کسی راست میگوید اما حاضر نشدند .

      smn.automobile@gmail.com

      من آماده ی بحث با هر مدافع آیین زرتشت هستم . چه کسی چون آقای مدیوماه و چه کسی که به اسلام نقد وارد کند چون خانم پگی .
      اینهم برای ششمین بار . کسی هست که توانایی بحث کردن داشته باشد ؟ . من در این سایت بحث نمی کنم پس بیخود دل به جواب دادن به کامنت های من نکیند .
      اسلام حقانیتش را آن وقت اثبات کرد که بعد از ۱۴۰۰ سال نه کتابش تحریف شد و نه پیامبرش از یادها رفت .

      • برای چندمین بار میگم که اگر نقدی میکنم به همه ادیان هست نه فقط اسلام چون دینی که درش نقد نباشه خرافات رشد پیدا میکنه اینجا مطلب عمومیه و اگه کسی از دایره احترام خارج بشه یا رادیکال باشه من باهاش بحث نمی کنم چون بیفایدست

  7. عجب مغلطه ایی ! مگر گاتها چقدر پیچیده هستند که برای فهم آن بیش از چهل سال وقت گذاشته شده ؟
    اتفاقأ گاتها برعکس قرآن بسیار واضح هستند . نه نیاز به شأن نزول دارند و نه ناسخ و منسوخ .
    برعکس قرآن محیط زده نیست و وابستگی به فرهنگ و سنت و زبان ایرانی ندارد
    و نیازی به قسم خوردنهای متعدد برای اثبات چیزی ندارد ……

  8. در زمینه تاریخ تولد زرتشت ۶۶۰ سال قبل میلاد ۱۰۰۰ سال ۱۲۰۰ سال ۶۰۰۰ سال تخمین زده شده و از نظر محافل علمی اثبات نشده که حتی گاتها سخنان این بزرگوار باشه لیکن این سامان جوری از زرتشت ع نقل قول میکنه که انگار چندین سال باهم همدم وفامیل بودن جل الخالق. جوری به نبی اکرم حرف میزنه که انگار سالیان سال اسلام شناس بوده !چشماتو باز کن و میلیاردها مسلمون رو ببین که پیرو این دینی هستن که بهش توهین میکنی ببین بین این میلیاردها مسلمون به اندازه پیروان زرتشت ع پرفسور و دکتر و تحصیلات عالی هست که صد درصد شعورشون از شما بیشتره!!!!

  9. با سلام ؛ ایضا اضافه کنید :
    اوستا ؛ یسنه هات ۴۴ ؛ بند ۱۸
    در پاورقی کتاب ، آقای دوستخواه اختلاف را شرح داده است و همچنان آخر این بند را مبهم میداند . در صورتی که اگر تحت اللفظی ترجمه کنیم ، مسئله خنده داری پدیدار میگردد اما این کار را مترجمان به گمان این که رمزی است نکردند و خود تفسیر نوشتند .
    و خدایی که به رمز وحی میفرستاد !!! پیامبر این خدا باید جادوگر میشد .

    • البته حروف مقطعه که رمزی نیستند ؟!!!!

    • بسیاری از اصطلاحات عرفانی و فلسفی کتب دو قرن پیش امروز برای مردم عادی قابل درک نیست مگر اینکه به تفسیرها و کتبی از آن زمان مراجعه کنیم :
      کاتوپانیشاد کتاب است به زبان سانسکریت و قبل از دوره زرتشت تصنیف شده است . در این کتاب از همین عبارات خاصه ۱۰ مادیان استفاده شده است . کاتوپانیشاد تن آدمی را موکبی می داند که توسط ۱۰ مادیان به حرکت در می آید و هر یک از این ده مادیان نماد یکی از حواس انسان است . اسب نماد خرد ورزی است و شتر نماد رستگاری ابدی است .
      قرآن هم سرشار از این تمثیل هاست : نمونه والتین و الزیتون بعضی ها مراد را دو شهر دانسته اند بعضی ها مراد را همین دو میوه دانسته اند ولی چرا خدا به دو میوه قسم می خورد ؟ بعضی تین را دوران آدم و زیتون را دوران نوح دانسته اند . یا در مورد طوز سینین دهها معنی برآمده . حالا چه طور این معانی تمثیلی در مورد گاتها نشانه ضعف است برای قرآن نشانه قوت ؟!!!!!

  10. با سلام ؛ اهریمن در گاتها وجود داشته و چیزی جدا بوده است اما با نام «مینوی ناپاک » و مینوها قابل سخن گفتن نیز بوده اند :
    اینک سخن می گویم از دو «مینو».
    در آغاز آفرینش،«سپند{مینو}» آن دیگری – «{مینوی}ناپاک» – را چنین گفت :
    – «نه منش، نه آموزش، نه خرد،نه باور،نه گفتار،نه کردار، نه «دین» و نه روان ما دو {«مینو»} باهم سازگارند.»
    اوستا ؛ یسنه هات ۴۵ ؛ بند ۲ .
    در دو بند بعد ، آرمیتی را دختر مزدا و در ضمن میگوید ، اهورا مزدا را نمیتوان فریفت ، یعنی کسی نمیتواند منکر دختر بودن و مطالب دیگر گاتها شود .

  11. خوب که چه :
    مگر مزدیسنان مدعی هستند که انگره مینو در گاتها نیامده !!!!!!!! اگر یک کتاب را باز کنید متوجه می شوید در هر کتابی راوی جملات یا نویسنده است یا شخصیت های کتاب در قرآن هم فراوان از طرف موجودات مختلف از جن و انسان ودرختان و حیوانات نقل قول شده . خوب این چه چیزی را ثابت می کند؟
    ترجمه بند ۴
    باز هم تحریف متن
    اصل اوستایی متن را می اورم تا ….

    پترم ونگ ه اوش ورزین تو مننگ ه کلمه به کلمه : پدر وهومن کارامد ( برزیگر ) اندیشه
    ات ه ای دوگدا هوشی اثنا آرم ای تیش کلمه به کلمه : و برای او دختر نیکوکار آرمئیتی

    اکنون سخن خواهم گفت از آنچ ه در هستی بهترین و هماهنگ با اشا است . ای مزدا کسی که آنرا (اشا را) آفریده می شناسم. او پدر ( به وجود اورنده ) وهومن کارورز و سودمند است و نیز دخترش آرمیتی سرچشمه نیکوکاری و پارسایی است ( ترجمه دکتر ساسان فر )

    برداشت دکتر ساسانفر : پدر وهومن و آرمیتی منظور سرچشمه و منبع صفات این دو و اشاره سمبلیک است
    برداشت موبد آذرگشسب : اکنون از بهترین هدف و امال ……… پروردگاری که سرچشمه منش نیک و فعال (وهومن )است و ایمان و محبت (آرمیتی ) است .

    برای اینکه معنای سمبلیک اش را اثبات کند هم خیلی دور نمی رود همین بخش گاتها هات ۴۵ بند ۱۱
    کسی که دشمنی ورزد با دیوان و مردمان آنها و …. با سوشیانت های دانا و پشتیبان ایین مقدس اهورا مزدا دوست و برادر و پدر می باشد .

    مگر در اسلام و احادیث هرکجا از لغت اخوه استفاده شده منظور برادر نسبی و خونی است ، متاسفانه دایما فراموش می کنند که گاتها شعر است و سرشار از تمثیل های زیبای الهی

    در خصوص تفسیر بند اخر لطفا هر وقت حداقل یکبار به فارسی گاتها را از اول تا آخر بخوانید بعد اقدام به تفسیر کنید . بارها گفته ام کسانی که دانشی در زبان باستانی ایران ندارند و به دستور زبان و متون اوستایی آشنایی ندارند لطفا اگر نظری ارایه می دهند از قول دیگران باشد و از خودشان تفسیر نسازند . شاهد بودیم کسانی هم با قرآن چنین رفتاری دارند پس هرچه بد میدانید برای همه بد بدانید .

    • جواب دو کامنت این باستان ستای افراطی را در اینجا می اورم :
      شتر نماد رستگاری ابدی است بله ، لابد فیل هم نماد رستگاری بزرگ ابدی است !!! و زرافه هم نماد رستگاری دراز ابدی است !! مشکل نماد بودن شتر نیست ، مشکل این است که تا به مشکل بر میخورند بی هیچ قرینه ای در ان بند تأویل کرده و شتر را به نماد چیز دیگری میگیرند !! شما چکاره این دینید ؟ .
      ۲ : ترجمه من ترجمه دکتر دوستخواه بود ، پس وقتی حداقل دکترا گرفتی و چند پژوهش و … هم کردی ، انوقت بیا و ترجمه دکتر را رد کن [ که توانایی این کارها از امثال شما بعید است ] ، لطفا گنده گویی ها را برای سایتهای دیگر نگاه دارید .
      ۳ : آنجا که گفت «در قرآن هم فراوان از طرف موجودات مختلف از جن و انسان ودرختان و حیوانات نقل قول شده »
      حرف زدن درخت در قرآن را از کجا درآوردی ؟ آیه سوره قصص ربطی به حرف زدن درخت ندارد ، این دیگر کیست .
      ما مگر منکر شعور مورچه شده ایم ؟ منکر حرف زدن مورچه شده ایم ؟ این شما مهمل گویانید که منکر شعور و وجود این دو مینو آنهم بر خلاف گاتها شده اید ، بازهم مهمل گویی :
      وقتی گاتها دو مینو را ناطق معرفی میکند آنهم به این شکل این یعنی این دو مینو وجود خارجی دارند ، اگر ندارند کو آن بند از گاتها که حرف زدن این دو را باطل و این دو را صفت میخواند ؟ وقتی بند دیگری نیست پس از خودت چیزی در نیاور.
      در کامنتی هم گفتم در همین بندهای گاتها کاملا وجود امشاسپند اثبات شده است و در برخی از بندها هم مراد صفت اهورامزدا است [ چنان چه دکتر پورداود اینرا کاملا بیان میکند ] ، باید با استناد به بند ترجمه کرد نه تأویل و از خود حرف زدن ، واعجبا ! گاتها میگوید آفریده شده اند ، میگویند صفت است ، میگوید دخترشان است ، میگویند صفت است ، و برای توجیه هم میگویند :
      گاتها شعر است و سرشار از تمثیل های زیبای الهی
      بله ، حال که امشاسپند آفریده شده و ناطق را کردید صفت ، ماهم زرتشت آفریده شده و ناطق و اهورامزدا را میکنیم صفت و تمثیل ، اگر بنا به این طرز صفت خواندن هر چیزی بدون قرینه ای است که پس در وهله اول زرتشت و اهورامزدا صفت و تمثیل اند . آنجا که گفت :
      «مگر در اسلام و احادیث هرکجا از لغت اخوه استفاده شده منظور برادر نسبی و خونی است»
      هنوز نفهمیدی قراین جمله را باید لحاظ کنی ؟ وقتی بدون قرینه ای منکر امشاسپندان و وجود خارجی انگره مینو میشوی ، بله ، ماهم بدون هیچ قرینه ای منکر اهورامزدا و زرتشت میشویم . [ اگرچه از زرتشت اثری در تاریخ نیست ] .
      و آنجا که گفت «پس هرچه بد میدانید برای همه بد بدانید .»
      ما به لطف خدا نه تقدس امشاسپندانی در قرآن بر حقمان است و نه اهریمنی و تاریخ هم به وجود پیامبرمان گواهی میدهد ، نام پیامبر ما هم شتر زرد نیست . پس بروید و حساب دین بیمار و تقریبا از بین رفته خود را بکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code