خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام حسین(ع) / رفتار امام حسین(ع) با غذادهنده به سگ

رفتار امام حسین(ع) با غذادهنده به سگ

به قلم مدیر سایت
چون امام حسین(ع) به نزدیکى بوستانش رسید، غلامش به نام صافی را دید که نشسته و نان مى خورَد. به او نگریست و پشتِ درخت خرمایى پنهان شد تا او را نبیند. غلام، هر گِرده نانى که برمى داشت، نیمى از آن را براى سگ مى انداخت و نیم دیگر را مى خورد.
امام(ع) از کار غلام، شگفت زده شد. چون [غلام] غذایش را خورد، حضرت برخاست و فرمود: اى صافى!
غلام، ترسان برخاست و گفت: اى سَرور من و سَرور مؤمنان! شما را ندیدم. مرا ببخش.
حسین(ع) فرمود: اى صافى! تو مرا حلال کن که بدون اجازه ات وارد بوستانت شده ام.
حسین(ع) فرمود: تو را دیدم که نیمى از گِرده نان را براى سگ مى اندازى و نیم دیگر را مى خورى. معناى آن چه بود؟
غلام گفت: اى سَرور من! هنگامى که نان مى خوردم، این سگ به من نگاه مى کرد و من، از نگاهش به من، خجالت مى کشیدم و این، سگِ توست که بوستانت را از دشمنان، حراست مى کند. من، بنده توام و این، سگِ توست. پس روزى ات را با هم خوردیم.
حسین(ع) گریست و فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم و دو هزار دینار به تو مى بخشم.
غلام گفت: اگر چه آزادم کردى؛ امّا کارهاى بوستانت را انجام مى دهم.
حسین(ع) فرمود: بوستان و هر چه را در آن است، به تو بخشیدم.
غلام گفت: اگر بوستانت را به من بخشیدى، من هم آن را براى یاران و پیروانت وقف کردم.

متن کامل عربی
عن الحسن البصری: کانَ الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ(ع) سَیِّدا زاهِدا وَرِعا صالِحا ناصِحا حَسَنَ الخُلُقِ، فَذَهَبَ ذاتَ یَومٍ مَعَ أصحابِهِ إلى بُستانِهِ،
وکانَ فی ذلِکَ البُستانِ غُلامٌ لَهُ اسمُهُ صافی، فَلَمّا قَرُبَ مِنَ البُستانِ رَأَى الغُلامَ قاعِدا یَأکُلُ خُبزا، فَنَظَرَ الحُسَینُ(ع) إلَیهِ وجَلَسَ عِندَ نَخلَهٍ مُستَتِرا لا یَراهُ، فَکانَ یَرفَعُ الرَّغیفَ فَیَرمی بِنِصفِهِ إلَى الکَلبِ ویَأکُلُ نِصفَهُ الآخَرَ، فَتَعَجَّبَ الحُسَینُ(ع) مِن فِعلِ الغُلامِ، فَلَمّا فَرَغَ مِن أکلِهِ قالَ: الحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمینَ، اللّهُمَّ اغفِر لی، وَاغفِر لِسَیِّدی وبارِک لَهُ کَما بارَکتَ عَلى أبَوَیهِ، بِرَحمَتِکَ یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
فَقامَ الحُسَینُ(ع) وقالَ: یا صافی، فَقامَ الغُلامُ فَزِعا، وقالَ: یا سَیِّدی وسَیِّدَ المُؤمنینَ، إنِّی ما رَأَیتُکَ فَاعفُ عَنّی.
فَقالَ الحُسَینُ(ع): اجعَلنی فی حِلٍّ یا صافی لِأَنّی دَخَلتُ بُستانَکَ بِغَیرِ إذنِکَ.
فَقالَ صافی: بِفَضلِکَ یا سَیِّدی وکَرَمِکَ وسُؤدَدِکَ تَقولُ هذا.
فَقالَ الحُسَینُ(ع): رَأَیتُکَ تَرمی بِنِصفِ الرَّغیفِ لِلکَلبِ وتَأکُلُ النِّصفَ الآخَرَ، فَما مَعنى ذلِکَ؟ فَقالَ الغُلامُ: إنَّ هذَا الکَلبَ یَنظُرُ إلَیَّ حینَ آکُلُ. فَأَستَحی مِنهُ یا سَیِّدی لِنَظَرِهِ إلَیَّ، وهذا کَلبُکَ یَحرُسُ بُستانَکَ مِنَ الأَعداءِ، فَأَنَا عَبدُکَ وهذا کَلبُکَ، فَأَکَلنا رِزقَکَ مَعا.
فَبَکَى الحُسَینُ(ع) وقالَ: أنتَ عَتیقٌ للّهِ، وقَد وَهَبتُ لَکَ ألفَی دینارٍ بِطیبَهٍ مِن قَلبی.
فَقالَ الغُلامُ: إن أعتَقتَنی فَأَنَا اریدُ القِیامَ بِبُستانِکَ.
فَقالَ الحُسَینُ(ع): إنَّ الرَّجُلَ إذا تَکَلَّمَ بِکَلامٍ فَیَنبَغی أن یُصَدِّقَهُ بِالفِعلِ، فَأَنَا قَد قُلتُ: دَخَلتُ بُستانَکَ بِغَیرِ إذنِکَ، فَصَدَّقتُ قَولی، ووَهَبتُ البُستانَ وما فیهِ لَکَ، غَیرَ أنَّ أصحابی هؤُلاءِ جاؤوا لِأَکلِ الثِّمارِ وَالرُّطَبِ، فَاجعَلهُم أضیافا لَکَ وأکرِمهُم من أجلی أکرَمَکَ اللّهُ یَومَ القِیامَهِ، وبارَکَ لَکَ فی حُسنِ خُلُقِکَ وأدَبِکَ!
فَقالَ الغُلامُ: إن وَهَبتَ لی بُستانَکَ فَأَنَا قَد سَبَّلتُهُ لِأَصحابِکَ وشیعَتِکَ.

منبع:
مقتل الحسین(ع)، خوارزمی، ج ۱، ص ۱۵۳

همچنین ببینید

بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) + عکس

گزارش نشست بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین(ع) در خبرگزاری ایسنا: فاطمی: تکیه بر منابع …

۶ نظر

  1. با سلام ببخشید واقعا تروریسم خطر بزرگی است گروهکی که خود را جیش العدل میخواند در واقع گروهکی تروریستی وجیش الظلم است 

    گروههای تروریستی القاعده وداعش زنگ خطر بزرگی هستند 

    یکی از مصادیق بزرگ امر به معروف ونهی از منکر بیان انحرافات عقیدتی گروهکهای تروریستی  هست 

    ویادمان باشد سیدنا حسین رضی الله عنه در راه امربه معروف ونهی از منکر از طریق بیان انحرافات عقیدتی به شهادت رسید

  2. با سلام طالبان والقاعده وداعش بیان انحرافات عقیدتی آنها امربه معروف ونهی از منکر است 

    در بین مسلمانان اعم از شیعه وسنی مشکلات فرهنگی واخلاقی واجتماعی زیادی وجود دارد 

    که پرداختن به انها امر به معروف ونهی از منکر است

    انوقت ایا درست است ما وقت خود را صرف هموطنان خوب زرتشتی بکنیم

  3. با سلام چه در بین سنی وچه در بین شیعیان در تبلیغ دین ودینداری تندروی وجود دارد که این تندرویها بسیاریش خلاف دین است 

    البته شیعیان چون در بحث کلامی پیرو فکر معتزله هستند عقلگرا تر هستند 

    وبهتر خود را با دنیای مدرن تطبیق دادند

     

  4. امام حسین این همه ثروت از کجا می آورد که با داشتن این همه زن و عائله باز بخشش او بی حد و اندازه است !؟ در مورد تمام اماما صدق می کند این مطالب مشکوک است و به نظرم متعصبین چون آنها را دوست داشتند یک کلاغ چهل کلاغ کرده باشند

  5. هذه هی قناه المعلومات https://titangel-in-france.com/steelovil-egypt وأود أیضا أن أضیف یمکن أن تساعد التوابل أیضًا: هناک العدید من التوابل التی قد تساعدک على تحقیق أهدافک فی إنقاص الوزن أیضًا. تعد الحلبه ، وبذور الکزبره ، وبذور الضانیه (الکزبره) ، والفلفل الأسود من بعض التوابل التی تشتهر بفوائدها فی إنقاص الوزن. أضف الفلفل الأسود إلى الحساء والیخنات. کما أن شرب ماء الزیره (الکمون) وماء القرفه وماء العجوین فعالان أیضًا. الیوجا: تساعدنا الیوجا على مستویات مختلفه – جسدیًا وعقلیًا وروحانیًا. تتضمن الیوجا التحکم فی التنفس والتأمل البسیط واعتماد أوضاع جسدیه محدده. قد تساعد ممارسه الیوجا یومیًا أیضًا فی إنقاص الوزن وإفاده صحتک العامه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code