خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / دیگر اسلام شناسان / جواز تصویر بی حجاب در اینترنت
آیت الله سید صادق روحانی

جواز تصویر بی حجاب در اینترنت

به قلم مدیر سایت
استفتای من از حضرت آیت الله سید صادق روحانی در سال ۱۳۹۱:

سؤال: آیا زنها مجازند تصویر بی حجاب خود را در اینترنت بگذارند؟
جواب: باسمه تعالی جلت أسمائه
مجازند چون گذاشتن تصویر علت محرمه نمی شود و لو تصویری باشد که جوان ها را تحریک شهوی می کند.

یادآوری:
یک) این جواب، منطقی به نظر می رسد. عکس غیر از خود شخص است و اگر زن نتواند بی حجاب در برابر نامحرم حاضر شود دلیل نمی شود که عکس او نیز چنین باشد.
در مورد تحریک کننده بودن قابل ذکر است همانطور که پسر زیبا را به دلیل اینکه ممکن است دخترانی به او نگاه بد کنند، نمی توانیم او را از خروج از خانه منع کنیم یا به او بگوییم چادر سر کن، اینجا هم به همین صورت است. در زمان حیات امام خمینی و این زمان فیلم زنان خارجی بی حجاب از تلویزیون پخش می شود در حالی که مسلماً بسیاری از آنها تحریک کننده است.

دو) پس از دریافت این جواب، به صورت شفاهی نیز همین جواب را از آیت الله روحانی شنیدم.
سه) این مسئله را از چهار مجتهد دیگر نیز شفاهی پرسیدم. یک نفر آنها گفت: ایراد ندارد و سه مجتهد دیگر گفتند: اگر زن عکس بی حجاب خود را بدون ذکر نامش در اینترنت بگذارد اشکال شرعی ندارد.

استفتا آیت الله روحانی حجاب

لینک مرتبط:
هماهنگی فتوای امام خمینی و آیت الله روحانی

همچنین ببینید

عایشه

عایشه هنگام ازدواج نه ساله نبود (متن کامل)

به قلم سلمان حدادی خلاصه مقاله: اینجا اهل سنت اصرار دارند که ثابت کنند عائشه در …

۱۸ نظر

  1. جایز نیست

    اولا از باب ولا تعونوا علی الاثم و العدوان

    ثانیا از باب اینکه مصداق تشییع فاحشه میباشد

    ثالثا از باب اینکه چنین کارهایی مفسده نوعیه دارد

    • مدیر سایت

      جایز است
      اولا اگر اینطوره، صورت زن بیشتر از جاهای دیگر تحریک کننده است. پس بگویید عکس صورت زن هم در اینترنت گذاشته نشه بلکه زنها بدون پوشیه بر صورت، از خانه خارج نشوند
      ثانیا اگر تشییع فاحشه است پسران زیبا را هم مجبور به چادر سر کردن کنید و الا دخترها به گناه می افتند و تشییع فاحشه میشه
      ثالثا می بینیم زنهای جوان که پوشیه نمی زنند، پسرها و مردها فراوان به آنها نگاه می کنند پس برای اینکه مفسده نوعیه نداشته باشه پوشیه را واجب کنید

      • در پاسخ به فرمایشات جناب مدیر سایت درباره جواز نپوشیدن صورت زن و عدم الزام چادر بر سر برخی پسران به کتاب مساله حجاب شهید مطهری رجوع کنید. ایشون به این سخنان به طور مبسوط پاسخ داده اند.  برای اینکه راحت تر مطلب ایشون را پیدا کنید لینک مطلب ایشون رو قرار داده ام.

        این هم لینکش: http://lib.eshia.ir/50029/1/208 تا چند صفحه بعدش تا سر مبحث روایت.

      • سلام
        صرف نظر از فتوای آیت الله روحانی، دفاعی که از این فتوا کرده اید به شدت سست و به نوعی بدترین دفاع بود. کاش این جواب را از شما ندیده بودم تا چهره محققانه شما در ذهنم نابود نمی شد!!

  2. صورت زن بیشتر از جاهای دیگر تحریک کننده است!! صورت زن اگر بدون آرایش باشد تحریک کننده نیست( چرا باعث علاقه میشود ولی تحریک جنسی چیز دیگریست) اگر بود ایمه(ع) نمیگفتند که زن مسلمان حق دارد فقط صورت(بدون آرایش) و دستها تا مچ را نمایان کند، تازه چه ربطی داره به بیرون اومدن زنان بدون پوشه بر صورت!!

    چه ربطی داره به دختر زیبا یا دختر زشت!! خدا در حکمش زشت و زیبا نکرده، چه ربطی داره به پسر زیبا یا پسر زشت! زیبایی خدادادیه و حکم قرآن دستور خداست، خداوند در قرآن به زنان گفته که زینت هایشان را آشکار نکنند، همه میدانیم که زن با مرد فرق داره، زن دارای زیباییهای جنسی خاصی است که مردان هرگز آنها را ندارند. اکثرا مردان فریب ظاهر زن را میخورند و زنها فریب خوب صحبت کردن مرد را.

    چه ربطی داره به فیلم زنان بی حجاب خارجی! در زمانهای قدیم هم زن اجنبی بوده، حکم زن مسلمان با زن غیر مسلمان فرق داره.

     دیدن شخص بی حجابی از فامیل به دلیل نامحرم بودن برای شما حرامه حالا مثلا شما میتوانید عکس بی حجاب اونو ببینید در حالی که همسر اون شخص کنار شما باشد! تازه اون کسی که عکس بی حجابشو در اینترنت میذاره از کجا تضمین میکنه که هیچ یک از بینندگان عکس تحریک نمیشن!

    چرا خداوند در قرآن می‌فرماید که: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولى‏» (احزاب/۳۳) حجاب زن نشانه ی شخصیت و کرامت اوست، آیا کرامت یک زن مومن با گذاشتن عکس بی حجابش در اینترنت زیز سوال نمیرود، اگر شما این تازه مسلمانان را هم ببینید از گفتارشان پی میبرید که حجاب یک شخصیت دیگر بهشون داده و شخصیت زن مسلمان، با حجاب شناخته میشود، اگر فلسفه ی حجاب فقط تحریک جنسی بود، پس زنان در نماز هم نباید حجاب را رعایت کنند چون خداوند که تحریک نمیشود!

    این منطق شبیه این میماند که من در روبرو به شما ابراز علاقه کنم و در اینترنت به شما فحش دهم، آیا این دروغ نیست!

    خدا در قرآن هم به مردان و هم به زنان گفته که چشمشان را حفظ کنند، و حفظ کردن چشم ربطی به عکس و غیر عکس نداره.

    «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ….؛[نور/۳۰] 

    «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛[نور/۳۱] (و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‏ خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده ‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید.) در این آیه خداوند گفته که آشکار نکنند، حالا چه فرقی دارد که عکس باشد یا غیر عکس، با این منطق پس بیایند و از شرمگاه عکس بگیرند و اشکال ندارد!

  3. سلام متاستفانه تندروی وافراط گرایی بعضی از دوستان باعث میشود که علمای شیعه وسنی اگر به اجتهاد جدیدی رسیدند از ترس مردم

    اجتهاد خود را مخفی کنند

    آقای آزاد اندیش صورت زن هم بدون آرایش زیبا است ودارای جذابیت است

    اتفاقا بعضی از صورتهای آرایش نکرده وساده هم خیلی زیبا هستند

    • سلام به همه ی دوستان، چند روزی اینترنتمون قطع بود نتونستم به سایت سر بزنم، و اما شما عبدالحق جان این اسمش تندروی و افراط گرایی نیست اسمش میانه رویست، بعضی ها برای اینکه از افراط فرار کنند دچار تفریط میشوند هم افراط بده هم تفریط، تازه من کجا گفتم صورت زن زیبا نیست! هم صورت زیبا داریم و هم صورت نازیبا، خداوند برای زیبایی زنان فاکتورهای فراوانی قرار داده و زن هایی وجود دارند که صورت زیبایی ندارند یا حتی صورت زشتی دارند ولی اندام بسیار زیبایی دارند که اتفاقا خیلی هم تحریک کننده اند. ما رو مجبور میکنید بعضی حرفارو بگیم.

  4. شاید گذاشتن تصویر بی حجاب در اینترنت اشکال نداشته باشد اما مردان نمی توانند به آن نگاه کنند .رساله آیت الله روحانی مسئله۲۴۳۴

    نگاه کردن به عکس زن نا محرم با قصد لذت حرام ، و بدون قصد لذت جایز است ، ولی بهتر است به عکس زن نا محرمی که می شناسند نگاه نکنند .

  5. با سلام
    نمیدانم منظور مدیر محترم سایت از گرفتن این استفتاء چه بوده؟!!!
    آیا ایشان دقت نظر نداشته اند که یکی از عواقبی که ممکن است انتشار فتوای (به فرض، صحیح) این مرجع در فضای مجازی، متوجه ایشان باشد؟! عواقبی همچون شیوع بی موالاتی زنان مسلمان در انتشار تصاویر خصوصی خود، آماده سازی بستر ارتکاب گناه، اختلافات خانوادگی، عادی شدن این امر(چنانچه اکنون هنوز هم بین مردم کمی حساسیت روی این مسئله وجود دارد)
    حتما از این مسئله غفلت شده است.
    یاعلی

    • مدیر سایت

      به یقین موبایل با این همه امکاناتی که داره بیشتر از گذاشتن عکس در اینترنت سبب انحراف میشه. بیرون رفتن زنها و دختران از خانه سبب می شه برخی پسرها و مردها به آنها نگاه کنند و…

      با این حساب اعلام شود که داشتن موبایل و بیرون رفتن زنها از خانه و حتی استفاده از تلفن معمولی بر زن ها حرام است که گمان نمی کنم شما چنین چیزی بپذیری

      بله زنی که از هر چیزی در راه نادرست استفاده می کنه نباید آن کار را بکنه

       

  6. سلام
    میشه بفرمایید کجا امام خمینی اجازه دادن فیلم بی حجاب زنان مسلمان از تلویزیون پخش بشه؟

  7. سلام
    من اگر عکس خودم را با پوششی که موجب تحریک کسی نشود(لباسی که تنگ وبدن نما نباشد) و بدون ارایش بگزارم آیا گناه دارد؟

    • مدیر سایت

      طبق فتوایی آقایانی که در این پست آمده، ایراد شرعی نداره
      در نوشته ی آقای روحانی است که اگر تحریک هم بشوند شما گناه نکرده اید. آنها خودشان وظیفه دارن نگاه نکنن
      و الا هیچ زنی نباید از خونه بیرون بیاد چون بالاخره مردی پیدا میشه که نگاه بد کنه

  8. سلام بنده در گروهی تو تلگرام عضو بودم و یه خانومی که اون هم عضو بود میشه عکسهای بی حجاب خود را در پروفایل خود قرار میداد اونم بشکلی که واقعا تحریک کننده است” واقعیت بگم من همیشه وسوسه میشدم آیا تو جامعه بسته ما و نبودن امکانات برای ازدواج و من مجرد بنظرتون اشکالی نداره؟؟خواهشن نظر بدید

    • مدیر سایت

      باید مرجع تقلید شما جواب بدهد

      آیت الله روحانی در مورد این فتوایش خصوصی بمن گفت: زن می تونه عکس بیحجابش را بذاره اما مرد نمی تونه نگاه کنه.

      بعضی علما میگن اگر سبب گناه بشه ایراد داره.

      بهرحال شما باید از مرجع تقلید خود بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code