خانه / شخصیت ها / اسلام شناسان / امام خمینی / خودمان آدم هستیم + تصویر

خودمان آدم هستیم + تصویر

امام خمینی در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۶۲ :خجالت بکشید
«ما ذهن این جوان ها و حتى پیرها و روشنفکرنماها را آماده کنیم که ما خودمان آدم هستیم و این طور نیست که در همه چیز دستمان را پیش دیگران دراز کنیم و حتى اخلاق و زبانمان را نیز از آنها یاد بگیریم. در حالى که عده اى زبان خودشان را کنار گذاشته و ارزش را به چند کلمه انگلیسى در کتابى مى دانند، با اینکه با زبان خودشان همان مطلب را مى شود فهماند. اگر در کتابى چند کلمه خارجى نباشد، آن کتاب را بدون ارزش مى دانند.
آنها (در رژیم سابق) مى خواستند که تمام وجود ما در اختیارشان باشد که هر طورى مى خواهند عمل کنند. و شما تابلوها را دیده بودید که اکثراً از دوافروشى گرفته تا کتاب فروشى و غیره داراى اسم خجالت بکشیدهاى خارجى بودند، و این همه به خاطر این بود که ما فرهنگ خودمان را فراموش کنیم.
و عده اى هم به نام «فرهنگ ایران باستان» از اسلام فرار مى کردند، که چندى پیش عده اى از اینها که در خارج اجتماع کرده بودند یکى از حرف هایشان این بود: «تعجب است که ما باید روزانه هفده مرتبه رو به کعبه عرب ها دولا راست بشویم و نماز بخوانیم، و اگر ما از عرب ها فرهنگ ایران را بگیریم جز شتر چیزى نمى ماند» در صورتى که اروپائى ها و دانشمندان اروپا هم قائل به این مطلب اند که تمدن اسلام مقدم بر سایر تمدن هاست. و در سابق به هر یک از ایرانیان، از کودکى تزریق مى شد که باید همه چیز از اروپا گرفته شود و ارزش هاى انسانىخجالت بکشید به هر چه بیشتر فرنگى شدن است و باید از سر تا پا فرنگى شویم. و این آقایان نمى نشینند و مقایسه کنند که در تمام مسائل بین فرهنگ اسلام و فرهنگ هاى دیگر چه تفاوت هایى است. و آیا به صرف اینکه اسلام از عرب آمده ما باید با آن مخالفت کنیم؟ و آیا این همان نژادپرستى نیست که اروپایى ها مى خواهند به وسیله آن ما را به استعمار بکشند و بین طوایف عرب و عجم و ترک جدایى بیندازند؟»
منبع:
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۱۶

تدوین: مهر ۱۳۹۳خجالت بکشید

لینک مرتبط:
خجالت بکشید

همچنین ببینید

خاطره ی تلخی که امام خمینی بارها تکرار کرد!

به قلم مدیر سایت ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸: من واقعاً متأسف مى شدم، به من برمى …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code