+
خانه / حیوانات / قربانی گوسفند در منابع زرتشتی
قربانی گوسفند در منابع زرتشتی

قربانی گوسفند در منابع زرتشتی

به قلم بیدارگر
در کتاب حقوقی و فقهی زرتشتی «شایست ناشایست» فصل ۱۱ بند ۴ قربانی کردن گوسفند برای خدایان و ایزدان و فرشتگان و برخی مردمان و موجودات و ارواح بزرگان زرتشتی در مراسم دعا و نیایش از جمله اعمال شایسته و نیک دانسته شده است:
«گوسفند هنگامی که (در مراسم یشت) کشته شود و (اندامهای آن) جدا (باشد) پس گوشدای (اندام) آن را چنین باید بخش کرد: زبان، آرواره و چشم چ‍پ ، از آن هوم ایزد؛ گردن، از آن اردیبهشت؛ سر، از آن باد ایزد؛ دست راست، اردویسور؛ آن (= دست) چ‍پ، در واس‍پ؛ ران راست، فروهر گشتاسب؛ آن (= ران) چپ،فروهر جاماسب، پشت (= پشت مازو)، رتو برزت؛ پهلوی، از آن مینوان (= موجودات مینوی)؛ شکمبه، سپندارمذ؛ خایه، ستاره ونند؛ گرده، هفتورنگ؛ شانه (= سر دست)، فروهر روحانیان؛ شش، فروهر جنگیان؛ جگر (برای) آمرزش و نگهبانی درویشان؛ اسپرز، مهر اسپند؛ دست (= ماهیچه)، آبان؛ دل، آتشان؛ چرب روده، اردا فرورد؛ دنبالچه، فروهر زرتشت اسپیتمان؛ دنبه ، بادا اردا؛ چشم راست، از بهر ماه. هر چه از ایشان (= آن اندامها) بازمانده است، پس دیگر امشاسپندان را (است)».کتایون مزداپور

منبع:
شایست ناشایست، تحقیق: کتایون مزداپور، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم، ۱۳۹۰ش، ص ۱۴۶ و ۱۴۷.

قربانی در شایست ناشایست

قربانی در شایست ناشایست

۱۹ نظر

  1. انتقاد برخی زرتشتیان از حج

    امروز در حج ۳۱۰ نفر کشته شدند برخی شیعیان میگویند این کشته شدن تقصیر حکومت عربستان بوده است وتقصیر وهابی هاست
    ولی برخی از زرتشتیان میگویند این اشکال اسلام است چون میگوید تعداد زیادی انسان در یک جا جمع بشوند وسنگ پرتاب کنند
    ومنطق میگوید وقتی ۱ملیون نفر در یک صحرا جمع بشوند وسنگ پرتاب کنند حتما سنگ تو سر انسانها هم میخورد وانسانها هم کشته میشوند
    ومیگویند اصل حج اصل اینکه شما در حج در یک قسمت باید بدوید ودر یک قسمت ارام راه بروید همه اینها باعث کشته شدن انسانها میشود
    شما درباره اشکالات زرتشتیان به حج چه نظری دارید؟
    http://www.radiofarda.com/content/f4_suadi_100_people_killedmena_stonewalling/27267380.html

    • همان اسلامی که گفته به حج برید، گفته اهمیت حفظ جان از حج بیشتره. اگر انسانها درست برنامه ریزی نمی کنند تقصیر اسلام چیه؟ کم اتفاق نمی افته که بعضی افراد، زن یا شوهرشون را می کشند یا بسختی آزار می دهند آیا شما می تونی بگی: چرا باید ازدواج صورت بگیره تا برخی افراد همسرشونو بکشند یا شکنجه کنند؟! لطفا این حرفای بچگانه را به زرتشتی ها نسبت ندید

  2. سلام
    زرتشتیان از هر حربه ای برای توهین به اعراب و اسلام استفاده می کنند. نباید آنها را جدی گرفت. اگر به فرض در یک آتشکده، آتش سوزی شود و مردم بسوزند تقصیردین زرتشتی است؟! مردمی که در یک آتشکده بزرگ جمع شوند و آتش سوزی شود یا در جشن سده این اتفاق بیفتد، پاسخگو زرتشت است و دین زرتشتی؟!

  3. این اتفاق در خیابان های منی افتاده و هیچ ربطی به رمی جمرات نداره حجاج باید رعایت کنند و مواظب باشند کنترل دو میلیون نفر کار سختی هست
    اسلام گفته در زمان وقوع حادثه مثل آدم های گیج و ملنگ رفتار کنید ؟؟؟
    حادثه هیچ ربطی به سنگ زدن نداره
    مجوسی ها هم بدونن این موضوعات هیچ ارتباطی به اونها نداره که بخوان در اون دخالت کنن
    اسلام دینی پر جمعیت هست که از ملل مختلف تشکیل شده نزدیک دو میلیارد مسلمان در جهان هست مثل دین محو شده مجوسی ها نیست که چهار نفر جمع بشن خیار پوست بکنن

  4. در ثانی مجوسی ها خالی بندی زیاد میکنند بخاطر اینکه سنگ های که در رمی جمرات اسنفاده میشه بسیار کوچک هستن که کسی رو زخمی نمیکنه چه برسه به اینکه کسی رو بکشه
    ثالثا چند سالی هست که دیوار های بسیار بزرگی درست کردن سنگ ها به اونها پرتاب میشه

    به امید روزیکه مجوسی ها حدود و جایگاه خودشون رو بدونن و حجاج مسلمان هم با رعایت نظم اعمال رو انجام بدن نا عید بقیه مسلمانان رو به عزا تبدیل نکنن و دولت ستمکار سعودی با دقت به حجاج خدمت رسانی کنند

  5. با سلام لطفا بزرگواری کنید وبه سوال زیر پاسخ بدهید :
    سوال اول : آیا اکثریت علمای شیعه اعتقاد دارند که حج تمتع فقط در ماه ذیلحجه باید انجام شود یا اعتقاد دارند که حج تمتع رو میتوان در تمام چهارماه حرام انجام داد؟
    سوال دوم : آیا از بین علمای شیعه کسی رو میشناسید که اعتقاد داشته باشد که حج تمتع رو میتوان در تمام چهار ماه حرام انجام داد؟
    سوال سوم : ایا اکثریت علمای شیعه رمی جمرات رو برای اتمام مراسم حج واجب میدانند یا واجب نمیدانند؟
    سوال چهارم : آیا از بین علمای شیعه کسی رو میشناسید که معتقد باشد رمی جمرات برای اتمام حج واجب نیست؟

    • تاآنجاکه من می دونم میان علما اختلاف نیست که حج تمتع فقط باید در ماه ذی حجه باشه. دو سوال آخرو از دیگران سوال کنید

  6. دلیل سوالم این است که آیه ۱۹۷ سوره بقره گفته حج در ماههای معین است نه گفته در ماه معین یعنی کلمه جمع اشهر رو بکار برده که اشهر بر پیش از ۲ماه دلالت دارد

    الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّـهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ
    حج، در ماه‌های معینی است! و کسانی که (با بستن احرام، و شروع به مناسک حج،) حج را بر خود فرض کرده‌اند، (باید بدانند که) در حج، آمیزش جنسی با زنان، و گناه و جدال نیست! و آنچه از کارهای نیک انجام دهید، خدا آن را می‌داند. و زاد و توشه تهیه کنید، که بهترین زاد و توشه، پرهیزکاری است! و از من بپرهیزید ای خردمندان! (۱۹۷)

    • آنگونه که از تفسیر نمونه بدست می آید بخشی از اعمال حج فقط باید در روزهای نهم تا دوازدهم ذی حجه انجام داد و بخشی را در طول سه ماه. برای این است که جمع بکار رفته

  7. سلام لطفا بیشتر توضیح بدهید که یعنی جه که برخی از اعمال حج را میتوان در طول ۳ماه انجام داد ؟

    سوالم را واضح تر میپرسم :

    سوال اول : آیا اگر مسلمانان اعمالی که مخصوص روزهای نهم تا دوازدهم ذیلحجه هست را انجام دهند حج آنها کامل ومقبول هست یا نه حج انها کامل ومقبول نیست واعمال دیگری باید انجام دهند ؟

  8. به نظر من اگر علمای بزرگوار جهان اسلام اعم از علمای محترم اهل سنت واعم از علمای محترم اهل تشیع قبول بفرمایند که با استناد به ایه ۱۹۷ سوره بقره قبول بفرمایند که مراسم حج تمتع را دربیش از یک ماه وبیش از دوماه میتوان انجام داد انوقت تجمع جمعیت در مکه کمتر میشود واین امر احتمال تلفات انسانی را کمتر میکند

    • اگر بتوان آنچه را که نوشتید از آیات و احادیث استفاده کرد، خیلی خوبه اما اگر نشد، باید راه های دیگری را در نظر گرفت مثل دو طبقه کردن مسیرها چنانکه درمسجدالحرام چند طبقه را برای طواف درست کرده اند و اگر این کار نیز ممکن نبود، جمعیت کمتری را بپذیرند

  9. رادىو فردا مگه ربطى به زرتشىها داره عزیز

  10. آدم جاهل اصلا در دین زرتشت قربانی کردن حرام است.

    هدر دادن نعمات اهورایی است

  11. یک مثال بیار ولی با منبع معتبر

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>