+
خانه / اعتبار دین زرتشتی / «دین آبا و اجدادی» ملاک اعتبار دین؟!
«دین آبا و اجدادی» ملاک اعتبار دین؟!

«دین آبا و اجدادی» ملاک اعتبار دین؟!

به قلم مدیر سایت
یکی از ابزارهای تبلیغی زرتشتیان پیروی از آبا و اجداد است و مسلمانان را تشویق می کنند که اسلام را رها کرده در پی دین اجداد قدیمی خود باشند.
آیا این، می تواند معیاری درست باشد؟ مگر هرکاری که آبا و اجداد ما کردند، درست بوده؟ اگر مجرمی را نزد قاضی ببرند و در مورد علت جرمش بگوید: چون پدرانم این کار را می کردند من هم کردم، کدام قاضی عاقلی حرف او را می پذیرد؟
دقیقا همان تفکر عرب های جاهلی که پیامبر اکرم(ص) با آن روبرو بود، در این زمان نیز در حال ترویج است. قرآن کریم می فرماید:
وقتی به آنان گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده پیروى کنید مى‏ گویند: نه، از پدرانمان پیروی می کنیم. آیا اگر پدرانشان چیزى درک نمى‏ کردند و هدایت نشدند [باز هم در خور پیروى هستند؟] (سوره بقره، آیه ۱۷۰)
یک روز شخصی با همین افکار و با بادی به غبغب به پیامبر اکرم(ص) گفت: من پسر فلانی هستم و پدرم پسر فلانی. همینطور اجدادش را تا نه نفر شمرد. پس از آن، پیامبر(ص) به او گفت: بدان که تو دهمی آنها هستی که به جهنم می روی. (کافی، ج ۲، ص ۳۲۹)
نمی خواهم بگویم پدرانمان هرچه کردند خطا بود بلکه می خواهم بگویم که «دین آبا و اجدادی» معیاری درست نیست. ما باید محتوای دین را بررسی کنیم. اگر درست بود می پذیریم و الا نه.
فرض کنیم «آبا و اجدادی» ملاک درستی است. عده ای از پدران ما مسلمان بودند. چرا دین آنها را نپذیریم؟ ما هم دنباله رو اجدادمان هستیم. انسان به جد نزدیک تر خود علاقه ی بیشتری نسبت به جد دورتر دارد.
ممکن است گفته شود: دین زرتشتی قدیمی تر است. اگه قدیمی تر بودن ملاک درستی است، سراغ دین آن عده از اجدادمان برویم که قبل از زرتشت بوده اند.

۶ نظر

  1. ماهم امروز میخوایم از این داستان تحمیلی عربی بیرون بیایم هرچند پدرانمون چندین قرن بااون سرو کله زدند

    • سخن اینه که اصلا آبا و اجداد ملاک درستی نیست. چه پدران عرب باشند و چه عجم و هرفکری داشته باشند بلکه باید سنجید با عقل

  2. مدیر محترم سایت مکررا نظراتی بیان می کنند که با اصول فقه شیعه در تناقض است . من باب یاداوری در بحث ارتداد شرط تشخیص مرتد فطری مطابق رای صاحب جواهر انعقاد نطفه از پدر مسلمان است . این سخن که دین ابا و اجدادی ملاک صحیح نیست مشخصا با ارای فقها در تضاد است و در تشخیص مرتد فطری ملاک دین پدر اوست .

    • علما در بحث ارتداد و شرایط آن، دیدگاه یکسان ندارند. مثالی که زدید ربطی به نژادپرستی نداره. اگر کسی پدرش کافر بود اما پدر بزرگهایش تا ده ها نفر مسلمان باشند، چنین شخصی مرتد فطری نیست در حالی که اگر بحث نژاد مطرح بود، چنین شخصی باید مرتد فطری باشه

      در این مثال نمیخواد بگه چون پدرت مسلمانه تو هم باید مسلمان باشی بلکه مسلمان زاده بودن نشانه ی اینه که شخص از ابتدا مسلمان بوده و حال کافر شده

  3. قضاوت کنید که چگونه استناد به دبن ابا و اجدادی برای دیگران مذموم و برای تفکری که بدان اعتقاد داریم مقبول است . این نگاه دوگانه خاستگاهی جز تعصب ندارد و صاحب این نگاه همواره دنبال نتیجه مطلوب از مقدمات متفاوت است و چیز دیگری جز اعتقاد خود را نمی پذیرد .

    • علما در بحث ارتداد و شرایط آن، دیدگاه یکسان ندارند. مثالی که زدید ربطی به نژادپرستی نداره. اگر کسی پدرش کافر بود اما پدر بزرگهایش تا ده ها نفر مسلمان باشند، چنین شخصی مرتد فطری نیست در حالی که اگر بحث نژاد مطرح بود، چنین شخصی باید مرتد فطری باشه

      در این مثال نمیخواد بگه چون پدرت مسلمانه تو هم باید مسلمان باشی بلکه مسلمان زاده بودن نشانه ی اینه که شخص از ابتدا مسلمان بوده و حال کافر شده

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی