+
خانه / گوناگون / اهل سنت / چرا در سقیفه؟
چرا در سقیفه؟

چرا در سقیفه؟

به قلم مدیر سایت
در تاریخ ۱۳۹۳/۱/۱۵ به مجلس عزاداری حضرت فاطمه(س) رفتم پای سخنرانی آیت الله ابوالقاسم علیدوست. بحث ایشان در مورد جانشینی پیامبر(ص) بود که عده ای بلافاصله پس از ارتحال رسول خدا(ص) در سایه بانی بنام سقیفه ی بنی ساعده ـ حدود ۲۵۰ متری مسجد پیامبر ـ گرد آمدند و ابوبکر را بعنوان جانشین تعیین کردند.
ایشان نکته ی جالب توجهی را مطرح کرد که برای من تازگی داشت. فعالیت های مهم سیاسی و اجتماعی در مسجد رقم می خورد. (هم در زمان پیامبر و هم در زمان خلفا). اما برای تعیین جانشین پیامبر که یکی از مهم ترین تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی برای امت اسلام بود چرا در مسجد پیامبر(ص) صورت نگرفت و رفتند در سقیفه ی بنی ساعده؟
یادم نیست آیت الله علیدوست چه پاسخی داد و شاید فقط بعنوان یک تخلف مطرح کرد. به نظر می رسد علتش این بود که گردانندگان آن محفل، توجه داشتند کارشان تخلف است. نمی خواستند همگان حاضر شوند بلکه تنها افراد خاص حضور یابند. به هر حال این، این یک پرسش اساسی است و باید اهل سنت به آن، جواب بدهند.

۳ نظر

  1. تا وقتی منطق، منطق توجیه و لجبازی باشد بحث کردن فایده ندارد.

  2. عجله و شتاب در رفتار و افعال عمر بعد فوت محمد برای رسیدن به جانشینی بسیارآشکار هست……..ابوبکر هم با تحریک وی پا به  محل سقیفه گذاشت……عمر در آن مجلس با اینکه بیشتر از همه شوق رسیدن به خلافت را داشت ولی در حضور جمع طوری میخواست وانمود کند که برای جانشینی رغبتی ندارد برای همین ابوبکر را نامزد این مقام نمود و با جوسازی ای که انجام داد دیگران را در مقابل عمل انجام شده قرار داد.
     

  3. به نظر من از جهت منطقی و عقلی(و بعد روانی) برای پی بردن به اساس اختلافات جانشینی و سیاسی(شاید در همه جهان) باید به یک کلید واژه توجه ویژه داشته باشیم و آن واژه  واژه ی  ارجحیت(برتری یا رجحان…) میباشد……….که این ارجحیت عمدتا از جانب خود فرد یا هواداران یا هر دو صورت میگیرد……به عنوان مثال در اسلام بعد فوت بنیانگذارش( که در ارجحیت وی همه اشتراک نظر داشتند)نوبت به شخص ارجح بعد وی رسید که بخش عظیمی از اختلافات ازینجا شروع شد…. گروهی ابوبکر و عمر و ابوعبیده را برتر دانستند..گروهی سعد بن عباده را..گروهی علی را……و دوباره بعد فوت اینها در مقاطع مختلف باز مسئله رجحان و برتریت جانشینی پیش میاد که به همین شکل با گذر زمان گسترده تر میشود و انشعابهای متعددی پیش میاد که در خود شیعه و سنی کاملا عیان هست…….البته انشعابها دلایل متعدد دیگری مانند چارچوب یک ساختار یا معاییر آن..بایدها و نبایدهای یک مکتب…ویژگی های منتسب به رهبران مکتب و موارد دیگر میتواند داشته باشد که همه و همه میتوانند اختلاف و انعشاب زا باشند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئو